ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το UΑV που «προσγειώνει» και το Κυπριακό

Εγκαινίασε την αεροπορική βάση Λευκονοίκου που μαζί με τη ναυτική Τρικώμου εδραιώνουν την παρουσία της Τουρκίας στη Μεσόγειο

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

*Του ΓΑΒΡΙΗΛ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Με την πρόσφατη προσγείωση του μη επανδρωμένου αεροσκάφους BAYRACTAR TB2 στο «ξεχασμένο» αεροδρόμιο Λευκονοίκου η Τουρκία επιχειρεί να επιτύχει δύο στρατηγικούς στόχους:

Πρώτον, την προώθηση της βάσης εξόρμησης των UAV για συνεχή επιτήρηση των περιοχών, στις οποίες πραγματοποιεί παράνομες και έκνομες έρευνες και γεωτρήσεις με παράλληλη την εδραίωση της «ανώδυνης» παρουσίας της στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου. Φαίνεται ότι η απογείωση των UAV από τα νότια αεροδρόμιά της αντιμετωπίζει προβλήματα εμβέλειας, αυτονομίας και ελέγχου λόγω μεγάλης απόστασης των περιοχών που θέλει να καλύψει.

Δεύτερον, την επαναλειτουργία και αναβάθμιση του αεροδρομίου ώστε σταδιακά να αποκτήσει τις αναγκαίες υποδομές μιας πλήρους αεροπορικής βάσης για μόνιμη ή προσωρινή στάθμευση μαχητικών αεροσκαφών. Η εγκαθίδρυση μιας μόνιμης Αεροπορικής Βάσης , μαζί με την φημολογούμενη ή κυοφορούμενη Ναυτική Βάση στο Τρίκωμο, εδραιώνουν την Νεοθωμανική επεκτατική πολιτική της Τουρκίας στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου. Οι στρατιωτικές και μεγάλου κόστους επενδύσεις της στην οικοδόμηση Αεροπορικής και Ναυτικής βάσης προφανώς δεν θα εγκαταλειφθούν με οποιαδήποτε λύση του Κυπριακού προβλήματος, αλλά θα ενταχθούν στο πλαίσιο διμερών συμφωνιών που έχουν ήδη συνομολογηθεί με το Τουρκοκυπριακό συνιστών κράτος. Σε μια τέτοια εξέλιξη, η Τουρκία θα μπορούσε να υποχωρήσει και να απεμπολήσει τα πολύκροτα εγγυητικά και επεμβατικά δικαιώματά της, τα οποία πλέον θα στερούνται στρατηγικής σημασίας.

Συγκεκριμένα, στις 16 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε στο παράνομο αεροδρόμιο Λευκονοίκου η πρώτη προσγείωση μη επανδρωμένου αεροσκάφους τύπου BAYRACTAR TB2 της Τουρκικής πολεμικής αεροπορίας. Μία ακόμα επεκτατική επίδειξη της Τουρκικής διπλωματίας με την συναίνεση της «Τουρκοκυπριακής Διοίκησης», τηρουμένων των προσχημάτων «διακρατικών» συμφωνιών. Η κίνηση αυτή και τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών αυτής της κατηγορίας δεν αποτελούν στρατιωτική απειλή ούτε επιβαρύνεται το ισχύον ανισοζύγιο δυνάμεων στην Κύπρο. Επιδίωξη όμως είναι η επαναλειτουργία και σταδιακή αναβάθμιση της αεροπορικής βάσης στο κατεχόμενο Λευκόνοικο.

Το αεροδρόμιο Λευκονοίκου (Gecit Kale) κατασκευάστηκε το 1990 με προοπτική να αποτελέσει αεροπορική βάση της Τουρκικής πολεμικής Αεροπορίας. Διαθέτει υποδομές προσγείωσης μαχητικών αεροσκαφών αλλά όχι επανεξυπηρέτησης. Δηλαδή διαθέτει διάδρομο προσγείωσης μήκους 3 KM και πλάτους 45 Μ, τερματικό σταθμό επιβατών, πύργο ελέγχου, πίστα στάθμευσης αεροσκαφών και ραδιοναυτιλιακά βοηθήματα. Δεν διαθέτει καταφύγια ή υπόστεγα αεροσκαφών , αποθήκες καυσίμων και πυρομαχικών και άλλες υποδομές που απαιτούνται για την επανεξυπηρέτηση μαχητικών αεροσκαφών. Στην δεκαετία του 1990, περίοδος διεξαγωγής των εκατέρωθεν μεγάλης κλίμακας διακλαδικών ασκήσεων «ΤΑΥΡΟΣ» και «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ-ΤΟΞΟΤΗΣ», χρησιμοποιήθηκε για την προσγείωση και προσωρινή στάθμευση μαχητικών αεροσκαφών F-16. Η ενέργεια αυτή αποτελούσε αντίδραση στην προσγείωση Ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών στην αεροπορική βάση Πάφου.

Τελευταία στάθμευση μαχητικών αεροσκαφών πραγματοποιήθηκε το 2000 όταν στο πλαίσιο εφαρμογής Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) και οι δύο πλευρές Ελλάδα-Τουρκία ανακοίνωναν ακύρωση των μεγάλης κλίμακας διακλαδικών ασκήσεων στην ευρύτερη περιοχή της Κύπρου. Στην περίοδο 2002-2004 όταν στο πολιτικό αεροδρόμιο της Τύμπου γίνονταν έργα ανακατασκευής και αναβάθμισης, λειτουργούσε ως αεροδρόμιο εξυπηρέτησης επιβατών. Έκτοτε εγκαταλείφθηκε και όπως είναι γνωστό όταν ένα αεροδρόμιο δεν λειτουργεί παραδίδεται στη φθορά του χρόνου με πασιφανές παράδειγμα τη σημερινή κατάσταση του αεροδρομίου Λευκωσίας.

Τεχνολογία αεροσκαφών

Η επιχειρησιακή ανάπτυξη των μη επανδρωμένων αεροσκαφών αποτελεί την τεχνολογία του μέλλοντος για την αεροδιαστημική και εξελικτικά θα φτάσουμε σε ρομποτικές αερομαχίες. Εξοπλισμένα με πυρομαχικά ή συστήματα έρευνας και επιτήρησης κατηγοροποιούνται σύμφωνα με την οροφή πτήσης, ταχύτητα, ακτίνα δράσης και αυτονομία σε μεγάλου ύψους (HALE - High Altitude Long Endurance) , σε μεσαίου ύψους (MALEMedium Altitude Long Endurance) και χαμηλού ύψους επιτήρησης πεδίου μάχης (TACTICAL).

Η Τουρκία ξεκίνησε την ανάπτυξη της τεχνολογίας μη επανδρωμένων αεροσκαφών το 2000 και βρίσκεται εξελικτικά σε πολύ προχωρημένο στάδιο . Στη βιομηχανία ανάπτυξης της τεχνολογίας UAV πρωτοποριακή θέση κατέχει η βιομηχανική μονάδα BAYKAR, η οποία κατασκευάζει το MALEUAV BAYRACTAR TB2 που είδαμε να προσγειώνεται στο αεροδρόμιο Λευκονοίκου. Πρωτοποριακή θέση στην τεχνολογία αλλά και προνομιακή στην αγορά καθότι η εταιρεία αυτή ανήκει στην οικογένεια Μπαϊρακτάρ μέλος της οποίας ο Σελτζούκ Μπαϊρακτάρ τυγχάνει γαμπρός του Ερντογάν. Η BAYKAR λοιπόν δραστηριοποιείται με κρατικές χορηγίες πολλών εκατομμυρίων για έρευνα και ανάπτυξη τεχνολογίας. Το UAV BAYRACTAR παραδόθηκε στην Τουρκική πολεμική αεροπορία το 2014 και χρησιμοποιήθηκε ευρέως στις επιχειρήσεις «Ασπίδα του Ευφράτη» , «Κλάδος Ελαίας» και «Πηγή Ειρήνης» στη Συρία. Δεν είναι εξοπλισμένο με πυρομαχικά αλλά με συστήματα έρευνας και επιτήρησης, δηλαδή Ραντάρ , ηλεκτροοπτική κάμερα και θερμική κάμερα για αποστολή ζωντανής εικόνας σε συγκεκριμένα κέντρα ελέγχου χερσαία , εναέρια ή πλωτά.

Επίσης φέρει συστήματα ανίχνευσης ή και παρεμβολής συχνοτήτων ασυρμάτων επικοινωνιών και εκπομπών σταθμών Ραντάρ. Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι με τις ανάλογες πολιτικές εγγυήσεις και στήριξη του Τούρκου προέδρου το προϊόν της εταιρείας BAYKAR έχει εξαχθεί ή συνομολογήθηκαν συμβόλαια με την Ουκρανία, το Κατάρ, το Κουβέιτ, το Αζερμπαϊτζάν και τη Μαλαισία. Στις 6 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε η πρώτη δοκιμαστική πτήση του εξοπλισμένου με πυρομαχικά μη επανδρωμένου αεροχήματος του AKINCI που σημαίνει «Επιδρομέας» . Πρόκειται για δικινητήριο μη επανδρωμένο αεροσκάφος με μεγάλη αυτονομία και ακτίνα δράσης που θα δύναται να μεταφέρει ένα τόνο εξωτερικά φορτία ρουκέτες , βόμβες και πύραυλο πλεύσης ακτίνας 250 KM. Ακόμα όμως βρίσκεται στο στάδιο δοκιμών και η πλήρης ανάπτυξή του διαφημίζεται για τα τέλη του προσεχούς έτους. Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη η μεγάλη έκθεση «Teknofest», μία τεχνολογική φιέστα που οργανώνει τα τελευταία δύο χρόνια ο γαμπρός του Ερντογάν, Σελτσούκ Μπαϊρακτάρ, προκειμένου να παρουσιάσει ό,τι νεότερο έχει παράξει και αναπτύξει η Τουρκική Αμυντική βιομηχανία. Εκεί παρουσιάστηκε το νέο μη επανδρωμένο εξοπλισμένο αεροσκάφος της Τουρκίας το AKINCI.

Η Τουρκία φιλοδοξεί, παρά την οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει, να εντάξει στο οπλοστάσιο της μεγάλου βεληνεκούς και βαριά οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη που θα έχουν την ικανότητα ακόμη και για αεροπορικά χτυπήματα ακριβείας. Το εξοπλισμένο Ak nc μπορεί κάλλιστα να αντικαταστήσει τα F-16 που επιχειρούν στο βόρειο Ιράκ, στην βόρεια Συρία καθώς και σε κάθε μέτωπο επιχειρήσεων της Τουρκικής πολεμικής αεροπορίας. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος η Τουρκία θα αποκτήσει την δυνατότητα με χαμηλού κόστους τεχνολογία να επιτηρεί καθόλο το 24ωρο την «Γαλάζια Πατρίδα» της, δηλαδή το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Προς το παρόν, το πρόγραμμα βρίσκεται στο στάδιο δοκιμών και διαφήμισης.

Η ολοκλήρωσή του αντιμετωπίζει προβλήματα προμήθειας του κατάλληλου κινητήρα που δεν παράγεται στην Τουρκία , της αεροπλοϊμότητας και αεροδυναμικής ευστάθειας με τα εξωτερικά φορτία και των συστημάτων πλοήγησης.

*Ο κ. Γαβριήλ Δημητρίου είναι Υποπτέραρχος ε.α. πρώην Διοικητής Αεροπορίας

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X