ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Να μη χάσουμε τη στροφή

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Κάτι που προκαλεί μια μάλλον θετική εντύπωση διαβάζοντας τα πρόσφατα αποτελέσματα της στατιστικής υπηρεσίας σε σχέση με τις εγγραφές μηχανοκίνητων οχημάτων, είναι το γεγονός ότι το 24,1% των εγγραφών αυτοκινήτων για το 2023 αφορούσαν υβριδικά αυτοκίνητα. Πρόκειται συνολικά για 10.959 εγγραφές, από το σύνολο των 45.494 που έγιναν τον χρόνο που πέρασε. Ένα στα πέντε οχήματα που ενεγράφησαν, ήταν υβριδικό. Καλύτερες οι επιδόσεις στην κατηγορία των αυτοκινήτων επιβατηγών σαλούν αυτοκινήτων, αφού από τις 36.608 εγγραφές, οι 10.819 ήταν υβριδικά αυτοκίνητα. Πολύ πιο κάτω βρίσκεται το μερίδιο που συγκεντρώνουν οι εγγραφές για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα κάτι που επιβεβαιώνει την εκτίμηση που εκφράζεται συχνά, ότι ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση είναι μακρύς και με εμπόδια.

Τα στοιχεία από τις νέες εγγραφές οχημάτων δείχνουν ότι, η προσπάθεια προώθησης των ηλεκτρικών οχημάτων η οποία έγινε ουσιαστικά μέσα από τα σχέδια επιδότησης της ηλεκτροκίνησης, έχει διπλασιάσει τον αριθμό των εγγραφών ηλεκτρικών οχημάτων, εν συγκρίσει με το 2022. Ανατρέχοντας στα στοιχεία προ διετίας, βλέπουμε ότι μόλις 739 ήταν οι νέες εγγραφές ηλεκτρικών οχημάτων. οι φετινές είναι 1322. Συνολικά μέσα σε δύο χρόνια έχουν εγγραφεί κάτι περισσότερο από 2 χιλιάδες ηλεκτρικά οχήματα, εκ των οποίων περίπου 1400 ήταν σαλούν. Το ότι ο αριθμός των ηλεκτροκίνητων έχει διπλασιαστεί μέσα σε δύο χρόνια είναι σίγουρα θετικό, είναι όμως αρκετό;

Η δέσμευση και ο στόχος του αρμόδιου Υπουργείου είναι ότι μέχρι το 2030 τα ηλεκτρικά οχήματα στους κυπριακούς δρόμους να ανέλθουν στις 80 χιλιάδες. Από τον στόχο αυτό μας χωρίζουν έξι χρόνια και 77 χιλιάδες εγγραφές ηλεκτρικών οχημάτων. Είναι αυτή η δέσμευση υλοποιήσιμη και εφικτή; Και ποιος ο στόχος για κάθε χρόνο, έτσι ώστε το 2030 να φτάσουμε αυτές τις 80 χιλιάδες;

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται ότι θα ανακοινωθεί το νέο σχέδιο επιχορήγησης για αγορά ηλεκτροκίνητων το οποίο εκτιμάται ότι θα αυξήσει τον αριθμό των ηλεκτρικών σαλούν κατά 1500 αυτοκίνητα. Προσθέτοντας άλλα 1500 αυτοκίνητα, ο αριθμός των οχημάτων θα φτάσει τις 4μιση χιλιάδες. Δεν υπολογίζονται οι χορηγίες για άλλα ηλεκτρικά οχήματα, ωστόσο και πάλι, το αποτέλεσμα δεν αλλάζει σημαντικά. Στην ηλεκτροκίνηση, είμαστε πίσω. Ίσως λοιπόν να πρέπει να δοθούν κίνητρα ουσιαστικά ώστε ένας οδηγός να πεισθεί ότι η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι προς όφελος του. Σε αυτό τον υπολογισμό πέραν της μείωσης του κόστους αγοράς, είναι εξαιρετικά σημαντικό το να υπάρχει ένα επαρκές δίκτυο φόρτισης των οχημάτων έτσι ώστε να μην υπάρχει ανασφάλεια στον οδηγό για το θέμα του ανεφοδιασμού του οχήματος του.

Είναι σημαντική ωστόσο το γεγονός ότι τα υβριδικά οχήματα αποτελούν πλέον μια επιλογή που κερδίζει έδαφος στους κυπριακούς δρόμους, και αυτό καταδεικνύουν τα στοιχεία- 11 χιλιάδες εγγραφές το 2023 και 6175 το 2022. Αυτή την στιγμή κατηγορία των υβριδικών σαλούν είναι εγγεγραμμένα γύρω στις 30 χιλιάδες αυτοκίνητα. Βεβαίως, στο σύνολο τους, τα εγγεγραμμένα οχήματα όλων των τύπων είναι γύρω στις 700 χιλιάδες. Αυτή την στιγμή, εκτιμάται ότι το 49% των εκπομπών ρύπων, προέρχονται από τις μεταφορές. Σίγουρα η εικόνα δεν μπορεί να αντιστραφεί από την μια στιγμή στην άλλη, ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι τα περιθώρια στενεύουν και είναι απαραίτητο ο αρμόδιος Υπουργός Μεταφορών, να προχωρήσει με κινήσεις κλειδιά ώστε να πετύχει την πολυσυζητημένη στροφή στην ηλεκτροκίνηση, μέσα στα, στενά πλέον, χρονικά πλαίσια που έχουν απομείνει.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Μαρία Ηρακλέους: Τελευταία Ενημέρωση

Εντυπωσιακές είναι για παράδειγμα οι αυξήσεις στις αφίξεις τουριστών από αγορές που μέχρι πρότινος δεν ήταν στον χάρτη, ...
Της Μαρίας Ηρακλέους