Γράφει ο Αιμίλιος Χαρμπής
Ως γνωστόν, ολόκληρη η κινηματογραφική βιομηχανία ζει αυτές τις μέρες στους ρυθμούς της επικείμενης συμφωνίας για την εξαγορά της Warner Bros. Discovery. Ενα από τα 2-3 πιο ιστορικά χολιγουντιανά στούντιο πωλείται και το μόνο που έχουμε να μάθουμε πια είναι το όνομα του αγοραστή· στις αρχές της εβδομάδας εθεωρείτο δεδομένο ότι αυτός θα ήταν το Netflix, ωστόσο, πλέον, τις ίδιες, αν όχι μεγαλύτερες, πιθανότητες έχει η Paramount Skydance, έπειτα από την αντιπρόταση των 108 δισ. δολαρίων (!), τα οποία, μάλιστα, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, δύνανται να καταβληθούν τοις μετρητοίς…
Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του ντιλ, σημειώνουμε ότι η επίσης θρυλική 20th Century Fox εξαγοράστηκε το 2019 από την Ντίσνεϊ έναντι 71,3 δισ. δολαρίων, ενώ η χρυσοφόρος Marvel μπήκε κάτω από την ίδια στέγη για μόλις 4 δισ. δολάρια το 2009. Σημαντικότερα πάντως από τα οικονομικά δεδομένα είναι όσα θα ακολουθήσουν τη συγκεκριμένη κίνηση και η επίδρασή τους στην ίδια την πορεία της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας. Διότι μπορεί ο πρόεδρος Τραμπ να αρνήθηκε σε πρόσφατη τοποθέτησή του να πάρει θέση, λέγοντας ότι «καμία από τις δύο εταιρείες δεν είναι ιδιαίτερα φίλη μου», όμως έπειτα από το δυνατό μπάσιμο της Paramount είναι σαφές ότι μπροστά ανοίγονται δύο αρκετά διαφορετικές προοπτικές.

Από τη μία υπάρχει η προσέγγιση του Netflix, το οποίο προσφέρει 82,7 δισ. δολάρια για το κινηματογραφικό σκέλος της Warner Bros. και για τον τηλεοπτικό βραχίονα του HBO. Με αυτή την κίνηση ο διαδικτυακός κολοσσός πετυχαίνει μια διπλή «νίκη»: αρχικά αποκτά την τεχνογνωσία, το προσωπικό και την ταινιοθήκη ενός από τα μεγαλύτερα χολιγουντιανά στούντιο και έπειτα βγάζει ουσιαστικά από τη μέση έναν από τους κυριότερους ανταγωνιστές του στο πεδίο της μικρής οθόνης – φυσικά προσθέτει στο δυναμικό του προγράμματα-θρύλους σαν τα «Sopranos» και «Game of Thrones», ενώ ταυτόχρονα αγοράζει την περίφημη «αισθητική» του ΗΒΟ, η οποία εξυμνείται από κοινό και κριτικούς εδώ και δεκαετίες.

Οσο για την Paramount, που ανέρχεται διαρκώς τα τελευταία χρόνια υπό τη διοίκηση του προέδρου και CEO, Ντέιβιντ Ελισον, μια επιτυχής εξαγορά θα την καθιστούσε πλέον βασικό παίκτη τόσο στο κινηματογραφικό όσο και στο τηλεοπτικό σκηνικό. Η διαφορά όμως έγκειται περισσότερο στη στρατηγική προσέγγιση. Στο πλαίσιο της προσφοράς της, η Paramount υπόσχεται την κυκλοφορία περισσότερων από 30 ταινίες τον χρόνο, τιμώντας παράλληλα τα «υγιή παραδοσιακά παράθυρα κυκλοφορίας». Με δυο λόγια, δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στη σκοτεινή αίθουσα και γενικότερα στην κινηματογραφική βιομηχανία.
Από την άλλη, ο Τεντ Σαράντος του Netflix, ο οποίος έχει κατά καιρούς αμφισβητήσει την εμπειρία του παραδοσιακού σινεμά, δήλωσε ότι «με το πέρασμα του χρόνου τα παράθυρα κυκλοφορίας των ταινιών θα εξελιχθούν σε ένα πολύ πιο φιλικό στον καταναλωτή μοτίβο, έτσι ώστε αυτές να συναντούν το κοινό πιο γρήγορα…». Σε ελεύθερη μετάφραση, ετοιμαστείτε για ταινίες που θα κάνουν ένα πέρασμα 15-20 ημερών από τις αίθουσες, προτού γίνουν διαθέσιμες διαδικτυακά, όπως συμβαίνει ήδη με κάποιους τίτλους του Netflix. Ο,τι και να συμβεί, πάντως, αυτό που μοιάζει βέβαιο είναι ότι το κινηματογραφικό τοπίο θα είναι σημαντικά αλλαγμένο την επομένη της (όποιας) συμφωνίας.



























