ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

To «μαύρο πρόβατο» που γίνεται παράδειγμα

Πώς αναβαπτίζεται το brand «Ελλάδα»

Newsroom Κ, Αθήνα

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ 

Η αποτελεσματικότητα και η ευελιξία της ελληνικής διοίκησης στην πρώτη φάση της κρίσης ανέδειξαν μια νέα εικόνα αξιοπιστίας για τη χώρα, συμβάλλοντας στο χτίσιμο σχέσεων εμπιστοσύνης εντός και εκτός συνόρων. Παράλληλα, επαυξάνουν την αξία του brand «Ελλάδα» ως ενός ασφαλούς επενδυτικού και τουριστικού προορισμού. Αυτό γίνεται ολοένα και πιο σαφές από το κλιμακούμενο κύμα θετικής δημοσιότητας σε μεγάλα μέσα του εξωτερικού, από τις δηλώσεις ξένων ηγετών και διπλωμάτων αλλά και από το ενδιαφέρον που καταγράφεται για εν εξελίξει αλλά και νέα projects. Η χώρα, από παράδειγμα προς αποφυγήν, γίνεται παράδειγμα προς μίμηση. Παρουσιάζει στον κόσμο μια νέα εθνική ταυτότητα, ένα νέο, σύγχρονο πρόσωπο μιας χώρας που μπορεί και τα καταφέρνει στα δύσκολα.

Τώρα ο πρωθυπουργός και το επιτελείο του, βασιζόμενοι σε αυτό το γεγονός, επεξεργάζονται ένα σχέδιο που φιλοδοξεί όχι μόνο να επανεκκινήσει την οικονομία, να περιορίσει τις επιπτώσεις και να την οδηγήσει σε ανάκαμψη, αλλά και να εκμεταλλευτεί την νέα εικόνα της χώρας για να προσελκύσει επενδύσεις, επισκέπτες και ανθρώπινο ταλέντο. Ήδη καταρτίζεται ένα οργανωμένο πλάνο μετασχηματισμού του οικονομικού μοντέλου της χώρας ανά κλάδο, που θα αναπτύσσει και νέους τομείς πέρα από τον τουρισμό, επενδύοντας στους ανθρώπους και στην τεχνολογία.

H στροφή στην ψηφιακή και απομακρυσμένη λειτουργία πολλών δράσεων βελτιώνει ήδη την παραγωγικότητα και μειώνει το κόστος σε όλους τους κλάδους, ενώ σταδιακά βελτιώνεται και το customer service και η αγορά εργασίας γίνεται πιο ευέλικτη και αποτελεσματική, εξηγεί ο Γιώργος Τσόπελας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της McKinsey & Company, Ελλάδας και Κύπρου, η οποία συνεισφέρει ενεργά στη χάραξη κλαδικών στρατηγικών της κυβέρνησης για τον περιορισμό των απωλειών και την επανεκκίνηση της οικονομίας. «Οι ξένες επενδύσεις ωφελούνται και από το βελτιωμένο brand name της Ελλάδας αλλά και από τα μέτρα που θα πάρει η πολιτεία για την επανεκκίνηση της οικονομίας, τα οποία θα διευκολύνουν την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις», σημειώνει.

Την ίδια ώρα, υπάρχει ήδη πλήθος ενδείξεων πως οι νέες τάσεις –όπως ο ανασχεδιασμός των διεθνών εφοδιαστικών αλυσίδων και ο ευρωπαϊκός επαναπατρισμός δραστηριοτήτων, το re-shoring, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, που είχαν εγκατασταθεί σε απομακρυσμένες χώρες χαμηλού κόστους– μπορούν να ωφελήσουν μακροπρόθεσμα την Ελλάδα.

Είναι ενδεικτικό πως στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αυτή την εβδομάδα ρητώς αναφέρεται πως «είναι υψίστης σημασίας να αυξήσουμε τη στρατηγική αυτονομία της Ενωσης και να παραγάγουμε βασικά αγαθά στην Ευρώπη». Άλλωστε ήδη καταγράφεται αύξηση των εξαγωγών αγροτικών ή και μεταποιημένων προϊόντων, καθώς η Ελλάδα έχει επιτύχει να υποκαταστήσει άλλες προμηθεύτριες χώρες που βρέθηκαν εκτός παραγωγής, αναφέρουν οι φορείς των Ελλήνων εξαγωγέων. Το ίδιο συμβαίνει και με ενδιάμεσα προϊόντα αλλά και με ορυκτά.

Τα πλεονεκτήματα

Στον τουρισμό η χώρα αναγνωρίζεται πλέον ευρέως ως ένας εκ των ασφαλέστερων προορισμών βάσει της επιτυχημένης διαχείρισης και της περιορισμένης εξάπλωσης του ιού σε σχέση με ανταγωνιστές (Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία). Η Ιωάννα Δρέττα, διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, μιλάει για μια νέα ταυτότητα για την Ελλάδα: μια χώρα που την ακολουθούν οι λέξεις ασφάλεια, ανθρωπιά, αλληλεγγύη, αποτελεσματικότητα, φροντίδα, ευθύνη. «Μαζί με άλλες διαχρονικές αξίες όπως το φιλότιμο, η φιλοξενία, η αγάπη για τη ζωή, τον άνθρωπο, τη φύση, η Ελλάδα μέσα στην πανδημία κατάφερε να δημιουργήσει ένα νέο άυλο κεφάλαιο ανυπολόγιστης αξίας. Αυτή την υπεραξία λοιπόν καλούμαστε να την κωδικοποιήσουμε, να την αναδείξουμε και να εισπράξουμε τα οφέλη της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, στην οικονομία, στις ξένες επενδύσεις, στις διεθνείς σχέσεις, στον τουρισμό». Η κ. Δρέττα τη χαρακτηρίζει «ένα σημαντικό όπλο ήπιας ισχύος που θα τη βοηθήσει τα μέγιστα στη διαδικασία ανάκαμψής της».

Και η αγορά ακινήτων όμως μπορεί να ωφεληθεί από το βελτιωμένο brand της χώρας: «Ακόμα και εν μέσω της κρίσης, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι η ζήτηση για επενδύσεις στην Ελλάδα είναι σταθερά αυξημένη, καθώς σε όλη την περίοδο του lockdown ξένοι και εγχώριοι επενδυτές δίνουν σταθερά το στίγμα τους ότι είναι και θα παραμείνουν ενεργοί», σημειώνει ο CEO του ελληνικού γραφείου της αμερικανικής εταιρείας ακινήτων Pepper Hellas, Θωμάς Ζιώγας, MRICS. Κάνει λόγο δε για «επαυξημένη ανάγκη για χώρους logistics, όχι μόνον ως αποτέλεσμα της αναβάθμισης της χώρας ως πύλης της Ευρώπης, αλλά και ως αποτέλεσμα της αλματώδους ανάπτυξης του e-commerce». Στον τομέα της κατοικίας, προσθέτει, «οι ξένοι επενδυτές παρουσιάζουν αμείωτο ενδιαφέρον τόσο για παραθεριστική κατοικία όσο και για κατοικίες τύπου golden visa στα κέντρα των πόλεων, ενισχυμένο και από την αναβάθμιση του εθνικού συστήματος υγείας και την αποτελεσματική διαχείριση της πανδημίας».

Η αναβάθμιση των υπηρεσιών παροχής υγείας θα βοηθήσει και στο γενικότερο concept προβολής της χώρας ως ενός ασφαλούς προορισμού για ιατρικό τουρισμό, αποκατάστασης και αποθεραπείας, αλλά και μετεγκατάστασης συνταξιούχων, επισημαίνει ο CEO της PwC Ελλάδας, Μάριος Ψάλτης. Προσθέτει επίσης ότι, καθώς η κρίση επιτάχυνε την αναβάθμιση του τομέα της δημόσιας υγείας, αναδύεται και η ανάγκη για επενδύσεις σε ιατρικά ερευνητικά προγράμματα καθώς και για τη δημιουργία εφεδρικής δυναμικότητας στα νοσοκομεία.

«Αυτή είναι μια περιοχή που θα μπορούσε η χώρα να επενδύσει εκμεταλλευόμενη τα νοσοκομειακά πανεπιστήμια και αξιοποιώντας ευρωπαϊκούς πόρους, και να συνδυαστεί με τον επαναπατρισμό Ελλήνων επιστημόνων που θα στελεχώσουν αυτή την προσπάθεια». Η εμπιστοσύνη που χτίζεται δημιουργεί ήδη ένα κίνητρο επαναπατρισμού νέων επιστημόνων από το εξωτερικό, υπογραμμίζει ο Μάριος Ψάλτης.

Η χώρα σας εντυπωσίασε με την αποφασιστικότητά της

Τις νέες προσδοκίες που έχει καλλιεργήσει η Ελλάδα αποκαλύπτουν στην «Κ» οι πρέσβεις Γερμανίας, ΗΠΑ και Ισραήλ.

Το θετικό σοκ των ελληνικών επιδόσεων στη διαχείριση της κρίσης στη διεθνή κοινότητα είναι ορατό από το πώς αντιμετωπίζεται πλέον η Ελλάδα. Ο πρέσβης της Γερμανίας στη χώρα μας Ερνστ Ράιχελ δηλώνει στην «Κ» πως «η ανταπόκριση της Ελλάδας έχει εντυπωσιάσει με τον επαγγελματισμό και την αποφασιστικότητά στην αντιμετώπιση της παγκόσμιας κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού. Η ανάκαμψη από την επακόλουθη οικονομική κρίση θα απαιτήσει παρόμοια χαρακτηριστικά. Η Γερμανία, ως στενός εταίρος της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και παραδοσιακά ο μεγαλύτερος επενδυτής, θα βρίσκεται στο πλευρό της Ελλάδας».

Ο πρέσβης των ΗΠΑ Τζέφρεϊ Πάιατ επισημαίνει στην «Κ» πως αυτή η αποτελεσματική διαχείριση της πανδημίας από την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της επιτυχημένης και καινοτόμου ψηφιοποίησης πολλών κυβερνητικών διαδικασιών, «έχει κερδίσει τον έπαινο πολλών διεθνών εταίρων και μέσων πληροφόρησης και θα δημιουργήσει εμπιστοσύνη στην Ελλάδα ως επενδυτικό προορισμό». Τονίζει δε πως «συνεχίζουμε να ενθαρρύνουμε τις αμερικανικές επενδύσεις σε κρίσιμους τομείς, όπως η ενέργεια και οι υποδομές –περιλαμβανομένου του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και της μονάδας επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου–, οι νέες άδειες για αιολικά πάρκα και το Ναυπηγείο της Ελευσίνας, μακροπρόθεσμα προγράμματα των οποίων η στρατηγική αξία δεν έχει αλλάξει».

Ο Αμερικανός διπλωμάτης αποκαλύπτει επίσης πως έχει επικοινωνήσει επανειλημμένως με τον υπουργό Υγείας Βασίλη Κικίλια «προκειμένου να συζητήσω επενδύσεις στον τομέα της υγείας: Η Pfizer είναι η ναυαρχίδα των επενδύσεων του αμερικανικού τομέα της υγείας εδώ, και μάλιστα στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά υπάρχουν πολύ περισσότερα που μπορούν να γίνουν, περιλαμβανομένης της παραγωγής γενοσήμων και των κλινικών δοκιμών». Προσθέτει μάλιστα πως οι ΗΠΑ «συνεχίζουμε να βλέπουμε μεγάλες προοπτικές στον τομέα του τουρισμού και προσβλέπουμε σε αύξηση της συνεργασίας σε ένα ευρύ φάσμα τομέων. Στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό της Ελλάδας».

Ο πρέσβης του Ισραήλ Γιόσι Αμράνι εξηγεί στην «Κ» ότι «γίνονται διαβουλεύσεις και ανταλλαγές για τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισης της πανδημίας μεταξύ των δύο χωρών μας, τόσο σε επίπεδο κορυφής όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Οι εντυπώσεις μου, τις οποίες έχω μοιραστεί με την κυβέρνησή μου, σχετικά με τον τρόπο που η Ελλάδα αντιμετωπίζει την πρόκληση είναι ότι αποτελεί παράδειγμα για χώρες ίδιου μεγέθους με παρόμοια πολιτικά συστήματα. Ο ρόλος της ηγεσίας, της επιστήμης, της ιατρικής και της πολιτικής είναι που κάνουν την Ελλάδα να ξεχωρίζει».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom Κ, Αθήνα

Σχόλια αναγνωστών

Επιστροφή στην κανονικότητα σε ένα μη κανονικό κράτος

«Για να εχεις φυσιολογικο κρατος πρεπει να εχεις και φυσιολογικους ανθρωπους! Αλλα στον @manotopo που ...»
Γιωργος Χ  |  07:01

Η Τουρκία στη Λιβύη

«Πέδτα των Ευρωπαίων Χάρη μου εμείς τσ ξέρουμε...»
Αρμαγεδών  |  16:03

#PoliticsBlog Η επεισοδιακή αποχώρηση του Κώστα Κληρίδη και η «ντροπή»

«Ακόμα ένας καρεκλοκένταυρος γενικώς που έχει πέσει ακόμα πιο χαμηλά....»
Αρμαγεδών  |  18:54

#PoliticsBlog Το νέο Υπουργικό και τα σενάρια για 3η θητεία του Νίκαρου

«Επι εποχης Τασου ο Νικαρος δηλωνε οτι δεν επιθυμει να ειναι Προεδρος ενος κρατους με συνορα στο Ληδρα ...»
Γιωργος Χ  |  07:47

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση

Φωτογραφία αρχείου.

Ελλάδα: 23 νέα κρούσματα

Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων ανέρχεται πλέον σε 3.366 (ημερήσια μεταβολή + 0.7%) εκ των οποίων 55.0% άνδρες
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΕΛΛΑΔΑ
X