ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

«Φουρτούνες» ΑΔΜΗΕ στη διασύνδεση Κρήτης - Κύπρου

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg, o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης θέτει ζήτημα ανάκτησης από τους καταναλωτές των μέχρι σήμερα επενδύσεων

Kathimerini.gr

Χρύσα Λιάγγου

Πιέσεις για να στείλει τον «λογαριασμό» της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου στους καταναλωτές ασκεί η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, ενώ το έργο παραμένει κολλημένο. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg, o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης θέτει ζήτημα ανάκτησης από τους καταναλωτές των μέχρι σήμερα επενδύσεων για το πολύπαθο έργο του Great Sea Interconnector, ύψους 250 εκατ. ευρώ.

«Μπορεί το μέλλον της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου να παραμένει αβέβαιο και κανείς αρμόδιος να μην μπορεί να δώσει μια σαφή απάντηση για το εάν και πότε θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται, οι καταναλωτές ωστόσο θα αρχίσουν από την 1η Ιουλίου να πληρώνουν τα πρώτα κόστη», έγραφε η «Κ», αποκαλύπτοντας ότι η ΡΑΑΕ θα εγκρίνει μέχρι τις 15 Ιουνίου την έγκριση δαπανών ύψους 7,3 εκατ. ευρώ για τα έτη 2024 και 2025 ανοίγοντας τον δρόμο στον ΑΔΜΗΕ να τα ανακτήσει από τους καταναλωτές αυξάνοντας τα τέλη χρήσης συστήματος που πληρώνουν μέσω των λογαριασμών ρεύματος από 1ης Ιουλίου.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε χθες στο Bloomberg ο κ. Μανουσάκης μιλάει για «την ανάγκη να εξασφαλιστεί το έσοδο της περιόδου 2024-2025 για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου Great Sea Interconnector, μέσα από τις αποφάσεις των Ρυθμιστών των δύο χωρών». Ανέφερε πως οι επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής ο Διαχειριστής ανέρχονται σε 250 εκατ. ευρώ, χαρακτηρίζοντας κρίσιμη την ανάκτηση των δαπανών, προκειμένου το έργο να συνεχιστεί απρόσκοπτα και έφερε ως επιχείρημα τις δυσκολίες χρηματοδότησης από τις τράπεζες. «Οταν ο ΑΔΜΗΕ πλησιάζει τραπεζικά ιδρύματα για να εξασφαλίσει δανεισμό, οι δανειστές ζητούν έγγραφα που δείχνουν ότι υπάρχει ανάκτηση εσόδου», σχολίασε, προσθέτοντας ότι «για να προχωρήσει το έργο, θα πρέπει ο ΑΔΜΗΕ να μπορεί να λάβει δάνειο».

Οικονομικό αδιέξοδο

Οι δηλώσεις του κ. Μανουσάκη αντανακλούν το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο έχει εγκλωβιστεί ο ΑΔΜΗΕ, μετά την παύση των ερευνών στα διεθνή ύδατα λόγω των τουρκικών αντιδράσεων πέρυσι τον Ιούλιο. Τον Αύγουστο τελειώνει σύμφωνα με πληροφορίες η προκαταβολή που έχει λάβει η Νexans για να συνεχίσει να παράγει το υποβρύχιο καλώδιο. Η γαλλική εταιρεία φέρεται διαθέσιμη να συνεχίσει τις εργασίες παραγωγής καλωδίου υπό την προϋπόθεση ότι θα λαμβάνει κανονικά τις πληρωμές βάσει συμβολαίου. Σε διαφορετική περίπτωση η γαλλική εισηγμένη θα προχωρήσει σε παύση εργασιών. Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι ιδιαίτερα αρνητική για τον ΑΔΜΗΕ αφού είναι πολύ πιθανό η εισηγμένη γαλλική εταιρεία να εγείρει ζήτημα αποζημιώσεων.

Οπως προκύπτει από τις δηλώσεις του κ. Μανουσάκη, ο ΑΔΜΗΕ φέρεται αποφασισμένος να συνεχίσει να βάζει λεφτά σε ένα αβέβαιο έργο και να έχει μάλιστα απευθυνθεί στις τράπεζες για νέο δανεισμό.

Οι δηλώσεις του κ. Μανουσάκη απευθύνονται εμμέσως στην πλευρά της Κύπρου και στη ΡΑΕΚ, η οποία έχει σύμφωνα με πληροφορίες ζητήσει εδώ και μήνες από τον ΑΔΜΗΕ πρόσθετα έγγραφα που να πιστοποιούν τις δαπάνες που καλείται να εγκρίνει, τα οποία δεν της έχουν ακόμη παραδοθεί. «Ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να παρέχει τα αναγκαία έγγραφα προς τους Ρυθμιστές για να προχωρήσουν σε έγκριση», δηλώνει στην «Κ» κυβερνητικός αξιωματούχος της Κύπρου. «Για να πληρώνει κάποιος θα πρέπει να υπάρχει έργο εν εξελίξει. Ο Great Sea Interconnector είναι ένα ευρωπαϊκό έργο, που όμως δεν προχωρά», δηλώνει ο ίδιος αξιωματούχος. Σχολιάζοντας τις δηλώσεις Μανουσάκη δεν κρύβει την ανησυχία του για την περαιτέρω οικονομική έκθεση του Διαχειριστή. «Δεν είναι ορθός τρόπος λειτουργίας να δανείζεσαι για ένα έργο που δεν έχει “ξεκλειδώσει”» και συνεχίζει να έχει σοβαρά εμπόδια», τονίζει.

Εντονη είναι η ανησυχία για τις οικονομικές επιπτώσεις του έργου στον ΑΔΜΗΕ που υλοποιεί έργα διασυνδέσεων πολλών δισ. ευρώ. Αν και η ΡΑΑΕ αναμένεται να εγκρίνει μέσα στην επόμενη εβδομάδα την απόφαση για ανάκτηση εσόδων ύψους 7,3 εκατ. ευρώ, οι ανησυχίες συνδέονται με την πιθανή άρνηση της Κυπριακής Αρχής να εγκρίνει οποιαδήποτε ποσό, που σημαίνει ότι ο ΑΔΜΗΕ θα μείνει με μία «τρύπα» κοντά στα 250 εκατ. ευρώ που θα δυσκολέψει τον δανεισμό του από τις τράπεζες για τις διασυνδέσεις των νησιών. Ατύπως ο Διαχειριστής φέρεται να έχει υποβάλει αίτημα προς το ΥΠΕΝ για την κάλυψη αυτού του ποσού από τον κρατικό προϋπολογισμό, λύση που δεν φαίνεται να προχωράει για εύλογους πολιτικούς και δημοσιονομικούς λόγους.

Το έργο Great Sea Interconnector, συνολικού προϋπολογισμού 1,9 δισ. ευρώ, συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. με 657 εκατ. ευρώ στο σκέλος της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου. Οσον αφορά τη διασύνδεση Κύπρου – Ισραήλ, όπως τόνισε ο κ. Μανουσάκης αναμένεται να παρουσιαστεί η σχετική μελέτη κόστους-οφέλους στις κυπριακές και ισραηλινές αρχές, μέχρι το τέλος Ιουνίου.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X