ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Σταρ «αφεντικά» του εαυτού τους

Γιατί ακριβοπληρωμένοι ηθοποιοί του Χόλιγουντ επενδύουν ως παραγωγοί στα φιλμ όπου πρωταγωνιστούν

Kathimerini.gr

Του Αιμίλιου Χαρμπή

Ως γνωστόν εδώ και μερικές εβδομάδες το κινηματογραφικό box office του πλανήτη κινείται σε ρυθμούς «Top Gun: Maverick». Το σίκουελ της μεγάλης εμπορικής επιτυχίας του 1986 ξεπέρασε πρόσφατα τα 600 εκατ. δολάρια παγκόσμιων εισπράξεων· ένα σεβαστό ποσό από αυτά θα καταλήξει στην τσέπη του πρωταγωνιστή Τομ Κρουζ, ο οποίος φιγουράρει ταυτόχρονα και στη λίστα των παραγωγών της ταινίας.

Δεν είναι όμως ο μόνος. Τα τελευταία χρόνια σχεδόν όλοι οι μεγάλοι χολιγουντιανοί αστέρες συμμετέχουν και στην παραγωγή των ταινιών τους, προσδοκώντας φυσικά ποσοστά και από τα διαφαινόμενα κέρδη, αλλά επιθυμώντας ταυτόχρονα να έχουν και μεγαλύτερο «λόγο» στο τελικό αποτέλεσμα.

O Τομ Κρουζ στην επιτυχία του καλοκαιριού «Top Gun: Maverick», όπου συμμετείχε και στην παραγωγή.

Ο ίδιος ο Κρουζ υπολογίζεται πως κέρδισε γύρω στα 70 εκατ. δολάρια ως ηθοποιός και παραγωγός για το «Πρωτόκολλο Φάντασμα», το τέταρτο σίκουελ της σειράς ταινιών «Επικίνδυνες Αποστολές». Πιο πρόσφατα, ο Ανταμ Σάντλερ υπέγραψε συμφωνία τεσσάρων ταινιών με το Netflix –είναι σε όλες και παραγωγός– έναντι συνολικά 250 εκατ. δολαρίων.

Ο Ανταμ Σάντλερ υπέγραψε συμφωνία για τέσσερις ταινίες με το Netflix –είναι σε όλες και παραγωγός– έναντι 250 εκατ. δολαρίων. [Scott Yamano / Netflix]

Γιατί όμως κάποιος να βάλει έξτρα σκοτούρες στο κεφάλι του, εκτός από τα χρήματα, ειδικά όταν αυτά τα τελευταία, όπως θα δούμε και παρακάτω, μπορεί να τα εξασφαλίσει ούτως ή άλλως;

Η απάντηση έχει να κάνει κυρίως με τον έλεγχο που αυτοί οι σταρ θέλουν να έχουν στην εξέλιξη της καριέρας τους. Δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις που ένας ηθοποιός σαν τον Μπραντ Πιτ ή τον Λεονάρντο ντι Κάπριο για παράδειγμα επιλέγει ο ίδιος ένα πρότζεκτ, το οποίο βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο, συμμετέχοντας ενεργά στην εύρεση πόρων, συντελεστών κ.ο.κ. Οι δύο που αναφέραμε μάλιστα έχουν και τις δικές τους επιτυχημένες εταιρείες παραγωγής (Plan B και Appian Way αντίστοιχα)· το ίδιο και οι Κλιντ Ιστγουντ, Γουίλ Φέρελ, Λόρενς Φίσμπερν, Ανταμ Σάντλερ, Γουίλ Σμιθ κ.ά.

Η αμοιβή του Γουίλ Σμιθ στη «Μέθοδο των Γουίλιαμς» ήταν 40 εκατ. δολάρια.

Μια άλλη συνήθεια των χολιγουντιανών ηθοποιών είναι να αμείβονται με χρήματα αρκετά ή και πολύ χαμηλότερα από το κασέ τους, ποντάροντας στην εμπορική επιτυχία μιας ταινίας και κάνοντας συμφωνίες επί των κερδών. Πρώτος διδάξας εδώ ήταν ο Τζακ Νίκολσον, ο οποίος το 1989 έλαβε σαν αρχική αμοιβή 6 εκατ. δολάρια για τον ρόλο του Τζόκερ στον «Μπάτμαν» του Τιμ Μπάρτον, αλλά στη συνέχεια δεκαπλασίασε σχεδόν αυτό το ποσό, έχοντας δικαιώματα επί των εισπράξεων ακόμα και στα σίκουελ της ταινίας, στα οποία μάλιστα ο ίδιος δεν εμφανίζεται καν.

Κάτι παρόμοιο έκανε και ο Τομ Χανκς, όταν το 1994 συμφώνησε να παίξει περίπου για… ψίχουλα στο «Φόρεστ Γκαμπ», κατέληξε ωστόσο να εισπράξει κοντά στα 60 εκατ. δολάρια, έπειτα από την τεράστια επιτυχία της ταινίας. Λίγα χρόνια αργότερα μάλιστα επανέλαβε το ίδιο με τη «Διάσωση του στρατιώτη Ράιαν», εξασφαλίζοντας ακόμα 40 εκατ. δολάρια.

Από εκεί και έπειτα η λίστα δεν έχει τελειωμό: η Κάμερον Ντίαζ πήρε μόλις 1 εκατ. δολάρια για να παίξει στο «Bad Teacher» (2011), όμως η συμφωνία με τους παραγωγούς τής απέφερε τελικά ακόμα 42 εκατ., σε ένα από τα πιο θρυλικά ντιλ στην ιστορία της βιομηχανίας.

Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο δέχτηκε να μειώσει κατά πολύ το κασέ του για να παίξει στο «Inception», μιας και η ταινία θεωρούνταν ήδη ρίσκο και είχε πελώρια έξοδα. Παρ’ όλα αυτά έκανε ειδική συμφωνία με τον σκηνοθέτη και παραγωγό Κρίστοφερ Νόλαν, χάρη στην οποία οι δυο τους μοιράστηκαν εξίσου ένα μεγάλο ποσοστό των κερδών, δηλαδή πάνω από 50 εκατ. δολάρια έκαστος.

Η πιο απίθανη κίνηση ωστόσο ήταν πιθανότατα αυτή της Σάντρα Μπούλοκ, η οποία όχι μόνο εισέπραξε 20 εκατ. δολάρια ως αμοιβή για να παίξει στο οσκαρικό «Gravity» (2013) του Αλφόνσο Κουαρόν, αλλά φρόντισε να λάβει και το 15% των εισπράξεων, τουτέστιν επιπλέον 75 εκατ. δολάρια.

Την τελευταία διετία της πανδημίας και της ταυτόχρονης ανάδυσης όλο και περισσότερων streaming πλατφορμών, οι κορυφαίοι χολιγουντιανοί αστέρες έχουν βρει άλλον έναν τρόπο να εξασφαλίσουν παχυλές αμοιβές. Οι λεγόμενες «backend buyout» συμφωνίες είναι κάτι που σκαρφίστηκαν τα στελέχη των στούντιο, όταν είδαν πρωτοκλασάτα ονόματα όπως η Σκάρλετ Γιόχανσον («Black Widow») να επαναστατούν επειδή οι ταινίες τους κατέληξαν σε πλατφόρμες, ταυτόχρονα ή αντί της παραδοσιακής κυκλοφορίας στις αίθουσες. Με λίγα λόγια, οι συγκεκριμένες συμφωνίες δίνουν την επιλογή στους ηθοποιούς να δεχτούν ένα (υψηλότατο) προκαθορισμένο ποσό ως «αποζημίωση» αν θεωρήσουν πως τα όποια έσοδα στο box office δεν τους ικανοποιούν.

Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο απέσπασε 30 εκατ. δολάρια για τον ρόλο του στο «Μην κοιτάτε ψηλά» του Netflix.

Με αυτόν τον τρόπο ο Λεονάρντο ντι Κάπριο απέσπασε 30 εκατ. δολάρια για τον ρόλο του στο «Μην κοιτάτε ψηλά» του Netflix, ενώ ακόμα περισσότερα (40 εκατ.) πήραν οι Γουίλ Σμιθ και Ντένζελ Ουάσιγκτον για τον κόπο τους στα «Η μέθοδος των Γουίλιαμς» και «The Little Things» αντίστοιχα.

Κανείς ωστόσο δεν έφτασε τον Ντουέιν Τζόνσον, ο οποίος πρόκειται να πάρει 50 εκατ. δολάρια από την Amazon σε backend buyout, για το επερχόμενο φιλμ «Red One», που θα κυκλοφορήσει το 2023.

Αν βέβαια μιλήσουμε καθαρά για εξωφρενικά υψηλές αμοιβές ηθοποιών, είτε αυτοί εμφανίζονται ως παραγωγοί είτε όχι, τότε θα πρέπει να πάμε σε κάποια πολύ ειδικά πρότζεκτ. Ο Τζόνι Ντεπ για παράδειγμα έλαβε 55 εκατ. δολάρια για το τρίτο σίκουελ των «Πειρατών της Καραϊβικής», κάνοντας έτσι το συνολικό κόστος της ταινίας να εκτοξευθεί στο αστρονομικό ύψος των 410 εκατ. δολαρίων. Ο ίδιος ο Ντεπ ένα χρόνο νωρίτερα είχε απαιτήσει και είχε πάρει 68 εκατ. δολάρια για τη συμμετοχή του στην «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» του Τιμ Μπάρτον. Είναι να απορεί κανείς που στην περίφημη δίκη με την Αμπερ Χερντ, ο Αμερικανός ηθοποιός δήλωσε περίπου… άπορος.

Ο Τζόνι Ντεπ έλαβε 55 εκατ. δολάρια αμοιβή για το τρίτο σίκουελ των «Πειρατών της Καραϊβικής».

Ακόμα κι εκείνος πάντως δεν καταφέρνει να μπει στην κορυφαία τριάδα του χολιγουντιανού μισθολογίου. Εκεί φιγουράρει αρχικά ο Ρόμπερτ Ντ. Τζούνιορ, ο οποίος το 2018 πληρώθηκε 75 εκατ. δολάρια για να παίξει στο «Εκδικητές: Ο πόλεμος της αιωνιότητας», ταινία όμως που έφερε πίσω πάνω από 2 δισ. δολάρια. Πολύ επικερδής ήταν και η τριλογία του «Matrix», η οποία απέφερε και 250 εκατ. δολάρια συνολικά στον πρωταγωνιστή Κιάνου Ριβς. Ακόμα κι αυτός ωστόσο δεν φτάνει τον Γουίλ Σμιθ, ο οποίος το 2012 φόρεσε το κοστούμι του μυστικού πράκτορα για το «Men in Black 3», έναντι (στρογγυλών) 100 εκατ. δολαρίων.

Τα στοιχεία για τις αμοιβές των ηθοποιών και το κόστος των ταινιών προέρχονται από σχετικά ρεπορτάζ των έγκυρων Variety και Βusiness Insider.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Μέσα από την ματιά του Μαυρομμάτη, το ντοκιμαντέρ «Eleonora’s Falcon – Life in the Balance» παρουσιάζει τον μοναδικό φυσικό πλούτο της περιοχής και τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει

Φεστιβάλ Τεχνών FANEROMENI22

Ο Υπαίθριος καλοκαιρινός κινηματογράφος στην αυλή του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Κύπρου συνεχίζει τη σειρά προβολών ...
Kathimerini.com.cy
 |  ΣΙΝΕΜΑ