ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Άδεια ράφια και ελλείψεις προϊόντων στη Βρετανία λόγω πανδημίας και Brexit

Μεγάλα προβλήματα ανεφοδιασμού αντιμετωπίζουν οι βρετανικές επιχειρήσεις

Kathimerini.gr

Οι ελλείψεις που πλήττουν τις επιχειρήσεις της Βρετανίας λόγω της πανδημίας και του Brexit παρατηρούνται πλέον και στα σούπερ μάρκετ, όπου οι καταναλωτές έρχονται αντιμέτωποι με αραιά, ακόμη και με άδεια ράφια. «Είχαμε ήδη αποφασίσει να μειώσουμε τα αποθέματά μας λόγω της COVID-19, όμως τώρα υπάρχει δυσκολία στην παράδοση κάποιων προϊόντων διότι απλώς δεν είναι διαθέσιμα», καταγγέλλει ο Σάτιαν Πατέλ, υπεύθυνος καταστήματος στο κέντρο του Λονδίνου. Πίσω του τα ράφια είναι μισοάδεια. «Την προηγούμενη εβδομάδα είχε τελειώσει η coca-cola. Δεν έχουμε μεγάλα μπουκάλια evian εδώ και τρεις εβδομάδες», εξηγεί. «Χωρίς προϊόντα δεν υπάρχει εμπόριο. Με άδεια ράφια όπως αυτά, κανείς δεν θα μπει στο μαγαζί». Οι βρετανικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα ανεφοδιασμού εδώ και πολλούς μήνες, τα οποία ενδέχεται να έχουν αντίκτυπο στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας. Αν και τα προβλήματα αυτά δεν περιορίζονται στη Βρετανία, καθώς η πανδημία προκάλεσε αναταραχή σε όλο τον κόσμο, είναι πιο οξυμένα εκεί λόγω και των επιπτώσεων του Brexit, το οποίο περιπλέκει την είσοδο αλλοδαπών εργαζομένων. Πολλοί από αυτούς επέστρεψαν στις χώρες καταγωγής τους όταν ξέσπασε η COVID-19, ενώ κάποιοι δεν γύρισαν ποτέ στη Βρετανία. Επίσης παρατηρείται έλλειψη 100.000 επαγγελματιών οδηγών φορτηγών, απαραίτητων για τη μεταφορά προϊόντων.

Κοντά στο μαγαζί του Πατέλ, ένα σούπερ μάρκετ μοιάζει να είναι πιο καλά εφοδιασμένο. Αλλά τα φαινόμενα απατούν, διότι όλα τα προϊόντα που διαθέτει το κατάστημα βρίσκονται ήδη στα ράφια, σύμφωνα με την Τόμα, μια 22χρονη πωλήτρια. «Δεν υπάρχει τίποτα στις αποθήκες», δηλώνει, προσθέτοντας πως «έχουμε ελλείψεις» σε όλα τα ράφια. «Μερικές φορές λαμβάνουμε περιορισμένες ποσότητες προϊόντων. Δεν έχουμε καν νερό!», τονίζει.

Αν και οι ελλείψεις ξεκίνησαν με το ξέσπασμα της πανδημίας, αυτές φαίνεται να έχουν επιδεινωθεί μετά την 1η Ιανουαρίου, οπότε τέθηκε σε ισχύ το Brexit, σχολιάζει η Τόμα. «Μας κατηγορούν μερικές φορές για τις ελλείψεις κάποιων προϊόντων». Όπως αναφέρει η Συνομοσπονδία Βρετανικής Βιομηχανίας (CBI), «θα χρειαστούν τουλάχιστον 18 μήνες για να εκπαιδευτούν αρκετοί οδηγοί βαρέων οχημάτων» προκειμένου να τερματιστούν τα προβλήματα ανεφοδιασμού. Μάλιστα, η CBI έχει ζητήσει από την κυβέρνηση να φανεί πιο ευέλικτη στη μεταναστευτική της πολιτική, ώστε να μην επιδεινωθούν τα προβλήματα έλλειψης εργαζομένων στην αγορά εργασίας. Στο μεταξύ, οι εταιρείες μεταφορών ανταγωνίζονται μεταξύ τους προσφέροντας δελεαστικά μπόνους ή αυξήσεις μισθών προκειμένου να προσελκύσουν τους οδηγούς φορτηγών. Τα προβλήματα ανεφοδιασμού ανάγκασαν φέτος το καλοκαίρι τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναστείλουν την παραγωγή τους λόγω έλλειψης ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, ενώ κατασκευαστικές εταιρείες βρέθηκαν χωρίς υλικά. Τις τελευταίες εβδομάδες, εξάλλου, οι ελλείψεις έφτασαν μέχρι και τα εστιατόρια McDonald’s, τις παμπ Wetherspoon, ακόμη και στα εργοστάσια της Coca-Cola, αλλά και τα καταστήματα Ikea. Ετσι, η βρετανική κυβέρνηση δέχεται πιέσεις να λάβει μέτρα ώστε να μη μείνουν άδεια τα ράφια των καταστημάτων τις γιορτές των Χριστουγέννων.

Στο μεταξύ, το πρόβλημα της έλλειψης εργαζομένων έχει αρχίσει να επεκτείνεται σε αρκετούς κλάδους, προκαλώντας «πονοκέφαλο» σε σειρά βιομηχανιών παντού στον κόσμο. Ο κλάδος των αερομεταφορών έχει δεχθεί σφοδρό πλήγμα από την έλλειψη προσωπικού, αδιακρίτως ειδικότητας, γεγονός που απειλεί την ανάκαμψή του. Μάλιστα, σύμφωνα με ρεπορτάζ διεθνών μέσων ενημέρωσης, οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες προχωρούν σε μαζικές προσλήψεις, χωρίς όμως να καταφέρνουν να καλύψουν τα κενά. Έτσι, οι πέντε μεγαλύτεροι αερομεταφορείς των ΗΠΑ σχεδιάζουν 23.000 προσλήψεις για το τρέχον και το επόμενο έτος, μετά τους 47.0000 υπαλλήλους που έχασαν συνολικά στη διάρκεια του 2021, όταν αυτοί εγκατέλειψαν τις θέσεις τους για να προστατευτούν από την πανδημία. Ανάμεσά τους εταιρείες όπως η United Airlines, που προσφέρουν μπόνους τόσο στους νεοπροσληφθέντες όσο και στο υφιστάμενο προσωπικό, ώστε να μην υπάρχουν διαρροές.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση