ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μια πρωτοπόρος ζωγράφος «παρακολουθεί» τον 20ό αιώνα

Η πολυαναμενόμενη αναδρομική έκθεση της Τζόρτζια Ο’ Κιφ οργανώνεται για πρώτη φορά στη Γαλλία στο Κέντρο Ζορζ Πομπιντού

Kathimerini.gr

ΤΗΣ ΜΑΡΩΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥΣ

Ποτέ στη ζωή της η Τζόρτζια Ο’ Κιφ δεν φοβήθηκε να είναι διαφορετική. Οπως άλλωστε επισημαίνει ο Ντιντιέ Οτενζέ, αν. διευθυντής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Γαλλίας και επιμελητής της έκθεσης που παρουσιάζεται τώρα στο Κέντρο Ζορζ Πομπιντού αφιερωμένη στη διάσημη Αμερικανίδα καλλιτέχνιδα, χρειάστηκε σίγουρα μεγάλη εμπιστοσύνη στον εαυτό της ώστε να τολμήσει να ζωγραφίσει λουλούδια· εκείνη, μια ζωγράφος ενταγμένη στην πρωτοπορία της δεκαετίας του 1920, μέλος από το 1910 του στενού καλλιτεχνικού κύκλου που «εφηύρε» τον αμερικανικό μοντερνισμό.

«Ο μισογυνισμός του κινήματος και της εποχής παραχωρούσε στις καλλιτέχνιδες χώρο μόνο για να γίνουν μούσες ή να ασχοληθούν με ανώδυνα διακοσμητικά θέματα», σχολιάζει ο επιμελητής. Αλλά η Ο’ Κιφ ήταν διατεθειμένη ευθύς εξαρχής να απαντά στις προκλήσεις. Ετσι το 1924, λίγο μετά τα 35 της χρόνια, δέχτηκε να ζωγραφίσει μια σειρά έργων με θέμα τα λουλούδια, που έμελλε να συνδεθεί για πάντα με το όνομά της τολμώντας μάλιστα να τους προσθέσει μια πινελιά ερωτισμού. Το ίδιο έκανε αργότερα και στα τοπία της. Στην πορεία του βίου της διάλεγε σταθερά την περιπέτεια και τον πειραματισμό, και φτάνοντας πλέον στα νεότερα χρόνια –η Ο’ Κιφ έζησε μια γεμάτη ζωή σχεδόν 100 ετών– καταξιώθηκε ως προσωπικότητα με διεθνή απήχηση, μια σταρ της ζωγραφικής και της φωτογραφίας.

Πορτρέτο της Τζόρτζια Ο Κιφ από τον διάσημο φωτογράφο και σύζυγό της Αλφρεντ Στίγκλιτζ

Αυτή η καλλιτέχνις που παρακολούθησε όλες τις μεγάλες αισθητικές αναζητήσεις του 20ού αιώνα –από τον μοντερνισμό του 1910-1920 μέχρι τον μινιμαλισμό και την αφηρημένη ζωγραφική του 1960– βρίσκεται στο επίκεντρο της πολυαναμενόμενης αναδρομικής έκθεσης με τίτλο το όνομά της, που οργανώνει για πρώτη φορά στη Γαλλία το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού αυτό το φθινόπωρο (έως 6/12). Εκτίθενται περίπου 100 πίνακες, σχέδια και φωτογραφίες που καλύπτουν την καλλιτεχνική της πορεία, αποκαλύπτοντας την πολυπλοκότητα της δουλειάς της.

Η πρωτοφανής συγκέντρωση έργων έγινε δυνατή χάρη στην υποστήριξη των κυριότερων διεθνών ιδιωτικών και δημόσιων συλλογών, κυρίως από τις ΗΠΑ αλλά και την Ευρώπη. Ο επισκέπτης μπορεί να περιηγηθεί στα εκθέματα ακολουθώντας ένα εύχρηστο χρονολόγιο της καλλιτεχνικής διαδρομής της ζωγράφου, που ξεκινάει από την πρώτη «κοσμική» δημιουργική ζάλη που της προξένησαν οι τεράστιες πεδιάδες του Τέξας έως τα αστικά και αγροτικά τοπία της πολιτείας της Νέας Υόρκης στις δεκαετίες του 1920 και του 1930, καταλήγοντας βεβαίως στο Νέο Μεξικό, όπου εγκαταστάθηκε οριστικά μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η έκθεση ανοίγει με ένα τμήμα αφιερωμένο στην Gallery 291, τόπο καθοριστικό για την καριέρα αλλά και τη ζωή της Ο’ Κιφ. Εκεί ανακάλυψε, φοιτήτρια ακόμη του Art Students League της Νέας Υόρκης το 1908, τους πρωτοποριακούς καλλιτέχνες και τα ευρωπαϊκά κινήματα που την ενέπνευσαν, σε εκθέσεις που οργάνωσε ο σπουδαίος φωτογράφος Αλφρεντ Στίγκλιτζ, συνιδρυτής της γκαλερί. Ο Στίγκλιτζ ήταν ο πρώτος που εξέθεσε σχέδια της Ο’ Κιφ ενθουσιασμένος από την πρώιμη δουλειά της. Η καλλιτεχνική τους συνεργασία εξελίχθηκε στην πορεία σε έναν έρωτα που έγινε γάμος, ο οποίος τη στήριξε στα πρώτα της βήματα, και έβαλε τις βάσεις της φήμης της. Το 1929, ήταν η πρώτη γυναίκα καλλιτέχνις που εκτέθηκε στο ολοκαίνουργιο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Κατά τη δεκαετία του 1940 ήταν επίσης η πρώτη γυναίκα στην οποία τα μεγαλύτερα αμερικανικά μουσεία αφιέρωσαν μια αναδρομική παρουσίαση του έργου τους. Για τη γενιά των φεμινιστριών καλλιτεχνών των ’60s, η Ο’ Κιφ ήταν πρωτοπόρος: Ανοιξε τον δρόμο ώστε η αναγνώριση της τέχνης να μη συνδέεται με το φύλο του καλλιτέχνη.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση