ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

ΥΠΑΝ: Πολλά και επείγοντα τα ζητήματα στο εκπαιδευτικό σύστημα

«Δεν λύνονται με μαγικούς τρόπους» ανέφερε η Υπουργός Παιδείας Αθηνά Μιχαηλίδου στην τοποθέτηση της κατά την πρώτη της συμμετοχή στην Επιτροπή Παιδείας

ΚΥΠΕ

Τα ζητήματα που υπάρχουν στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα είναι πολλά και επείγοντα, δεν λύνονται με μαγικούς τρόπους, είπε η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, σε εισαγωγική τοποθέτηση της, στη σημερινή πρώτη της παρουσία στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας.

«Θα συμφωνήσετε ότι δεν λύνονται με μαγικούς τρόπους, ούτε αμέσως. Λύνονται όμως με αλληλοενημέρωση, με συζήτηση, με σεβασμό στην άποψη όλων, κυρίως με γνώμονα την παιδαγωγική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος  για το καλό των παιδιών μας, των μαθητών/τριών και των νέων μας και στο πλαίσιο συγκεκριμένων σχεδιασμών», πρόσθεσε.

Η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι η διαβούλευση και συνεννόηση με τα κοινοβουλευτικά κόμματα, τις κοινοβουλευτικές επιτροπές και τους ίδιους τους Βουλευτές, αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, «αφού μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε να προωθήσουμε πολιτικές, έργα και μεταρρυθμίσεις προς όφελος των ίδιων των μαθητών, μαθητριών, φοιτητών και φοιτητριών μας και του εκπαιδευτικού μας συστήματος».

Όπως είπε, «βασικό χαρακτηριστικό της δικής μου προσέγγισης και εργασίας είναι ο μαθητοκεντρικός της χαρακτήρας, αφού στο επίκεντρο των όποιων αποφάσεών πρέπει να είναι ο μαθητής/η μαθήτρια και οι νέοι μας».

«Επίσης, γνώμονάς μας είναι η επιστημονική τεκμηρίωση των όποιων αποφάσεων, καθώς και η σφαιρική, ενιαία αντιμετώπιση των θεμάτων. Επιπρόσθετα, πρόθεσή μας είναι να αναδείξουμε καλές πρακτικές από τα σχολεία, ώστε να προωθήσουμε το θετικό κλίμα, να ενδυναμώσουμε μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς και να στηρίξουμε τους γονείς», πρόσθεσε.

Η κα. Μιχαηλίδου είπε πως υποχρέωση και καθήκον τους είναι η υλοποίηση των στόχων για μια ποιοτική εκπαίδευση.

Προς την κατεύθυνση αυτή, συνέχισε η Υπουργός Παιδείας, έχουν θέσει προτεραιότητες και άρχισαν ήδη δουλειά, σε ένα πλαίσιο επιστημονικό και παιδαγωγικό.

«Θέματα όπως τα αναλυτικά προγράμματα και το περιεχόμενό τους, η συμπεριληπτική εκπαίδευση, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση, η αξιολόγηση εκπαιδευτικών, μαθητών και εκπαιδευτικού έργου, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης, οι σχολικές υποδομές, θέματα νεολαίας και αθλητισμού, και άλλα, ήδη τίθενται σε συζήτηση για εκσυγχρονισμό, μέσω διαβούλευσης με τους εταίρους μας», συμπλήρωσε.

Είπε, επίσης, πως θα εργαστούν συστηματικά και οργανωμένα, αντιμετωπίζοντας τις σοβαρές προκλήσεις που έχουν μπροστά τους, με νηφαλιότητα, με σχεδιασμό, με χρονοδιαγράμματα, μα πάνω απ’ όλα με ξεκάθαρο όραμα, για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος, στη βάση και του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας, «γιατί τα παιδιά μας το αξίζουν».

Σημείωσε περαιτέρω ότι «τελική επιδίωξή μας είναι το κάθε παιδί να μπορεί και να πετυχαίνει να καλλιεργήσει τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητές του στον μέγιστο δυνατό βαθμό, στο πλαίσιο μιας συμπεριληπτικής, δημοκρατικής εκπαίδευσης, που να στηρίζεται στη λήψη αποφάσεων, με βάση τα ερευνητικά δεδομένα, όπως γίνεται σε όλες τις σύγχρονες ευρωπαϊκές χώρες».

Η κα. Μιχαηλίδου είπε πως η συνεργασία, μέσω θεσμοθετημένης διαδικασίας, θα περιλαμβάνει τη διαβούλευση και τη συνέργεια, σε όλα τα επίπεδα, με τους εμπλεκόμενους φορείς, τους/τις μαθητές/μαθήτριες, τους γονείς/κηδεμόνες, τους/τις εκπαιδευτικούς και όλα τα οργανωμένα σύνολα ή άλλα άτομα, που ενδιαφέρονται και έχουν λόγο στην εκπαιδευτική διαδικασία.

«Η εκπαίδευση ενός τόπου είναι αλληλένδετη με την ποιότητα και το μέλλον της κοινωνίας του, γι’ αυτό και στο επίκεντρο των προσπαθειών μας θα είναι τα παιδιά και το καλώς νοούμενο συμφέρον τους. Ζητώ από σας τη συνεργασία, τη διαβούλευση υπεράνω κομματικών ή άλλων επιδιώξεων, όπως γνωρίζω πως εργάζεστε, ζητώ επίσης να έχω εποικοδομητικό διάλογο για τα υπό συζήτηση θέματα, στη βάση παιδαγωγικών κυρίως κριτηρίων και φυσικά επιζητώ την εποικοδομητική κριτική και τον έλεγχο από μέρους σας για τη συνεχή μας βελτίωση», συμπλήρωσε.

Η Υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι προσβλέπει σε μια ειλικρινή συνεργασία με τα κοινοβουλευτικά κόμματα, μακριά από αχρείαστες σκοπιμότητες και εντάσεις, για αντιμετώπιση των κοινών προκλήσεων και υλοποίηση των κοινών τους στόχων.

«Οι μαθητές και μαθήτριές μας, οι νέοι μας, πρέπει να απολαμβάνουν μιας ποιοτικής και σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας, που θα τους επιτρέπει να αναπτύσσονται σε κριτικά σκεπτόμενους νέους, με οράματα και φιλοδοξίες που να μπορούν να υλοποιήσουν», τόνισε.

Εξάλλου, σε δηλώσεις της μετά το πέρας της συνεδρίας, η κα. Μιχαηλίδου είπε ότι συζητήθηκαν ζητήματα «που απασχολούν όλους μας και ειδικά γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές/μαθήτριες, φοιτητές και φοιτήτριες, όπως είναι: η αξιολόγηση των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών, η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, η συμπεριληπτική εκπαίδευση, οι σχολικές υποδομές, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης, η ένταξη των μαθητών/μαθητριών με μεταναστευτική βιογραφία στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, η αγορά υπηρεσιών στην εκπαίδευση κ.ά.».

Όπως ανέφερε, δόθηκαν κάποιες προκαταρκτικές τους θέσεις, οι οποίες πηγάζουν και από το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας και ανοίχθηκε ένας διάλογος.

«Θεωρώ πως στην πορεία θα έχουμε την ευκαιρία, μέσα από συζητήσεις με την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, να δώσουμε λύσεις στα διάφορα ζητήματα που αφορούν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα», πρόσθεσε.

Ερωτηθείσα για την αναφορά της κατά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής ότι «είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν έχουμε πλάνο αξιολόγησης της σχολικής μονάδας», η κα. Μιχαηλίδου είπε ότι «ναι, αυτή τη στιγμή είμαστε η μόνη χώρα της ΕΕ που δεν έχει πλάνο αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, η Ελλάδα έχει προχωρήσει, και εμείς είμαστε όμως σε τελικό στάδιο διαβούλευσης για το θέμα, οπότε θα είμαστε σε θέση, μέσα στο επόμενο διάστημα, να προτείνουμε κάτι συγκεκριμένο στη Βουλή, μέσα από τον διάλογο με τους εταίρους μας, πάντα συμφωνημένο που θα αφορά στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας».

Δηλώσεις βουλευτών

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Παύλος Μυλωνάς, σε δηλώσεις του είπε ότι συζήτησαν σήμερα στην Επιτροπή τα θέματα των προϋπολογισμών των δημόσιων πανεπιστημίων. «Έχουν υιοθετηθεί από κάποιους συναδέλφους και κάποιες πολιτικές δυνάμεις κάποιες τροπολογίες που κατατέθηκαν από την Ελεγκτική Υπηρεσία ουσιαστικά και της υιοθέτησα προσωπικά και τις καταθέτω μαζί με τον προϋπολογισμό του Πανεπιστημίου Κύπρου», σημείωσε.

Είπε, παράλληλα, ότι σήμερα στην Επιτροπή είχαν και τη νέα Υπουργό Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία κατάθεσε τις πρώτες απόψεις της, θέσεις και οράματα σε σχέση με την παιδεία του τόπου μας.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, στις δικές του δηλώσεις είπε ότι άκουσαν με πολλή προσοχή τη νέα Υπουργό Παιδείας και της εύχονται κάθε επιτυχία στο πολυσχιδές και δύσκολο έργο της, «με τις πολλές προκλήσεις που έχουμε μαζί να αντιμετωπίσουμε με συνέργειες και στα πλαίσια πάντοτε διαβούλευσης», όπως ανέφερε.

«Ως Δημοκρατικός Συναγερμός, είμαστε εδώ κρατώντας ψηλά τη σημαία της υπεύθυνης αντιπολίτευσης να υπερθεματίζουμε σε όσα διαφωνούμε αλλά την ίδια στιγμή να εκφράζουμε δημιουργικά πάντα την άποψή μας σε όσες διαφωνίες προκύπτουν», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι «ο ρόλος μας θα είναι εποικοδομητικός, στη βάση πάντοτε των θέσεων, αρχών και κατευθύνσεων που εμείς πρεσβεύουμε στα θέματα της παιδείας».

«Έχουμε ευχηθεί καλή δουλειά στην Υπουργό και βεβαίως θα είμαστε εδώ, καλόβουλοι κριτές και υποστηρικτές, εκεί όπου μπορούμε να είμαστε και υπάρχει συμφωνία, για το καλό της παιδείας του τόπου, για το καλό των παιδιών μας», πρόσθεσε.

Ο κ. Χριστοφίδης αναφέρθηκε και στο θέμα της αγοράς υπηρεσιών στην εκπαίδευση. «Αντιλαμβανόμαστε ότι η νέα Υπουργός κινείται προς την κατεύθυνση της ακύρωσης αυτού του παράνομου και απαράδεκτου θεσμού της εργοδότησης εκπαιδευτικών με αγορά υπηρεσιών. Είναι όμως σημαντικό να γίνουν τέτοια βήματα που να διασφαλίζουν τους υφιστάμενους εργαζομένους, πολλοί από αυτούς εργάζονται στα εν λόγω προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας για μεγάλο χρονικό διάστημα», σημείωσε.

Εξέφρασε, παράλληλα, την αγωνία τους για τις επείγουσες αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα θέματα της εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρία ή μαθησιακές δυσκολίες.

«Έχουμε μια νομοθεσία του 1999 και τα τελευταία δέκα χρόνια περιμέναμε να έρθουν είτε τροποποιήσεις εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας, είτε- από μια φάση και μετά- μια ολότελα νέα νομοθεσία, η οποία δεν ήρθε ποτέ. Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με τα δεδομένα που είχαμε πριν 25 χρόνια. Είναι σαφές ότι πρέπει να κινηθούμε προς την ενιαία συμπεριληπτική εκπαίδευση, χωρίς βεβαίως να ακυρώνουμε πλήρως την ειδική εκπαίδευση και αναμένουμε επειγόντως από τη νέα κυβέρνηση να φέρει τη δική της φιλοσοφία και προσέγγιση σε αυτό το πολύ ευαίσθητο και κρίσιμο ζήτημα», συμπλήρωσε.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Αντρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του εξέφρασε τη δημόσια στήριξη τους στην νέα Υπουργό, προσθέτοντας ότι αναλαμβάνει ένα δύσκολο χαρτοφυλάκιο.

«Γνωρίζοντας της εδώ και δύο χρόνια που είμαι μέλος της Επιτροπής Παιδείας και συνεργαζόμενος μαζί της σε αρκετά θέματα θεωρώ ότι ήταν η κατάλληλη επιλογή για το συγκεκριμένο Υπουργείο και είμαι βέβαιος για την επιτυχία της», σημείωσε.

Ο κ. Αποστόλου είπε πως έθεσε ενώπιον της Υπουργού το θέμα της ενιαίας εκπαίδευσης και την ανάγκη για ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρίες στα σχολεία.

Εξέφρασε, παράλληλα, την ανάγκη για εφαρμογή επιτέλους της νομοθεσίας που ψήφισε η προηγούμενη Σύνοδος για τον σχολικό εκφοβισμό, δεδομένου του γεγονότος ότι η Υπουργός είχε εκφράσει και την ανάγκη κάποιων τροποποιήσεων στην νομοθεσία.

«Της έχω ζητήσει άμεσα να καταθέσει αυτές τις εισηγήσεις στην Επιτροπή Παιδείας, έτσι ώστε να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές για να είναι πιο εύκολα εφαρμόσιμη η νομοθεσία και να εφαρμοστεί άμεσα», συμπλήρωσε.

Της έθεσε, είπε επίσης, το θέμα της αναβάθμισης του θεσμού του προαιρετικού ολοήμερου σχολείου, η επέκταση σε όλα τα σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης αλλά και η αξιολόγηση της εφαρμογής του στα γυμνάσια, η οποία έχει γίνει τα τελευταία δύο χρόνια, έτσι ώστε να αξιοποιηθεί αυτός ο θεσμός και σε άλλες σχολικές μονάδες, αλλά κυρίως στην ανάγκη για ποιοτική αναβάθμιση του.

Ανέφερε, παράλληλα, και την ανάγκη ίδρυσης δημόσιας πανεπιστημιακής σχολής στη Λάρνακα, προσθέτοντας ότι θα αναμένουν τις επόμενες εβδομάδες να τους καταθέσει η Υπουργός Παιδείας, μετά και από διαβούλευση που θα κάνει η ίδια με τα δημόσια πανεπιστήμια, τις θέσεις του Υπουργείου της.

Ο Βουλευτής της Δημοκρατικής Παράταξης - Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων, Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι χαιρετίζουν τις τοποθετήσεις της Υπουργού για το όλο σκεπτικό με το οποίο αντιμετωπίζει εξ’ αρχής τα σοβαρά ζητήματα της παιδείας, με τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, με επιστημονική τεκμηρίωση.

«Σημειώνουμε με ικανοποίηση τη θέση της Υπουργού για στενή συνεργασία και προ-διαβούλευση πριν την κατάθεση οποιονδήποτε προτάσεων και νομοσχεδίων», ανέφερε.

Ως  Δημοκρατική Παράταξη – Συνεργασία, είπε ο κ. Τρυφωνίδης, έθεσαν στην Υπουργό το θέμα της ποιοτικής αναθεώρησης των αναλυτικών προγραμμάτων στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις της κοινωνίας, τη σωστή και τεκμηριωμένη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, την  εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην τάξη και τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό των σχολείων, με σημαντική βοήθεια από το σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, την αναβάθμιση της Ειδικής Εκπαίδευσης σε Ενιαία-Συμπεριληπτική Εκπαίδευση, την αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης και εναρμόνιση της με τις σύγχρονες ανάγκες της οικονομίας και της βιομηχανίας.

Είπε, επιπρόσθετα, ότι ζήτησαν όπως μεταφερθούν διάφορες σχολές των δημόσιων Πανεπιστημίων  στις ορεινές και ακριτικές περιοχές.

Όσον αφορά τον τομέα του αθλητισμού, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι επεσήμαναν στην Υπουργό την πάγια θέση τους όπως προχωρήσει η διαβούλευση για τον Ενιαίο Αθλητικό Νόμο και την επιβαλλόμενη δημιουργία Υφυπουργείου Αθλητισμού.

Ανέφερε, επίσης, ότι έθεσαν το θέμα της αύξησης των ενιαίων ολοήμερων και των προαιρετικών ολοήμερων σχολείων, την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και των φαινομένων ενδοσχολικής παραβατικότητας, Όχι στην ιδιωτικοποίηση των ΜΙΕΕΚ, τη δημιουργία ειδικών τάξεων για παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία για την ομαλή ένταξη τους στο σχολικό περιβάλλον, την εισαγωγή ξενόγλωσσων προγραμμάτων στα δημόσια πανεπιστήμια με φειδώ και προσοχή για τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων, την άμεση έναρξη του προγράμματος για εγκατάσταση κλιματιστικών στις σχολικές τάξεις με ορίζοντα πενταετίας, την ουσιαστική αύξηση των σχολικών ψυχολόγων από την προσχολική ηλικία για την αύξηση της ψυχικής ανθεκτικότητας και την αναβάθμιση των σχολικών κτηριακών εγκαταστάσεων.

Καταλήγοντας, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι θα συμβάλουν εποικοδομητικά και δημιουργικά για υλοποίηση όλων των πιο πάνω, «διότι η εκπαίδευση και η παιδεία αποτελούν τον καθρέφτη μιας κοινωνίας και την επένδυση για το καλύτερο μέλλον της χώρας μας».

Παρόντες στη σημερινή συνάντηση ήταν και ο Αντιπρόσωπος της Θρησκευτικής Ομάδας Αρμενίων Μαχτεσιάν Βαρτκές και η Αντιπρόσωπος της Θρησκευτικής Ομάδας Λατίνων Μαντοβάνη Αντωνέλλα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση