ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

To e-kalathi έχει κουράσει

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Είναι αλήθεια ότι η συζήτηση για το νομοσχέδιο περί καταγραφής και παρακολούθησης τιμών λιανικής πώλησης προϊόντων στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής έχει κουράσει. Το θέμα εξελίσσεται σε πεδίο αντιπαραθέσεων και πολιτικής διαμάχης, μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, και δεν προσεγγίζεται στην ουσία του. Ούτε αυτό το καλάθι αλλά ούτε και το προηγούμενο. Υπενθυμίζουμε τι περιλαμβάνει η παρούσα πρόταση, για όσους δεν κατάφεραν να παρακολουθήσουν τη συζήτηση στη Βουλή ή έχουν χαθεί μέσα στην πληθώρα δηλώσεων και αντιδηλώσεων για το θέμα.

Το e-kalathi, όπως και στην Ελλάδα το e-katanalotis, αφορά την καθημερινή καταγραφή των τιμών προϊόντων στις υπεραγορές και την ανάρτησή τους καθημερινά σε ψηφιακή πλατφόρμα ώστε ο καταναλωτής να είναι σε θέση να γνωρίζει εκ των προτέρων σε ποια υπεραγορά θα μπορεί να τα εξασφαλίσει στην καλύτερη τιμή. Η προηγούμενη πρόταση αφορούσε το Καλάθι του Νοικοκυριού. Και πάλι επρόκειτο για πρόταση βασισμένη στο παράδειγμα της Ελλάδας και αφορούσε στη δημιουργία μιας λίστας από βασικά αγαθά που θα επιλέγονται από το αρμόδιο υπουργείο, προκειμένου να συγκρατούνται οι τιμές σε 50 κωδικούς προϊόντων προς όφελος του καταναλωτή. Τελικά αυτό δεν προχώρησε και τελικά προωθήθηκε η νέα πρόταση για το e-kalathi. Όταν ακούμε, λοιπόν, από εκείνους που δεν ήθελαν να περάσει το Καλάθι του Νοικοκυριού, να το χρησιμοποιούν τώρα ως επιχείρημα για να μην ευνοούν την εφαρμογή και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού καλαθιού, είναι τουλάχιστον προκλητικό.

Είναι απαράδεκτο να επιχειρείται από το 2022 να προωθηθεί ένα εργαλείο για τον καταναλωτή με το οποίο είτε άμεσα (Καλάθι Νοικοκυριού) είτε έμμεσα (e-kalathi) να μπορεί να αντιμετωπίζει τον παρατεταμένο πληθωρισμό τροφίμων και όμως τίποτα να μην προχωρά. Αν λοιπόν δεν μπορούμε να περιμένουμε από πλευράς των υπεραγορών ή των προμηθευτών για παράδειγμα να συναινέσουν εύκολα στην εφαρμογή των πιο πάνω, δεν πρέπει να έχουμε απαιτήσεις από τους βουλευτές; Όταν επί μία ώρα στην τελευταία συνεδρία της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής συζητούσαν για τον ορισμό των επιχειρήσεων που θα αναρτούν τις τιμές των προϊόντων τους, τότε μπορούμε να καταλάβουμε ότι η συζήτηση όλων των άρθρων του νομοσχεδίου δεν θα είναι απλή υπόθεση.

Διαφορετικά και αλλεπάλληλα προσκόμματα προβάλλονται συνεχώς, με αποτέλεσμα η συζήτηση να παραμένει στάσιμη και ατελέσφορη. Το ερώτημα είναι: σε ποιο κοινό απευθύνονται οι βουλευτές; Ποιο το ζητούμενο των διαφωνιών τους και πού αποσκοπούν; Την ώρα που ο πληθωρισμός στο λιανικό τροφίμων αυξάνεται, την ώρα που οι τιμές των καυσίμων καλπάζουν, ανεβαίνουν τα επιτόκια και νέες αυξήσεις αναμένονται στους επόμενους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, στη Βουλή ροκανίζουν τον χρόνο για ένα ψηφιακό εργαλείο ενημέρωσης των καταναλωτών. Πρώτο βιολί στις διαφωνίες ο Συναγερμός, που παίζει τον αντιπολιτευτικό του ρόλο, αν και το e- kalathi ξεκίνησε ουσιαστικά επί διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη.

Ίσως το μόνο εύλογο επιχείρημα είναι η ανησυχία ότι το e-kalathi θα πλήξει τους μικρούς και τα μικρά σουπερμάρκετ. Εξακολουθώ όμως να πιστεύω ότι αυτή η κατηγορία καταστημάτων έχει το κοινό που τα προτιμά, και τα προτιμά όχι για το φθηνότερο καλάθι που θα πληρώσουν στο ταμείο αλλά είτε γιατί είναι κοντά στο σπίτι τους, είτε γιατί είναι εκείνη τη στιγμή στον δρόμο τους, είτε γιατί προτιμούν να στηρίζουν τις μικρότερες επιχειρήσεις, είτε γιατί προτιμούν χώρους με λιγότερο κόσμο, είτε γιατί τους αρέσει η εξυπηρέτηση κοκ. Η επιλογή εναπόκειται στον καθένα και δεν κατευθύνεται από ένα παρατηρητήριο των τιμών. Και στην τελική, υπάρχουν πιο φλέγοντα θέματα να ασχοληθούν οι αρμόδιοι, τα οποία καίνε την τσέπη του καταναλωτή και επηρεάζουν σημαντικά την καθημερινότητά του. Τιμές καυσίμων, κόστος ρεύματος, κόστος στέγασης, αυξήσεις στα επιτόκια. Αυτά προέχουν.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Μαρία Ηρακλέους: Τελευταία Ενημέρωση

Εντυπωσιακές είναι για παράδειγμα οι αυξήσεις στις αφίξεις τουριστών από αγορές που μέχρι πρότινος δεν ήταν στον χάρτη, ...
Της Μαρίας Ηρακλέους