ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το ελεύθερο θέατρο δεν το βάζει κάτω

Χτυπημένο περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο χώρο των παραστατικών τεχνών

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΗΣ ΓΙΩΤΑΣ ΣΥΚΚΑ

Χτυπημένο περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο χώρο των παραστατικών τεχνών, το θέατρο άντεξε στην προηγούμενη κρίση, με όλες βέβαια τις συνέπειες και την εκμετάλλευση: διάλυση των εργασιακών σχέσεων, απλήρωτη εργασία (κυρίως οι πρόβες), υπερπροσφορά δυναμικού και παραγωγών, αύξηση των θεατρικών χώρων, αδυναμίες σε επίπεδο ποιότητας και στόχου. Και τώρα, καλείται να αντιμετωπίσει τη νέα κρίση που αυτή τη φορά δεν ήταν οικονομική, αλλά υγειονομική.

Τα απανωτά δελτία Τύπου για τα ανεβάσματα νέων παραγωγών στη διάρκεια αυτού του γεμάτου αμηχανία καλοκαιριού, αλλά κυρίως του αβέβαιου χειμώνα, δείχνουν ότι το ελεύθερο θέατρο δεν το βάζει κάτω. Η ασφαλέστερη συνταγή είναι ένας μικρός θίασος γνωστών ηθοποιών σε γνωστά έργα. Ομως είναι αβέβαιο πότε θα ξεκινήσουν οι παραστάσεις. Τον Οκτώβριο ή τον Ιανουάριο του 2021;

Η δεύτερη επιλογή μοιάζει για τους περισσότερους πιο συνετή. Από τη μία θα εξασφαλίσουν στήριξη από το ΥΠΠΟΑ που φάνηκε πιο γενναιόδωρο διπλασιάζοντας τις επιχορηγήσεις, επεκτείνοντας μάλιστα την τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο 2019-2020 έως τις 31 Μαΐου του 2021, και αυτή του 2020-2021 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021.

Ο Γιάννης Κακλέας σκηνοθετεί τους Σπύρο Παπαδόπουλο, Θανάση Παπαγεωργίου, Αρη Σερβετάλη, Ορφέα Αυγουστίδη στο «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ.

Από την άλλη πλευρά, αν δεν μπορέσει μια παραγωγή να παρουσιαστεί λόγω ενός νέου κύκλου του κορωνοϊού τον Ιανουάριο, θα μπορέσει τον Φεβρουάριο, τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο του 2021.
Μπορεί οι καλλιτέχνες να μη γνωρίζουν πότε θα παίξουν και με ποιους όρους, σε μια αχαρτογράφητη αγορά που θα γονατίσει κυρίως τις μικρές σε χωρητικότητα σκηνές, έχει ωστόσο ενδιαφέρον ότι αρκετά θέατρα εξετάζουν, εκτός από το ανέβασμα της παράστασής τους, και διαδικτυακή παρουσία.

On demand

Η πιο ενδιαφέρουσα πρόταση μέχρι στιγμής προέρχεται από τη διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη, η οποία στο κλείσιμο των θεάτρων τον περασμένο Μάρτιο, έδωσε πρώτη τη δυνατότητα on demand παρακολούθησης παραστάσεων, με το αντίτυπο των 3,5 ευρώ για την υποστήριξη των καλλιτεχνών. Στην πορεία, ακολούθησαν πολλοί ανεξάρτητοι καλλιτέχνες ανεβάζοντας δωρεάν παραγωγές από το αρχείο τους, οι κρατικές σκηνές, το Φεστιβάλ Αθηνών κ.ά. Οι περισσότερες παραστάσεις που ανασύρθηκαν από τα αρχεία είχαν προβλήματα και σίγουρα δεν είχαν τη συγκίνηση της φυσικής παρουσίας του θεατή, ωστόσο κράτησαν σε πολλούς συντροφιά το δύσκολο δίμηνο της απομόνωσης. Επειτα ακολούθησε η υπερβολή…

Στο «Από Κοινού Θέατρο» στον Κεραμεικό, που έστησαν η Ελένη Γερασιμίδου με τον σύζυγό της Αντώνη Ξένο, από τις 15 Ιουλίου θα παρουσιάζουν την επιθεώρηση του Δ. Χαλιώτη «Μένουμε... ταπί».

Το Θέατρο Τέχνης σχεδιάζει και ψηφιακό ρεπερτόριο. Παραστάσεις με έργα γραμμένα γι’ αυτόν τον σκοπό, σκηνοθετημένα για τηλεόραση, τάμπλετ και κινητό. Ο Δημήτρης Καραντζάς επίσης εξετάζει το ενδεχόμενο ψηφιακής μετάδοσης των παραστάσεών του με ένα αντίτιμο. Ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρης Λιγνάδης είπε ότι θέλει να δει ποια είναι η θέση του Ε.Θ. στον ψηφιακό κόσμο. Σίγουρα δεν είναι οι μόνοι σκηνοθέτες που σκέφτονται τη διαδικτυακή παρουσία για τον ερχόμενο χειμώνα.

Αλλά προηγείται το καλοκαίρι. Το ελεύθερο θέατρο ενώνει ηχηρά ονόματα σε μικρά σχήματα για ευέλικτες περιοδείες που δεν θα ξεπερνούν τις 20 με 30 πιάτσες. Για παράδειγμα οι Γ. Κακλέας, Σπύρος Παπαδόπουλος, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αρης Σερβετάλης, Ορφέας Αυγουστίδης ετοιμάζουν το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ. Ο Θέμης Μουμουλίδης, η Ιωάννα Παππά, η Λουκία Μιχαλοπούλου, ο Μάνος Καρατζογιάννης, ο Δημήτρης Σαμόλης την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, ο Πέτρος Φιλιππίδης, ο Τάσος Χαλκιάς, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης, ο Θανάσης Πατριαρχέας τις «Δάφνες και πικροδάφνες» των Κεχαΐδη-Χαβιαρά. Ο Στέλιος Μάινας και η Κάτια Σπερελάκη επαναλαμβάνουν σε περιοδεία από τον Ιούλιο, τον «Κήπο» του Μπρους Γκουτς σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά, ενώ ο Σταμάτης Φασουλής θα ξαναπιάσει το «Art», παλιά του επιτυχία, με τους Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, Θανάση Τσαλταμπάση κ.ά.

Την ίδια ώρα που πολλοί θα ταξιδεύουν εκτός Αθηνών, στην οδό Πειραιώς στο «Σχολείο της Ειρήνης Παππά», θα λειτουργήσει το ανοιχτό θέατρο του Εθνικού Θεάτρου χωρητικότητας 1.200 θέσεων, που λόγω της πανδημίας θα τα περιορίσει σε 500 άτομα ανά παράσταση. Παράλληλα επανεξετάζονται οι αυλές θεάτρων όπως για παράδειγμα στο «Από κοινού θέατρο» η Ελένη Γερασιμίδου η οποία θα παρουσιάσει επιθεώρηση του Δ. Χαλιώτη με τίτλο «Μένουμε…ταπί» με τον Αντώνη Ξένο και τον Ανδρέα Βελέντζα από τις 15 Ιουλίου. Ακόμη συζητιούνται και επαναλήψεις παραστάσεων που διέκοψαν κ.ά.

Το θέατρο ήταν και παραμένει σε ανασφάλεια, όμως προσπαθεί και δοκιμάζει τρόπους να τα βγάλει πέρα το καλοκαίρι και τον δυσοίωνο χειμώνα, μπροστά στο νέο χτύπημα που δέχεται ο χώρος. Για άλλη μία φορά προσπαθεί να ανασυνταχθεί, έστω με λιγότερες πρόβες λόγω συνθηκών, ευέλικτες μονάδες, και μερικές φορές ευκολότερα θεάματα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση

Θερμή ήταν η υποδοχή του κοινού στο εξωτερικό για τους «Πέρσες»

Εξαγωγές πολιτισμού

Για πρώτη φορά η Επίδαυρος εξέπεμψε live, ενώ το ίδιο συνέβη για πρώτη φορά με μια ελληνική παραγωγή της αρχαίας ελληνικής ...
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΘΕΑΤΡΟ-ΧΟΡΟΣ