Του Αντρέα Κημήτρη
Ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος μιλάει στην «Κ» χωρίς περιστροφές για σημαντικά ζητήματα που απασχολούν την Εκκλησία. Εξηγεί πώς έχει η κατάσταση με τον Τυχικό μετά και την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου και τοποθετεί τις εκλογές για ανάδειξη νέου μητροπολίτη Πάφου τον Ιανουάριο. Αναφέρει ότι η Σύνοδος θα εξετάσει και την εφαρμογή της απόφασης σχετικά με την υπόθεση της Μονής Οσίου Αββακούμ, καθώς οι μοναχοί δεν έχουν πάει ακόμη στις μονές που έχουν οριστεί. Αποκαλύπτει ότι εντός ημερών αρχίζει η καταβολή του επιδόματος της Αρχιεπισκοπής για κάθε τρίτο και επόμενο παιδί που γεννήθηκε από 1η Ιανουαρίου 2025. Τέλος, σχολιάζοντας τις εξελίξεις στο Κυπριακό, δηλώνει ότι και ο Ερχιουρμαν ως νέος κατοχικός ηγέτης είναι όργανο της Τουρκίας και υποστηρίζει ότι η ΔΔΟ είναι λύση εθνικής ευθανασίας.
–Τι αναμένετε τώρα από τον Τυχικό;
–Ζητήσαμε μια συγκεκριμένη ομολογία πίστεως, που να λέει ότι αναγνωρίζει τις αποφάσεις των Συνόδων, περιλαμβανομένης της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας στην Κρήτη. Εκείνος, αντ’ αυτού, μας έδωσε γραπτώς την ομολογία που κάνουμε κατά τη χειροτονία: «Πιστεύω εις ένα Θεόν, Πατέρα Παντοκράτορα…». Αυτό δεν ικανοποιεί. Περιμένουμε την ομολογία που ζητήσαμε. Γνωρίζει το ζητούμενο περιεχόμενό της και το έχει στο χέρι από την πρώτη στιγμή. Αυτό του είπε και ο Πατριάρχης, ότι η απόφαση της Συνόδου της Κύπρου επικυρώνεται και οφείλει να κάνει ό,τι του ζητήθηκε.
–Θεωρείτε ότι κωλυσιεργεί;
–Δεν θα ήθελα να χαρακτηρίσω τη στάση που τηρεί.
–Ποιος πιστεύετε είναι ο λόγος που δεν το έχει πράξει μέχρι τώρα;
–Επηρεάζεται από την ομάδα των αποτειχισμένων, οι οποίοι δεν αναγνωρίζουν κάποιες εκφράσεις που υιοθέτησε η Μεγάλη Σύνοδος της Κρήτης. Παραδείγματος χάριν, λέει «η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία». Αυτή είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, έτσι το λέμε. Εκείνη η Μεγάλη Σύνοδος είπε ότι δεν μπορούμε να αρνηθούμε την ιστορική ονομασία των ετερόδοξων, δηλαδή λέμε Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, Προτεσταντική Εκκλησία. Αυτόν τον τίτλο ως ιστορικό –και όχι ως τίποτα άλλο– τον δεχόμαστε. Οι αποτειχισμένοι δεν τον δέχονται.
–Μέχρι πότε πρέπει να παραδώσει την ομολογία πίστεως που ζητάει η Σύνοδος;
–Τώρα που ελήφθη η απόφαση της Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, την αναμένουμε σε εύλογο χρονικό διάστημα.
–Πότε θα συνέλθει η Σύνοδος γι’ αυτό το θέμα;
–Μόλις ο Τυχικός επιστρέψει στην Κύπρο, θα κληθεί στη Σύνοδο να δώσει είτε τη μία απάντηση είτε την άλλη. Αναμένω ότι θα επιστρέψει εντός της εβδομάδας.
–Το θέμα της υγείας του επηρεάζει την κατάσταση;
–Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Οι αποφάσεις της Συνόδου θα πάρουν τον δρόμο τους. Το θέμα της υγείας, εφ’ όσον πήρε εξιτήριο από το νοσοκομείο, τέλειωσε. Σε αυτό του ευχόμαστε περαστικά.
–Επικοινωνήσατε μαζί του, να δείτε πώς είναι;
–Εκείνος μας έστειλε κάποιες ειδοποιήσεις ότι βγήκε ένα πόρισμα και θα δει κάποιους γιατρούς. Επειδή είναι και προσωπικά δεδομένα, λέει, δεν θέλει να τα κοινοποιεί.
–Αν δεν υπογράψει, τι γίνεται;
–Η Σύνοδος θα εξετάσει το θέμα και θα επιβάλει ποινή.
–Ποιες είναι οι επιλογές για ποινή σε τέτοια περίπτωση;
–Δεν μπορώ να πω κάτι. Η Σύνοδος θα αποφασίσει.
–Αν υπογράψει;
–Θα παραμείνει επίσκοπος και θα έρθει εδώ στην Αρχιεπισκοπή για να του δώσουμε νέο τίτλο και νέα καθήκοντα. Αλλά δεν θα μείνει στην Πάφο. Θα μπορεί να λειτουργεί, όπου ο κάθε μητροπολίτης του δίνει άδεια στην επαρχία του. Εκτός από την Πάφο, για να μη συγκεντρώσει κάποιους ανθρώπους εκεί ως εστία και να έχουμε τα ίδια.
–Γιατί να μην το επιχειρήσει αυτό σε άλλη επαρχία;
–Κάθε επαρχία έχει τον υπεύθυνό της, τον μητροπολίτη της που θα του θέσει όρους.
–Το διάστημα αυτό ζήτησε να λειτουργήσει και δεν το επιτρέψατε;
–Στη Λευκωσία, στην Αρχιεπισκοπική Περιφέρεια, που έχει το δικαίωμα, δεν ζήτησε ούτε μία φορά να λειτουργήσει. Δεν θα το αρνηθούμε ποτέ. Ούτε και του αρνήθηκε κάποιος μητροπολίτης να λειτουργήσει αλλού. Η εμμονή του ήταν για την Πάφο για ευνόητους λόγους.
–Ακόμη κι αν υπογράψει αλλά να μην το εννοεί, λύνεται το πρόβλημα;
–Αν υπογράψει, θα είναι μια απόδειξη ότι απορρίπτει τους αποτειχισμένους. Θα ξέρουν και όσοι σήμερα επικροτούν τη στάση του και τον επηρεάζουν ότι σκέφτεται διαφορετικά.
–Το Πατριαρχείο πάντως στην απόφασή του αναφέρεται και σε παραλείψεις της Ιεράς Συνόδου στη διαδικασία και ένας ιερέας που συνοδεύει τον Τυχικό είπε ότι αν αυτός είχε κάνει παράλειψη, θα ζητούσε μια συγγνώμη.
–Εκείνος είναι από αυτούς που έφερνε ο Τυχικός και έκαναν ομιλίες στην Πάφο και είναι από αυτούς που τον επηρεάζουν και τον οδήγησαν σ’ αυτό το κατάντημα. Δεν είναι της Εκκλησίας της Κύπρου. Το Πατριαρχείο επισημαίνει ότι παρά τις μικρές παραλείψεις δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα επί της ουσίας.
–Υπάρχουν άλλοι αποτειχισμένοι στους κόλπους της Εκκλησίας της Κύπρου;
–Υπήρχε ένας ιερέας στην Πάφο ο οποίος καθαιρέθηκε πριν από την υπόθεση του Τυχικού. Αυτόν τον εντόπισε ο μητροπολίτης Κιτίου να «λειτουργεί» στην επαρχία του, χωρίς να μνημονεύει κανέναν επίσκοπο, και ζήτησε επιτακτικά την τιμωρία του από τη Σύνοδο. Αυτοί οι αποτειχισμένοι είναι εκτός Κύπρου. Προσπάθησαν να διεισδύσουν στην Κύπρο με τον Τυχικό αλλά το προλάβαμε. Τους χειροτόνησε και ιερέα για να λειτουργεί σε αυτούς, κάποιον Σερκελίδη, τον οποίο καθαιρέσαμε. Αυτή τη στιγμή η Εκκλησία της Κύπρου είναι καθαρή από αποτειχισμένους.
–Πότε θα γίνουν οι εκλογές για τον νέο μητροπολίτη Πάφου;
–Όπως βλέπω τα πράγματα, Ιανουάριο.
–Υπάρχει ενδιαφέρον;
–Ακόμα δεν εκφράστηκε κάποιος.
–Συζητήσατε το θέμα με άλλα μέλη της Συνόδου για να βρεθεί κάποια λύση;
–Όχι, ακόμη.
–Έχουν αρχίσει κάποιοι να οργανώνονται για να προωθήσουν τον εκλεκτό τους;
–Δεν έχω αντιληφθεί κάτι τέτοιο, αλλά πιθανόν κάποιοι να έχουν κάτι υπόψη τους. Αυτό δεν είναι αθέμιτο.
–Ο επόμενος που θα αναλάβει πρέπει να εκπέμπει σοβαρότητα για να μην έχουμε τα ίδια και να λειτουργήσει με τρόπο συνενωτικό, να επουλωθούν οι πληγές. Βλέπετε να υπάρχει αυτό το άτομο;
–Αν δεν βρούμε έναν άνθρωπο, τότε η Εκκλησία της Κύπρου πού θα πάει; Από κει και πέρα, πιστεύω ότι πληγές δεν υπάρχουν. Πηγαίνω στην Πάφο, βλέπω κόσμο και είναι ελάχιστοι που έχουν αυτές τις ιδέες και έμειναν κοντά του. Μάλιστα, αυτοί που σήμερα τον υποστηρίζουν δεν τον είχαν ψηφίσει στις εκλογές. Είχαν εκφραστεί ξεκάθαρα γι’ άλλον υποψήφιο.
–Μια άλλη υπόθεση που ταλαιπώρησε την Εκκλησία είναι αυτή της Μονής Οσίου Αββακούμ. Έληξε αυτό το θέμα;
–Εκκλησιαστικά έκλεισε με την καθαίρεσή τους και την επιστροφή τους στις τάξεις των μοναχών. Όμως, η Σύνοδος όρισε ότι έπρεπε να πάνε σε συγκεκριμένες μονές, και όρισε στον καθένα πού να πάει. Εκείνοι είχαν πει ότι επειδή θα παρουσιάζονταν στα πολιτικά δικαστήρια, ήθελαν να μείνουν μαζί, κοντά στη Λευκωσία, για να συνεννοούνται. Αυτό όμως πρέπει κάποια στιγμή να τελειώσει. Γι’ αυτό είναι κάτι που θα απασχολήσει την επόμενη συνεδρία της Ιεράς Συνόδου. Θα εξεταστεί η εφαρμογή της απόφασης.
–Αν επιμείνουν;
–Υπάρχει η ποινή του αποσχηματισμού. Αλλά αυτό είναι θέμα της Συνόδου.
–Τώρα που βλέπετε τι έγινε τότε από απόσταση, θεωρείτε ότι ο Ησαΐας έδρασε σωστά;
–Άλλο το αν θα δράσεις και άλλο πώς θα εκτελέσεις την απόφασή σου. Σωστά έφερε το θέμα ενώπιον της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης. Αν κάποιοι του επιρρίπτουν ευθύνη για τον τρόπο με τον οποίο έδρασε, είναι διαφορετικό.
Το επίδομα
–Πού βρίσκεται το θέμα με το επίδομα που εξαγγείλατε για κάθε τρίτο παιδί και πάνω; Είχατε πει ότι θα ξεκινούσε η διαδικασία καταβολής τον Ιούλιο.
–Θα ανακοινωθεί εντός ημερών και αμέσως θα αρχίσει η καταβολή. Και θα έχει αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2025. Είναι μια πρωτοβουλία της Αρχιεπισκοπής και όχι της Συνόδου. Άρα και το ποσό είναι από τον προϋπολογισμό της Αρχιεπισκοπής. Θα δίδονται γύρω στα δύο εκατομμύρια τον χρόνο, στα πρώτα χρόνια. Και το ποσό θα αυξάνεται σταδιακά. Είναι μια ενθάρρυνση για να αυξηθεί ο πληθυσμός.
–Ποιοι είναι οι δικαιούχοι;
–Το επίδομα αυτό αφορά οικογένειες που απέκτησαν τρίτο παιδί από 01/01/2025 και για κάθε παιδί πέραν του τρίτου. Θα δίνεται ένα ποσό στη βάπτιση, ένα ποσό όταν το παιδί πάει δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο και ένα ποσό κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα. Και θα συνεχίζεται αυτό μέχρι να γίνει 18 ετών.
–Το ποσό θα είναι ίδιο για κάθε στάδιο ή θα διαφέρει;
–Θα διαφέρει, αλλά να μην τα πούμε όλα τώρα!
–Πώς θα γίνονται οι αιτήσεις;
–Διαδικτυακά. Κι αν δυσκολεύονται, θα υπάρχει άνθρωπος εδώ να τους βοηθά. Έγινε ιστοσελίδα και οι δικηγόροι επεξεργάζονται κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες για τα προσωπικά δεδομένα.
–Ποια θα είναι τα κριτήρια;
–Ένας από τους δύο γονείς να είναι Ελληνοκύπριος και ένας να είναι Χριστιανός Ορθόδοξος και το παιδί να είναι βαφτισμένο.
–Γνωρίζετε πόσα περίπου παιδιά θα δικαιούνται το επίδομα;
–Από στοιχεία του υπουργείου Εργασίας φαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια γεννιούνται 1.000 με 1.200 παιδιά κάθε χρόνο.
Λύση εθνικής ευθανασίας η ΔΔΟ – Όργανο της Τουρκίας ο νέος κατοχικός ηγέτης
–Ασπάζεστε την άποψη ότι με την ανάδειξη του κ. Ερχιουρμαν ως νέου Τ/κ ηγέτη στα κατεχόμενα, μπορεί να υπάρξει κάποια κινητικότητα στο Κυπριακό;
–Η Τουρκία έχει στόχους που δεν αλλάζουν ανάλογα με το ποιος είναι ο ηγέτης στα κατεχόμενα. Επομένως, δεν νομίζω ότι πρέπει να αναμένουμε θεαματικές αλλαγές. Εκείνο που φοβούμαι είναι ότι θα γίνει ελιγμός της Τουρκίας μέσω των κατεχομένων, ώστε να μας ξαναπάρουν σε συνομιλίες με νέες υποχωρήσεις δικές μας. Και αυτός ο νέος κατοχικός ηγέτης είναι όργανο της Τουρκίας. Η Τουρκία θέλει να δείξει ένα άλλο προσωπείο στη διεθνή κοινότητα και άφησε τον Ερχιουρμαν να βγει για τα μάτια του κόσμου, για να δείξει ότι τάχα αλλάζει.
–Είπατε ότι ο εκάστοτε κατοχικός ηγέτης είναι όργανο της Τουρκίας. Υπάρχει όμως και η άποψη ότι δεν είναι όλοι ίδιοι, π.χ. άλλο Ακιντζί και άλλο Τατάρ.
–Εγώ βλέπω διαφορετικά τα πράγματα. Τι υποχωρήσεις έγιναν επί Ακιντζί; Όποιος κι αν ήταν ο κατοχικός ηγέτης, οι υποχωρήσεις γίνονταν από εμάς. Όμως, όπως είπε και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, θα ξεκαθαρίσουν όλα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
–Ο Νίκος Αναστασιάδης πάντως λέει ότι ο κ. Ακιντζί αντιλαμβανόταν τις ανησυχίες των Ε/κ. Μην ξεχνάμε και την κατάθεση χάρτη από τον κ. Ακιντζί.
–Αυτό που λέω είναι ότι πίσω από όλα βρίσκεται η Τουρκία και αν κρίνει ότι κάποιος ξεφεύγει από τη γραμμή της, τον απομακρύνει.
–Συμφωνείτε με τη θέση του προέδρου Χριστοδουλίδη για διαπραγματεύσεις από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά;
–Ξέρουμε πού τελικά μείναμε; Οι υποχωρήσεις δεν οδηγούν πουθενά. Είμαστε κράτος-μέλος της Ε.Ε. και πρέπει να διεκδικήσουμε τα δικαιώματα που έχουν και απολαμβάνουν όλοι οι Ευρωπαίοι για όλο τον λαό μας, Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους και για όσους είναι νόμιμοι κάτοικοι του τόπου.
–Υποτίθεται αυτή είναι η ουσία των διαπραγματεύσεων. Να λυθεί το Κυπριακό για να ισχύσουν όλα αυτά.
–Ναι, αλλά δεν είδαμε καμιά τέτοια πρόταση από την άλλη πλευρά.
–Εσείς απορρίπτετε το μοντέλο της διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας;
–Η διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία είναι λύση τουρκικών προδιαγραφών. Θα οδηγήσει αργά ή γρήγορα στην τουρκοποίηση της Κύπρου. Είναι λύση εθνικής ευθανασίας.
–Είναι όμως η συμφωνημένη βάση λύσης που και εμείς αποδεχθήκαμε.
–Στον 21ο αιώνα θα πρέπει να επιμείνουμε σε λύση ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Να μπορεί ο καθένας να απολαμβάνει τα δημοκρατικά του δικαιώματα. Να εφαρμοστούν και για μας, για όλους τους νόμιμους κατοίκους της Κύπρου, οι αρχές της Ενωμένης Ευρώπης και των Ηνωμένων Εθνών. Το Κυπριακό είναι πρόβλημα εισβολής και κατοχής και είναι καιρός να εστιάσουμε σε αυτό.



























