ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Γιαγιόι Κουσάμα, η καλλιτέχνις βουτάει και πάλι στο άπειρο

Αντέδρασε στην επέλαση της επιδημίας με ένα ποίημα-μήνυμα στην ανθρωπότητα που διέταζε τον ιό να εξαφανιστεί

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΗΣ ΜΑΡΩΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Δεν θα τα παρατήσει ποτέ, και ας είναι πλέον 91 ετών. Αντέδρασε στην επέλαση της επιδημίας με ένα ποίημα-μήνυμα στην ανθρωπότητα που διέταζε τον ιό να εξαφανιστεί, στέλνοντας μέσω των αμέτρητων φίλων της στο Διαδίκτυο, φως και αγάπη σε όλο τον πλανήτη. Και παρότι το μουσείο Yayoi Kusama στο Τόκιο, ακολουθώντας το υγειονομικό πρωτόκολλο της χώρας παρέμενε ώς τώρα κλειστό, ανακοίνωσε ότι εγκαινιάζει στις 30 Ιουλίου (έως 29/3/21) νέα έκθεση. Εχει τίτλο «The Vision of Fantasy That We Have Never Seen In This Splendor» (Το όραμα της φαντασίας που δεν έχουμε δει ώς τώρα σε τέτοιο μεγαλείο), και θα περιλαμβάνει έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.

Ομως στην πολυτάραχη ζωή της Κουσάμα τίποτε δεν κερδήθηκε εύκολα, ακόμη κι αν έχει αποδείξει ότι σήμερα είναι η πλέον ακριβοπληρωμένη γυναίκα καλλιτέχνις παγκοσμίως, με ρεκόρ δημοπρασιών 7,9 εκατ. δολ. για ένα πίνακα από τη σειρά «Infinity Net» (1959). Μέχρι το ξέσπασμα της επιδημίας τα έργα της θεωρούντο η πιο προσοδοφόρα επένδυση για ένα μουσείο, καθώς οι επισκέπτες σχημάτιζαν ουρές για να περάσουν λίγα λεπτά μέσα στα περίφημα, «παραισθησιογόνα» Infinity Mirror Rooms, τα μαγικά δωμάτια με τους καθρέφτες που κατασκευάζει. Αλλά δεν ήταν πάντοτε έτσι.

Η τεράστια δημοτικότητα που έχει αποκτήσει το έργο της αποτελεί προϊόν μιας δημιουργικής καριέρας 70 χρόνων, η οποία ξεκίνησε από τη Νέα Υόρκη όπου εγκαταστάθηκε το 1953, μια 24χρονη ζωγράφος από την Ιαπωνία η οποία προσπαθούσε να πουλήσει πόρτα πόρτα στις γκαλερί μία από τις 2.000 υδατογραφίες που έφερε μαζί της από το Τόκιο. Στη Νέα Υόρκη κέρδισε τελικά κάποια φήμη κυρίως ως performer, αλλά και πολλές απογοητεύσεις που κατέληξαν σε μια απόπειρα αυτοκτονίας και έναν νευρικό κλονισμό. Οταν επέστρεψε στην Ιαπωνία το 1973, ήταν φτωχή, απελπισμένη και με κλονισμένη υγεία. Τέσσερα χρόνια αργότερα μπήκε με τη θέλησή της σε ψυχιατρική κλινική, εκεί όπου ζει μέχρι σήμερα.

Παρ’ όλα αυτά ποτέ δεν έπαψε να ζωγραφίζει: στην αρχή συμμετέχοντας στο υποστηρικτικό Αrt Therapy πρόγραμμα της κλινικής και μετά στο στούντιο που έφτιαξε εκεί κοντά. Αυτά μέχρι την εμφάνιση του Sars - Covid 19, ο οποίος ανέτρεψε και πάλι τον κόσμο της: η ψυχιατρική κλινική μπήκε σε καραντίνα, συνεπώς δεν μπορούσε να φτάσει στο εργαστήριό της, δύο μεγάλες εκθέσεις της στις ΗΠΑ –η μία στην Ουάσιγκτον και η άλλη στη Νέα Υόρκη– ακυρώθηκαν και η μεγαλύτερη ρετροσπεκτίβα που της ετοίμαζε ποτέ η Ευρώπη στο μουσείο Gropius-Bau στο Βερολίνο μετατέθηκε από τον Σεπτέμβριο για την προσεχή άνοιξη. Εκεί, στο Βερολίνο, επρόκειτο μάλιστα να κάνει ντεμπούτο ένα νέο Infinity Mirror Room.

Λένε ότι γύρω από την Κουσάμα έχει δημιουργηθεί με τα χρόνια μια γερή υποστηρικτική δομή –κλινική, κατασκευαστές, γκαλερί–, που την περιβάλλει σαν ασπίδα και τη βοηθά να παράγει τα εντυπωσιακά έργα τέχνης των τελευταίων δεκαετιών και εκθέσεις που μοιάζουν με υπερθέαμα. Η ίδια υποστηρίζει ότι δεν κάνει τίποτε άλλο από αυτό που ξεκίνησε: Απεικονίζει τη λαχτάρα της για το άγνωστο, μετατρέποντας τις παραισθήσεις που φέρνουν φόβο σε οράματα που προκαλούν έκσταση· σαν μια βουτιά σε ένα αστέρι του άπειρου σύμπαντος.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση