ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Εμβληματικές εταιρείες έγιναν «σκουπίδια»

Στο στόχαστρο των διεθνών οίκων αξιολόγησης μπήκαν μεγάλες εταιρείες μετά τα μέτρα για αντιμετώπισης του κορωνοϊού

Kathimerini.gr

Στο στόχαστρο των διεθνών οίκων αξιολόγησης μπαίνουν μεγάλες εταιρείες διεθνούς βεληνεκούς σε διάφορους κλάδους (αερομεταφορές, λιανεμπόριο, αυτοκινητοβιομηχανία, ενέργεια κ.ά.), οι οποίες είδαν τις δραστηριότητές τους να διακόπτονται εντελώς ή να περιορίζονται σημαντικά εξαιτίας των απαγορευτικών μέτρων ανάσχεσης του κορωνοϊού και της επιβολής καραντίνας, κάτι που προξένησε πλήγμα στα έσοδά τους.

Ένα από τα σήματα κατατεθέντα του βρετανικού και ευρωπαϊκού λιανεμπορίου, η Marks & Spencer, είδε τα ομόλογά της να υποβαθμίζονται στα επίπεδα των «σκουπιδιών», όπως συνέβη και με τα αντίστοιχα του αμερικανικού αερομεταφορέα Delta Airlines και της, επίσης αμερικανικής, πετρελαϊκής Occidental Petroleum.

Σε κάποιες άλλες υπήρξε υποβάθμιση της δανειοληπτικής τους ικανότητας από την αρχική ευνοϊκή τους θέση, ενώ άλλες τέθηκαν υπό παρακολούθηση, όπως ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες (General Motors, Daimler, Jaguar Land Rover, PSA, Renault, Volkswagen, Volvo και McLaren Holdings). Kι αν στις εταιρείες λιανεμπορίου βαρύνει τη γνώμη των διεθνών οίκων αξιολόγησης και των επενδυτών το παρατεταμένο κλείσιμο των καταστημάτων τους και η μείωση πωλήσεων ακόμα και εάν έχουν ψηφιακή πλατφόρμα προώθησης των ειδών τους, στον κλάδο της ενέργειας μετράει η δραστική πτώση της τιμής του πετρελαίου, καθώς και η πρόβλεψη για μειωμένη ζήτηση διεθνώς. Στην αυτοκινητοβιομηχανία, ειδικότερα, όπως διευκρινίζει ο διεθνής οίκος αξιολόγησης της Moody’s Investors Service, η ραγδαία εξάπλωση της ασθένειας, η επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών, η πτώση των τιμών του «μαύρου χρυσού» και επιμέρους τίτλων δημιουργούν πρωτοφανείς, σοβαρούς και εκτεταμένους κραδασμούς ως προς την αξιοληπτική ικανότητα των εταιρειών στον κλάδο.

Για τον βρετανικό όμιλο ένδυσης, τροφίμων, ειδών σπιτιού και αξεσουάρ Marks & Spencer, η Standard & Poor’s Global Ratings υποβάθμισε τα ομόλογά του στο επίπεδο των «σκουπιδιών» και πιθανώς να προχωρήσει περαιτέρω, εάν η καραντίνα επεκταθεί και το δεύτερο εξάμηνο, όπως δήλωσε. Κι αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία μάλλον θα καταβάλει υψηλότερο τόκο στους δανειστές της, διότι οι τελευταίοι ανησυχούν μήπως δεν πάρουν τα χρήματά τους πίσω.

Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης προβλέπει χαμηλότερες πωλήσεις στις πρωτεύουσες δραστηριότητες της εταιρείας (ένδυση, είδη σπιτιού), οι οποίες εν μέρει θα αντισταθμισθούν από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις συνολικά και των τροφίμων ειδικότερα. Ήδη, προ του κορωνοϊού, ο κλάδος του παραδοσιακού λιανεμπορίου δεχόταν χτυπήματα από τη μεγάλη άνθηση των καταναλωτικών αγορών στο Διαδίκτυο.

Στη βαθμίδα των «σκουπιδιών» (ΒΒ) τοποθετήθηκαν από τη S&P Global Ratings και τα ομόλογα της αεροπορικής εταιρείας Delta, η οποία, όπως και οι άλλες του κλάδου, έχουν να αντιμετωπίσουν την απαγόρευση των μετακινήσεων από τη μία χώρα στην άλλη. Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης S&P ανέφερε ότι η κατάσταση αυτή επηρεάζει σοβαρά τα έσοδα και τις ταμειακές ροές της Delta Airlines, προσθέτοντας ότι δεν αρκούν οι σχεδιαζόμενες περικοπές δαπανών για να αντισταθμίσουν την απώλεια κρατήσεων. Η Διεθνής Υπηρεσία Αερομεταφορών προβλέπει ζημίες για τον κλάδο ύψους 252 δισ. δολαρίων το 2020, τη χειρότερη χρονιά του στην Ιστορία.

Η εξάπλωση του κορωνοϊού σκιάζει τις οικονομικές προοπτικές και των αυτοκινητοβιομηχανιών και του συστήματος των προμηθευτών τους σε όλον τον κόσμο. Η Moody’s προβλέπει σημαντική περιστολή της ζήτησης κατά 33% το δεύτερο τρίμηνο του 2020 και κατά 14% συνολικά για τη χρονιά. Εν τω μεταξύ, ήδη, πριν ξεσπάσει η πανδημία, ο κλάδος διερχόταν φάση θεμελιώδους αναπροσανατολισμού προς την εποχή της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης και η ζήτηση για οχήματα συμβατικών καυσίμων μειωνόταν. Η Moody’s υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα των BMW, Ford, Toyota, Nissan και Honda – το ισχυρότερο πλήγμα δέχθηκε η Ford, που υποβαθμίστηκε για δεύτερη φορά σε ένα εξάμηνο από τη Moody’s. Τα ομόλογά της τοποθετούνται κάτω από την επενδυτική βαθμίδα, στο επίπεδο Βa2 πλέον, προσεγγίζοντας την περιοχή των «σκουπιδιών». Σε ανάλογη απόφαση οδηγήθηκε για τη Ford μετά τη Moody’s και η S&P, υποβιβάζοντας τα ομόλογά της στη βαθμίδα ΒΒ+ (χαμηλότερα από την επενδυτική βαθμίδα), ενώ δεν απέκλεισε και περαιτέρω αναθεώρηση προς το χειρότερο. Κι αυτό γιατί ήδη βρισκόταν σε δυσχερή θέση η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία υλοποιεί πρόγραμμα αναδιοργάνωσης 11 δισ. δολαρίων, προσδοκώντας μια βελτιωμένη απόδοση των δραστηριοτήτων της.

Tέλος, η Moody’s μελετά το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε υποβαθμίσεις και άλλων εταιρειών του κλάδου σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ιαπωνία, ενώ εκείνη που φαίνεται ενδεχομένως να βρίσκεται σε καλύτερη μοίρα είναι η Fiat-Chrysler, διότι η σχεδιαζόμενη συγχώνευσή της με την PSA θα ευνοήσει την οικονομική της υγεία.

Πλήγμα στην τέχνη

Όλες οι δραστηριότητες γύρω από τις εκφάνσεις της τέχνης από τη μία άκρη του κόσμου μέχρι την άλλη σταμάτησαν απότομα. Ενας οργανισμός, που χτυπήθηκε σοβαρά μεταξύ πολλών άλλων, είναι και η Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, της οποίας τα ομόλογα (που εκδίδει ο δήμος της πόλης) υποβαθμίστηκαν δραστικά. Ο λόγος ήταν η ακύρωση των παραστάσεων που είχαν προγραμματισθεί μέχρι το τέλος της σεζόν. Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης της Moody’s κατέταξε τα ομόλογα της Οπερας στη βαθμίδα των «σκουπιδιών», αναθεωρώντας και τις προοπτικές τους σε αρνητικές και αφήνοντας να εννοηθεί πως ίσως τα υποβαθμίσει κι άλλο. Ο οργανισμός, ένας από τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς στις Ηνωμένες Πολιτείες, ξεκίνησε εκστρατεία για τη συγκέντρωση 60 εκατομμυρίων δολαρίων. Ευελπιστεί πως με δωρεές και χορηγίες αλλά και άλλες μορφές χρηματοδότησης θα μπορέσει να αντισταθμίσει τις ζημίες από τις ακυρωθείσες παραστάσεις της και τις προπωλήσεις εισιτηρίων.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση