
Kathimerini.gr
Το ενδεχόμενο να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ εξετάζει το Ιράν, ως απάντηση στις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ και στη δυτική πίεση, σύμφωνα με δηλώσεις Ιρανών βουλευτών την Πέμπτη.
Ο Μπεχνάμ Σαεεντί, μέλος του προεδρείου της Επιτροπής Εθνικής Ασφάλειας του Κοινοβουλίου, δήλωσε στο ημιεπίσημο πρακτορείο Mehr ότι το Ιράν διαθέτει «πολλαπλές επιλογές» και ότι «το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ είναι μία από αυτές».
Σε επόμενη αναφορά του πρακτορείου, ο βουλευτής Αλί Γιαζντίχα επισήμανε ότι το Ιράν θα διατηρήσει ανοιχτά τα Στενά του Ορμούζ και την ελεύθερη ναυσιπλοΐα στον Περσικό Κόλπο, εφόσον δεν τίθενται σε κίνδυνο τα ουσιώδη συμφέροντα της χώρας.
Ωστόσο, προειδοποίησε ότι αν οι Ηνωμένες Πολιτείες εμπλακούν άμεσα σε πόλεμο υπέρ του Ισραήλ, τότε η Τεχεράνη διατηρεί το δικαίωμα να περιορίσει τη ροή του πετρελαϊκού εμπορίου προς τη Δύση, ασκώντας πίεση στις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους.
Η ανησυχία των διεθνών αγορών επικεντρώνεται στον κίνδυνο αποσταθεροποίησης των ροών πετρελαίου από την περιοχή. Ηδη, οι εκτιμήσεις μιλούν για πιθανές αυξήσεις της τιμής του αργού πετρελαίου πάνω από τα 80 δολάρια ανά βαρέλι. Η αύξηση στο κόστος των καυσίμων θα επηρεάσει ιδιαίτερα την Ευρώπη και την Ελλάδα, με το ΔΝΤ να υπενθυμίζει πως αντίστοιχες κρίσεις προκάλεσαν αυξήσεις πληθωρισμού και συρρίκνωση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 0,2% έως 1%.
Σημειώνεται ότι η αβεβαιότητα στις θαλάσσιες μεταφορές προκαλεί ήδη καθυστερήσεις, αλλαγές δρομολογίων και αυξήσεις σε ασφάλιστρα.
Η κίνηση στα Στενά
I've spent a lot of time the past week looking at data in the Strait of Hormuz so here is a quick animation showcasing the sheer volume of activity in the Persian Gulf last Friday. The data highlights "Tanker" only vessels (AIS code 80-89) #map #3d #dataviz pic.twitter.com/0PvE9i43We
— Craig Taylor (@CraigTaylorViz) June 19, 2025
Βίντεο το οποίο δημοσιοποιήθηκε μέσω του X, παρουσιάζει την κινητικότητα στα Στενά του Ορμούζ, προκειμένου να γίνουν πλήρως αντιληπτές οι επιπτώσεις του κλεισίματος στην παγκόσμια κοινότητα.
Κικίλιας: Το κλείσιμο των στενών είναι το χειρότερο δυνατό σενάριο
«Εάν προκύψει κλείσιμο των στενών του Ορμούζ – που είναι το χειρότερο δυνατό σενάριο – θα επηρεάσει όλη την παγκόσμια οικονομία, όχι μόνο την ναυτιλία, καθότι τα πλοία και ο εμπορικός στόλος, παγκοσμίως, που διακινεί το 90% του εμπορίου, θα πρέπει να κάνουν τον κύκλο της Αφρικής, προκειμένου να μπορέσει να φτάσει σε λιμάνια ευρωπαϊκά, αμερικανικά κ.ο.κ.», δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σε συνέντευξή του στην εκπομπή «Σήμερα» του ΣΚΑΪ, επισημαίνοντας ότι αυτή είναι μια πολύ ευμετάβλητη συντεταγμένη, «καθότι ανέβηκαν οι τιμές του πετρελαίου 7-10% τις τελευταίες μέρες, λόγω αυτής της τεράστιας κρίσης».
Ο κ. Κικίλιας επανέλαβε για ακόμη μία φορά, ότι προτεραιότητα για την Ελλάδα αποτελούν οι ναυτικοί και τα ελληνόκτητα πλοία, σημειώνοντας ότι «έχουμε κατά μέσο όρο 170 με 180 ελληνόκτητα πλοία στην ευρύτερη περιοχή του κόλπου του Περσικού και 70 με 80 πλοία περνάνε ανά εξάωρο ή οκτάωρο, από τα στενά του Ορμούζ και 15 με 20 πλοία με ελληνική σημαία. Μελετάμε πολύ προσεκτικά τις κινήσεις μας. Ο Θάλαμος Επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εκδίδει notice, δηλαδή προειδοποιητικές ειδοποιήσεις, ανά πάσα στιγμή, προς όλα τα πλοία μας και τους πλοιοκτήτες μας». Παράλληλα, επιβεβαίωσε ότι δεν έχει υπάρξει καμία επίθεση, μέχρι στιγμής, σε κανένα πλοίο στην περιοχή.