ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η κρίση «τραυματίζει» την οδική ασφάλεια

Οι «επικίνδυνες στροφές» της Λεμεσού, με οδηγό τον υπεύθυνο της Τροχαίας κ. Μ. Κατσουνωτό

Δεν μασάει τα λόγια του ο υπεύθυνος της Τροχαίας Λεμεσού Μιχάλης Κατσουνωτός, ούτε επιχειρεί να «κρύψει κάτω από το χαλί» τα τρωτά της Υπηρεσίας του. Παρά τη θετική καταγραφή των αποτελεσμάτων του 2013 με μειωμένες απώλειες όσον αφορά τα θανατηφόρα τροχαία της Λεμεσού, ο Μολώχ της ασφάλτου δείχνει να ζωντανεύει και πάλι. Από τις αρχές του 2014 μέχρι πρόσφατα οι νεκροί από θανατηφόρα, σε παγκύπριο επίπεδο, είναι κατά δύο περισσότεροι σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα.

–Τρίτο ήδη χρόνο στο τιμόνι της Τροχαίας Λεμεσού ο Μιχάλης Κατσουνωτός και δικαιωματικά μπορεί να κάνει μια αποτίμηση των θετικών και αρνητικών αυτού του διαστήματος

–Αποδεδειγμένα το 2013 ήταν η καλύτερη χρονιά για τη Λεμεσό, αναφορικά με τη μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων. Σημειώθηκαν τα λιγότερα (9 στον αριθμό) από το 1960. Σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο (2012) πετύχαμε μία μείωση στα θανατηφόρα της τάξης του 54%. Θετικό στοιχείο είναι κι ο περιορισμός των τροχαίων και των θανατηφόρων – το σημαντικότερο, στην παραλιακή λεωφόρο της Λεμεσού.

Πετύχαμε να αποχαρακτηριστεί ως δρόμος ταχείας κυκλοφορίας σε δρόμο κατοικημένης περιοχής με τουριστική κίνηση, καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας, εξού και το πρόγραμμα κατασκευής υπερυψωμένων πλατό διάβασης. Ως τώρα έχουν γίνει τέσσερα στο τμήμα της λεωφόρου της τουριστικής Αμαθούντας, που μειώνουν τη μεγάλη ευθεία του ίσου δρόμου, τη σπάζουν στη μέση και εμποδίζουν την ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων. Στο πρόγραμμα είναι η δημιουργία ακόμη 6 πλατό ως την περιοχή Εναερίου, ως μέτρο κυκλοφοριακής ύφεσης.

–Και τα αρνητικά που εσείς εντοπίζετε;

–Είναι παραδεκτό πως υστερούμε σε θέματα κυκλοφοριακής κουλτούρας και οδικής συμπεριφοράς. Ελέγχουμε μια πόλη με τέσσερις κεντρικές λεωφόρους, σχετικά καλό οδικό δίκτυο, αλλά έντονο το πρόβλημα της παράνομης κι άναρχης στάθμευσης στο κέντρο της πόλης. Λόγω της προαναφερόμενης έλλειψης σε προσωπικό, αδυνατούμε κι εμείς να αφιερώσουμε ποιοτικό χρόνο στον έλεγχο τροχαίας.

Σκεφτείτε μόνο ότι σε μία ημέρα, για παράδειγμα, μπορεί να έχουμε αναλάβει συνοδεία ποδηλατιστών, αστυνόμευση του Προέδρου της Δημοκρατίας που διαμένει και συχνά διακινείται στη Λεμεσό και κάποια άλλη εκδήλωση. Νομίζω πως θα απελευθερωθούν δυνάμεις για ποιοτικότερη επέμβαση της Τροχαίας, αν απαλλαγούμε από αυτού του τύπου καθήκοντα.
 
–Η οικονομική κρίση και κάποια οδικά έργα που ανεστάλησαν δεν δημιουργούν προβλήματα, με αντανάκλαση και στην οδική ασφάλεια;

–Ναι, κάποια έργα καθυστερούν εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, όμως και κάποια προγραμματισμένα έργα γίνονται. Σας είπα προηγουμένως για τη δημιουργία κι άλλων πλατό στην παραλιακή λεωφόρο.

Θα έλεγα πως η οικονομική κρίση δημιουργεί προβλήματα αρνητικής οδικής συμπεριφοράς στον κόσμο. Πολλές φορές ο οδηγός βγάζει την αρνητική του διάθεση και την επιθετικότητά του στον τροχονόμο που κάνει τη δουλειά του. Πριν από λίγο καιρό εντοπίστηκε στη Λεμεσό οδηγός να διαπράττει σε διάστημα λίγων ωρών, το ίδιο τροχαίο παράπτωμα. Πιάστηκε τρεις φορές να επικοινωνεί με το κινητό στην τράπεζα για να ρυθμίσει τις δόσεις του δανείου του!

«Αχίλλειος πτέρνα» η έλλειψη προσωπικού

–Η αδυναμία της Τροχαίας να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της, ακόμη και στα σοβαρά και επείγοντα, εντοπίζεται όντως στην έλλειψη προσωπικού;

–Πράγματι. Υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού στο Τμήμα Τροχαίας της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λεμεσού όπου υπηρετούν μόλις 62 αστυνομικοί με την κάθε βάρδια, ημερησίως, να αριθμεί μόλις 11 αστυνομικούς εκ των οποίων μόνο οι 3 μπορούν να βρίσκονται έξω στους δρόμους.
Συνολικά στην Αστυνομική Διεύθυνση Λεμεσού υπηρετούν μόλις 550 αστυνομικοί. Υπάρχει μια μείωση σε ποσοστό 10% παγκύπρια κι είναι χαρακτηριστικό ότι ο σημερινός αριθμός των αστυνομικών είναι σχεδόν ο ίδιος μ’ αυτόν της περιόδου πριν από το 1974. Να αναφέρω χαρακτηριστικά πως στο Τμήμα Τροχαίας υπηρετούσαν πριν από τέσσερα χρόνια 92 αστυνομικοί.

–Δεν μπορείτε να έχετε τη συνδρομή των δημοτικών τροχονόμων; Πιθανόν να καθοδηγούσατε τους τελευταίους για πιο ουσιαστικό έργο αστυνόμευσης κι διάψευση όσων παρατράγουδων ακούγονται;

–Δηλαδή; Τι ακούγεται;
 
–Λένε πως οι τροχονόμοι του Δήμου δεν απομακρύνονται από το κέντρο της πόλης, ανεξάρτητα ότι σοβαρά προβλήματα εμφανίζονται σε κάθε περιοχή της πόλης. Υπάρχουν και παράπονα ότι «χαρίζονται» σε παραβάτες.

–Είναι αδιανόητο, γενικά, να επικεντρώνεις τις ελάχιστες δυνάμεις που διαθέτεις σε συγκεκριμένους χώρους, ενώ τα σοβαρά τροχαία προβλήματα εντοπίζονται σε κάθε γωνιά της πόλης.
Δεν γίνεται για παράδειγμα τροχονόμοι του Δήμου Λεμεσού να ελέγχουν και να καταγγέλλουν όσους σταθμεύουν στον χώρο στάθμευσης του Εναερίου και δεν έχουν πληρώσει τέλος και να αγνοούν όσους είναι σταθμευμένοι παράνομα απέναντι, μπροστά από τις καφετέριες. Έχω συζητήσει αυτό το θέμα με τον Δήμαρχο, του απέστειλα δεκάδες επιστολές, αλλά δεν πήρα απάντηση.

–Η παράνομη και άναρχη στάθμευση στο κέντρο της πόλης αναστατώνει τη ζωή των κατοίκων και των εργαζομένων, ιδίως τις νύχτες της Παρασκευής, και του Σαββατοκύριακου. Τι κάνετε;
 
–Δεχόμαστε συνεχώς παράπονα και καταγγελίες για την παράνομη στάθμευση στο κέντρο της πόλης από τους κατοίκους και άλλους επηρεαζόμενους. Το πρόβλημα είναι εντονότερο την Παρασκευή και το Σάββατο.

Ο Δήμος Λεμεσού είχε υποσχεθεί να παραχωρεί έναν τροχονόμο κάθε Παρασκευή και Σάββατο βράδυ αλλά αυτό δεν έγινε λόγω άρνησης των συντεχνιών. Έχει γίνει επιτόπια εξέταση του προβλήματος τόσο από το Αρχηγείο αλλά και την Αστυνομική Διεύθυνση. Στην πρόσφατη σύσκεψη (28 Ιουλίου) δόθηκαν κάποιες κατευθύνσεις για επίλυση του προβλήματος.

Παράλληλα, ο Αστυνομικός Διευθυντής Λεμεσού, που ανέλαβε πρόσφατα καθήκοντα, άρχισε να επισκέπτεται τους χώρους του κέντρου της πόλης, όπου υπάρχουν τα σοβαρότερα τροχαία προβλήματα και παράνομης στάθμευσης. Ήδη αποστέλλονται επιστολές σε όλους τους αρμοδίους, τον Δήμο Λεμεσού, την Επαρχιακή Διοίκηση, τα Δημόσια Έργα, να μεριμνήσουν και να δώσουν λύσεις.

–Πρακτικά, ποια οδικά έργα κρίνονται ως άμεσης προτεραιότητας για την Τροχαία Λεμεσού;

–Όπως ήδη ανέφερα, υπάρχει εισήγηση για την τοποθέτηση 10 κυρτωμάτων κατά μήκος του παραλιακού. Έχουν ήδη τοποθετηθεί τα 4 και τα αποτελέσματα κρίνονται θετικά. Υπάρχει ακόμη εισήγηση για εγκατάσταση νησίδων στις λεωφόρους Ομονοίας και Νίκου Παττίχη καθώς επίσης και φώτων τροχαίας στη συμβολή του δρόμου του Αγίου Γεωργίου Χαβούζας με τη Νίκου Παττίχη. Θα πρόσθετα πως πρακτικά θα ενισχύσουμε τους ελέγχους για τη στάθμευση εμπορικών αυτοκινήτων τροφοδοσίας κατά μήκος του παραλιακού και ιδιαίτερα τις μεσημεριανές ώρες, όταν δημιουργούνται μεγάλα προβλήματα συνωστισμού και κίνδυνος για την ασφάλεια των διερχομένων.

–Γενικότερα κ. Κατσουνωτέ, ποιες κατευθύνσεις δίνονται από την Τροχαία, κατά την κυκλοφορία στους δρόμους στον τομέα ασφάλειας και για την προστασία της ανθρώπινης ζωής;

–Αυτές που πρόσφατα κοινοποιήθηκαν από την ηγεσία της Τροχαίας, με κύριο γνώρισμα την εμπλοκή κάθε αστυνομικού στον τομέα πρόληψης των τροχαίων. Φέτος από τις αρχές του χρόνου ώς τις 25 του Ιούλη, έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο 26 άνθρωποι με κύριες αιτίες την κατανάλωση αλκοόλ, την υπερβολική ταχύτητα, το κράνος και τη ζώνη. Οι νεκροί από θανατηφόρα είναι κατά δύο περισσότεροι σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στοχευμένες λοιπόν εκστρατείες για τις τέσσερις κυριότερες αιτίες, με συμβολή όλων των αστυνομικών, θα επιχειρεί πλέον το Σώμα. Στη σύσκεψη της Λευκωσίας, των υπευθύνων Τροχαίας όλων των επαρχιών, αποφασίστηκε όπως στο εξής εντατικοποιηθούν οι εκστρατείες, προ πάντων στις παράλιες περιοχές για έλεγχο αλκοόλ κι ανάπτυξη ταχύτητας, στους οδηγούς.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση