
Kathimerini.com.cy
Με την πλάτη στον τοίχο βρίσκεται η κυβέρνηση αναφορικά με τα προβλήματα που προκύπτουν για την ολοκλήρωση των έργων στο τερματικό ΦΑ στο Βασιλικό. Όπως πρώτη έφερε στο φως της δημοσιότητας η «Κ», η ευρωπαϊκή εισαγγελία ξεσκονίζει τραπεζικούς λογαριασμούς πολιτικών αλλά και όσους με τον ένα ή άλλο τρόπο ενεπλάκησαν στο έργο. Παράλληλα, από την ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε στην επιτροπή ενέργειας της Βουλής και τον υπουργό Ενέργειας, το σκηνικό αναμένεται να ξεκαθαρίσει από την ολοκλήρωση της μελέτης που ετοιμάζει η γαλλική εταιρεία Technip την οποία προσέλαβε η ΕΤΥΦΑ ως σύμβουλο και διαχειριστή του έργου.
Μιλώντας στην εκπομπή «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ» του ΣΠΟΡ FM 95.00, ο πρόεδρος της αρμόδιας Επιτροπής, Κυριάκος Χατζηγιάννης τόνισε πως μαζί με τους υπόλοιπους βουλευτές εντόπισαν ότι υπάρχει ένα κενό και έλλειψη ευθύνης, κυρίως στην οικονομική διάσταση, αλλά και ως προς το ενδεχόμενο λειτουργίας του έργου. «Έχουμε ένα αδιέξοδο και για να μπορεί να ξεπεραστεί θα πρέπει να υπάρξει πρωτοβουλία του Προέδρου της Δημοκρατίας και του Γενικού Εισαγγελέα», συμπλήρωσε.
Ο κ. Χατζηγιάννης υπογράμμισε ότι δεν είναι μόνο η σκανδαλολογία και τα έκτροπα που αφορούν το έργο, αλλά προβληματισμό δημιουργεί και η τακτική του υπουργού όπου «δεν μπορεί να επικαλείται λάθη του παρελθόντος, αυτά διερευνώνται ήδη από την ευρωπαϊκή εισαγγελία. Αυτό το οποίο είναι αδικαιολόγητο από τον υπουργό, είναι το γεγονός ότι εδώ και 2,5 χρόνια, οι χειρισμοί του ήταν τέτοια που δεν βοήθησαν», πρόσθεσε.
Το μέλος της επιτροπής Ενέργειας και βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μιχάλης Γιακουμή τοποθετήθηκε για το ίδιο θέμα στη «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ» σημειώνοντας ότι η πικρή πραγματικότητα είναι πως θα περάσουν πολλά χρόνια μέχρι να δούμε φθηνότερα ρεύμα. Συμπλήρωσε ότι στη συνεδρία της Τρίτης παρατηρήθηκε ένα αλαλούμ μεταξύ των εμπλεκομένων καθώς δεν υπάρχει ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα και δικαιολογημένα δημιουργείται η οργή και θυμός.
Ο ίδιος ζήτησε από τον υπουργό να υπάρξει ένα χρονοδιάγραμμα γιατί είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Είπε χαρακτηριστικά πως «καταλήξαμε το κράτος των μελετών επί μελετών. Καταντήσαμε να γίνονται οι μελέτες ένα αστείο». «Ο πολίτης ζητά να δει πότε θα είναι πιο φθηνό το ρεύμα στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις του, αυτό τον ενδιαφέρει», τόνισε.
Ο κ. Γιακουμή ξεκαθάρισε πως υπάρχουν πολιτικές ευθύνες και θα πρέπει να αποδοθούν, ενώ πρόσθεσε ότι την άποψή του για την κυβέρνηση την έχει καταθέσει ήδη στο κόμμα του».
Η μελέτη
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Οικονομικής «Κ», από την ενημέρωση της Βουλής προκύπτει πως το σκηνικό αναμένεται να ξεκαθαρίσει από την ολοκλήρωση της μελέτης που ετοιμάζει η γαλλική εταιρεία Technip την οποία προσέλαβε η ΕΤΥΦΑ ως σύμβουλο και διαχειριστή του έργου. Χρονικά η παράδοση της μελέτης αναμένεται σύντομα, κατά τον υπουργό Ενέργειας. Η μελέτη θα δείξει αν τα έργα που έχουν εκτελεστεί από τους Κινέζους στο Βασιλικό πληρούν τους κανόνες ασφάλειας.
Χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση του κ. Παπαναστασίου. «Μας ενδιαφέρει η υλοποίηση του έργου, αλλά και η ασφάλεια των υποδομών. Γνώμονάς μας είναι η νομιμότητα, αλλά και η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση». Το γεγονός ότι ο ίδιος ο υπουργός αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να προκύπτουν ζητήματα ασφάλειας των υποδομών ισοδυναμεί με βόμβα στα θεμέλια του μεγαλύτερου ενεργειακού έργου της Δημοκρατίας, και σε μια τέτοια εξέλιξη θα αποτελέσει το μεγαλύτερο σκάνδαλο το κόστος του οποίου δεν θα περιοριστεί στα κονδύλια που έχουν δαπανηθεί μέχρι σήμερα. Εάν και εφόσον η μελέτη δείξει ότι οι μισοτελειωμένες υποδομές είναι προβληματικές, αυτό σημαίνει πως η κυβέρνηση θα πρέπει να διαφοροποιήσει το υφιστάμενο μοντέλο αγοράς και εισαγωγής ΦΑ, που έχει μονοπωλιακό χαρακτήρα, και να λάβει αποφάσεις για το πώς θα προχωρήσει με το τερματικό στο Βασιλικό.
Άνοιγμα αγοράς
Με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά την εισαγωγή ΦΑ στην Κύπρο, το Υπουργικό Συμβούλιο με απόφαση του στις 18 Ιουνίου 2008 (Αρ. Απόφασης 67.366) ανέθεσε στη ΔΕΦΑ «την καθολική εισαγωγή και διάθεση του Φυσικού Αερίου εντός της Κυπριακής Δημοκρατίας». Παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει 18 χρόνια, όσες προσπάθειες έγιναν για επίτευξη του βασικού σκοπού ίδρυσης της ΔΕΦΑ απέτυχαν. Οι επιπτώσεις από τη σοβαρή καθυστέρηση γίνονται μεγαλύτερες εάν συνυπολογισθεί ότι πελάτες της ΔΕΦΑ, όπως η ΑΗΚ αλλά και ιδιώτες, προχώρησαν σε σημαντικές επενδύσεις συμβατές με ΦΑ, οι οποίες ωστόσο σκουριάζουν λόγω μη εισαγωγής του καυσίμου παραγωγής. Μπροστά στην κατάσταση που δημιουργήθηκε μετά την έξοδο των Κινέζων από το Βασιλικό, στα πλάνα του υπουργείου Ενέργειας υπήρχε ως σενάριο η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου και η άρση του μονοπωλίου της ΔΕΦΑ στην εισαγωγή και διάθεση ΦΑ για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα ενδεχόμενο που φαίνεται να αποτελεί την εναλλακτική επιλογή στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Παπαναστασίου στην Επιτροπή Ενέργειας. Όπως είχε γράψει στο παρελθόν η «Κ», το υπουργείο Ενέργειας δεν απέρριπτε το ενδεχόμενο εισαγωγής ΦΑ από τρίτους οι οποίοι θα το χρησιμοποιούσαν για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. Δηλαδή, κάτι ανάλογο που γίνεται σήμερα με την ΑΗΚ, η οποία αγοράζει και εισάγει από μόνη της μαζούτ και πετρέλαιο για τη λειτουργία των ηλεκτροπαραγωγών σταθμών της.