ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Νεανικός έρωτας σε «άρρωστο» περιβάλλον

Το κλασικό φιλμ ενηλικίωσης, που βασίζεται σε ένα ομώνυμο θεατρικό της σεναριογράφου Ρίτα Καλνεζέ, παίρνει δραματική τροπή

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Babyteeth ★★★
ΔΡΑΜΑ
Σκηνοθεσία: Σάνον Μέρφι
Ερμηνείες: Ελίζα Σκάνλεν, Μπεν Μέντελσον, Εσι Ντέιβις, Τόμπι Γουάλας

Κινηματογραφικό ντεμπούτο για την Αυστραλέζα Σάνον Μέρφι, με ένα φιλμ που έφτασε ώς το διαγωνιστικό τμήμα του περασμένου Φεστιβάλ Βενετίας. Πρωταγωνίστριά του είναι η έφηβη Μίλα, η οποία είναι σοβαρά άρρωστη με καρκίνο. Οι εύποροι γονείς της κάνουν ό,τι μπορούν για να τη στηρίξουν, ωστόσο, εκείνο από το οποίο δεν μπορούν σίγουρα να την «προστατεύσουν» είναι ο έρωτας για τον Μόζες, ένα νεαρό βαποράκι –και εθισμένο–, το οποίο θα εισβάλει στις ζωές τους για να τις αναστατώσει ακόμα περισσότερο.

Το κλασικό φιλμ ενηλικίωσης, που βασίζεται σε ένα ομώνυμο θεατρικό της σεναριογράφου Ρίτα Καλνεζέ, παίρνει δραματική τροπή λόγω της ασθένειας της Μίλα, η οποία περνά έναν γολγοθά, όμως ταυτόχρονα είναι αρκετά τυχερή ώστε να γνωρίσει τον έρωτα. Προερχόμενη από ένα αυστηρό και υπερπροστατευτικό περιβάλλον, θα βρει στο πρόσωπο του κάπως ακραίου αλλά ευαίσθητου Μόζες, μια εξεγερτική διέξοδο που τη γεμίζει ζωή. Εκείνος από την πλευρά του, δίχως πραγματική οικογένεια, μπαίνει με φόρα στη δική της, βρίσκοντας ένα καινούργιο σπίτι.

Ακόμα πιο ενδιαφέρον ίσως από το νεανικό ρομάντζο, είναι το ζευγάρι των γονιών της Μίλα, με τους Μπεν Μέντελσον και Εσι Ντέιβις να είναι εξαιρετικοί στους ρόλους τους. Εκείνος είναι ψυχίατρος και φαίνεται να πιστεύει πως όλα τα προβλήματα μπορούν να λυθούν –ή έστω να κρυφτούν– με μερικά χάπια· τα δίνει στους ασθενείς, στη γυναίκα, στην κόρη του, ακόμα και στον νεαρό που μπαίνει στο σπίτι, τροφοδοτώντας καταφανώς τον εθισμό του. Εκείνη από την πλευρά της είναι πρώην σπουδαία μουσικός, η οποία θυσίασε την καριέρα και πιθανότατα την ψυχική της υγεία για μια οικογένεια, την οποία τώρα βλέπει έτοιμη να διαλυθεί.

Μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα συναισθημάτων και αντίρροπων δυνάμεων, η Μέρφι τοποθετεί την ιστορία της, καταφέρνοντας στο μεγαλύτερο μέρος να την κρατήσει μακριά από κλισέ και αχρείαστους μελοδραματισμούς. Για την προσέγγισή της, η δημιουργός της ταινίας λέει τα εξής: «Η γλώσσα τής ταινίας είναι στυλιζαρισμένη, με εναλλαγές διαλόγου και κοψίματα μουσικής, ώστε να επιτρέπει στον θεατή να κινείται και να μετατοπίζεται ανάλογα με τον επιταχυνόμενο ρυθμό της Μίλα. Εκείνη ερωτεύεται τον Μόζες, τον οποίο βλέπει ως αφορμή για να την ωθήσει στα όριά της με έναν ακραίο τρόπο. Καθώς μπαίνουμε όλο και πιο βαθιά στη ζωή των γονιών της ανακαλύπτουμε τις δυσλειτουργίες και τις περίπλοκες εντάσεις που υπάρχουν, καθώς αυτή η οικογένεια αντιμετωπίζει τον χειρότερο εφιάλτη της».

Μικρό έξτρα: το κομμάτι «Come meh way» της Sudan Archives που ακούγεται κάποια στιγμή είναι απλώς υπέροχο.

HOME CINEMA
«Μνημείο» της σύγχρονης μαύρης κουλτούρας

Da 5 Bloods ★★★★
ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ (2020)
Σκηνοθεσία: Σπάικ Λι
Ερμηνείες: Τσάντγουικ Μπόουζμαν, Ντελρόι Λίντο, Τζόναθαν Μέιτζορς

Και προγραμματισμένο να το είχε, ο Σπάικ Λι δεν θα μπορούσε να βρει πιο ταιριαστή περίσταση για την κυκλοφορία της καινούργιας του ταινίας, αυτή τη φορά στην πλατφόρμα του Netflix. Εν μέσω του αναβρασμού που επικρατεί τις τελευταίες εβδομάδες στις ΗΠΑ, μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ, ο δυναμικός κινηματογραφιστής επιστρέφει με (άλλο ένα) φυλετικά φορτισμένο φιλμ, το οποίο συνδέει το παρελθόν με το παρόν της «μαύρης» Αμερικής. Ο τίτλος του, που είναι παρμένος από την αφροαμερικανική αργκό, μπορεί να αποδοθεί ως «Τα πέντε αδέλφια» και αφορά μια ομάδα μαύρων βετεράνων του πολέμου του Βιετνάμ. Στη σημερινή εποχή, τέσσερις από αυτούς επιστρέφουν στη χώρα της Ανατολικής Ασίας προκειμένου να αναζητήσουν το λείψανο του συμπολεμιστή και φίλου τους Νόρμαν, ο οποίος χάθηκε στο πεδίο της μάχης. Παράλληλα, έχουν κατά νου και το κυνήγι ενός μεγάλου θησαυρού, που ξέρουν ότι βρίσκεται θαμμένος κάπου στην απέραστη ζούγκλα.

Ξεκινώντας με ντοκουμέντα της εποχής και φόρο τιμής στο «Αποκάλυψη τώρα» του Κόπολα, ο Σπάικ Λι περνάει με τόλμη στη μυθοπλασία, αναδεικνύοντας μια λιγότερο γνωστή πτυχή του πολέμου του Βιετνάμ: «Στις ΗΠΑ οι μαύροι άνδρες αποτελούν το 11% του πληθυσμού, όμως στο Βιετνάμ έφθαναν το 32% των στρατιωτών και υπηρετούσαν σχεδόν όλοι στην πρώτη γραμμή· τα λευκά παιδιά από τα κολέγια έπρεπε να κρατηθούν κατά το δυνατόν μακριά από τη σφαγή», επισημαίνεται σε κάποιο σημείο του φιλμ. Τέσσερις από αυτούς τους παλιούς φαντάρους, καθένας με τα δικά του ψυχικά ή σωματικά τραύματα, επιστρέφουν στο μέρος όπου υπέφεραν αλλά και όπου έχτισαν μια αδελφική φιλία.

Ευρηματικά φλας μπακ

Καθώς αρχίζουν να περιπλανιούνται στη ζούγκλα, οι αναμνήσεις από τον χαμένο αρχηγό τούς κατακλύζουν. Σε αυτά τα φλας μπακ, εκτός του διαφορετικού φίλτρου στην κάμερα, ο Λι χρησιμοποιεί και ένα ακόμα εύρημα: Ενώ ο Νόρμαν παρουσιάζεται νέος, ερμηνευμένος από τον «Μαύρο Πάνθηρα», Τσάντγουικ Μπόουζμαν, οι υπόλοιποι της ομάδας διατηρούν τη σημερινή τους μορφή του μεσηλίκου. Αυτός έχει μείνει για πάντα νεαρός και ρωμαλέος στις αναμνήσεις τους, ενώ εκείνοι έχουν πια αλλάξει σημαντικά. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα –και πιο ενδιαφέρων χαρακτήρας– είναι ο Πολ: ξεροκέφαλος και με μόνιμη αίσθηση αδικίας, φορά με καμάρι το MAGA (Make America Great Again) καπελάκι του Ντόναλντ Τραμπ και έχει το ζωνάρι του λυμένο για καβγά.

Καθώς η ταινία προχωράει, εξελίσσεται σε καθαρή σχεδόν περιπέτεια, με αρκετές ανατροπές και μπόλικο πιστολίδι, που προκαλεί η αναζήτηση του θησαυρού. Ο πολιτικός σχολιασμός, ωστόσο, περιμένει πάντα στη γωνία. Τα πρόσφατα γεγονότα μπορεί να μην καθιστούν το «Da 5 Bloods» ακριβώς προφητικό, όμως του δίνουν σίγουρα μια αίσθηση μνημείου της σύγχρονης μαύρης κουλτούρας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση