ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ο χώρος και ο χρόνος σε έκθεση των Stefania Pennacchio και Βασίλη Βασιλειάδη

Ο Ελληνισμός ως μήτρα των λαών της Μεσογείου

ΚΥΠΕ

Ο χώρος και ο χρόνος συναντώνται σε μια διατομική έκθεση γλυπτικής και ζωγραφικής των καλλιτεχνών Stefania Pennacchio και Βασίλη Βασιλειάδη, η οποία θα είναι ανοιχτή στο κοινό από τις 2 Ιουλίου έως τις 10 Αυγούστου, στο Ex Convento del Ritiro στις Συρακούσες. Σε αυτό το πλαίσιο, στις 4 Μαΐου παρουσιάστηκε στο Casa della Cultura στο Μιλάνο, από τον Πολιτιστικό Όμιλο Leucò Art gallery και υπό την αιγίδα του κριτικού τέχνης Jean Blanchaert, η διαπολιτισμική εκδήλωση «Limitrofi – solo lo spazio ricorda» («Όμοροι - μόνο ο χώρος θυμάται»).

Των εγκαινίων της εκδήλωσης, η οποία βασίζεται σε μια κοινή ιδέα των Βασίλη Βασιλειάδη, Stefania Pennacchio και Salvatore Nicosia, θα προηγηθεί την ίδια μέρα, ημερίδα μελέτης με τίτλο «Καιρός, μόνο ο χώρος θυμάται – μια συνάντηση Ελλήνων της Ανατολής και Ελλήνων της Δύσης», η οποία διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες: «Μελέτες για τον χρόνο» - «Μελέτες για τη γλώσσα» - «Μελέτες για τον χώρο». Στη διάρκεια της διάσκεψης τύπου στο Μιλάνο παρουσιάστηκε επίσης το βίντεο με τίτλο «A-Kairos», το οποίο πραγματεύεται την αιωνιότητα που υπάρχει και ζει στο υπόστρωμα της ύλης και αποτελεί την απόλυτη γραμμικότητα του χρόνου, καθώς και το ντοκιμαντέρ «Limitrofi: solo lo spazio ricorda» σε σκηνοθεσία Katrina Eglite.

Στην παρουσίαση της έκθεσης (την οποία επιμελείται ο Jean Blanchaert, με την καλλιτεχνική διεύθυνση των Stefania Pennacchio, Βασίλη Βασιλειάδη και Salvatore Nicosia) και του συνεδρίου (με την επιστημονική διεύθυνση της Fulvia Toscano), παρευρέθηκαν οι Jean Blanchaert, επιμελητής, γκαλερίστας και κριτικός της τέχνης, Stefania Pennacchio, καλλιτέχνις και καθηγήτρια Εφαρμοσμένων Τεχνών στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στις Συρακούσες, Βασίλης Βασιλειάδης, καλλιτέχνης και επιμελητής της Μπιενάλε Λάρνακας, Domenico Piraina, διευθυντής του Palazzo Reale του Μιλάνου, Giuseppe Marino, πρόεδρος του Ιταλο-Κυπριακού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Ιωάννης Τζήρος, πρόξενος της Κύπρου στο Μιλάνο και Federico Barbieri, ανθρωπολόγος.

Ο Ελληνισμός ως μήτρα των λαών της Μεσογείου

Η λέξη «Limitrofi» ετυμολογικώς προέρχεται από τη λατινική λέξη «limes» («σύνορα») και την ελληνική λέξη «τρέφω». Όπως τα περιθώρια όλων των πραγμάτων, τα σύνορα τρέφουν και προστατεύουν. Υβριδοποιoύνται διαμορφώνοντας έναν κόσμο σε συνεχή ανανέωση.

Η εκδήλωση, η οποία έχει χωριστεί σε πολλά στάδια και σε διαφορετικά μέρη (Σικελία, Καλαβρία, Ελλάδα, Κύπρο) στοχεύει στη δημιουργία ενός ιδανικού πεδίου συνάντησης μεταξύ χρονικά και χωρικά διαφορετικών τόπων στα οποία, ωστόσο, ο κλασικός Ελληνισμός γίνεται κοινή μήτρα για τους λαούς της λεκάνης της Μεσογείου.

Η έκθεση θα έχει ως αφετηρία της τον πολιτισμό της Καλαβρίας και της ελληνόφωνης Σικελίας και μετά θα μεταφερθεί στην Αθήνα για να καταλήξει αργότερα στον τελευταίο σταθμό της, στη Λευκωσία. Στόχος είναι η δημιουργία ενός ιδανικού εδάφους συνάντησης, ενός χώρου ελεύθερου για διάλογο και μελέτη, πέρα από τα εθνικά σύνορα της κάθε χώρας.

Οι άξονες του χώρου και του χρόνου

Στην έκθεση συναντώνται τα έργα δύο συνοριακών καλλιτεχνών, τα γλυπτά της Stefania Pennacchio από την Καλαβρία και τα ζωγραφικά έργα του Βασίλη Βασιλειάδη από την Κύπρο. Το διπλό στοιχείο γυναίκα-άντρας, που τρέφεται από την καταγωγή των δύο καλλιτεχνών, αποτελεί τη βάση ενός διαλόγου για αναζήτηση της ιερότητας των σχημάτων και των χρωμάτων, παίρνοντας έμπνευση από τις κοινές ελληνικές και βυζαντινές, μεσογειακές ρίζες.

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Ex-Convento del Ritiro στις Συρακούσες, ένα αρχαίο μπαρόκ παρεκκλήσι στο οποίο βρίσκουν στέγη ο χώρος και ο χρόνος, οι άξονες στους οποίους στηρίζεται η έκθεση. Ο χώρος έχει διαμορφωθεί με τρόπο που αναδεικνύει τον δυϊσμό μεταξύ του «χρονικού» στοιχείου που αντιπροσωπεύουν τα υλικά και κάθετα έργα της Pennacchio και του «χωρικού» και γραμμικού από τους πίνακες του Βασιλειάδη.

Η διερεύνηση των καταβολών

Η ημερίδα μελέτης «Καιρός: Μόνο ο χώρος θυμάται», στην οποία θα συμμετέχουν με παρεμβάσεις τους επαγγελματίες από την Ιταλία, την Ελλάδα και την Κύπρο, αποσκοπεί στον καθορισμό μιας πολιτισμικής, ανθρωπολογικής και γενετικής ταυτότητας μέσα από τα ίχνη που αυτή αφήνει στις περιοχές και το αντίστοιχο υλικό που αντιλαμβανόμαστε ως τέχνη. Στην ουσία, επιδιώκει να προτείνει μια σε βάθος πολιτιστική έρευνα για την ταυτότητα του κλασικού ελληνικού και βυζαντινού πολιτισμού ερμηνεύοντας το πέρασμα του χρόνου πάνω στην ύλη.

Η όλη εκδήλωση διοργανώνεται με τη συνεργασία του τμήματος πολιτισμού του Δήμου των Συρακουσών, του τμήματος πολιτισμού της Περιφέρειας της Σικελίας, της We hoteliers Syracuse με τον πρόεδρό της Giuseppe Rosano και βρίσκεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου και της Σχολής Καλών Τεχνών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Η ταυτότητα των καλλιτεχνών

Ο Βασίλης Βασιλειάδης γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1972. Η προσωπική καλλιτεχνική του έρευνα είναι το αποτέλεσμα ενός μεγάλου διαλογισμού και έρευνας, ξεκινώντας από μια αίσθηση ισορροπίας σε ένα γεωμετρικά δομημένο περιβάλλον. Το στοιχείο του χρόνου υπάρχει μόνο ως μνήμη μέσω της κίνησης. Ο Βασιλειάδης θεωρεί τον χώρο ως το κύριο συστατικό της ύπαρξής μας. Μια κβαντική» τέχνη που έχει την ικανότητα να εμφανίζεται ταυτόχρονα σε διαφορετικούς παράλληλους χρόνους ενώ συνεχίζει να λειτουργεί εξίσου αποτελεσματικά.

Η Stefania Pennacchio είναι μια καλλιτέχνιδα που έχει αφοσιωθεί στην έρευνα και τον πειραματισμό της κεραμικής και της μπρούτζινης γλυπτικής. Η καταγωγή της από την Καλαβρία και ο πολιτισμός του Ιονίου είναι εμφανή στη χρήση των τεχνικών επεξεργασίας αυτών των υλικών. Η Pennacchio αναμειγνύει τη χιλιετή τεχνική γνώση της Μεσογείου με αυτή της εξίσου μακρινής και συναρπαστικής ιαπωνικής τεχνικής του Raku. Τα αγαπημένα της υλικά είναι η απλή και αληθινή γη (κεραμική), τα συμπαγή αλλά και όλκιμα μέταλλα και αρχαίες πέτρες σμιλευμένες από την ιστορία και τις παραδόσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ