
Kathimerini.gr
Σταύρος Ιωαννίδης
Την έντονη αντίδραση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας προκάλεσαν οι διαρροές του τουρκικού ΥΠΑΜ, που κάνει λόγο για «εργαλειοποίηση του παρελθόντος» και «νοσταλγικές παρηγοριές» αναφορικά με τον ιστορικό χάρτη της Θράκης που δώρισε ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Δημήτριος Χούπης στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, κατά την πρόσφατη συνάντηση τους στην Κωνσταντινούπολη.
Η Αθήνα χαρακτηρίζει «φαιδρότητες» τις τουρκικές αιτιάσεις, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να διαμαρτύρεται μια χώρα, η οποία εν έτη 2025 επικαλείται τον χάρτη της «Γαλάζιας Πατρίδας».
Το παρασκήνιο
Ο χάρτης που αποτελεί το «Μήλον της Έριδος» σχεδιάστηκε το 1585 από τον Φλαμανδό χαρτογράφο και γεωγράφο Αβραάμ Ορτέλιους και αποτυπώνει τη γεωγραφική περιοχή της Θράκης, τα Στενά των Δαρδανελίων, την Προποντίδα, τον Βόσπορο, την Κωνσταντινούπολη, τον Εύξεινο Πόντο και τις νήσους Θάσο, Σαμοθράκη, Λήμνο, Τένεδο και Ίμβρο. Πρόκειται για τον χάρτη «Thraciae Veteris Typus» τον οποίο ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ απέδωσε ως συμβολικό δώρο στον Παναγιώτατο καθώς απεικονίζει την ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ίμβρο.
Υπενθυμίζεται ότι ο Στρατηγός Χούπης επισκέφθηκε το Πατριαρχείο στις 28 Μαΐου, στο πλαίσιο της 18ης Συνόδου των Αρχηγών Ενόπλων Δυνάμεων των Βαλκανικών χωρών.
Τους τόνους ανέβασε η τουρκική εφημερίδα Σοτζού που στο πρωτοσέλιδο της μιλούσε για «αυθάδη πρόκληση» και ο «εμπνευστής» της «Γαλάζιας Πατρίδας» αντιναύαρχος Τζιχάντ Γιαϊτζί, που ισχυρίστηκε ότι ο χάρτης παραπέμπει στη «μεγάλη ιδέα» και περιέχει «αλυτρωτικά μηνύματα».
Αντιπαράθεση μέσω διαρροών
Τη σκυτάλη πήρε το τουρκικό υπουργείο Άμυνας που τοποθετήθηκε μέσω πηγών: «Η εργαλειοποίηση του παρελθόντος για να δοθεί ένα μήνυμα, δεν είναι παρά μια νοσταλγική παρηγοριά. Καλούμε αυτούς που προσπαθούν να διαταράξουν τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις που προβάλλουν οι ηγέτες των δύο χωρών και όσους προσπαθούν να κάνουν πολιτική καριέρα σπέρνοντας τη διχόνοια μεταξύ του τουρκικού και του ελληνικού λαού να δουν, να κατανοήσουν και να αποδεχθούν τις πραγματικότητες εγκαταλείποντας τις νοσταλγικές παρηγοριές»