ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Οι 3 συν 1 προτεραιότητες του υπουργείου Μεταφορών

Τα ζητήματα που βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα για την προεδρία της Ε.Ε. και οι καυτές πατάτες

Της Δωρίτας Γιαννακού

Της Δωρίτας Γιαννακού

Τέσσερις καυτές πατάτες θα κληθεί να διαχειριστεί ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Αλέξης Βαφεάδης στην επικείμενη προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα αναλάβει η Κύπρος το πρώτο εξάμηνο του 2026. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Κ» πρόκειται για ζητήματα που θα τεθούν επί τάπητος επί κυπριακής προεδρίας και απαιτούν άμεση και στρατηγική διαχείριση. Με επίκεντρο τις μεταφορές, την ασφάλεια και τις υποδομές των λιμένων οι προτεραιότητες του υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων αφορούν κρίσιμα ζητήματα τόσο για την Ευρώπη όσο και την ίδια τη χώρα. Όπως πληροφορούμαστε, το Υπουργείο έχει ήδη αρχίσει να προετοιμάζεται σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της Ευρώπης για τα θέματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει επί προεδρίας της Κύπρου. Σημειώνεται ότι η Κύπρος όπως και το εκάστοτε κράτος μέλος προεδρεύει στις συναντήσεις σε όλες τις συνθέσεις του Συμβουλίου της Ε.Ε., διασφαλίζοντας τη συνέχεια και συνέπεια των εργασιών και του νομοθετικού έργου του Συμβουλίου.

Δικαιώματα επιβατών

Η αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών και των αποζημιώσεων των αεροπορικών εταιρειών είναι το πρώτο μεγάλο θέμα που κατά πάσα πιθανότητα θα μετατεθεί στην κυπριακή προεδρία και συγκεκριμένα θα τύχει διαχείρισης από το υπουργείο Μεταφορών. Το συγκεκριμένο ζήτημα αναδεικνύει το πρόβλημα της συνδεσιμότητας της Κύπρου με την Ευρώπη σε περιπτώσεις ακυρώσεων των πτήσεων, σημειώνεται από πλευράς του υπουργού Μεταφορών. Ειδικότερα, όπως ανέφερε στην «Κ» ο κ. Βαφεάδης, η Κύπρος λόγω της απόστασής της από άλλες χώρες της Ευρώπης, δεν είναι εύκολο να βρει γρήγορα άλλες διαθέσιμες πτήσεις σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης από μια αεροπορική εταιρεία. Ως εκ τούτου, η ανάγκη για πιο ευέλικτους και λιγότερο δαπανηρούς τρόπους διαχείρισης των καθυστερήσεων και ακυρώσεων είναι ιδιαίτερα επιτακτική, ειδικά για απομακρυσμένες περιοχές όπως η Κύπρος, τονίζεται από το Υπουργείο.

Από πλευράς τους οι αεροπορικές εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν το δίλημμα να πληρώσουν μεγάλα ποσά για αποζημιώσεις ή να ακυρώσουν τις πτήσεις, κάτι που τις συμφέρει οικονομικά περισσότερο, ειδικά αν η καθυστέρηση ή η επαναπρογραμματισμένη πτήση επηρεάζει κι άλλες διαδρομές, σημειώνεται. Η πρόταση της Κύπρου σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα είναι να μειωθεί η αποζημίωση για καθυστερήσεις από €500 για 3 ώρες σε €300 για 4 ώρες, προκειμένου να παρέχεται ευελιξία στις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να μπορούν να πραγματοποιούν τις πτήσεις.

Oδικά φορτία

Η στρατηγική για την οδική ασφάλεια κρίνεται καίρια για το αρμόδιο Υπουργείο. Συγκεκριμένα, το ζήτημα των φορτίων του οδικού δικτύου τίθεται σε προτεραιότητα καθώς με την πρόνοια υποχρεωτικής ενσωμάτωσης ηλεκτρικών φορτηγών, τα επόμενα χρόνια, δημιουργείται μείζον ζήτημα υποδομών και συνάμα κόστους μεταφοράς. Δεδομένου ότι η μπαταρία των ηλεκτρικών φορτηγών ενδέχεται να προσθέτει πέντε τόνους επιπλέον φορτίου, ενώ το οδικό δίκτυο της Κύπρου είναι σχεδιασμένο για να δέχεται συγκεκριμένο αριθμό φορτίου, τίθεται ζήτημα εκσυγχρονισμού των οδικών υποδομών ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής και αποτελεσματική μεταφορά εμπορευμάτων. Άμεσο συνεπακόλουθο είναι και η αύξηση του κόστους της μεταφοράς και η μείωση της εμπορικής δραστηριότητας.

Η θερινή ώρα

Η κατάργηση της θερινής ώρας βρίσκεται επίσης στην ατζέντα της προεδρίας της Κύπρου, με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να έχει ήδη εκφράσει άποψη για κατάργησή της. Παρόλο που το ζήτημα είναι σε αδιέξοδο λόγω της έλλειψης πολιτικής συναίνεσης, η Κύπρος καλείται να το διαχειριστεί και να συμβάλει στην αναζήτηση ενός κοινού πλαισίου. Υπενθυμίζεται ότι οι χώρες της Ε.Ε. μετακινούν τα ρολόγια μία ώρα μπροστά την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου (έναρξη θερινής ώρας) και μία ώρα πίσω την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου (επιστροφή στη χειμερινή ώρα), σύμφωνα με την οδηγία 2000/84/ΕΚ. Παρά τις προσπάθειες και την υποστήριξη έκφρασης της βούλησης από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το οποίο το 2019 τάχθηκε υπέρ της κατάργησης αυτών των αλλαγών, η τελική απόφαση ακόμη δεν έχει ληφθεί.

Στρατηγική για λιμένες

Η ναυτιλία και οι λιμένες της Κύπρου είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της, με την ανάγκη προστασίας από κυβερνοεπιθέσεις να καθίσταται ολοένα και πιο επιτακτική, σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό. Ως εκ τούτου, σημειώνει, η Κύπρος πρέπει να προχωρήσει στην ανάπτυξη στρατηγικών υποδομών κυβερνοασφάλειας ώστε να παραμείνει ανταγωνιστική και ασφαλής σε διεθνές επίπεδο. Η συμμετοχή σε διεθνείς ναυτιλιακούς διαδρόμους, όπως ο οικονομικός διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής, θα ενισχύσει τη θέση της χώρας στην παγκόσμια ναυτιλία. Η Κύπρος, λόγω και της γεωγραφικής της θέσης, έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει ενεργά σε αυτόν τον διάδρομο, ενισχύοντας τη στρατηγική της σημασία και προωθώντας τις εμπορικές της υποδομές και λιμένες, προσθέτει ο κ. Βαφεάδης.

Ταυτόχρονα, η ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών είναι καθοριστική για την εξυπηρέτηση της αυξανόμενης ζήτησης και τη διατήρηση της στρατηγικής σημασίας των λιμένων της Κύπρου. Σύμφωνα με τον κ. Βαφεάδη, η αναβάθμιση των λιμένων και η προετοιμασία για το μέλλον απαιτούν συνδυασμένη προσέγγιση, που θα διασφαλίσει την αποτελεσματική διαχείριση των διακομιστικών εμπορικών δραστηριοτήτων και την προσαρμογή στις νέες ανάγκες του διεθνούς εμπορίου. Ο στρατηγικός σχεδιασμός για την ανάπτυξη των λιμένων πρέπει να συνδέεται με τις ανάγκες του διακομιστικού εμπορίου, προκειμένου να επιτευχθεί το μέγιστο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, σημειώνει καταληκτικά ο υπουργός Μεταφορών.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Δωρίτας Γιαννακού

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση