
Kathimerini.gr
Το ελικόπτερο έπεσε στη θάλασσα το μεσημέρι της Κυριακής. Είχε πετάξει από τον Ασπρόπυργο στη μαρίνα της Βουλιαγμένης για να παραλάβει τέσσερις Αμερικανούς επιβάτες, τους οποίους θα μετέφερε στη Μύκονο. Αλλά κατά την απογείωσή του από τη Βουλιαγμένη, και σύμφωνα με την ανακοίνωση του Λιμενικού, το ελικόπτερο αιωρήθηκε ένα μέτρο από το έδαφος «λόγω των ισχυρών ριπών ανέμου και έπεσε στη θάλασσα».
Τόσο οι επιβάτες, μία εκ των οποίων εγκυμονεί, όσο και ο 57χρονος πιλότος κατάφεραν να βγουν σώοι και να κολυμπήσουν προς τα βράχια, απ’ όπου τους παρέλαβε λέμβος της μαρίνας. Το ελικόπτερο βυθίστηκε και στη συνέχεια ανελκύστηκε με τη συνδρομή δύτη και γερανού, διαδικασία που έγινε υπό την επίβλεψη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ προκειμένου να μην υπάρξει κάποια αλλοίωση σε κρίσιμα στοιχεία.
Μεταφέρθηκε σε υπόστεγο στο στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Τατόι και έχει τυλιχτεί με προστατευτικό δίχτυ. Ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου συνελήφθη και οδηγήθηκε από τις λιμενικές αρχές στα δικαστήρια. Αφέθηκε ελεύθερος, αλλά δόθηκε εντολή για διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να διαπιστωθούν οι λόγοι που οδήγησαν το ελικόπτερο στη θάλασσα.
Η πιστοποίηση
Το ελικόπτερο ήταν πλήρως πιστοποιημένο, επισημαίνουν στην «Κ» πηγές με γνώση επί του θέματος και αναφέρουν ότι ανήκει στην «Ιντερσαλόνικα», εταιρεία που διαθέτει την απαραίτητη αδειοδότηση από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η διαδικασία αδειοδότησης είναι αντίστοιχη με εκείνη που ισχύει για τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και περιλαμβάνει αυστηρές προδιαγραφές. Συγκεκριμένα, το ελικόπτερο πρέπει να διαθέτει πιστοποίηση, να υφίσταται τακτικούς ελέγχους και να συντηρείται βάσει χρονοδιαγραμμάτων.
Παράλληλα, ο χειριστής του οφείλει να διαθέτει έγκυρη άδεια πιλότου ελικοπτέρου, ενώ η εταιρεία είναι υποχρεωμένη, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο, να διατηρεί σύστημα συντήρησης του αεροσκάφους και να διασφαλίζει την περιοδική εκπαίδευση και αξιολόγηση των πιλότων της.
Η ρύθμιση
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, η απογείωση του ελικοπτέρου δεν πραγματοποιήθηκε από το αδειοδοτημένο ελικοδρόμιο που βρίσκεται εντός του ξενοδοχειακού συγκροτήματος του Αστέρα, αλλά από ένα πεδίο απογείωσης στη μαρίνα Βουλιαγμένης. Oπως προβλέπεται από προεδρικό διάταγμα που ισχύει εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία και το οποίο βασίζεται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ο χειριστής ενός ελικοπτέρου μπορεί, με αποκλειστικά δική του ευθύνη και έπειτα από οπτική επιβεβαίωση της καταλληλότητας του σημείου, να επιλέξει ελεύθερα τον τόπο προσγείωσης ή απογείωσης με μια απλή ενημέρωση. Η ρύθμιση αυτή θεσπίστηκε για να διευκολύνει τη μετακίνηση με ελικόπτερα, δεδομένου του περιορισμένου αριθμού αδειοδοτημένων ελικοδρομίων στην Ελλάδα.
«Συνήθως, οι επιβάτες ελικοπτέρων είναι ευκατάστατα άτομα με υψηλές απαιτήσεις, που επιθυμούν να προσεγγίσουν προορισμούς όπου δεν υπάρχουν οργανωμένες υποδομές. Ωστόσο, το συγκεκριμένο προεδρικό διάταγμα έχει συχνά βρεθεί στο επίκεντρο της κριτικής, καθώς παρατηρείται κατάχρηση του δικαιώματος που παρέχεται στους χειριστές», επισημαίνουν αρμόδιες πηγές. «Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που έχουν καταγραφεί προσγειώσεις σε ακατάλληλα ή επικίνδυνα σημεία, όπως σε παραλίες της Μυκόνου, σε κοντινή απόσταση από λουομένους».
«Οπως σε χωράφι»
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πεδίο, όπως αυτό στη μαρίνα Βουλιαγμένης που χρησιμοποιείται κατά κόρον για τέτοιου τύπου πτήσεις, έχει κατασκευαστεί με πολύ απλό τρόπο, χωρίς να διαθέτει σήμανση, φώτα και ανεμούριο, όπως οφείλει να διαθέτει ένα αδειοδοτημένο ελικοδρόμιο. «Είναι σαν κάποιος να προσγειώνεται σε χωράφι», λένε οι πηγές. Μετά το περιστατικό ακολούθησε προκαταρκτική ανάκριση των μαρτύρων, την οποία ανέλαβε το Λιμενικό. Ερωτηθείς ο πιλότος από τις Αρχές σχετικά με το τι εκτιμά ότι συνέβη, φέρεται να απέδωσε το συμβάν είτε σε κάποια μηχανική βλάβη είτε στις πολύ δυνατές ριπές του ανέμου, που λόγω του χαμηλού ύψους δεν του άφησαν περιθώρια για διορθωτική κίνηση. Επί του παρόντος, τα αίτια είναι υπό διερεύνηση.
Εκτοι στην Ε.Ε.
Τα τελευταία χρόνια, η αγορά των αερομεταφορών με ιδιωτικά αεροσκάφη, όπως είναι τα ελικόπτερα και τα jets, χαίρει σημαντικής άνθησης στην Ελλάδα. Ερευνα της Greenpeace, που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2023, αναφέρει ότι ήδη από το 2022 η Ελλάδα ήταν η έκτη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών αεροσκαφών. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Κόσσυφα, γενικό εμπορικό διευθυντή της Ηoper, της πρώτης αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα που προσφέρει προγραμματισμένες πτήσεις με ελικόπτερο σε συγκεκριμένους προορισμούς, η ανοδική πορεία συνεχίζεται. «Εχουμε περισσότερες από 100 πτήσεις την εβδομάδα και καλύπτουμε 16 προορισμούς, με πιο δημοφιλείς την Αθήνα και ύστερα τις Κυκλάδες, την Πάτμο, το Πόρτο Χέλι και τις Σπέτσες», δηλώνει στην «Κ».
Παρότι τόσο πέρυσι όσο και φέτος οι Ελληνες πελάτες υπερτερούσαν των ξένων, τον τελευταίο ενάμιση μήνα το 65% της κίνησης είναι από αλλοδαπούς πελάτες, σημειώνει. Αλλά περιστατικά όπως της Κυριακής δημιουργούν έναν παραπάνω φόβο για τη μετακίνηση με ελικόπτερο, ειδικά σε κόσμο που δεν είναι εξοικειωμένος με το συγκεκριμένο μέσο. «Η πραγματικότητα είναι ότι το να φτάσεις με το αυτοκίνητο στο ελικοδρόμιο είναι πιο επικίνδυνο από την ίδια την πτήση», τονίζει, υπογραμμίζοντας πως «η ασφάλεια είναι ο πρώτος πυλώνας».
«Σπάνια περιστατικά»
Δεν συμβαίνει συχνά να πέφτουν ελικόπτερα, λέει στην «Κ» και ο Ντούλης Καραφίλ, διευθυντής της εταιρείας Air Business International, η οποία έχει δημιουργήσει το Greek Air Taxi Network, επιμένοντας πως το μέσο είναι ασφαλές. Ταυτόχρονα, διαφωνεί με όσα ακούστηκαν αναφορικά με την καταλληλότητα του συγκεκριμένου σημείου για πτήσεις ελικοπτέρων. «Τα ελικόπτερα κατεβαίνουν πάνω σε κότερα μες στη θάλασσα και στην κορυφή του Ολύμπου – εκεί κάτι έγινε λάθος, θα διερευνηθεί από τις Αρχές», τονίζει.
Κατά την άποψή του, όμως, φέτος το καλοκαίρι δεν θα είναι τόσο καλό όσο το περυσινό από πλευράς ζήτησης. «Η κίνηση φέτος είναι πολύ περιορισμένη», λέει ο κ. Καραφίλ. Οι λόγοι είναι κατά βάσιν οικονομικοί. «Οι καλύτεροι τουρίστες είναι λιγότεροι. Οι καλοί Αμερικανοί λ.χ. έχουν περιοριστεί, τώρα έρχονται λιγότερο ευκατάστατοι οικονομικά τουρίστες», εξηγεί. Υστερα είναι και οι γεωπολιτικές εξελίξεις. Οι Ρώσοι δεν αποτελούν μέρος της αγοράς από το 2022. «Επίσης, τώρα, με αυτά που συμβαίνουν θα περιοριστούν κι άλλο οι Ισραηλινοί», συμπληρώνει, «που ήταν καλοί πελάτες».