ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Έπιασαν δουλειά για τον περιμετρικό Λευκωσίας

Εντός του 2021 προχωρούν οι προσφορές για τμήμα της β’ φάσης, μέχρι το 2023 τελειώνει η α’ φάση

Της Μαρίας Ηρακλέους

Με το τέλος της καραντίνας και την επιστροφή των οδηγών στους δρόμους της πρωτεύουσας, ο μόνιμος βραχνάς της πυκνής τροχαίας κίνησης επανήλθε στην επικαιρότητα. Χιλιάδες αυτοκίνητα στοιχίζονται το ένα πίσω από το άλλο πίσω από φώτα τροχαίας και σε κυκλικούς κόμβους και η κυκλοφορία εντός της πόλης έχει μετατραπεί από υπόθεση μερικών λεπτών, σε καθημερινό μαρτύριο για τους οδηγούς. Στην καθημερινή ταλαιπωρία των οδηγών στο κέντρο της πρωτεύουσας συντείνουν και τα έργα που είναι σε εξέλιξη σε κεντρικές αρτηρίες όπως είναι η λεωφόρος Κέννεντυ, η Κυριάκου Μάτση και πιο πρόσφατα η λεωφόρος Μακαρίου. Λίγα χιλιόμετρα πιο μακριά, και συγκεκριμένα στη Λεωφόρο Τροόδους, η ταλαιπωρία των οδηγών συνεχίζεται καθημερινά. Περίπου 40.000 αυτοκίνητα υπολογίζεται ότι εξυπηρετεί ημερησίως ο συγκεκριμένος δρόμος. Αριθμός ο οποίος αναμένεται να αποσυμφορηθεί σημαντικά με την ολοκλήρωση της α’ φάσης του περιμετρικού Λευκωσίας. Όπως πληροφορείται η «Κ», οι πρώτες εργασίες για το έργο ξεκίνησαν από τις 23 Μαρτίου, και τρία χρόνια μετά αφότου προωθήθηκε ουσιαστικά η ιδέα κατασκευής του έργου από το Υπουργείο Μεταφορών. Πρόκειται για έργο το οποίο στην ολότητα του θα αλλάξει τον χάρτη της Λευκωσίας, καθώς το νέο δίκτυο θα μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες και ευκαιρίες ανάπτυξης σε περιοχές όπως η Δυτική και η Ανατολική Λευκωσία. Αποτελείται από πέντε φάσεις και το συνολικό κόστος του υπολογίζεται στα 350 εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση με κόστος 62 εκατ. ευρώ έχει κατακυρωθεί στην εταιρεία Cyfield. Μιλώντας με τον CEO του ομίλου Cyfield, Γιώργο Χρυσοχό, ανέφερε ότι το έργο προχωρά βάσει προγραμματισμού και χωρίς τις καθυστερήσεις που ίσως αντιμετώπισαν άλλα έργα λόγω κορωνοϊού, εξηγώντας ότι εκείνη την περίοδο το έργο βρισκόταν σε φάση προεργασίας και όχι σε κανονικό ρυθμό εξέλιξης. Ως εκ τούτου, με το τέλος της καραντίνας, ήταν έτοιμοι για να ξεκινήσουν κανονικά οι εργασίες οδοποιίας. Έχοντας ήδη καλύψει τους τέσσερις μήνες της σύμβασης, απομένουν 32 μήνες για την ολοκλήρωση του. Δηλαδή, η παράδοση του έργου θα πρέπει να υπολογίζεται περί τα τέλη Μαρτίου 2023. Όπως εξηγεί ο κ. Χρυσοχός, τη δεδομένη στιγμή γίνονται οι εκσκαφές, και οι θεμελιώσεις, η δημιουργία τοίχων αντιστήριξης, οι γέφυρες κτλ και οι πασσαλώσεις ενώ έχει ολοκληρωθεί η χάραξη του δρόμου.

Από το Δάλι ως την Τσερίου

Η α' φάση αφορά την σύνδεση του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού - Λευκωσίας παρά τον κόμβο της Βιομηχανικής περιοχής Ιδαλίου με την Λεωφόρο Τσερίου, παρά την βιοτεχνική περιοχή Λακατάμιας και είναι συνολικού μήκους 7,5 χλμ. Εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί περίπου 20.000 αυτοκίνητα ημερησίως. Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά του έργου, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του Τμήματος Δημοσίων Έργων, περιλαμβάνει συνδετήριους δρόμους, ανισόπεδους κόμβους στο σημείο της βιομηχανικής περιοχής Ιδαλίου, τη βιομηχανική περιοχή Τσερίου και το Ολυμπιακό Σκοπευτήριο και έναν ισόπεδο τερματικό κυκλικό κόμβο στη Λεωφόρο Στροβόλου/Τσερίου. Η α’ φάση αφορά το 15% του συνολικού έργου. Παράλληλα με τον περιμετρικό θα εκτελούνται τα έργα και για τις οδούς Αργυρουπόλεως και Ιπποκράτους. Σύμφωνα με πληροφόρηση από το Τμήμα Δημοσίων Έργων, τέλος του 2021 ξεκινούν οι εργασίες για την Αργυρουπόλεως η οποία θα μετατραπεί σε λεωφόρο τεσσάρων λωρίδων. Ορίζοντας ολοκλήρωσης της εκτιμάται το 2023.

Ο περιμετρικός υπολογίζεται βάσει μελετών ότι θα εξυπηρετήσει τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του ως πλήρες έργο, περί τα 30.000 αυτοκίνητα ημερησίως

Προσφορές για β’φάση

Ενώ οι εργασίες της α΄φάσης θα βρίσκονται σε εξέλιξη, το Τμήμα Δημοσίων Έργων αναμένεται να προχωρήσει στην προκήρυξη προσφορών για τμήμα της β’ φάσης του έργου εντός του 2021. Πρόκειται για το τμήμα B3 το οποίο ξεκινά από την λεωφόρο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου στη Λακατάμεια και εκτείνεται μέχρι τους συνοικισμούς της Ανθούπολης. Στόχος είναι το συγκεκριμένο τμήμα να ολοκληρωθεί πριν το 2023. Πρόκειται για έκταση δύο χιλιομέτρων, ενώ το κόστος κατασκευής του υπολογίζεται στα 20 εκατ. ευρώ. Η αρχή της β’ φάσης του έργου οριοθετείται γεωγραφικά από τον κυκλικό κόμβο Τσερίου, και εκτείνεται μέχρι την λεωφόρο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Λακατάμειας προς την Δευτερά και καταλήγει στην Ανθούπολη. Είναι συνολικής έκτασης 5,7 χλμ και το κόστος της υπολογίζεται στα 130 εκατ.ευρώ. Σημειώνεται ότι τα κατασκευαστικά συμβόλαια της β’ φάσης χωρίζονται σε β1, β2 και β3 φάση ώστε να μπορούν να τύχουν διαχείρισης.

Εντός του 2023 η γ’ φάση

Ακολούθως, εντός του 2023 αναμένεται να ξεκινήσουν οι προσφορές για την 3η φάση. Η 3η φάση ξεκινά από τον κυκλικό κόμβο Ανθούπολης και φτάνει μέχρι τα Ανάγυια. Είναι έκτασης 7 χλμ και το κόστος της υπολογίζεται στα 90 εκατ.ευρώ. Η 4η φάση του έργου εκτείνεται από τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού προς το Γέρι και η 5η φάση από τον κόμβο Παλαιχωρίου ενώνεται με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας- Τροόδους μέχρι την Κλήρου. Μετά την προκήρυξη προσφορών για την 3η φάση θα εκτιμηθεί αναλόγως των κυκλοφοριακών πιέσεων ποια φάση του έργου θα είναι η επόμενη που θα προχωρήσει. Αυτό που τονίζεται από το Τμήμα Δημοσίων Έργων είναι ότι ο πρωταρχικός στόχος είναι η ολοκλήρωση της α’ φάσης, η κατασκευή μέρους της β’ φάσης και η προκήρυξη της γ’ φάσης από τον κόμβο Ανθούπολης μέχρι τα Ανάγυια.

Όριο ταχύτητας

Σε κάθε περίπτωση το νέο οδικό δίκτυο θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030. Συνολικά το έργο έχει έκταση 32 χιλιόμετρα καθαρό μήκος αυτοκινητοδρόμων και 23 χλμ δευτερευόντων οδικών δικτύων. Στόχος του Περιμετρικού είναι να συνδέσει τις δυτικές με τις ανατολικές περιοχές της Λευκωσίας, τις τρεις βιομηχανικές ζώνες και τους αυτοκινητόδρομους Λευκωσίας- Λεμεσού, Λευκωσίας -Τροόδους προς το Παλαιχώρι. Σημειώνεται ότι το όριο ταχύτητας στο μεγαλύτερο μέρος του νέου οδικού δικτύου θα οριστεί στα 100 χλμ/ ώρα. Με αυτά τα δεδομένα εκτιμάται ότι με την κατασκευή του έργου θα αναπνεύσει η βαρυφορτωμένη Λεωφόρος Τροόδους, αλλά και οι οδηγοί, οι οποίοι θα μεταβαίνουν πολύ πιο έγκαιρα και ξεκούραστα στον προορισμό τους.

 Η κίνηση στην Τσερίου

Ένα θέμα που δημιουργείται πάντως είναι η διοχέτευση αυξημένης κίνησης στη Λεωφόρο Τσερίου, δρόμος ο οποίος εξυπηρετεί κατά μέσο όρο 17.000 αυτοκίνητα ημερησίως. Είναι γνωστοί εξάλλου και οι σχεδιασμοί του Δήμου Στροβόλου για αποχαρακτηρισμό του δρόμου από πρωταρχικής σημασίας, και η ανάπλαση του όπως σχεδιάστηκε από τον βρετανικό οίκο κυπριακών συμφερόντων Markides Associates». Το θέμα φαίνεται να προχωρά από πλευράς του δήμου Στροβόλου, με την σύμφωνο γνώμη των αρμόδιων Υπουργείων, Μεταφορών και Εσωτερικών, αν και είναι κοινώς παραδεκτό ότι δεν πρόκειται να αποφευχθεί η καθυστέρηση στην τροχαία κίνηση. Υπενθυμίζεται ότι βάσει σχεδιασμών του Τμήματος Δημοσίων Έργων, ο συγκεκριμένος δρόμος, ως δρόμος πρωταρχικής σημασίας, προβλεπόταν να γίνει δρόμος τριών λωρίδων. Ωστόσο, το έργο ακυρώθηκε λόγω αντιδράσεων και από εκεί και πέρα ανέλαβε ο δήμος Στροβόλου. Μηχανικοί των Δημοσίων Έργων εκτιμούν ότι με τους υφιστάμενους σχεδιασμούς για την συγκεκριμένη λεωφόρο τα κυκλοφοριακά προβλήματα είναι αναπόφευκτα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Σχόλια αναγνωστών

#PoliticsBlog Γιατί τα άλλαξε ο Άντρος για τον γενικό ελεγκτή;

«Όπως ήδη ελέχθη, αυτή η ιστορία είναι και το Βαρερλώ του Άντρου Κυπριανού και του κόμματος του βεβαίως! ...»
ΑΚΑ  |  21:01

#PoliticsBlog Γιατί τα άλλαξε ο Άντρος για τον γενικό ελεγκτή;

«Προφανώς ο Τσσκ Νόρις τον απείλησε ότι θα βγάλει στην φόρα τα δάνεια του Ακελ στα συνεργατικά....»
Αρμαγεδών  |  11:34

Αγία Σοφία: Ένα αιώνιο πολιτικό σχέδιο

«Εν τω μεταξύ η δύση και η Ρωσσία σφυρούν αφιάφορα....»
Αρμαγεδών  |  08:48

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση