ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Οι επιθέσεις των Χούθι «χτυπούν» και την τσέπη των καταναλωτών

Τα νέα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα ενδέχεται να προκαλέσουν ανατιμήσεις σε εισαγόμενα προϊόντα

Kathimerini.gr

Καθυστερήσεις, αλλά και πιθανές ανατιμήσεις αναμένεται να δουν οι καταναλωτές, ως αποτέλεσμα των επιθέσεων των Χούθι στην Υεμένη, οι οποίες υποχρεώνουν τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες να αποφεύγουν τις καίριες εμπορικές διόδους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της S&P Global Market Intelligence, περίπου το 15% των προϊόντων που εισάγεται από την Ασία στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα.

Το μεγαλύτερο μερίδιο αυτών είναι πετρέλαιο και πετρελαϊκά προϊόντα· μεταφέρεται όμως και τεράστιος όγκος καταναλωτικών προϊόντων.

Εναλλακτική δίοδος για τις θαλάσσιες μεταφορές από την Ασία προς την Ευρώπη είναι ο γύρος της Αφρικής, ο οποίος προσθέτει περίπου 10 ημέρες στη διαδρομή και κοστίζει εκατομμύρια δολάρια για τις εταιρείες. Συνεπώς, η επιβάρυνση των εφοδιαστικών αλυσίδων από τις επιθέσεις είναι αναπόφευκτη.

Όπως σχολίασε ο Κρις Ρότζερς, επικεφαλής ερευνών σχετικά με τις αλυσίδες μεταφοράς στην S&P Global Market Intelligence, τα καταναλωτικά αγαθά «θα επηρεαστούν περισσότερο» από όλα τα άλλα προϊόντα, παρότι έχουμε βγει πια από την περίοδο της υψηλής ζήτησης των γιορτών.

Ειδικότερα, είναι πολύ πιθανό να σημειωθούν σημαντικές καθυστερήσεις στα προϊόντα που προορίζονται για τα ευρωπαϊκά καταστήματα. Ενδεικτικά, η ΙΚΕΑ και η βρετανική Next προειδοποίησαν ήδη ότι θα καθυστερήσει η προμήθεια προϊόντων λόγω αναταραχών στις ναυτιλιακές μεταφορές. Επίσης, η Tesla ανέστειλε την παραγωγή στο μοναδικό εργοστάσιό της στην Ευρώπη λόγω καθυστερήσεων στη μεταφορά εξοπλισμού.

Εκτός αυτού, η επιπλέον απόσταση που θα κληθούν να καλύψουν τα εμπορικά πλοία θα κοστίσει περισσότερο στις ναυτιλιακές και τους παραλήπτες. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακών ερευνών Drewry, η τιμή ενός κοντέινερ 12 μέτρων αυξήθηκε κατά 15% μόνο την τελευταία εβδομάδα και το κόστος αυτό είναι πολύ πιθανό να περάσει από τις επιχειρήσεις στους καταναλωτές.

Βέβαια, οι τιμές των κοντέινερ είναι ακόμη πολύ χαμηλότερες από την κορύφωση του 2021, όταν η ζήτηση για μεταφορές βρισκόταν στα ύψη εν μέσω υγειονομικών περιορισμών για την πανδημία.

Διάχυτη είναι η ανησυχία και για τον αντίκτυπο των επιθέσεων στο κόστος του πετρελαίου και των καυσίμων, που με τη σειρά τους θα μπορούσαν να αναζωπυρώσουν τις πληθωριστικές πιέσεις στην αντλία.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση