ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Να βγει από την πρίζα με πολιτική απόφαση η Velister

Συνέντευξη του Ανδρέα Πετρίδη, προέδρου της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης στην «Κ»

Την εκτίμηση ότι η ψηφιακή πλατφόρμα της Velister βρίσκεται σε αδιέξοδο και είναι θέμα χρόνου να ανοίξει ο δρόμος για επαναπροκήρυξη αυστηρά ελεγχόμενου διαγωνισμού, με το ανάλογο τίμημα που αντιστοιχεί στα κυπριακά δεδομένα και αισθητά χαμηλότερες χρεώσεις για τους τηλεοπτικούς σταθμούς, καταθέτει ο πρόεδρος της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης, Ανδρέας Πετρίδης.

Σε συνέντευξή του στην «Κ», σημειώνει ότι η οριστική λύση του προβλήματος, που αναμένεται να βοηθήσει το τηλεοπτικό τοπίο να αναπνεύσει από το βάρος, με το οποίο έχει φορτωθεί, περνά μέσα από τον δρόμο της νομικά ορθής, αλλά πολιτικής, απόφασης. Παράλληλα, ο κ. Πετρίδης επισημαίνει ότι εφόσον η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης είχε προβλέψει την πορεία της Λαϊκής Τράπεζας προς την κατάρρευση, φρόντισε τον Ιούλιο του 2011 να μεταφέρει τα χρήματά της σε άλλες τράπεζες, εξηγώντας ότι αν δεν υπήρχε αυτή η προνοητικότητα, δεν γνωρίζει ποια θα ήταν η κατάληξη της Αρχής σήμερα. Αισιόδοξη ένδειξη χαρακτηρίζει τη δραματική αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης στο τελευταίο εξάμηνο του 2014, ενώ όσον αφορά στις οικονομικές υποχρεώσεις των καναλιών, διευκρινίζει ότι κανένα τέλος και καμία οικονομική οφειλή προς την Αρχή δεν χαρίζεται, με εξαίρεση περιπτώσεις που το Ανώτατο Δικαστήριο κρίνει ότι κακώς λήφθηκε η εν λόγω απόφαση.

-Προσφάτως έχει εγκριθεί από τη Βουλή ο προϋπολογισμός της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης; Ποια τα έσοδα και οι δαπάνες για φέτος και πού κυμαίνονται σε σύγκριση με το 2014;

-Η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης είναι αυτοχρηματοδοτούμενη και δεν λαμβάνει ούτε σεντ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τα έσοδα της Αρχής προέρχονται από τα τέλη αδειών των καναλιών και των ραδιοφώνων,  ένα ποσοστό 0,5% αφορά στη διαφημιστική δαπάνη και μία τρίτη πηγή αποτελούν τα διοικητικά πρόστιμα. Το γεγονός ότι είμαστε αυτοχρηματοδοτούμενοι μας καθιστά προσεκτικούς τόσο με τις δαπάνες όσο και τη διαχείριση των χρημάτων της Αρχής. Επομένως, παρακολουθούμε συστηματικά την πορεία των τραπεζών, με τις οποίες συνεργαζόμαστε. Το 2011, όταν ανέλαβε το νέο διοικητικό συμβούλιο, η Αρχή λειτουργούσε με έλλειμμα της τάξεως του 0,5 εκατ. ευρώ και πετύχαμε, ένεκα και του παγώματος του μισθολογίου, τη δραστική περικοπή των εξόδων. Παράλληλα, λόγω και της προσεκτικής οικονομικής διαχείρισης, εφαρμόσαμε ειδική πρόνοια για δημιουργία ενός είδος συνταξιοδοτικού ταμείου για τους υπαλλήλους. Οσον αφορά στη Λαϊκή Τράπεζα, αρκετά πριν από την οικονομική κρίση μας ανησυχούσε η πορεία της, την οποία παρακολουθούσαμε στενά, ενώ παίρναμε πληροφόρηση τόσο από εμπειρογνώμονες όσο και από το διαδίκτυο, με αποτέλεσμα σε κάποια φάση να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι η Τράπεζα οδηγείτο προς κλείσιμο. Διαπιστώσαμε το «πάρτι» που γινόταν και έτσι αποφασίσαμε να μετακινήσουμε τα λεφτά που είχαμε στη Λαϊκή σε άλλες τράπεζες.

-Ποιες τράπεζες επιλέξατε;

-Επιλέξαμε την Ελληνική και την Cdb, διατηρώντας, ωστόσο, για πρακτικούς λόγους τον λογαριασμό του μισθολογίου στη Λαϊκή, με αποτέλεσμα το κούρεμα που υποστήκαμε να ήταν γύρω στις 56.000 ευρώ. Αν δεν είχαμε αυτή την προνοητικότητα, ειλικρινά δεν ξέρω πού θα βρισκόταν σήμερα η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης. Η απόφασή μας να απεμπλακούμε από τη Λαϊκή Τράπεζα λήφθηκε τον Ιούλιο του 2011. Δύο χρόνια πριν το κλείσιμό της, για όσους έβλεπαν τα πράγματα όχι με ευσεβοποθισμό αλλά κρίνοντας από τα αντικειμενικά δεδομένα, η καταστροφή της Λαϊκής ήταν προβλεπτή. Ωστόσο, το επιχείρημα με το οποίο ήρθαμε αντιμέτωποι ήταν ότι δεν θα άφηνε η ΕΕ μία τράπεζα να καταρρεύσει. Ευτυχώς, το εν λόγω επιχείρημα το ακούσαμε με αρκετό σκεπτικισμό, μιας και κανείς δεν μπορούσε να πει μετά βεβαιότητας ότι σε μία πορεία προς τον κατήφορο θα υπήρχε βοήθεια.

Αυξάνεται η διαφήμιση

-Εκτιμάτε ότι θα αυξηθούν τα έσοδα της Αρχής;

-Υπάρχουν έσοδα που μπορούν να προβλεφθούν με ακρίβεια, όπως τα τέλη αδειοδότησης, τα οποία αποτελούν με διαφορά την κύρια πηγή χρηματοδότησης. Το ποσοστό στη διαφημιστική πίτα εξαρτάται από τη διαφημιστική δαπάνη του ιδιωτικού τομέα και εκείνο που δημιουργεί αισιοδοξία είναι ότι το τελευταίο εξάμηνο του 2014 υπήρξε δραματική αύξηση στην εν λόγω δαπάνη τόσο στο ραδιόφωνο όσο και στην τηλεόραση, όχι μόνο σε όγκο αλλά και σε αξία, με αποτέλεσμα να εκτιμάται ότι τα εισοδήματα θα κυμανθούν υψηλότερα από τις προβλέψεις. Οσον αφορά στα πρόστιμα, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι υπήρξε μία συστηματική προσπάθεια απεξάρτησης του προϋπολογισμού της Αρχής από αυτά. Επιδιώκουμε τη συνεργασία με τα κανάλια, για την προώθηση τόσο της αυτορρύθμισης όσο και της συρρύθμισης με στόχο τη βελτίωση του τηλεοπτικού πεδίου και την επιβολή προστίμων εκεί που όντως παρουσιάζεται συνεχής παρανομία ή άρνηση του καναλιού να ανταποκριθεί στις πρόνοιες της νομοθεσίας. Ενίοτε τα πρόστιμα ξεπερνούν τον στόχο που τίθεται στον προϋπολογισμό, σε αντίθεση με άλλες χρονιές, που βρίσκονται κάτω του στόχου.

-Πόσα πρόστιμα (σε αριθμό και σε ύψος) έχουν επιβληθεί στα κανάλια το 2014 και πόσα μέχρι στιγμής το 2015; Πόσες παραβιάσεις εντοπίσατε συνολικά;

-Κατά τη διάρκεια του 2014, εξετάσθηκαν από την Αρχή 78 συνολικά υποθέσεις. Σε εφτά υποθέσεις επιβλήθηκε η κύρωση της σύστασης, σε 23 υποθέσεις η κύρωση της προειδοποίησης και στις υπόλοιπες 48 επιβλήθηκε διοικητικό πρόστιμο. Το συνολικό ύψος των διοικητικών προστίμων κατά το 2014 ήταν 77.600 ευρώ. Κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, έχουν ήδη εξετασθεί 21 υποθέσεις. Σε μια υπόθεση έχει επιβληθεί η κύρωση της σύστασης, σε 10 υποθέσεις η κύρωση της προειδοποίησης, ενώ στις υπόλοιπες 10 έχει επιβληθεί το συνολικό διοικητικό πρόστιμο των 3.200 ευρώ.

-Ανταποκρίνονται στις οφειλές/υποχρεώσεις τους οι ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί; Δεδομένων των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν είναι σε θέση να τα εξοφλήσουν;

-Οσον αφορά στα τέλη αδειοδότησης ανταποκρίνονται όλοι οι σταθμοί. Εκεί που παρατηρούνται καθυστερήσεις, αλλά εν τέλει γίνονται οι καταβολές, είναι στα τέλη διαφήμισης και στα πρόστιμα. Σε περίπτωση αδικαιολόγητης καθυστέρησης, η Αρχή κινείται νομικά με διαδικασίες στο Επαρχιακό Δικαστήριο. Παράλληλα, υπάρχουν κανάλια που προσφεύγουν στο Ανώτατο Δικαστήριο για διοικητικές καταδίκες, δηλαδή πρόστιμα. Αν και οι διαδικασίες στα δικαστήρια συνήθως παίρνουν χρόνια να ξεκαθαρίσουν, εντούτοις κανένα τέλος και καμία οικονομική οφειλή δεν χαρίζεται, με εξαίρεση περιπτώσεις που το Ανώτατο κρίνει ότι κακώς η Αρχή έλαβε την εν λόγω απόφαση.

Κορεσμός ραδιοφωνικών συχνοτήτων

Υπάρχει περίπτωση έγκρισης της αδειοδότησης νέων ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών;

Φυσικά και υπάρχει, εφόσον οι δυνατότητες αδειοδότησης τηλεοπτικών σταθμών με το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή είναι απεριόριστες. Οσον αφορά στα ραδιόφωνα, όμως, τα οποία λειτουργούν σε αναλογικό περιβάλλον συχνοτήτων, παρατηρείται κορεσμός των διαθέσιμων συχνοτήτων, όπως καταδεικνύεται και σε μελέτη του Τμήματος Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών του Υπουργείου Συγκοινωνιών. Δεν υπάρχουν πλέον πολλές διαθέσιμες συχνότητες για να δημιουργηθούν νέοι ραδιοφωνικοί σταθμοί, ενώ αν και σε τοπικό επίπεδο υπάρχουν κάποιες συχνότητες, εντούτοις σε παγκύπριο επίπεδο είναι ακόμα δυσκολότερο, δεδομένου του ανεξέλεγκτου των συχνοτήτων στα κατεχόμενα.

-Δεχθήκατε αίτηση από νέο τηλεοπτικό κανάλι;

-Εκείνο που έγινε το 2014 ήταν μία εσωτερική αναδιοργάνωση του τηλεοπτικού πεδίου, μετά το κλείσιμο της LTV και σε κάποιο την αντικατάστασή της από τη Cytavision. Βέβαια, δεν γνωρίζουμε κατά πόσο η συγκεκριμένη πλατφόρμα που κέρδισε τον διαγωνισμό για απόκτηση των δικαιωμάτων προβολής αγώνων των ομάδων με τις οποίες είχε συμφωνήσει η ΚΟΠ, ενδεχομένως χρειαστεί να δημιουργήσει νέα κανάλια.

-Επικρατεί μία αντίληψη ότι η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης είναι ιδιαίτερα αυστηρή τόσο στον καθορισμό των επιτρεπόμενων προγραμμάτων ανά ζώνη όσο και στο περιεχόμενο που επιτρέπεται να προβάλλουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί. Ποια η δική σας προσέγγιση επί του θέματος;

-Πέραν της αδειοδότησης των καναλιών, η Αρχή έχει την ευθύνη του ελέγχου του ραδιοτηλεοπτικού περιεχομένου. Εχουμε θέσει βασικές προτεραιότητες, όπως η προστασία ανηλίκων και της οικογενειακής ζώνης και σε αυτό το πλαίσιο είμαστε και συστηματικοί και αυστηροί. Παράλληλα, έχουμε ως προτεραιότητα την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του σεβασμού της προσωπικότητας.

-Θα επιβάλλατε πρόστιμο αν το κανάλι προέβαλλε κανονικά τη σκηνή, η οποία τελικά κόπηκε από την ελληνική σειρά του Mega;

-Παρόλο που αυτό δεν θα μπορούσα να το απαντήσω, εντούτοις η άποψή μου είναι ότι το κανάλι ορθώς απέφυγε να προβάλει τη συγκεκριμένη σκηνή, διότι το πρόγραμμα μεταδιδόταν εντός οικογενειακής ζώνης. Σε περίπτωση που κάποιος σταθμός επιθυμεί να μεταδώσει το πρόγραμμα χωρίς οποιαδήποτε παρέμβαση στις σκηνές ή στο περιεχόμενο, μπορεί να το μεταφέρει εκτός οικογενειακής ζώνης, δηλαδή μετά τις 21:00. Εκτός οικογενειακής ζώνης την ευθύνη προστασίας ανηλίκων από ακατάλληλο περιεχόμενο έχουν οι γονείς. Από τις 21:00, δηλαδή, ο ρόλος της Αρχής διαφοροποιείται, απαιτώντας, ωστόσο, από τα κανάλια ορθή σήμανση για κάθε πρόγραμμα.

-Θεωρείτε ότι κάποιες σκηνές που προβάλλονται εντός οικογενειακής ζώνης, από τις 07:30 μέχρι τις 20:20 είναι ακατάλληλες για ανηλίκους;

-Τα πράγματα δεν είναι ούτε άσπρα ούτε μαύρα, μιας και κινούμαστε σε μία γκρίζα ζώνη, στην οποία η Αρχή κρίνει ανά περίπτωση. Δεν λειτουργούμε με τρόπο άκαμπτο, απόλυτο ή δογματικό, καθώς ζυγίζουμε τα δεδομένα, προτού αποφασίσουμε.

Μπλόκο στην τηλεοπτική ανάπτυξη η Velister

-Στις συνδρομητικές πλατφόρμες υπάρχει έλεγχος από την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης; Εντοπίζετε οποιεσδήποτε παραβιάσεις του κώδικα της Αρχής;

-Εχουμε υπό την εποπτεία μας τα κανάλια, τα οποία είναι ιδιοκτήτες σε συνδρομητικές πλατφόρμες. Τόσο στην περίπτωση της cyta όσο και της Primetel έχουν επιβληθεί διοικητικά πρόστιμα για παραβίαση της νομοθεσίας.

-Εδώ και μερικά χρόνια βρισκόμαστε στην ψηφιακή εποχή της κυπριακής τηλεόρασης. Τι να αναμένουμε για το μέλλον ως τηλεθεατές;

-Εκείνο που θα κρίνει το μέλλον της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου είναι πόσο γρήγορα θα ξεπεράσουμε την κρίση και θα αρχίσει η ανάπτυξη. Σημαντικός δείκτης που καθορίζει κατά πόσο τα πράγματα κινούνται από τη μία κατεύθυνση προς την άλλη είναι η διαφημιστική δαπάνη. Το γεγονός ότι έχει παρουσιαστεί σημαντική αύξηση στη συγκεκριμένη δαπάνη, μας κάνει αισιόδοξους για το γενικότερο οικονομικό κλίμα. Υπό την προϋπόθεση ότι θα επιλυθεί το πρόβλημα της Velister, το οποίο ουσιαστικά έχει μπλοκάρει το ύψος των τελών που επιβάλλονται στους σταθμούς, μπλοκάροντας ταυτόχρονα την ανάπτυξη του τηλεοπτικού τομέα, ευελπιστώ ότι θα υπάρξουν παράθυρα ευκαιρίας για δημιουργία νέων καναλιών και ανάπτυξη του τηλεοπτικού τοπίου.

-Με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό;

-Πρέπει να υπάρξει ουσιαστική επίλυση του προβλήματος, με μία νομικά ορθή, αλλά πολιτική απόφαση.

-Δηλαδή;

-Η Velister βρίσκεται σε ένα αδιέξοδο, είναι θέμα χρόνου πότε θα φτάσει στον τοίχο και ελπίζουμε ότι μέχρι να συμβεί αυτό, θα υπάρξουν οι ανάλογες ενέργειες. Ευτυχώς, φαίνεται να δρομολογείται οριστική και ουσιαστική λύση του προβλήματος, γεγονός το οποίο δημιουργεί αισιοδοξία ότι θα αναπνεύσει το τηλεοπτικό τοπίο, από το βάρος που έχει φορτωθεί. Η Velister βρίσκεται στην εντατική, στον αναπνευστήρα και είναι θέμα χρόνου να κλείσει η πρίζα προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος, με βάση πραγματικά δεδομένα και εκτιμήσεις, να επαναπροκηρυχθεί διαγωνισμός, ο οποίος θα πρέπει να είναι αυστηρά ελεγχόμενος. Επομένως, θα πρέπει να δοθεί η πλατφόρμα με το ανάλογο τίμημα που αντιστοιχεί στα κυπριακά δεδομένα και με αυτή τη λογική η χρέωση προς τα κανάλια θα είναι αισθητά χαμηλότερη. Το θέμα χειρίζεται το Υπουργείο Συγκοινωνιών, ο αρμόδιος υπουργός φαίνεται να έχει πάρει πολύ ζεστά την υπόθεση, και επομένως αναμένουμε.

Media: Τελευταία Ενημέρωση