ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο Μάικ Λαζαρίδης γίνεται ταινία: Η άνοδος και η καταστροφική πτώση του πρώτου smartphone

Η ταινία «BlackBerry», το τρέιλερ της οποίας μόλις κυκλοφόρησε, περιγράφει την ιστορία της εταιρείας που έφερε τον πλανήτη στην εποχή των smartphones

Money Review

Μετά τον Mark Zuckerberg («The Social Network») και τον Steve Jobs («Jobs»), ήρθε η ώρα για να γίνει γνωστή στο ευρύ κοινό η ιστορία μιας άλλης μεγάλης προσωπικότητας της τεχνολογίας, που τυχαίνει, μάλιστα, να έχει και ελληνικές ρίζες.

Η ταινία «BlackBerry», το τρέιλερ της οποίας μόλις κυκλοφόρησε, περιγράφει την ιστορία της εταιρείας που έφερε τον πλανήτη στην εποχή των smartphones, πολύ πριν από το iPhone και τον Steve Jobs. Σε αυτή την εξιστόρηση της ανόδου και της πτώσης της εταιρείας του BlackBerry, Research In Motion, κεντρικό ρόλο διαδραματίζει ο ελληνικής καταγωγής Καναδός επιχειρηματίας Μάικ Λαζαρίδης, τον οποίο υποδύεται ο Καναδός ηθοποιός Jay Baruchel.

Η ταινία στηρίζεται στο βιβλίο του 2015 «Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry», των Jacquie McNish και Sean Silcoff.

Η Research In Motion (RIM) ιδρύθηκε το 1984 από τον Λαζαρίδη και τον Ντάγκλας Φρέγκιν.

Σύμφωνα με το βιογραφικό του, ο Λαζαρίδης γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη από Έλληνες Ποντίους γονείς, που είχαν καταγωγή από τη Χίο. Ήταν πέντε χρόνων όταν η οικογένειά του μετακόμισε στον Καναδά, το 1966. Σε ηλικία 12 ετών κέρδισε το βραβείο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης της πόλης του, γιατί είχε διαβάσει όλα τα βιβλία φυσικής που μπορούσε να βρει στα ράφια της.

Λαζαρίδης και Φρέγκιν έφεραν την επανάσταση το 1999, όταν κυκλοφόρησαν το πρώτο BlackBerry, έναν αμφίδρομο βομβητή που επέτρεπε στο χρήστη να λαμβάνει και να στέλνει emails, όπου και εάν βρισκόταν. Πολύ σύντομα, το BlackBerry άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν οι επιχειρήσεις. Τα στελέχη μπορούσαν πια να δουλεύουν πολύ πιο αποτελεσματικά όταν ταξίδευαν ή βρίσκονταν εκτός γραφείου. Το email αντικατέστησε το τηλέφωνο, για να γίνει ο προτιμητέος τρόπος επικοινωνίας στον κόσμο των επιχειρήσεων.

Το 2002 η RΙΜ κυκλοφόρησε το πρώτο της τηλέφωνο, συνδυάζοντας τις κλήσεις φωνής με τα emails στην ίδια συσκευή, και τότε η εταιρεία πραγματικά απογειώθηκε. Κάθε επιχειρηματίας ή στέλεχος που σεβόταν τον εαυτό του έπρεπε να κυκλοφορεί με ένα BlackBerry. Ακόμα και οι πιο junior εργαζόμενοι της βιομηχανίας του finance τσέκαραν μανιωδώς αυτά τα «πρωτόγονα» smartphones, εκατοντάδες φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Και σχεδόν χωρίς να το θέλει, η RIM κατέκτησε το πιο δύσκολο κοινό στην ιστορία του marketing, δηλαδή τους εφήβους, καθώς πολύ πριν από το WhatsApp και το Messenger, το BlackBerry τους έδωσε τη δυνατότητα να ανταλλάσσουν μηνύματα χωρίς να καταναλώνουν τις «μονάδες» του κινητού τους.

Στο αποκορύφωμα της δόξας του, το BlackBerry κατείχε μερίδιο αγοράς 50% στα smartphones. Το 2007, η RIM ήταν η πολυτιμότερη επιχείρηση στο χρηματιστήριο του Τορόντο, με κεφαλαιοποίηση 67 δισ. δολαρίων, καθώς τα BlackBerry μετρούσαν 10 εκατ. συνδρομητές. Ανάμεσά τους, ο Μπαράκ Ομπάμα, που έδωσε μάχη με τους άνδρες της προσωπικής του ασφαλείας για να μπορέσει να κρατήσει το πολυαγαπημένο του BlackBerry, όταν πέρασε το κατώφλι του Λευκού Οίκου.

Ο Μάικ Λαζαρίδης μπήκε στη λίστα του περιοδικού TIME με τις 100 σημαντικότερες προσωπικότητες του κόσμου και τον Ιούνιο του 2008, η μετοχή της εταιρείας του άγγιξε το ιστορικό υψηλό των 149,90 δολαρίων.

Αλλά μετά, «χτύπησε» η παγκόσμια κρίση και κυρίως… το iPhone. Η αλήθεια είναι ότι τα στελέχη της RIM υποτίμησαν το smartphone της Apple, το οποίο πρωτο-κυκλοφόρησε στις αρχές του 2007. Ήταν, βέβαια, ένας άνισος αγώνας απέναντι σε αυτό που έμελλε να αποδειχθεί το πιο επιτυχημένο καταναλωτικό προϊόν όλων των εποχών. Όμως στην προσπάθειά της να υπερασπιστεί τα μερίδιά της σε μια αγορά που η ίδια δημιούργησε, η RIM βρισκόταν πάντα ένα βήμα πίσω από την Apple.

Η «κατηφόρα» της ήταν πια ανεξέλεγκτη στις αρχές της δεκαετίας, όταν η μετοχή της έπεσε στα 6 δολάρια, ο Λαζαρίδης αποχώρησε από την εταιρεία και η RIM μετονομάστηκε σε BlackBerry, σε μια απελπισμένη προσπάθεια να κάνει μια νέα αρχή.

Τελικά, η εταιρεία αναγκάστηκε να αποδεχθεί την ήττα της στα smartphones και να εστιάσει στην αγορά του λογισμικού. Σήμερα, η BlackBerry παρέχει υπηρεσίες ασφάλειας λογισμικού σε επιχειρήσεις και κρατικούς φορείς.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Money Review

Money Review: Τελευταία Ενημέρωση

X