ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Περιβαλλοντικό έγκλημα στον Σαρωνικό

Στα «μαύρα» οι ακτές της Αττικής από το πετρέλαιο

Kathimerini.gr

Στα «μαύρα» έχουν «ντυθεί» οι ακτές της Αττικής καθώς η ρύπανση από το πετρέλαιο που διέρρευσε από το πλοίο Αγία Ζώνη έχει πλέον επεκταθεί μέχρι και την Πειραϊκή.

Οι κάτοικοι των περιοχών είναι ανάστατοι, οι δήμαρχοι απειλούν με μηνύσεις ενώ οι οικολογικές οργανώσεις κάνουν λόγο για απειλή οικολογικής καταστροφής και υπογραμμίζουν την ανάγκη ταχείας απορρύπανσης της θάλασσας.

Σοβαρά ερωτήματα εγείρονται και για το χρόνο παρέμβασης στο ατύχημα και προσπάθειας ελέγχου της ρύπανσης. Όπως μεταδίδει το κρατικό ΑΠΕ-ΜΠΕ, αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος, σε ερώτηση αν υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη επιχείρησης απορρύπανσης μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, τόνισαν ότι από την ώρα του συμβάντος που ήταν στις 2.00 τα ξημερώματα της Κυριακής έως τις 6.00 τα ξημερώματα οπότε ξεκίνησε η όλη επιχείρηση απορρύπανσης μεσολάβησαν 4 ώρες, και σε αυτό το διάστημα υπήρξαν διαδικασίες και διαβουλεύσεις από την αρμόδια ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου.

Εφόσον αυτό αληθεύει, επί τέσσερις και πλέον ώρες το φορτίο του Αγία Ζώνη διέρρεε στη θάλασσα ενώ, ακόμη και σήμερα Πέμπτη, δεν έχει επιτευχθεί η πλήρης στεγανοποίησή. Από την πλευρά του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημ. Τζανακόπουλος είχε επισημάνει πως «ήταν άμεση η κινητοποίηση του Λιμενικού και του υπουργείου Ναυτιλίας, το σχέδιο έκτακτης ανάγκης μπήκε σε εφαρμογή 16 λεπτά μετά το συμβάν και κινητοποιήθηκαν όλες οι διαθέσιμες δυνάμεις» για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης. Τί συνέβη πραγματικά; Πότε μπήκε σε εφαρμογή το σχέδιο; Σε 16 λεπτά ή σε τέσσερις ώρες;

Εν τω μεταξύ, οι ακτές της Αττικής βρίσκονται σε κλοιό πετρελαίου.

Περίπου 17 κυβικά πετρελαίου έχουν «μαζέψει» τα συνεργεία που επιχειρούν αυτή τη στιγμή κοντά στη θαλάσσια περιοχή του Φαλήρου, ανέφερε ο δήμαρχος Π. Φαλήρου, Διονύσης Χατζηδάκης περιγράφοντας την τεράστια οικολογική καταστροφή που έχει προκαλέσει η βύθιση του μικρού δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης, στον Σαρωνικό.

«Άλλαξε ο καιρός και η πετρελαιοκηλίδα έπεσε πάνω στον Φλοίσβο. Μαζέψαμε 17 κυβικά πετρέλαιο, χρειάζεται να μισθωθούν ειδικά καράβια για να καθαρίσουν τη θάλασσα».

Για υπεράνθρωπή προσπάθεια, έκανε λόγο από την πλευρά του ο δήμαρχος Γλύφαδας: «Από τα χαράματα σήμερα καταβάλλουμε υπεράνθρωπη προσπάθεια με όλα τα μέσα για να αποκατασταθεί η τεράστια ζημιά που έχει γίνει στο θαλάσσιο μέτωπο της Γλυφάδας. Εφόσον σήμερα δεν έχουμε νέα εισροή πετρελαίου, η εξωτερική εικόνα της παραλίας μας ακόμα και αύριο θα έχει αποκατασταθεί. Αμέσως μετά, σε λίγες μέρες δηλαδή, θα μετρήσουμε - όπως κάνουμε συνεχώς - την ποιότητα των υδάτων για να ενημερώσουμε υπεύθυνα τους πολίτες.»

 Πεθαίνουν θαλάσσιοι οργανισμοί λόγω του μαζούτ

Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος μιλούν για βελτίωση της κατάστασης σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, την ώρα που περιβαλλοντικές οργανώσεις εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους.

Θαλάσσιοι οργανισμοί και θαλασσοπούλια «καίγονται» και πεθαίνουν από ασφυξία από το μαζούτ, ενώ η χημική σύσταση των νερών καθιστά απαγορευτική τη θάλασσα για τον άνθρωπο αναφέρει ο Δημήτρης Ιμπραήμ, υπεύθυνος εκστρατειών της Greenpeace.

«Εξαιτίας του γεγονότος ότι η ρύπανση έχει μετατοπιστεί σε παραλίες της Αττικής, υπάρχει ο κίνδυνος να ξεχαστεί η Σαλαμίνα, όπου το πρόβλημα παρατηρείται σε 1,5χλμ ακτογραμμής» επισημαίνει ο κ. Ιμπραήμ, ενώ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει: «Αναμφισβήτητα η μόλυνση επιφέρει ένα πλήγμα στον τουρισμό αυτή την περίοδο [...] από τη στιγμή που ολοκληρωθούν οι καθαρισμοί και γίνει μία συστηματική παρατήρηση των βιολογικών και χημικών δεικτών των υδάτων και των ακτών, του χρόνου έχουμε τη δυνατότητα να μην αντιμετωπίζουμε άμεσο πρόβλημα». Για τον κ. Ιμπραήμ μείζον ζήτημα αποτελεί η διαφάνεια, η παρακολούθηση, η πληροφόρηση και η συστηματική συνέχιση των ερευνών μετά την πλήρη απορρύπανση του οικοσυστήματος, αλλά και η απόδοση των ευθυνών για την οικολογική καταστροφή στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει». Καταλήγοντας, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τις επικείμενες εξορύξεις πετρελαίου στο Ιόνιο, λέγοντας «το θέμα δεν είναι αν θα υπάρξει νέο δυστύχημα αλλά πότε».

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας μιλώντας για την επιχείρηση απορρύπανσης που είναι σε εξέλιξη, τόνισαν ότι, όταν αυτή ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες -και τότε αναμένεται να αναλάβει δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ όπου σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, θα λάβει δείγματα προκειμένου μετά από έλεγχο να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας.

Η διαδικασία απορρύπανσης επικεντρώνεται σήμερα σε όλες τις περιοχές του Πειραιά, από τη Σαλαμίνα έως την Πειραϊκη, τον Άγ. Κοσμά και τη Γλυφάδα, όπου έχουν ποντιστεί σε ορισμένα σημεία πλωτά φράγματα για περιορισμό της ρύπανσης.

Να σημειωθεί πως στις παραλίες του Ελληνικού και της Γλυφάδας η δυσοσμία είναι έντονη και οι κηλίδες αγγίζουν σχεδόν τις ξαπλώστρες.

Ο αντιδήμαρχος Γλυφάδας κατέστησε επίσης σαφές ότι «το περιβαλλοντικό έγκλημα που έχει συντελεστεί στην περιοχή του δήμου δεν πρόκειται να μείνει αναπάντητο» και ότι «η δημοτική Αρχή θα στραφεί νομικά κατά παντός υπευθύνου».

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση