
Kathimerini.gr
Ηταν μόλις τον περασμένο μήνα όταν η Βοeing, έπειτα από απανωτές κρίσεις, γιόρταζε τη μεταφορά του δισεκατομμυριοστού επιβάτη της με το 787 Dreamliner, ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα δεδομένου ότι το αεροσκάφος ευρείας ατράκτου είχε ξεκινήσει τα ταξίδια του στους αιθέρες πριν από μόλις 14 χρόνια. Μέχρι την τραγωδία της Air India στο Αχμενταμπάντ, που εγκαινιάζει μια νέα μαύρη σελίδα για την εταιρεία, το μοντέλο ήταν βασικό στοιχείο των διηπειρωτικών ταξιδιών και είχε να επιδείξει υποδειγματικό ιστορικό ασφαλείας. Αυτό είναι ένα διαφορετικό αεροπλάνο από το Boeing 737 Max, το οποίο έγινε πρωτοσέλιδο μετά τα θανατηφόρα δυστυχήματα στην Ινδονησία και την Αιθιοπία, το 2018 και το 2019 αντιστοίχως. Ενα σφάλμα λογισμικού είχε προκαλέσει αυτά τα μοιραία περιστατικά, που είχαν αποτέλεσμα να σκοτωθούν εκατοντάδες άνθρωποι και το μοντέλο καθηλώθηκε παγκοσμίως για 18 μήνες. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει τίποτα που να υποδηλώνει σφάλμα από την πλευρά της Boeing στη νέα τραγωδία που βύθισε στο πένθος την Ινδία, ο αμερικανικός κολοσσός αεροναυπηγικής, παρ’ όλα αυτά, συνδέει όμως το όνομά του με ένα ακόμη τραγικό περιστατικό που πλήττει την αξιοπιστία του.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Κέλι Ορτμπεργκ, εξέφρασε τα «ειλικρινή συλλυπητήρια της εταιρείας στους αγαπημένους των επιβατών και του πληρώματος» και διεμήνυσε ότι η Boeing συνεργάζεται με την Air India για να συγκεντρώσει περισσότερες πληροφορίες για τη μοιραία συντριβή. Οταν έκλεισαν οι χρηματιστηριακές αγορές στη Νέα Υόρκη την Πέμπτη, ωστόσο, οι μετοχές του κολοσσού μειώθηκαν σχεδόν κατά 5%.
Η τραγωδία αποτελεί έναν ακόμη πονοκέφαλο για μια εταιρεία που έχανε πέρυσι περίπου ένα δισ. δολάρια τον μήνα, καθώς αντιμετώπιζε κρίση ασφαλείας, ζητήματα ποιοτικού ελέγχου, αλλά και μια καταστροφική απεργία εργαζομένων που διήρκεσε επτά εβδομάδες. Αφού μια από τις πόρτες της άνοιξε εν μέσω μιας πτήσης της Alaska Airlines το 2024, η Boeing αναγκάστηκε να καταβάλει αποζημίωση 160 εκατ. δολαρίων. Προηγουμένως, είχε καταλήξει σε συμβιβασμό ύψους 428 εκατ. δολαρίων με τη Southwest Airlines για τις οικονομικές ζημίες που προκλήθηκαν από τη μακροχρόνια καθήλωση του στόλου των 737 Max. Εκτός από τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα, η Boeing αντιμετώπισε σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τις πρακτικές ασφαλείας της. Τον Απρίλιο η εταιρεία ανακοίνωσε ότι είχε δει «βελτιωμένη επιχειρησιακή απόδοση» από «τη συνεχή εστίασή της στην ασφάλεια και την ποιότητα». Το 2019, ένας πρώην υπάλληλος αποκάλυψε στο BBC ότι εργαζόμενοι υπό πίεση τοποθετούσαν σκόπιμα εξαρτήματα με χαμηλότερα πρότυπα ασφαλείας σε αεροσκάφη στη γραμμή παραγωγής. Ο Τζον Μπάρνετ, ο οποίος ήταν διευθυντής ποιοτικού ελέγχου στα 30 και πλέον χρόνια που εργαζόταν στην Boeing, αυτοκτόνησε τον Μάρτιο του περασμένου έτους. Ενας άλλος πληροφοριοδότης, ο μηχανικός Σαμ Σάλεπουρ, δήλωσε σε Αμερικανούς πολιτικούς ότι παρενοχλήθηκε και απειλήθηκε αφού εξέφρασε ανησυχίες για την ασφάλεια των αεροσκαφών της Boeing. Ο κολοσσός αρνήθηκε τους ισχυρισμούς τους, επιμένει ότι τα αντίποινα «απαγορεύονται αυστηρά» και κάνει λόγο για μια ισχυρή «κουλτούρα διαφάνειας».
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, αντιμετώπισε μια σειρά νομικών μαχών που σχετίζονται με τα δυστυχήματα στην Ινδονησία και την Αιθιοπία. Τον περασμένο μήνα η εταιρεία απέφυγε οριακά την ποινική δίωξη καταλήγοντας σε συμφωνία με το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ. Προς απογοήτευση των οικογενειών των θυμάτων, το υπουργείο Δικαιοσύνης δήλωσε ότι η Boeing θα παραδεχτεί ότι «συνωμότησε για να παρεμποδίσει και να εμποδίσει» μια έρευνα της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας των ΗΠΑ και θα πληρώσει περισσότερα από 1,1 δισ. δολάρια σε πρόστιμα.
Με φόντο τα προβλήματα που συσσωρεύονται, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η κορυφαία εκτελεστική ομάδα της Boeing έχει υποστεί σημαντική αναδιάρθρωση τα τελευταία δύο χρόνια. Ο νέος επικεφαλής της, Κέλι Ορτμπεργκ, βετεράνος της αεροναυπηγικής βιομηχανίας και μηχανικός με μεγάλη εμπειρία, βγήκε από τη σύνταξη πριν από ένα χρόνο για να αναζωογονήσει την κλυδωνιζόμενη εταιρεία. Εχει υποσχεθεί μεταξύ άλλων βελτίωση στην κουλτούρα ασφαλείας, ενώ πρόσφατα δήλωσε πεπεισμένος ότι ο γίγαντας της αεροπορίας θα επιστρέψει σύντομα στην κερδοφορία. Σήμερα οι υποσχέσεις του μοιάζουν ακόμη πιο δύσκολο να εκπληρωθούν.