ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Νέες ταινίες: Ταξίδια με αίσθημα και χιούμορ

Ενα συγκινητικό φιλμ με ιδιαίτερο πρωταγωνιστή και φόντο τον πάντα ατμοσφαιρικό αμερικανικό Νότο

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ 

To γεράκι του φιστικοβούτυρου ★★★
ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Τάιλερ Νίλσον, Μάικλ Σβαρτς
Ερμηνείες: Ζακ Γκοτσάγκεν, Σάια Λαμπούφ, Ντακότα Τζόνσον

Ενα συγκινητικό φιλμ με ιδιαίτερο πρωταγωνιστή και φόντο τον πάντα ατμοσφαιρικό αμερικανικό Νότο, έρχεται για να θυμίσει τις ιστορίες του Μαρκ Τουέιν αλλά και το επικό ταξίδι του Φόρεστ Γκαμπ. Ο Ζακ είναι ένας νεαρός με σύνδρομο Ντάουν, ο οποίος βρίσκεται κλεισμένος σε ένα ίδρυμα ηλικιωμένων. Το όνειρό του ωστόσο είναι να γίνει επαγγελματίας παλαιστής, όπως οι ήρωες που βλέπει στην τηλεόραση και για αυτό θα αποδράσει· στη διαδρομή θα συναντήσει τον Τάιλερ (Σάια Λαμπούφ), έναν άλλο φυγά, που κρύβεται από τους ψαράδες που τον καταδιώκουν. Οι δυο τους θα αναπτύξουν ισχυρό δεσμό φιλίας, ενώ στην παρέα σύντομα θα μπει και η Ελενορ (Ντακότα Τζόνσον), μια καλόκαρδη εθελόντρια που έχει αποστολή να επιστρέψει τον Ζακ στο ίδρυμα.Χρησιμοποιώντας σαν κάδρο τα μοναδικά τοπία του Νότου όπως είχε κάνει και το προ ολίγων ετών «Mud», οι δημιουργοί του φιλμ σκαρώνουν μια περιπέτεια που γεμίζει την καρδιά του θεατή. Ο πρωτοεμφανιζόμενος Ζακ Γκοτσάγκεν υποδύεται επί της ουσίας τον εαυτό του, αποδεικνύοντας στην πράξη πως τα όνειρα των ανθρώπων είναι ανθεκτικά απέναντι σε πολλών ειδών δυσκολίες. Ειδικά όταν δίπλα υπάρχουν σύντροφοι που νοιάζονται και είναι έτοιμοι να βοηθήσουν. Ο Τάιλερ από την πλευρά του, ένας απόβλητος που δεν μπορεί να συνέλθει από τον θάνατο του αδελφού του, βρίσκει στα πρόσωπα του Ζακ και της Ελενορ μια καινούργια οικογένεια ικανή να τον λυτρώσει από έναν δρόμο που μοιάζει καταδικαστικός.

Τεχνικά η ταινία διακρίνεται για την υπέροχη φωτογραφία και τον γενικότερα άρτιο σκηνοθετικό ρυθμό της. Από την άλλη, στο σενάριο υπάρχουν κάποιες ευκολίες, κλισέ και υπερβολές, δίχως πάντως να υπερκαλύπτουν το ανθρωπιστικό μήνυμα του ή τη μαγεία του ταξιδιού που το χαρακτηρίζει.

Ο παράδεισος έπεσε στη γη ★★★
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Ελία Σουλεϊμάν
Ερμηνείες: Ελία Σουλεϊμάν, Ταρίκ Κόπτι, Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ

Ο Παλαιστίνιος κινηματογραφιστής Ελία Σουλεϊμάν επιστρέφει τόσο μπροστά όσο και πίσω από την κάμερα, υπερβαίνοντας αυτή τη φορά –αλλά όχι ξεχνώντας– τα ζητήματα της πατρίδας του, προκειμένου να ρίξει μια πιο καθολική ματιά στον σύγχρονο κόσμο. Πρωταγωνιστής, όπως είπαμε, είναι ο ίδιος, υποδυόμενος έναν σκηνοθέτη, ο οποίος ξεκινάει ένα ταξίδι από τη Ναζαρέτ στο Παρίσι και από εκεί στη Νέα Υόρκη, αναζητώντας υλικό και υποστηρικτές για την καινούργια του ταινία. Στη διαδρομή θα βρεθεί μπροστά σε ένα πλήθος διαφορετικών καταστάσεων, τόπων και ανθρώπων, συνειδητοποιώντας πως σχεδόν τα πάντα του φέρνουν στον νου με έναν τρόπο την πατρίδα του.

Σε ένα φιλμ το οποίο αποτελούν επί της ουσίας μια σειρά από διαδοχικές βινιέτες με χαλαρή πλοκή να τις συνδέει, ο Σουλεϊμάν δρα σαν ελαφρώς αποστασιοποιημένος παρατηρητής όσων συμβαίνουν γύρω του. Σχεδόν σε ολόκληρη τη διάρκεια άλλωστε ο ίδιος παραμένει απόλυτα σιωπηλός, ακόμα και όταν βρίσκεται μπροστά σε αστείες ή τραγελαφικές καταστάσεις. Εκείνα που περνούν μπροστά από τον φακό του είναι συνήθως τα κακώς κείμενα, τα οποία ωστόσο σχεδόν πάντα παρουσιάζονται με χιουμοριστικό ή (τουλάχιστον) σκωπτικό τόνο: οι δοξασίες και οι προκαταλήψεις στη Ναζαρέτ· ο ατομισμός και η υπεροψία στο Παρίσι· η ασύδοτη οπλοκατοχή και ο επιφανειακός τρόπος ζωής στην Αμερική. Ολα τα βλέπουμε μεγεθυμένα στην υπερβολή τους, αδιαφορώντας για τον σκληρό ρεαλισμό, εξυπηρετώντας ωστόσο τους σκοπούς του δημιουργού.

Οσο για τους τρόπους, εκείνο που κυριαρχεί εδώ είναι η αφαίρεση και η λιτότητα των εκφραστικών μέσων. Η μουσική απουσιάζει σχεδόν πλήρως αφήνοντας χώρο για να αναπτυχθούν οι λεπτές αποχρώσεις κάθε σεκάνς. Οι τελευταίες βέβαια δεν είναι πάντα το ίδιο επιτυχημένες, όμως οι προθέσεις τους είναι ειλικρινείς και αυτό είναι που μετράει περισσότερο.

Kυκλοφορούν επίσης
Τα χελιδόνια της Καμπούλ ★★★½
Σκηνοθεσία: Ζαμπού Μπραϊτμάν, Ελεά Γκομπ-Μεβελέκ
Ακούγονται: Σιμόν Αμπκάριαν, Ζιτά Ανρό, Σουάν Αρλό
Animation με φόντο την Καμπούλ

Η δημιουργική ομάδα πίσω από το εξαιρετικό «Τρίο της Μπελβίλ» παραδίδει άλλο ένα συγκινητικό κινούμενο σχέδιο, αυτή τη φορά με φόντο την αφιλόξενη Καμπούλ κατά τη διάρκεια του καθεστώτος των Ταλιμπάν. Σε μια κοινωνία τρόμου, όπου η θέση της γυναίκας βρίσκεται στο κατώτατο επίπεδο, ένα νεαρό ζευγάρι ονειρεύεται τη φυγή προς έναν καλύτερο κόσμο. Οι εξελίξεις ωστόσο και η τύχη θα τους παίξουν άσχημο παιχνίδι. Χρησιμοποιώντας λιτό αλλά όμορφο σχέδιο, οι δημιουργοί του animation καταφέρνουν να ζωντανέψουν μια ερειπωμένη Καμπούλ, όπου οι άνθρωποι –και ειδικά οι γυναίκες– ζουν μέσα στον φόβο, στη φτώχεια και στις προσβολές. Η ιστορία αγάπης που παίρνει τραγική τροπή, κρύβει μέσα της πολυδιάστατους χαρακτήρες, οι οποίοι βοηθούν στον σχηματισμό του κοινωνικού πορτρέτου.

Αντρέι Ταρκόφσκι. Σινεμά σαν προσευχή ★★★
Σκηνοθεσία: Αντρέι Α. Ταρκόφσκι
Εμφανίζονται: Αντρέι Ταρκόφσκι, Λαρίσα Εγκόρκινα
Ο φιλόσοφος Ταρκόφσκι

Η ζωή και το έργο του μεγάλου Ρώσου κινηματογραφιστή παρουσιάζεται σε ένα ντοκιμαντέρ με δική του αφήγηση και σκηνοθεσία από τον γιο του, Αντρέι Αντρέγεβιτς. Η περιήγηση στο σινεμά και στις ιδέες του Ταρκόφσκι γίνεται με τρόπο ποιητικό, όπως δηλαδή και το στυλ που χαρακτήριζε τις ταινίες του. «Η τέχνη είναι η προσευχή μου», τον ακούμε να δηλώνει κάποια στιγμή, ενώ κάπου αλλού λέει πως «το σινεμά παγώνει τον χρόνο».

Μέσα από το ντοκιμαντέρ αναδύεται η μορφή ενός καλλιτέχνη ή φιλοσόφου, περισσότερο και από εκείνη του δεξιοτέχνη κινηματογραφιστή.

Φυσικά η πορεία περιλαμβάνει πολλά πλάνα και αναφορές από εμβληματικά φιλμ, όπως «Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν», ο «Καθρέφτης», ο «Stalker» και άλλα.

Γιοσέπ ★★★
Σκηνοθεσία: Aurel
Ακούγονται: Σέρζι Λόπεθ, Γκέραρντ Ερνάντεζ, Μπρούνο Σόλο
Φιλία σε στρατόπεδο συγκέντρωσης

Ο Γάλλος καρτουνίστας Aurel παρουσιάζει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, φέρνοντας στην επιφάνεια μια σκοτεινή πτυχή της σύγχρονης ευρωπαϊκής ιστορίας. Το 1939 και με τον ισπανικό εμφύλιο να πλησιάζει στο τέλος του, χιλιάδες δημοκρατικοί πολίτες από τη χώρα της Ιβηρικής περνούν στη Γαλλία αναζητώντας καταφύγιο. Εκεί θα τοποθετηθούν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, με τη γερμανική κατοχή να αποτελεί την αρχή ατελείωτων βασάνων. Το animation ακολουθεί την ιστορία δύο ανδρών, του (πραγματικού) καλλιτέχνη Γιοσέπ Μπαρτολί και του δεσμοφύλακά του, με τον οποίο θα αναπτύξει σχέση φιλίας και εμπιστοσύνης. Το φιλμ ακολουθεί την περιπέτεια του Γιοσέπ από τη Γαλλία μέχρι το Νταχάου και από εκεί στο Μεξικό, όπου θα συναντήσει τη σπουδαία Φρίντα Κάλο.

ΕΜΕΙΣ…

Το Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου Αθήνας παρουσιάζει τις «Ημέρες Ισπανόφωνου Κινηματογράφου» στις 12-14 Οκτωβρίου, μια νέα πρωτοβουλία η οποία συμπίπτει με τον ετήσιο εορτασμό για την ανακάλυψη της Αμερικής από τον Χριστόφορο Κολόμβο και αφορά όλους τους ισπανόφωνους πληθυσμούς, Ευρώπης και Λατινικής Αμερικής. Μέσα σε αυτό το διάστημα θα παρουσιαστούν διαδικτυακά (στο video.fecha.gr) έξι ταινίες, δύο κάθε ημέρα, οι οποίες θα είναι διαθέσιμες δωρεάν για συσκευές εντός Ελλάδας για 24 ώρες. Ανάμεσά τους βρίσκεται το πολυβραβευμένο «Ο Αγγελος» του Λουίς Ορτέγα, καθώς και το όμορφο animation «Ο Μπουνιουέλ στον λαβύρινθο με τις χελώνες». Περισσότερες πληροφορίες στο fecha.gr.

…ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ

Στο πρώτο γουέστερν της καριέρας του θα δούμε σύντομα τον Τομ Χανκς, όπως φαίνεται και από το πρώτο τρέιλερ του «News of the World». Στην ταινία, που έχει επικεφαλής τον διακεκριμένο σκηνοθέτη Πολ Γκρίνγκρας («22 July»), πρωταγωνιστεί ο λοχαγός Τζέφερσον Κάιλ Κιντ, ένας χήρος βετεράνος, ο οποίος πηγαίνει από πόλη σε πόλη μεταφέροντας ειδήσεις. Κάποια μέρα θα συναντήσει ένα εγκαταλελειμμένο 10χρονο κορίτσι, το οποίο θα προσπαθήσει να παραδώσει στον νόμο. Το γουέστερν είναι ένα από τα ελάχιστα κινηματογραφικά είδη που έλειπαν από τη «συλλογή» του Τομ Χανκς, με τον δημοφιλή ηθοποιό, όπως και πολλοί άλλοι σπουδαίοι στο παρελθόν, να ερμηνεύει έναν πιονέρο της Δύσης.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση