ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Κλοπή στο Λούβρο: Με το «μάτι» του διαρρήκτη

Ο Οκτάβ Ντούραμ, ως «ειδικός» στις κλοπές, σχολιάζει την εισβολή στο Λούβρο

Kathimerini.gr

Γιάννης Παπαδόπουλος

Η είδηση δεν τον ξάφνιασε, ακόμη κι αν η διάρρηξη συνέβη σε ένα από τα –θεωρητικά– καλύτερα φυλασσόμενα μουσεία στον κόσμο. «Παντού υπάρχουν τρωτά σημεία», λέει για την κλοπή στο Λούβρο ο Ολλανδός πρώην διαρρήκτης Οκτάβ Ντούραμ, ο οποίος το 2002 άρπαξε δύο πίνακες του Βαν Γκογκ από το ομώνυμο μουσείο στο Αμστερνταμ. «Οι δράστες θα καταφέρουν να τρυπώσουν οπουδήποτε. Το ζήτημα είναι να τους καθυστερήσεις, να μην εξαφανιστούν γρήγορα με τα κλοπιμαία».

Από το πρωί της Κυριακής ο Ντούραμ δέχεται κλήσεις δημοσιογράφων από όλο τον κόσμο για να σχολιάσει, ως άτυπος εμπειρογνώμονας, τη μεγάλη κλοπή στο Λούβρο. «Φαίνονται επαγγελματίες, αλλά έκαναν και λάθη», λέει σε τηλεφωνική επικοινωνία με την «Κ». «Εγκατέλειψαν εργαλεία και εξοπλισμό που ίσως έχουν και ίχνη του DNA τους πάνω. Δεν μπόρεσαν να κάψουν το ανυψωτικό μηχάνημα που χρησιμοποίησαν».

Μικρής ηλικίας

Εκτιμά πως οι δράστες είναι μικρής ηλικίας και αθλητικής κοψιάς. Αποκλείει, όπως τονίζει, «να πρόκειται για 50άρηδες». Δεν τον ξενίζουν η ημέρα ούτε η ώρα κατά την οποία χτύπησαν, πρωί Κυριακής, περίπου 30 λεπτά αφού το μουσείο είχε υποδεχτεί τους πρώτους επισκέπτες. «Το Παρίσι ακόμη κοιμάται εκείνη την ώρα και οι Αρχές δεν βρίσκονται στην ίδια εγρήγορση, καθώς έχει προηγηθεί το βράδυ του Σαββάτου που συνήθως απαιτεί πιο έντονη αστυνόμευση», εξηγεί. Θυμάται τη σειρά του Netflix για τον Αρσέν Λουπέν και τη δημοφιλία που απέκτησε, παρά τις σεναριακές –κατά τον ίδιο– αδυναμίες. «Είναι κρίμα που τώρα αυτό συνέβη στην πραγματικότητα», επισημαίνει.

Δύο δεκαετίες πίσω, τον Δεκέμβριο του 2002, ο Ντούραμ με μια βαριοπούλα, ένα σχοινί και τη βοήθεια συνεργού, εισέβαλε στο Μουσείο του Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ. Φορούσε διπλό παντελόνι για να εγκλωβίσει τις τρίχες των ποδιών του και να μην αφήσει ίχνη, είχε ξυρίσει το κεφάλι του και είχε καλύψει το πρόσωπό του. Είχε βάψει και τη λαβή της βαριοπούλας με μαύρο σπρέι για να μην τραβήξει τα βλέμματα.

Απέσπασαν με τον συνεργό του τους πίνακες «Αποψη της παραλίας του Σεβενίνγκεν» (1882) και «Εξοδος από την εκκλησία της Νουνέν» (1884). Μία φύλακας τους αντιλήφθηκε, κάλεσε την αστυνομία, αλλά οι δύο διαρρήκτες πρόλαβαν να διαφύγουν. Οπως δήλωσε αργότερα ο Ντούραμ, η κλοπή είχε διαρκέσει λιγότερο από τέσσερα λεπτά. Περίπου τόσο χρόνο εκτιμάται ότι παρέμειναν μέσα στο μουσείο και οι εισβολείς του Λούβρου. Κατά άλλη εκδοχή η επιχείρησή τους συνολικά έφτασε στα επτά λεπτά.

Τουλάχιστον δύο κλεπταποδόχοι, με τους οποίους διαπραγματεύθηκαν ο Ντούραμ και ο συνεργός του την πώληση των πινάκων, δολοφονήθηκαν προτού κλειστεί κάποια συμφωνία. Τελικά οι πίνακες αγοράστηκαν από τον Ιταλό μαφιόζο της Καμόρα Ραφαέλε Ιμπεριάλε. Ο Ντούραμ συνελήφθη για την κλοπή, αφού ταυτοποιήθηκε από δείγμα γενετικού υλικού στο καπέλο που έχασε κατά τη διάρρηξη. Καταδικάστηκε και παρέμεινε περίπου 26 μήνες στη φυλακή. Οι πίνακες ανακτήθηκαν το 2016, όταν ο Ιμπεριάλε ενημέρωσε τις ιταλικές αρχές για την τύχη τους, προσδοκώντας ότι θα είχε πιο ευνοϊκή ποινική μεταχείριση για άλλες υποθέσεις που εκκρεμούσαν εις βάρος του.

Πού θα μπορούσαν τώρα να καταλήξουν τα κλοπιμαία του Λούβρου; «Η υπόθεση είναι ακόμη καυτή», υπογραμμίζει στην «Κ» ο Ντούραμ. «Είναι σαν να έχεις οκτώ πτώματα στο υπόγειό σου, τα οποία προφανώς κανείς δεν τα θέλει. Ποιο εγκληματικό δίκτυο θα επιθυμούσε τώρα να μπλέξει σε αυτή την ιστορία;» αναρωτιέται. Ο ίδιος θεωρεί ότι οι δράστες θα επιχειρήσουν να λιώσουν το ασήμι και τον χρυσό, που το τελευταίο διάστημα σημειώνει ιστορικές τιμές, και να πουλήσουν ξεχωριστά τους πολύτιμους λίθους των κοσμημάτων. Για αυτό, όπως τονίζει, οι γαλλικές αρχές πρέπει να βιαστούν καθώς οι επόμενες ώρες είναι ιδιαίτερα κρίσιμες. Παρόμοια άποψη για την τύχη των κοσμημάτων έχει εκφράσει σε δηλώσεις του και ο Ολλανδός ιδιωτικός ντετέκτιβ Αρθουρ Μπραντ, ο οποίος ειδικεύεται στην αναζήτηση κλεμμένων έργων τέχνης.

«Θα τους στοιχειώνει για πάντα εάν τα καταστρέψουν», σημειώνει ο Ντούραμ. «Να τα κρατήσουν άθικτα, να επιχειρήσουν να τα πουλήσουν όπως είναι, αυτό θα τους έλεγα. Αλλιώς θα τους μισήσει για πάντα μια ολόκληρη χώρα».

Ντοκιμαντέρ

Τα τελευταία χρόνια, ο Ολλανδός πρώην διαρρήκτης συμμετέχει σε ντοκιμαντέρ και διηγείται την ιστορία του. Πρόσφατα, όπως αναφέρει στην «Κ», ολοκλήρωσε αντίστοιχα γυρίσματα με την ιαπωνική τηλεόραση. «Αναρωτιέμαι και εγώ πώς σε ένα από τα πιο διάσημα μουσεία στον κόσμο συνέβη αυτή η διάρρηξη», λέει. «Θα μπορούσαν όσοι είναι υπεύθυνοι για τη φύλαξη αυτών των χώρων να αξιοποιήσουν τις γνώσεις μου. Αλλωστε, έχω το μάτι του διαρρήκτη. Βλέπω τα αδύναμα σημεία», προσθέτει γελώντας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση