
Kathimerini.com.cy
Στη δημοσιότητα δόθηκε από τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας κ. Γιώργο Σαββίδη, η Έκθεση της Τριμελούς Ερευνητικής Επιτροπής για τους αερόσακους Takata. Στο κεφάλαιο 2 του πορίσματος γίνεται ενδελεχής αναφορά για τα τροχαία, τα οποία είχαν ως συνέπεια τον σοβαρό τραυματισμό του 19χρονου (τότε) Α. Λούγκου και τον θανάσιμο τραυματισμό των Κ. Όξυνου και Στ. Γεωργαλλή εξαιτίας της έκρηξης των αερόσακων Takata.
Αναλυτικά τα όσα αναφέρει το πόρισμα
Οι συνθήκες, υπό τις οποίες συνέβησαν τα προαναφερθέντα τρία (3) δυστυχήματα, δεν αμφισβητούνται. Όπως δεν αμφισβητείται και το γεγονός ότι η εμπλοκή αυτή καθαυτή των τριών oχημάτων στα υπό αναφορά δυστυχήματα ήταν τέτοια που δεν δικαιολογούσε τον σοβαρό τραυματισμό του 19χρονου (τότε) Α. Λούγκου και τον θανάσιμο τραυματισμό των Κ. Όξυνου και Στ. Γεωργαλλή. Αιτία του σοβαρού τραυματισμού του Α. Λούγκου και του θανάσιμου τραυματισμού των άλλων δύο νεαρών προσώπων –ηλικίας 24 και 19 ετών αντίστοιχα– ήταν η εκτόξευση μεταλλικών θραυσμάτων λόγω της έκρηξης του αερόσακου των oχημάτων που οδηγούσαν.
1. Οι αστυνομικές εκθέσεις που κατατέθηκαν στην Επιτροπή από τους εξεταστές των δύο (2) πρώτων δυστυχημάτων καθώς και η έκθεση για το τρίτο δυστύχημα, η οποία κατατέθηκε περιέχονται στο φάκελο των Γραπτών Δηλώσεων ως ΄Εγγραφο Ι, Η και Θ, αντίστοιχα.
2. Οι εκθέσεις της ΗΜΥ, οι οποίες αναφέρονται και στις αστυνομικές εκθέσεις και κατατέθηκαν στην Επιτροπή από τον 16 Αν. Διευθυντή της ΗΜΥ Π. Γιαβρή (Μ.34), ο οποίος κατέθεσε και τέταρτη έκθεση της Υπηρεσίας του για ακόμη μία έκρηξη αερόσακου. Οι εν λόγω εκθέσεις ευρίσκονται στον φάκελο τεκμηρίων ως Τεκμήριο 29α, 29β, 29γ και 29δ.
Αυτοκίνητο που οδηγούσε ο Α. Λούγκου (Όχημα ΗΤΜ767)
● «Εξέτασα το όχημα, το οποίο είναι κατασκευής BMW σειράς 3 (Ε46), έφερε αριθμό πλαισίου WBAAL32020AZ13649 και αριθμό εγγραφής ΗΤΜ767. Έφερε ζημιές στο μπροστινό μέρος του αμαξώματος που προκλήθηκαν από δυστύχημα. Στο χώρο επιβατών, στην αριστερή πλευρά του ταμπλό, ο αερόσακος συνοδηγού ήταν ξεδιπλωμένος, αλλά βρισκόταν στερεωμένος στη θέση του, όπως προβλέπεται. Ο αερόσακος οδηγού απουσίαζε από τη θέση του που είναι στη μέση του τιμονιού. Ο εξεταστής με ενημέρωσε ότι ο υφασμάτινος αερόσακος και κάποια άλλα εξαρτήματα που βρέθηκαν πεταγμένα εντός του οχήματος, φυλάσσονταν στο γραφείο του» και
● «Κατά τη μελέτη του θέματος στο διαδίκτυο, διαπίστωσα ότι ο συγκεκριμένος κατασκευαστής αερόσακων (ΤΑΚΑΤΑ) έχει παραδεχτεί την ελαττωματική κατασκευή κάποιων από τους αερόσακους του. Ανά το παγκόσμιο, έχουν ανακληθεί δεκάδες εκατομμύρια οχημάτων διαφόρων κατασκευαστών, περιλαμβανομένης και της BMW, για αντικατάσταση αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ. Επικοινώνησα με τον αντιπρόσωπο της BMW στη Κύπρο, την εταιρεία Char. Pilakoutas Ltd, και ενημερώθηκα από τον Τεχνικό της Διευθυντή ότι μετά από οδηγία του κατασκευαστή, προχώρησαν σε ανάκληση πολλών οχημάτων σειράς Ε46 και αντικατέστησαν δωρεάν τους αερόσακους οδηγού. Του ζήτησα να ελέγξει εάν ο αριθμός πλαισίου του υπό εξέταση οχήματος περιλαμβανόταν στην ανάκληση και αφού έλεγξε, μου απάντησε ότι δεν περιλαμβανόταν. Μου ανέφερε ότι θα ενημερώσει το εργοστάσιο για το συμβάν».
Αυτοκίνητο που οδηγούσε ο Κ. Όξυνος (Όχημα ΗΕΗ737)
● «Εξέτασα το όχημα, το οποίο ήταν κατασκευής BMW σειράς 3 (τύπου Ε46), έφερε αριθμό πλαισίου WBAAL32030FH58583 και αριθμό εγγραφής ΗΕΗ737. Έφερε εκτεταμένες ζημιές στην αριστερή πλευρά και στο εσωτερικό του που προκλήθηκαν από σφοδρή πλευρική σύγκρουση σε δέντρο. Στο χώρο επιβατών, ήταν ξεδιπλωμένοι τέσσερις αερόσακοι, ήτοι οι δύο τύπου κουρτίνας και οι δύο στις μπροστινές πόρτες. Ο αερόσακος συνοδηγού βρισκόταν στη θέση του χωρίς να έχει ενεργοποιηθεί. Το τιμόνι απουσίαζε από τη θέση του και, όπως με ενημέρωσε ο κ. Σανταφιανός, φυλασσόταν στο γραφείο του μαζί με τον αερόσακο οδηγού και κάποια άλλα εξαρτήματα που βρέθηκαν πεταγμένα εντός του οχήματος. Παρατήρησα ότι η βάση του τιμονιού ήταν σπασμένη, ενώ το ταμπλό του οχήματος είχε μετακινηθεί λόγω της σύγκρουσης. Θεωρώ ότι το ταμπλό κτύπησε πλευρικά το τιμόνι, σπάζοντας έτσι τη βάση του».
● «Κατά τη μελέτη του θέματος, διαπίστωσα ότι ο συγκεκριμένος κατασκευαστής αερόσακων (ΤΑΚΑΤΑ) έχει παραδεχτεί την ελαττωματική κατασκευή κάποιων από τους αερόσακους του. Ανά το παγκόσμιο, έχουν ανακληθεί δεκάδες χιλιάδες οχημάτων διαφόρων κατασκευαστών, περιλαμβανομένης και της BMW, για αντικατάσταση αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ. Επικοινώνησα με τον αντιπρόσωπο της BMW στη Κύπρο, την εταιρεία Char. Pilakoutas Ltd, και ενημερώθηκα από τον Τεχνικό της Διευθυντή ότι μετά από οδηγία του κατασκευαστή, προχώρησαν σε ανάκληση πολλών οχημάτων σειράς Ε46 και αντικατέστησαν δωρεάν τους αερόσακους οδηγού. Του ζήτησα να ελέγξει εάν ο αριθμός πλαισίου του υπό εξέταση οχήματος περιλαμβανόταν στην ανάκληση και, αφού έλεγξε, μου απάντησε ότι περιλαμβανόταν, αλλά δεν προσήλθε για την αντικατάσταση».
Αυτοκίνητο που οδηγούσε η Στ. Γιωργαλλή (Όχημα ΚΡΡ825)
● «Στις 30 Οκτωβρίου 2024, επιθεώρησα στην παρουσία της Ε/Αστ. 5009, το όχημα με αριθμό εγγραφής ΚΡΡ825, κατασκευής Toyota Vitz, στην Αστυνομική Διεύθυνση Αμμοχώστου, όπου μεταφέρθηκε μετά την εμπλοκή του σε δυστύχημα. Από το δυστύχημα το όχημα υπέστη ζημιές στην αριστερή πλευρά του μπροστινού μέρους, ενώ ενεργοποιήθηκαν και οι δύο αερόσακοι, οδηγού και συνοδηγού. Κατά την εξέταση διαπίστωσα ότι ο αερόσακος συνοδηγού λειτούργησε όπως προβλέπεται, ενώ ο αερόσακος οδηγού αντί να παραμείνει στη θέση του κατά και μετά την ανάπτυξή του, κομματιάστηκε, εκσφενδονίζοντας μεταλλικά μέρη του στο χώρο των επιβαινόντων».
● «Τα πιο πάνω ευρήματα με οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι η ένταση της εκτόνωσης των αερίων ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη και προκάλεσε τη βίαιη αποκόλληση του εσωτερικού κυλίνδρου της γεννήτριας αερίων και τον τεμαχισμό του στα δύο. Το ένα τεμάχιο εκτοξεύθηκε προς τον οδηγό, αφού τρύπησε τον αερόσακο, και το δεύτερο προκάλεσε την παραμόρφωση της βάσης στερέωσης, αφήνοντας και υπολείμματα γύρω από την κεντρική βίδα του τιμονιού».
Δυστύχημα οχήματος με αρ. εγγραφής KRG160
● «Στις 19 Φεβρουαρίου 2025, μετά από οδηγίες του έντιμου Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, επιθεώρησα το όχημα με αρ. εγγρ. KRG160 στην οδό Ύδρας στην περιοχή Ομονοίας στη Λεμεσό. Το όχημα βρισκόταν έξω από φανοποιείο, όπου μεταφέρθηκε μετά την εμπλοκή του σε δυστύχημα που έγινε τον Οκτώβριο του 2024. Από το δυστύχημα το όχημα υπέστη εκτεταμένες ζημιές στο μπροστινό μέρος, ενώ ενεργοποιήθηκαν και οι δύο αερόσακοι, οδηγού και συνοδηγού. Στην οροφή του οχήματος υπήρχε τρύπα σχήματος οβάλ προς ορθογώνιο, που δημιουργήθηκε από μέσα προς τα έξω. Κατά την εξέταση διαπίστωσα ότι ο αερόσακος συνοδηγού λειτούργησε όπως προβλέπεται, ενώ ο αερόσακος οδηγού, αντί να παραμείνει στη θέση του κατά και μετά την ανάπτυξή του, αυτός κομματιάστηκε, εκσφενδονίζοντας ένα μεταλλικό κομμάτι του, δια μέσου του υφασμάτινου αερόσακου προς την οροφή, δημιουργώντας την τρύπα που προανέφερα».
● «Τα πιο πάνω ευρήματα με οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι η ένταση της εκτόνωσης των αερίων ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη και προκάλεσε τη βίαιη αποκόλληση του εσωτερικού κυλίνδρου της γεννήτριας αερίων και τον τεμαχισμό του. Ένα τεμάχιο τρύπησε τον αερόσακο και την οροφή και ένα άλλο προκάλεσε την απόσπαση της βάσης στερέωσης, αφήνοντας και υπολείμματα γύρω από την κεντρική βίδα του τιμονιού. Η οξείδωση που υπήρχε σε όλα τα γυμνά σιδερένια μέρη του οχήματος οφείλεται στην έκθεση τους στις καιρικές συνθήκες για χρονικό διάστημα πέραν των τεσσάρων μηνών».