ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η νέα κρίση μάς έρχεται από τους πειρατές

Κύριο Άρθρο

Κύριο Άρθρο

To 2024 αναμένεται πως θα λειτουργήσει ως η αποφασιστική χρονιά για συνολική καταπολέμηση του πληθωρισμού, γεγονός που θα επιτρέψει στις κεντρικές τράπεζες να επαναφέρουν τα επιτόκια στα προηγούμενα «αναπτυξιακά» επίπεδα. Η μέχρι στιγμής πραγματικότητα, τις πρώτες μέρες του νέου έτους βρίσκει τις τιμές του πετρελαίου σε ανοδική τροχιά και τους εμπορευόμενους να πονοκεφαλιάζουν για νέες καθυστερήσεις και αυξημένα μεταφορικά τιμολόγια. Την έκρυθμη κατάσταση προκαλούν οι πειρατικές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα από τους αντάρτες Χούθι με έδρα την Υεμένη και την υποστήριξη του Ιράν. Ως αποτέλεσμα αυτού, που πλέον αποκαλείται ως κρίση της Ερυθράς Θάλασσας, τα μεταφορικά έξοδα για εμπορεύματα με αφετηρία την Ασία και προορισμό την Ευρώπη έχουν διπλασιαστεί σε περίοδο τεσσάρων εβδομάδων.

Το 2023 η εντυπωσιακή υποχώρηση του πληθωρισμού στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό στην υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου και στην επαναφορά των εφοδιαστικών αλυσίδων σε συνθήκες που προσέγγιζαν την κανονικότητα. Και οι δύο αυτές συνθήκες πλέον τίθενται εν αμφιβόλω. Οι τιμές του πετρελαίου καλπάζουν προεξοφλώντας μια ευρύτερη ανάφλεξη στην περιοχή συνδέοντας τις πειρατικές επιθέσεις με τον πόλεμο στη Γάζα. Από την άλλη, οι εφοδιαστικές αλυσίδες βρίσκονται ξανά σε κατάσταση «αναταραχής», αφού η δίοδος από το κανάλι του Σουέζ γίνεται απροσπέλαστη για μεγάλα εμπορικά πλοία, εξαναγκάζοντας τα πληρώματα να χρησιμοποιούν εναλλακτικές και αρκετά πιο δαπανηρές διόδους.

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα που επηρεάζει κατά βάση την Ευρώπη αλλά και την Αμερική, αναμένεται πως θα αποτυπωθεί στις τιμές των προϊόντων με σχετική καθυστέρηση. Προς την κατεύθυνση της ομαλοποίησης είχαμε τις προηγούμενες μέρες βομβαρδισμούς στόχων των πειρατών Χούθι από αμερικανικά και βρετανικά αεροπλάνα. Η συνέχιση αυτών των ενεργειών, που προς το παρόν δεν φαίνεται να αποτρέπουν την πειρατική δράση των ανταρτών, ελλοχεύουν τον κίνδυνο οι στρατιωτικές επιχειρήσεις να ερμηνευθούν ως επέκταση των εχθροπραξιών στην ευρύτερη Μέση Ανατολή προκαλώντας ανησυχίες για την μελλοντική πορεία της τιμής του πετρελαίου.

Η δίοδος από την Ερυθρά Θάλασσα εκτιμάται πως εξυπηρετεί το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ειδικών η αναγκαστική εκτροπή των πλοίων προς το ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας προκαλεί στα δρομολόγια καθυστερήσεις από 10-12 μέρες. Εφόσον η κατάσταση παραμείνει έκρυθμη για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, εκτιμάται ότι θα προκαλέσει άνοδο του πληθωρισμού κατά 0,7% για Ευρώπη και Αμερική, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο η αύξηση θα είναι 0,5%. Επιπλέον, αναμένεται πως αν η τιμή του πετρελαίου ανατιμηθεί κατά 10 δολάρια το βαρέλι λόγω της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα, αυτό θα προκαλέσει επιπρόσθετη άνοδο του πληθωρισμού κατά 0,3% σε παγκόσμια κλίμακα.

Η αρνητική εξέλιξη στο μέτωπο του πληθωρισμού έρχεται σε μια περίοδο που οι μετρήσεις Δεκεμβρίου κατέγραψαν επιμονή του δείκτη τιμών στις ΗΠΑ, προκαλώντας ανησυχία ότι η επιστροφή σε πιο χαλαρές νομισματικές πολιτικές δεν θα είναι όσο εύκολη υπόθεση αναμενόταν. Ήδη οι αγορές προεξοφλούν ότι το σενάριο της ήπιας ή καθόλου ύφεσης ίσως να αποτελεί ευσεβοποθισμό. Οι πειρατικές επιθέσεις των ανταρτών Χούθι που ξεκίνησαν ως μια χαμηλή είδηση στα ειδησεογραφικά πρακτορεία σύντομα μετατράπηκε σε κρίση της Ερυθράς Θάλασσας κατακλύζοντας τα πρωτοσέλιδα και προκαλώντας οικονομικούς αλλά κυρίως γεωπολιτικούς κραδασμούς. Η συνέχεια αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς οι ελπίδες βρίσκονται προς την κατεύθυνση μια γρήγορης διευθέτησης του προβλήματος αποφεύγοντας εμπέδωση των απωλειών.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Κύριο Άρθρο

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Τελευταία Ενημέρωση