ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το στρατηγικό πλάνο ανοίγματος των σχολείων

Οι οδηγίες του Υπουργείου Υγείας για ασφαλή επιστροφή των μαθητών στις σχολικές αίθουσες χωρίς μάσκες και τεστ

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Η σταδιακή επιστροφή εκπαιδευτικού προσωπικού και μαθητών στις σχολικές αίθουσες, αποτελεί ίσως το δυνατότερο υγειονομικό τεστ για την πανδημία μετά την καλοκαιρινή περίοδο. Αρχής γενομένης από τη μέση εκπαίδευση, σήμερα Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου, και την δημοτική εκπαίδευση την ερχόμενη εβδομάδα, η επιδημιολογική εικόνα του πρώτου μήνα μετά το καλοκαίρι θα καθορίσει εν πολλοίς το στρατηγικό υγειονομικό πλάνο για το φθινόπωρο και τον χειμώνα. Επίσης, τα επιδημιολογικά στοιχεία από το άνοιγμα των σχολικών μονάδων θα δείξουν αν οι ανησυχίες που έχουν εκφραστεί από την επιστημονική κοινότητα, για την πορεία της πανδημίας έχουν βάση. Με βάση την τελευταία απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου η επιστροφή στα θρανία θα γίνει με ένα χαλαρό υγειονομικό πλαίσιο με την προστατευτική μάσκα και τα τεστ ανίχνευσης του ιού να μην είναι υποχρεωτικές προϋποθέσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς, μια εξέλιξη που προέκυψε μετά τη μελέτη των καλών επιδημιολογικών δεδομένων του μηνός Αυγούστου. Ωστόσο, οι ειδικοί έχουν ετοιμασθεί να αναθεωρήσουν το υγειονομικό πλάνο στην περίπτωση που παρατηρηθεί εκτεταμένη διασπορά του ιού μέσα στις σχολικές μονάδες και ενδεχόμενης μεταφοράς του ιού εκτός των σχολείων. Η Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης, σε συνεργασία με τη Συμβουλευτική Επιστημονική Επιτροπή, έχουν ετοιμάσει έναν οδικό χάρτη που στην ουσία αποτελεί το στρατηγικό πλάνο για ασφαλή επιστροφή και λειτουργία των σχολείων.

Το πλάνο

Σκοπός του οδικού χάρτη για να παραμείνουν ανοικτά και ασφαλή τα σχολεία είναι να ακολουθηθεί μια ορθή στρατηγική μείωσης του κινδύνου διασποράς του ιού. Σημαντικό εργαλείο στην επίτευξη του στόχου είναι τα υγειονομικά πρωτόκολλα που έχουν ετοιμασθεί σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και επικαιροποιήθηκαν πριν το άνοιγμα των σχολείων. Τα πρωτόκολλα στοχεύουν να διασφαλίσουν τη φυσική παρουσία εκπαιδευτικών και μαθητών στα σχολεία και σε συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας. Με πρώτο μέλημα τον περιορισμό της διασποράς του ιού στις σχολικές μονάδες ο οδικός χάρτης προτείνει:

-Η κατά το δυνατόν εφαρμογή φυσικής αποστασιοποίησης, ειδικά σε εσωτερικούς χώρους που δεν εξαερίζονται επαρκώς και σε περίπτωση που ένα άτομο (παιδί ή ενήλικας) εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με COVID-19. Επιπλέον, στους εξωτερικούς χώρους όπου υπάρχει συνωστισμός, συστήνεται η εφαρμογή φυσικής αποστασιοποίησης.

Η Μονάδα Επιδημιολογικής Επιτήρησης, σε συνεργασία με τη Συμβουλευτική Επιστημονική Επιτροπή, έχουν ολοκληρώσει την επικαιροποίηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

-Συνεπής και ορθή χρήση μάσκας, δίνοντας έμφαση σε αυτή τη φάση της πανδημίας σε ομάδες που έχουν ακόμα υψηλό κίνδυνο να νοσήσουν σοβαρά από COVID-19 (δηλαδή ένα παιδί ή ενήλικας με σοβαρή ανοσοκαταστολή ή σοβαρά χρόνια υποκείμενα νοσήματα) όπως επίσης και σε περιπτώσεις ατόμων που εμφανίσουν συμπτώματα συναφή με COVID-19 και κυρίως από το αναπνευστικό (βήχας και ρινίτιδα).

-Φυσικός αερισμός.

-Διενέργεια διαγνωστικών ελέγχων (τεστ), για άμεσο εντοπισμό κρουσμάτων σε περίπτωση που ένα παιδί ή ενήλικας παρουσιάσει συμπτώματα.

-Έμφαση στα μέτρα προσωπικής υγιεινής.

-Προώθηση του εμβολιασμού, με έμφαση στις ομάδες υψηλού κινδύνου.

Αίθουσες

Η οργάνωση της αίθουσας διδασκαλίας εκ των πραγμάτων θεωρείται κομβικής σημασίας στο στόχο για ασφαλή λειτουργία των σχολείων. Με βάση το επκαιροποιημένο πρωτόκολλο για τη σχολική περίοδο 2022-2023, ο αριθμός των μαθητών σε κάθε αίθουσα/χώρο διδασκαλίας δεν πρέπει να υπερβαίνει τούς είκοσι πέντε μαθητές. Οι χώροι διδασκαλίας σε κλειστούς ή ανοιχτούς χώρους τυγχάνουν έγκρισης από τη διεύθυνση του σχολείου. Έμφαση δίνεται στους κλειστούς χώρους διδασκαλίας. Εν προκειμένω τα πρωτόκολλα καθορίζουν με σαφήνεια τις προϋποθέσεις και τα μέτρα που θα πρέπει να τηρούνται.

-Οι μαθητές θα έχουν απόσταση τουλάχιστον ενός μέτρου μεταξύ τους και ο χώρος διακίνησης του εκπαιδευτικού θα απέχει ένα μέτρο από το πλησιέστερο θρανίο.

-Ο κάθε μαθητής έχει τη δική του θέση στο θρανίο και καρέκλα, τα οποία χρησιμοποιεί καθημερινά και για όλη τη διάρκεια των μαθημάτων. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν θρανίο ή καρέκλα άλλου συμμαθητή τους.

-Η μετακίνηση μαθητών σε άλλους χώρους επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπου κρίνεται απαραίτητη η μετακίνηση σε άλλη αίθουσα.

-Η διάταξη των θρανίων γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να υπάρχει μεταξύ των παιδιών απόσταση, τουλάχιστον, ενός μέτρου.

-Συστήνεται τα θρανία να έχουν κοινό προσανατολισμό ώστε να μειώνεται, κατά το δυνατό, η έκθεση των παιδιών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα.

Οι εκπαιδευτικοί

Τα πρωτόκολλα δίνουν καθοριστικό ρόλο στους εκπαιδευτικούς για την πιστή εφαρμογή των υγειονομικών προστατευτικών μέτρων. Μεταξύ άλλων προβλέπουν:

-Ο εκπαιδευτικός ελέγχει και αποτρέπει τον συνωστισμό μαθητών πέραν των ορίων που έχουν τεθεί.

-Προτρέπει τους μαθητές να τηρούν τους κανόνες υγιεινής.

-Παρακολουθεί, διακριτικά, τους μαθητές και σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων, ακολουθεί τις οδηγίες του Υγειονομικού Πρωτοκόλλου και των σχετικών εγκυκλίων οδηγιών του Υ.Π.Α.Ν.

Τα πρωτόκολλα επιτρέπουν την διοργάνωση σχολικών εκδρομών, επισκέψεων, παρακολούθηση κινηματογραφικών και θεατρικών παραστάσεων εντός του σχολείου με αυστηρή τήρηση όλων των προληπτικών μέτρων προστασίας από τη νόσο COVID-19. Στην περίπτωση μεταφοράς εκτός σχολείων θα πρέπει να περιορίζεται η αλληλεπίδραση μαθητών διαφορετικών τμημάτων και να τηρείται σχεδιάγραμμα θέσεων για δήλωση των στενών επαφών σε περίπτωση παρουσίασης κρούσματος.

Κρούσματα

Τα υγειονομικά πρωτόκολλα ορίζουν τους γονείς ή κηδεμόνες ως τους υπεύθυνους για τον καθημερινό έλεγχο τυχόν συμπτωμάτων των παιδιών, πριν από την αναχώρησή τους από το σπίτι. Σε περίπτωση παρουσίασης συμπτωμάτων κατά τη διάρκεια της παρουσίας στο σχολείο, πρέπει το άτομο που παρουσιάζει τα συμπτώματα να απομονώνεται στο ειδικό δωμάτιο που έχει καθοριστεί και ακολούθως να εφαρμόζονται τα πρωτόκολλα που έχουν ανακοινωθεί από το Υπουργείο Υγείας. Συστήνεται όπως η Διεύθυνση του σχολείου χειρίζεται το όλο θέμα με ευαισθησία, διακριτικότητα και σεβασμό προς τα παιδιά, και όπως καλλιεργηθούν στα παιδιά στάσεις για αποφυγή ενδεχόμενου κοινωνικού στιγματισμού. Τα ίδια προβλέπονται και για τις περιπτώσεις διαχείρισης ύποπτου κρούσματος το οποίο αναπτύσσει συμπτώματα COVID-19 εντός της σχολικής μονάδας.

Επιπλέον προβλέπεται:

-Μεταφορά του παιδιού στο σπίτι με αυτοκίνητο.

-Απολύμανση του χώρου στον οποίο κινείτο το ύποπτο κρούσμα.

-Αν πρόκειται για προσωπικό (ενήλικες) απομάκρυνση του ατόμου από τη σχολική μονάδα, παραπομπή στο σπίτι και άμεση επικοινωνία με Προσωπικό Ιατρό για παρακολούθηση και διενέργεια τεστ εφόσον κρίνεται απαραίτητο.

-Εν αναμονή του αποτελέσματος, το ύποπτο κρούσμα παραμένει στο σπίτι του.

Τα πρωτόκολλα δεν επιτρέπουν τη μετάβαση ύποπτου κρούσματος σε σχολεία, μαθητών ή εκπαιδευτικών. Σε κάθε περίπτωση παρουσίασης συμπτωμάτων, το άτομο πρέπει να υποβάλλεται σε τεστ και να επιστρέφει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 1-2 ημερών από την υποχώρηση του πυρετού και την ύφεση της συμπτωματολογίας. Διευκρινίζεται ότι η συγκεκριμένη πρόνοια δεν αφορά σε στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος. Εάν το ύποπτο κρούσμα είναι στενή επαφή κρούσματος οφείλει να ακολουθήσει τις ισχύουσες οδηγίες του Υπουργείου Υγείας.

ΥΠΑΝ: Με τους καλύτερους οιωνούς

Η επιστροφή των μαθητών μέσης εκπαίδευσης την Τετάρτη και της δημοτικής την ερχόμενη εβδομάδα γίνεται με τους καλύτερους οιωνούς, όπως ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου. Σε μήνυμά του με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ο κ. Προδρόμου τονίζει πως το ΥΠΑΝ «παραμένει σε εγρήγορση και δεν θα παραλείψουμε να τηρούμε τους γενικούς κανόνες υγειονομικής προστασίας. Ωστόσο, η γενική εικόνα στη χώρα μας και διεθνώς μας επιτρέπει να αφοσιωθούμε πλέον αποκλειστικά στην κύρια αποστολή του σχολείου και της εκπαίδευσης, στην καταξίωση στον στίβο των γραμμάτων και της παιδείας». Σε πρακτικά λειτουργικά ζητήματα η εικόνα που παρουσιάζεται από εκπαιδευτικούς είναι θετική. Οι σχολικές μονάδες στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν στελεχωθεί με το κατάλληλο προσωπικό ενώ τα σχολικά βιβλία έχουν σταλεί στα σχολεία. Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς στη μέση εκπαίδευση δεν προκύπτουν ζητήματα με εργασίες σε κτιριακές εγκαταστάσεις.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Ημερίδα με θέμα: «Μετανάστευση και Εκπαίδευση: Πολιτικές και πρακτικές σε μια περίοδο αστάθειας» ...
Δελτίο Τύπου
 |  ΠΑΙΔΕΙΑ
X