ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Κίνητρα χωρίς επενδυτή στη Μαρίνα Αγίας Νάπας

Ανασταλτικός παράγοντας η αβεβαιότητα στην οικονομία

Δυσκολίες, παρά τα κίνητρα, τα οποία έχουν δοθεί, εξακολουθούν να υπάρχουν όσον αφορά στην εξεύρεση επενδυτή για τη Μαρίνα Αγίας Νάπας, ένα μεγαλεπήβολο έργο, που παραμένει μέχρι στιγμής στα πλάνα. Η εταιρεία M.M. Makronisos Marina Ltd, η οποία κέρδισε την προσφορά για κατασκευή της Μαρίνας Αγίας Νάπας κατέθεσε, τον Απρίλιο του 2013, τα πολεοδομικά σχέδια και τα απαιτούμενα έγγραφα για τη δημιουργία του έργου, το οποίο επί του παρόντος βρίσκεται στο στάδιο της περιβαλλοντικής μελέτης, που παρουσιάστηκε ενώπιον της Επιτροπής Εκτίμησης Επιπτώσεων για το Περιβάλλον και τον δήμο Αγίας Νάπας, τον Αύγουστο του 2014. Εκφράζοντας ανησυχίες, ο δήμος ζήτησε όπως, η περιβαλλοντική και η ακτομηχανική μελέτη που θα διενεργηθεί, να λάβει ιδιαίτερα υπόψη τις παραλίες Nissi Beach, Μακρόνησος και Λάντα, οι οποίες βρίσκονται περίπου στο ένα χιλιόμετρο από τη Μαρίνα. Προς το παρόν, η εταιρεία έλαβε υπόψη μόνο απόσταση 800 μέτρων γύρω από το έργο, ενώ η τοπική αρχή ζητά όπως αυτό απέχει τουλάχιστον ένα έως ενάμισι χιλιόμετρο από τις συγκεκριμένες παραλίες, εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο ότι δεν υπάρχει οποιοδήποτε ενδεχόμενο να επηρεαστούν. «Αν πρόκειται να επηρεαστούν αρνητικά οι καλύτερες παραλίες της Αγίας Νάπας λόγω της Μαρίνας, δεν θα επιθυμούσαμε να υλοποιηθεί το έργο», επισημαίνει στην «Κ» ο δήμαρχος, Γιάννης Καρούσος, τονίζοντας ότι ο δήμος προχωρά στην προκήρυξη προσφορών εντός των επόμενων ημερών για εξεύρεση εταιρείας που θα προχωρήσει σε ξεχωριστή μελέτη.

Αποτρεπτικός παράγοντας
Εκτός από την τοπική αρχή, η εταιρεία που θα κατασκευάσει τη Μαρίνα τυγχάνει ταυτόχρονα και της πλήρους υποστήριξης από πλευράς κυβέρνησης, η οποία χαρακτηρίζει το έργο δημοσίου συμφέροντος, την ώρα που ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δηλώνει ότι ήδη ο στρατηγικός επενδυτής βρίσκεται στο στάδιο έκδοσης αναγκαίων αδειών. Τον Αύγουστο, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την περαιτέρω προώθηση του έργου χαρακτηρίζοντάς το ως έργο σημαντικού δημοσίου συμφέροντος. Η Μαρίνα Αγίας Νάπας χωροθετείται εξ ολοκλήρου εντός περιοχής του Δικτύου Natura 2000, δηλαδή από την Αγία Θέκλα μέχρι το Λιοπέτρι, και για να μπορέσει να προωθηθεί, σύμφωνα με τη σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία, θα πρέπει να χαρακτηριστεί ως έργο σημαντικού δημοσίου συμφέροντος. Βέβαια, η περιοχή για την ανάπτυξη της μαρίνας Αγίας Νάπας επελέγη το 2001 μετά την εκπόνηση περιβαλλοντικής μελέτης, πολύ πριν από την ένταξη της περιοχής στο Δίκτυο Ειδικής Προστασίας Natura 2000. Το ζητούμενο για τον δήμο Αγίας Νάπας είναι μεν η εκμετάλλευση από την κατασκευάστρια εταιρεία των δοθέντων κινήτρων για υλοποίηση της Μαρίνας, αλλά και η εξασφάλιση ότι όντως ο επενδυτής θα πραγματοποιήσει τις δεσμεύσεις για επίτευξη του έργου, με την τοποθέτηση αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων, σύμφωνα με τις οποίες, σε περίπτωση που δεν προχωρήσει το έργο, θα προκηρυχθούν εκ νέου προσφορές. «Δεν επιτρέπεται ένα τόσο φιλόδοξο έργο να μην αρχίζει καν, μιας και υπάρχουν τα αναγκαία κίνητρα, η στήριξη του κράτους και των τοπικών αρχών», αναφέρει ο κ. Καρούσος, σημειώνοντας ότι η έναρξη των εργασιών θα πρέπει να οριστεί αμέσως μετά την έκδοση πολεοδομικής άδειας. Αποτρεπτικό παράγοντα στην εξεύρεση επενδυτή φαίνεται να αποτελεί η αβεβαιότητα και η έλλειψη εμπιστοσύνης τόσο ξένων όσο και ντόπιων επενδυτών προς την κυπριακή οικονομία, η οποία αν και προέκυψε μετά τις αποφάσεις του Eurogroup, τον Μάρτιο του 2013, και επικράτησε για αρκετό διάστημα, ωστόσο, αποκαθίσταται σταδιακά. Όπως τονίζει ο δήμαρχος Αγίας Νάπας, θα είναι τουλάχιστον αδικαιολόγητο να μη βρεθεί ο επενδυτής, ο οποίος θα διοχετεύσει τα απαραίτητα κεφάλαια, εντός της φετινής ή της επόμενης χρονιάς, «για το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έγινε στην Κύπρο μετά το κούρεμα καταθέσεων», το κόστος του οποίου ενδέχεται να ξεπεράσει τα 230 εκατ. ευρώ.
 
Ανάπτυξη και πλάνα
Στη Μαρίνα Αγίας Νάπας θα υπάρχουν 600 θέσεις ελλιμενισμού, εκ των οποίων οι 450 θα βρίσκονται εντός της θάλασσας και θα απευθύνονται σε ιδιοκτήτες σκαφών έξι έως 60 μέτρων, ενώ οι υπόλοιπες θα λειτουργούν ως χώρος αποθήκευσης και φύλαξης των σκαφών στην ξηρά. Παράλληλα ή όχι με τη Μαρίνα, ο δήμος Αγίας Νάπας θα προχωρήσει στον σχεδιασμό χώρου ελλιμενισμού με επέκταση του λιμανιού, προκειμένου να μετακινηθούν τα μεγάλα σκάφη σε άλλο χώρο, έτσι ώστε το λιμάνι της περιοχής να διατηρήσει, από τη μία την αίσθηση του παραδοσιακού ψαρολίμανου, και από την άλλη η επέκταση του μόλου να επιτρέψει την προσέγγιση του δήμου από κρουαζιερόπλοια.

Η Μαρίνα θα είναι έργο με έκταση 30.000 τετραγωνικά μέτρα, τόσο με εμπορική όσο και με οικιστική ανάπτυξη, η οποία θα περιλαμβάνει 53 πολυτελείς επαύλεις, 222 διαμερίσματα σε δύο πολυώροφα κτήρια, όπως επίσης και 20 μονοκατοικίες. Εκτός από τον πρώτο πύργο, προβλέπεται να κτιστεί ακόμα ένα κτήριο, το οποίο θα είναι υπερπολυτελές επτάστερο ξενοδοχείο. Ο δήμος Αγίας Νάπας εκφράζει την αντίθεσή του σε ενδεχόμενη αποκλειστική οικιστική ανάπτυξη, σημειώνοντας ότι δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός ακόμα ένας ουρανοξύστης γεμάτος με διαμερίσματα ή επαύλεις. «Η Μαρίνα θα πρέπει να έχει εστιατόρια, καταστήματα, ξενοδοχείο, καζίνο, να είναι χώρος ζωής όχι μόνο ελλιμενισμού και οικιστικής ανάπτυξης», λέει ο δήμαρχος της περιοχής.

Κίνητρα για γκολφ
Εκτός από τη Μαρίνα Αγίας Νάπας, κίνητρα δόθηκαν εν τέλει και για την κατασκευή γηπέδου γκολφ, που θα επιτρέψουν παράλληλα την οικιστική και εμπορική ανάπτυξη γύρω από τα γήπεδο. Τον Φεβρουάριο του 2014 το Υπουργικό Συμβούλιο είχε εγκρίνει τη μίσθωση 59 εκταρίων για 33 χρόνια στο δάσος της Αγίας Νάπας για τη δημιουργία γηπέδου γκολφ, ενώ με πρόσφατη απόφαση παραχωρήθηκαν τα κίνητρα που απαιτούνταν για να καταστεί βιώσιμο το έργο. Η Ayia Napa Forest Golf ανέθεσε στην L.K. Mazeri την κατασκευή του γηπέδου, με αυστηρούς, όμως, όρους, και την προϋπόθεση ότι διατηρεί το δικαίωμα ακύρωσης της συμφωνίας, σε περίπτωση που δεν αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής εντός τριών ετών. Κατά τη σύναψη της συμφωνίας, η Ayia Napa φρόντισε να τεθούν οι απαραίτητες ασφαλιστικές δικλίδες, σύμφωνα με τις οποίες οι ξενοδόχοι που είναι μέλη της εταιρείας θα λάβουν από τον επενδυτή ένα ποσοστό 35% των χρονομεριδίων του γηπέδου γκολφ. Το γήπεδο γκολφ, οι εργασίες του οποίου αναμένονται εντός των δύο επόμενων ετών, θα υλοποιηθεί με βάση διεθνείς προδιαγραφές και θα στοιχίσει 10 έως 12 εκατ. ευρώ. Εντούτοις, στο ποσό αυτό δεν συνυπολογίζεται το κόστος τόσο για την οικιστική όσο και την εμπορική ανάπτυξη του έργου (κατασκευή ξενοδοχείων, διαμερισμάτων, θέρετρων, καταστημάτων, εστιατορίων), για τις οποίες θα ληφθούν αποφάσεις με βάση τις ανάγκες των δύο δήμων, Αγίας Νάπας και Παραλιμνίου.
 
Τόσο η υλοποίηση της Μαρίνας Αγίας Νάπας όσο και η κατασκευή γηπέδου γκολφ αναμένεται ότι θα αναβαθμίσουν τις υποδομές και το τουριστικό προϊόν της περιοχής, ενώ θα προσελκύσουν εγχώριους επενδυτές και επισκέπτες. Για να διατηρηθεί η ανοδική πορεία, την οποία καταγράφει ο δήμος Αγίας Νάπας όσον αφορά στον τουρισμό, χρειάζονται έργα πολεοδομικά, είτε από ευρωπαϊκά κονδύλια είτε από ιδιώτες, όπως είναι η Μαρίνα και το γήπεδο γκολφ, που θα βελτιώσουν την εμπειρία του επισκέπτη. Υπάρχουν προοπτικές τόσο για την Αγία Νάπα όσο και για τον Πρωταρά για επέκταση της τουριστικής περιόδου κατά ένα μήνα. Ωστόσο, μόνο με την επίτευξη φιλόδοξων επενδύσεων και έργων, όπως η Μαρίνα και το γήπεδο γκολφ, μπορούν οι δύο δήμοι να διευρύνουν την ήδη αυξημένη συμβολή τους στη διαμόρφωση ενός ποιοτικού και ελκυστικού κυπριακού τουριστικού προϊόντος.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ