ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Έκθεση «Χαμπής εικονογράφος»

Στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια θα παρουσιαστούν χαρακτικές εικονογραφήσεις μιας περιόδου 46 χρόνων, από το 1973 ώς το 2019

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο χαράκτης Χαμπής Τσαγκάρης έχει διαγράψει μία σημαντική πορεία σχεδόν μισού αιώνα στον κόσμο της Τέχνης, έχοντας ασχοληθεί με τη χαρακτική, σε όλες της τις εκφάνσεις. Η πολύχρονη ενασχόλησή του λοιπόν με την απαιτητική τέχνη της χαρακτικής γεννά συνεχώς νέες ιδέες για εκθέσεις, πυροδοτώντας ταυτόχρονα το ενδιαφέρον για τη χαρακτική και τη συνέχειά της μέσα στον χρόνο.

Αποτέλεσμα λοιπόν της πλούσιας καλλιτεχνικής παραγωγής του Χαμπή είναι και η νέα έκθεση που άνοιξε στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή, στα Πλατανίσκια, με τίτλο «Χαμπής εικονογράφος», με χαρακτικές εικονογραφήσεις του μιας περιόδου 46 χρόνων, από το 1973 ώς το 2019.

Από την εικονογράφηση ποιημάτων του Μ. Πασιαδή, Θέλω να κλάψω από αγάπη για σένα, λινογραφία, 2017.

Ο Χαμπής έντυσε εικαστικά πολλές εκδόσεις σημαντικών λογοτεχνών, αλλά και ανωνύμων, όπως είναι οι παραμυθάδες του νησιού. Στην έκθεση, λοιπόν, περιλαμβάνονται εικονογραφήσεις για κείμενα των Τεύκρου Ανθία, Πολύβιου Νικολάου, Λόλας Πάμπου Ευστρατίου, Πλάτωνα Γραικού, Χαράλαμπου Δημοσθένους, Νίκου Μότσιου, Νίκης Λαδάκη – Φιλίππου, Μιχάλη Πασιαρδή, Κωνσταντίνου Καβάφη, Nazim Hikmet, Evgenio Andrande, κυπριακών ακριτικών τραγουδιών, κυπριακών παραμυθιών της συλλογής του Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών Κύπρου, των βιβλίων που εξέδωσε ο ίδιος ο Χαμπής («Ο Σπανός τζαι οι σαράντα δράτζιοι», το «Βασιλόπουλλον της Βενεδιάς», η «Ανεράδα» του Βασίλη Μιχαηλίδη, καλικάντζαροι, «οι τρίπλαροι τζαι ο δράκος της μηλιάς»).

Αριστερά: Από τη σειρά Οι τρίπλαροι τζι ο δράκος της μηλιάς, Μηλιά ανθισμένη, μεταξοτυπία, 2015. 

Δεξιά: Από τη σειρά Κυπριακή τραγωδία του Τεύκρου Ανθία, «Πήρε η πούλια το γαμπρό…», λινογραφία, 1973

Στην έκθεση παρουσιάζονται, επίσης, μήτρες λινογραφιών και χρωμοφάν προετοιμασίας μεταξοτυπιών, από τις εικονογραφήσεις του Χαμπη.

Την έκθεση επιμελήθηκε η Hélène Reeb, η οποία και γράφει: «Δημιουργημένα για να εικονογραφήσουν κείμενα διάφορων συγγραφέων ή του ίδιου, ή εμπνευσμένα από ποιήματα χωρίς σκοπό τη δημοσίευση, πολλά από τα χαρακτικά του Χαμπή μπορούν να χαρακτηριστούν ως εικονογραφήσεις. Στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται πρωτότυπες λινογραφίες και μεταξοτυπίες, οι οποίες εικονογραφούν σχεδόν αποκλειστικά κείμενα Κύπριων συγγραφέων, γραμμένα συχνά στην κυπριακή διάλεκτο, εμπνευσμένα από τις παραδόσεις και την ιστορία του νησιού. Αν οι εικονογραφήσεις των βιβλίων που εξέδωσε ο ίδιος είναι πολύ γνωστές, υπάρχουν και άλλες, παλιές ή πρόσφατες, που εικονογραφούν πολύ διαφορετικά κείμενα, ποιήματα, ιστορίες, παραμύθια. Αρκετά έργα αναπτύσσουν εικαστικά την προσωπική ερμηνεία ενός στίχου, άλλα αποτελούν βινιέτες, εικονογραφήσεις εξωφύλλων, σελίδες τίτλων… Κάνουν τον αναγνώστη και θεατή να μπει σε επαφή με μια πολύ προσωπική και “γλωσσικά” ποικίλη καλλιτεχνική ανάγνωση των κειμένων, που χαρακτηρίζεται προπάντων από την ευαισθησία, την αγάπη για την κληρονομιά της Κύπρου και την αφοσίωση του χαράκτη στους αγώνες της».

Από την εικονογράφηση ευρωπαϊκών ποιημάτων, Nazim Hikmet, Η καρυδκιά, λινογραφία, 2018.

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ