

Του Έκτορα Γεωργίου
Εισηγήσεις για ποινικές ευθύνες για τρία πρόσωπα και πειθαρχικές ευθύνες για πέντε άτομα εντοπίζει η Ερευνητική Επιτροπή για τους αερόσακους Τακάτα, πολιτικές ευθύνες και σε πρώην υπουργούς.
Στα χέρια του Γενικού Εισαγγελέα βρίσκεται το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής για τη διερεύνηση της διάθεσης οχημάτων από την ΕΕ, της εισαγωγής οχημάτων από τρίτες χώρες στην κυπριακή αγορά και την ανάκληση των οχημάτων αυτών.
Μιλώντας κατά την διάσκεψη Τύπου, ο Πρόεδρος της Ερευνητική Επιτροπής, Μιχαλάκης Χριστοδούλου, γνωστοποίησε ότι στο πόρισμα εντοπίζονται 5 άτομα που πρέπει να ελεγχθούν για πειθαρχικά αδικήματα ενώ για 3 άτομα φαίνεται ότι υπάρχουν και ποινικές ευθύνες, προσθέτοντας ότι πρόκειται για πρόσωπα που βρίσκονται ακόμα στην Δημόσια Υπηρεσία. Εξάλλου βαρύτατες πολιτικές ευθύνες προκύπτουν και για τους πρώην υπουργούς Μεταφορών της περιόδου 2013-2023 που δήλωναν ότι δεν γνώριζαν για το σημαντικό ζήτημα των Takata.
Υπενθυμίζεται ότι, η επιτροπή κλήτευσε όλα τα πρόσωπα που διετέλεσαν υπουργοί Μεταφορών από την ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι και σήμερα (Γιάννης Καρούσος, Βασιλική Αναστασίου, Μάριος Δημητριάδης, Ευθύμιος Φλουρέντζου, Νίκος Νικολαΐδης, Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή, Μαρία Μαλαχτού-Παμπαλλή και Χάρης Θράσου). Εκτός κάδρου πολιτικών ευθυνών έμεινε ο νυν Υπουργός κύριος Αλέξης Βαφεάδης αφού όπως αναφέρθηκε στην θητεία του έγιναν σημαντικές προσπάθειες επίλυσης του προβλήματος για τους συγκεκριμένους αερόσακους.
Επίσης, ο κ. Χριστοδούλου αναφέρθηκε και στην πρώτη προειδοποίηση που έλαβε το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, όπου χρονολογείται πίσω στο 2013, ενώ συνολικά παραλήφθηκαν 79 προειδοποιήσεις ωστόσο αγνοήθηκαν. Όπως προκύπτει από το πόρισμα υπάρχει μεγάλη ασυνεννοησία μεταξύ των κυβερνητικών τμημάτων για την οδική ασφάλεια. Σε σχέση με τις καταθέσεις των τεσσάρων πρώην Γενικών Διευθυντών του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, ο Πρόεδρος της Επιτροπής σημείωσε ότι κατά την κρίσιμη περίοδο επικρατούσε η αντίληψη ότι την ευθύνη είχε ο κατασκευαστής.
Από πλευράς Γενικού Εισαγγελέα, λέχθηκε ότι η πρόθεση του είναι να δοθεί στην δημοσιότητα το πόρισμα με τις ελάχιστες παρεμβάσεις σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα. Πρόσθεσε ότι σύντομο χρονικό διάστημα έγινε σπουδαία δουλειά, ενώ έχει ήδη συσταθεί ομάδα νομικών από την Νομική Υπηρεσία όπου θα μελετήσει ενδελεχώς το πόρισμα.
Στα χέρια Σαββίδη το πόρισμα Τakata

Γενικός Εισαγγελέας
- Πρόθεση να δοθεί στην δημοσιότητα με τις ελάχιστες παρεμβάσεις σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα.
- Σε σύντομο χρονικό διάστημα έγινε σπουδαία δουλειά.
- Το πόρισμα θα μελετηθεί από ομάδα νομικών της ΝΥ η οποία έχει ήδη συσταθεί
Μιχαλάκης Χριστοδούλου - Πρόεδρος ερευνητικής επιτροπής
- Πόρισμα εννέα κεφαλαίων.
- Στην εισαγωγή του πορίσματος γίνεται αναφορά στο ένα ατύχημα που είχε ως αποτέλεσμα να παραμορφωθεί ο οδηγός και στα 2 θανατηφόρα δυστυχήματα.
-
Προσπαθήσαμε να βάλουμε την κυπριακή πραγματικότητα στο παγκόσμιο σκηνικό σχετικά με τους αερόσακους.
-
Άρχισε η συζήτηση για το θέμα μετά τον θάνατο του Όξινου.
-
Ενώ στο εξωτερικό άρχισαν αντικαταστάσεις στην Κύπρο δεν έγινε κάτι.
-
Η κρίσιμη περίοδος για την Κύπρο ξεκίνησε το 2013 που ήταν η πρώτη προειδοποίηση.
-
Συνολικά 79 προειδοποιήσεις ωστόσο το ΤΟΜ περιορίστηκε να δίνει στοιχεία στις εταιρείες μόνο.
-
Ενδεχομένως να υπάρχουν αδικήματα και πειθαρχικές ευθύνες από το ΤΟΜ.
- Το κεφάλαιο 8 είναι πάρα πολύ σημαντικό. Παραλείψεις από πολλά τμήματα όπως ΤΟΜ και Αστυνομία.
- Πειθαρχικά αδικήματα επειδή επέδειξαν αδιαφορία και αμέλεια για δημόσιου υπαλλήλους
- Εντοπίζει ποινικές ευθύνες η Επιτροπή.
- Αρμόδιος να αποφασίσει για τις ποινικές ευθύνες είναι ο Γενικός Εισαγγελέας.
-
Βαριά πολιτική ευθύνη σε πρώην υπουργούς που είπαν ότι δεν γνώριζαν. Εκτός κάδρου ο Αλέξης Βαφεάδης.
- Blame Game χωρίς να υπάρχει συνεννόηση μεταξύ των κυβερνητικών τμημάτων για την οδική ασφάλεια, αυτό ανάδειξε η έρευνα.
- Πειθαρχικές ευθύνες σε 5 άτομα και 3 άτομα για ποινικές ευθύνες.
- Ο αριθμός 6 ή 7 περιλαμβάνει τόσο τις πειθαρχικές όσο και τις ποινικές ευθύνες.