ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Το εμπάργκο στο πετρέλαιο θα κοστίσει πιο πολύ στη Μόσχα

Η Ε.Ε, μετά τους κάποιους δισταγμούς της, αποφάσισε να απαγορεύσει την πλειονότητα των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία.

Kathimerini.gr

ΛΑΪΖΑ ΓΙΟΥΚΑ / REUTERS BREAKINGVIEWS

Η Ευρωπαϊκή Ενωση, μετά τους κάποιους δισταγμούς της, αποφάσισε να απαγορεύσει την πλειονότητα των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία. Η αντικατάσταση του ρωσικού αργού με πιο ακριβό πετρέλαιο τύπου Brent θα προκαλέσει ακόμη περαιτέρω διόγκωση του επαχθούς προϋπολογισμού για τις ενεργειακές δαπάνες της Ε.Ε.

Ακόμη κι έτσι όμως, η κίνησή της αυτή θα πλήξει την πιο κερδοφόρο πηγή εσόδων της Μόσχας και θα συνδράμει στο να κλονιστεί η πολεμική μηχανή του Πούτιν. Η δέσμη μέτρων της Ε.Ε. προβλέπει απευθείας διακοπή στο 75% των εισαγωγών ρωσικού αργού, ποσοστό το οποίο σταδιακά θα αυξηθεί στο 90% έως τα τέλη του έτους. Το μερικό εμπάργκο αυτό έχει σκοπό να δώσει το περιθώριο σε αρνήτριες χώρες, όπως η Ουγγαρία, και άλλες ηπειρωτικές της Ευρώπης να εξακολουθήσουν να προμηθεύονται ρωσικό πετρέλαιο διαμέσου αγωγού.

Σε πρώτη φάση, η Ρωσία θα χάνει περί τα 3,4 δισ. δολάρια κάθε μήνα από την Ε.Ε.

Η ανομοιόμορφη εφαρμογή των ισχυρότερων κυρώσεων της Ευρώπης είναι ένα έκτρωμα. Αυτές θα οδηγήσουν επίσης σε ακριβότερη ενέργεια για τους καταναλωτές, οι οποίοι ήδη βρίσκονται σε δεινή κατάσταση. Η Ε.Ε. εισάγει από 3 έως 3,7 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου σε καθημερινή βάση, σύμφωνα με τα στοιχεία της Rystad Energy. Η αντικατάσταση του 75% της ποσότητας αυτής με το Brent, το οποίο κοστίζει περίπου 120 δολάρια το βαρέλι, θα επιβαρύνει επιπλέον τον μηνιαίο λογαριασμό με τουλάχιστον 2 δισ. δολάρια. Παρά ταύτα, το πετρελαϊκό εμπάργκο έχει τη σημασία του.

Οι ρωσικές εξαγωγές αργού και ελαφρού πετρελαίου αποτιμώνται σε 110 δισ. δολάρια, ήτοι άνω του 1/5 του συνόλου όσων αποκόμισε η Μόσχα από τις εξαγωγές στα εμπορεύματά της αθροιστικά κατά το 2021. Αν και ο «μαύρος χρυσός» μπορεί ευκολότερα να μεταφερθεί σε άλλες κατευθύνσεις εν συγκρίσει με το φυσικό αέριο, η Ρωσία θα δυσκολευτεί να αντικαταστήσει πλήρως τις απολεσθείσες εξαγωγές της προς την Ευρώπη. Η Ινδία, βέβαια, αγοράζει τεράστιες ποσότητες ρωσικού αργού σε φθηνή τιμή, αλλά ήδη τα διυλιστήριά της έχουν υπερβεί τα όρια της επίσημης παραγωγικής τους ικανότητας, όπως αναφέρουν αναλυτές της RBC.

Η Κίνα ακόμη δεν έχει τονώσει τις εισαγωγές της, αλλά η οικονομία της δεν αναπτύσσεται ιδιαίτερα δυναμικά λόγω των παρατεταμένων μέτρων του κορωνοϊού. Οι ημερήσιες εξαγωγές 3 εκατομμυρίων βαρελιών ρωσικού αργού στην Ε.Ε. με τις σημερινές τιμές αποδίδουν κάθε μήνα σχεδόν 8,1 δισ. δολάρια στη Μόσχα. Οπως λένε οι αναλυτές της Rystad, ίσως να μπορεί να κατευθύνει σε άλλον προορισμό το 1 εκατομμύριο βαρέλια από αυτά, στην καλύτερη περίπτωση. Σύντομα οι εξαγωγές της προς την Ε.Ε. θα ελαττωθούν σε 1,75 εκατομμύριο βαρέλια, συνεπώς, θα υπάρξει σε μηνιαία βάση απώλεια τουλάχιστον 3,4 δισ. δολαρίων στην πρώτη φάση του εμπάργκο, ήτοι του 40% των πρώην εσόδων από την Ε.Ε.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Αγορές: Τελευταία Ενημέρωση