

Του Απόστολου Τομαρά
Η υπογραφή των συμβολαίων πρόσληψης της εταιρείας που θα παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στην ΕΤΥΦΑ για ολοκλήρωση των εργασιών στο τερματικό του Βασιλικού θα θέσει σε κατάσταση κινητικότητας και πάλι το κορυφαίο ενεργειακό έργο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Σχεδόν μισό χρόνο μετά τις ανακατατάξεις που σημειώθηκαν μετά την αποχώρηση της κινέζικης κοινοπραξίας που είχε αναλάβει το έργο η ΕΤΥΦΑ, ιδιοκτήτης του τερματικού, είναι έτοιμη να εκπληρώσει μια σημαντική προϋπόθεση η οποία είναι η αρχή προκειμένου οι εργασίες που υπολείπονται να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν. Εξέλιξη που θα επιτρέψει να στηθεί η αναγκαία υποδομή για την αγορά και εισαγωγή φυσικού αερίου στην Κύπρο για παραγωγή φθηνότερης ηλεκτρικής ενέργειας, σε πρώτη φάση. Με βάση το δεδομένα που υπάρχουν με τις προκαταρκτικές διεργασίες προετοιμασίας, οι πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν πως ο τελικός στόχος παράδοσης του τερματικού στο Βασιλικό είναι τέλος του τρέχοντος έτους, το αργότερο Απρίλιος του 2026. Για να επιτευχθεί ο στόχος ολοκλήρωσης των εργασιών που δεν υλοποίησε η κινέζικη κοινοπραξία CPP-METRON Consortium Ltd δεν θα πρέπει να σημειωθεί χρονική παρέκκλιση του οδικού χάρτη των εργασιών που θα εκτελεστούν προκειμένου να πέσει η αυλαία του έργου με την αγκυροβόληση της πλωτής μονάδας –του πλοίου ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ– ανοιχτά του τερματικού στο Βασιλικό.
Πρώτο βήμα
Με βάση πληροφορίες της «Κ», το πρώτο καθοριστικό βήμα προγραμματίζεται να γίνει το επόμενο διάστημα με την υπογραφή του συμβολαίου με την εταιρεία η οποία θα παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στην ΕΤΥΦΑ, δηλαδή θα τρέξει μέχρι τέλους την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών. Πρόκειται για ευρωπαϊκή εταιρεία με την οποία η ΕΤΥΦΑ έχει συμφωνήσει σε όλα και αυτό που απομένει είναι το τυπικό κομμάτι επισημοποίησης της συνεργασίας. Μέχρι να πέσουν οι υπογραφές η κυβερνητική πλευρά κρατά κλειστά τα χαρτιά της τόσο για το ποια εταιρεία θα προσληφθεί όσο και το οικονομικό σκέλος. Με βάση σημείωμα που ετοίμασε η ΕΤΥΦΑ και κατέθεσε στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, το ποσό που έχει καταβληθεί μέχρι σήμερα από ενάρξεως των έργων το 2020 για συμβουλευτικές υπηρεσίες ανέρχεται στα €22 εκατ. Η εταιρεία, μόλις ανακοινωθεί η συνεργασία, θα ελέγξει τα έγγραφα των προσφορών που έχουν ετοιμασθεί προκειμένου να επιλεγεί ο εργολάβος που θα αναλάβει τα έργα που υπολείπονται. Ο χρόνος προκήρυξης των έργων εξαρτάται από τον Διαχειριστή του Έργου (Project manager) ωστόσο στην ΕΤΥΦΑ θεωρούν πως η προκήρυξη θα πρέπει να γίνει το συντομότερο, εντός Απριλίου αρχές Μαΐου.
Η προκήρυξη των έργων που υπολείπονται για το τερματικό στο Βασιλικό υπολογίζεται να γίνει εντός Απριλίου το αργότερο αρχές Μαΐου
Δεύτερο βήμα
Στην ΕΤΥΦΑ το δύσκολο κομμάτι της όλης διαδικασίας εντοπίζεται στο επόμενο βήμα που είναι τα έργα που αφορούν στην προβλήτα. Κυβερνητικές πηγές επιθυμούν να μην υπάρξει παρέκκλιση από τα χρονικά περιθώρια του πρώτου βήματος, προκειμένου αμέσως μετά την προκήρυξη των εργασιών να πέσουν οι υπογραφές και για τα έργα που αφορούν στην προβλήτα στο Βασιλικό. Εδώ φαίνεται να υπάρχει ανησυχία για πιθανές καθυστερήσεις ένεκα εμποδίων που εμφανίζονται και αποδίδονται σε ένα σύστημα, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και κινέζικα συμφέροντα, όχι από την κοινοπραξία που είχε αναλάβει το έργο.
Ο «Προμηθέας»
Οποιοσδήποτε εκτροχιασμός του χρόνου ολοκλήρωσης των χερσαίων κατασκευαστικών εργασιών στο Βασιλικό θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις και θα επιφέρει καθυστερήσεις και στην έλευση της πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης φυσικού αερίου «Προμηθέας». Ο απόπλους του πλοίου από τη Σαγκάη αναμφίβολα ήταν μια σημαντική εξέλιξη, ωστόσο στο πλοίο θα πρέπει να πραγματοποιηθούν σημαντικές εργασίες που θα επιτρέψουν την πιστοποίησή του. Η πλωτή μονάδα, σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις, βρίσκεται στον πορθμό της Μαλάκκας στη Μαλαισία, όπου διενεργούνται τεχνικοί έλεγχοι για την αξιολόγηση του πλοίου. Οι εργασίες που θα πρέπει να γίνουν αφορούν δύο εξαρτήματα, τα οποία έχουν ήδη παραγγελθεί και αναμένεται να παραδοθούν τους επόμενους τρεις μήνες. Μόλις εγκατασταθούν θα ολοκληρωθεί η πιστοποίησή του προκειμένου να σαλπάρει για τον τελικό προορισμό του που είναι το τερματικό στο Βασιλικό. Για τον απόπλου του πλοίου από τη Σαγκάη η Δημοκρατία δαπάνησε με βάση σημείωμα της ΕΤΥΦΑ:
-Στην Wilhelmsen Ship Management Ltd: Νοέμβριος 2024 - Ιανουάριος 2025, ποσό €1.450.770 για έξοδα διαχείρισης πλοίου.
-Στην Wilhelmsen Insurance Services AS: Αύγουστος 2024 - Μάιος 2025, €298.162 για ασφάλιστρα πλοίου Prometheas
-Στην China Petroleum Pipeline Engineering Company Ltd & Island Oil: από Δεκέμβριο του 2024, €1.033.220 για υπηρεσίες σχετικές με τη μεταφορά του πλοίου στην Κύπρο.