

Του Πάρη Δημητριάδη
Με καταγωγή το Άμστερνταμ, ο 30χρονος Jordi van den Bussche, ευρύτερα γνωστός στο διαδικτυακό του κοινό ως «Kwebbelkop» θεωρείται κορυφαία περσόνα στους τομείς της τεχνολογίας, του gaming και της τεχνητής νοημοσύνης. Με αφορμή τη συμμετοχή του στο φετινό Digital Agenda Cyprus Summit 2025, περιγράφει στην «Κ» πώς κατόρθωσε να προσελκύσει περισσότερους από 20 εκατομμύρια ακόλουθους καθώς και τι πιστεύει για τα οφέλη αλλά και τους κινδύνους της τεχνητής νοημοσύνης.
–Είκοσι εκατομμύρια ακόλουθοι! Πώς συνέβη όλο αυτό;
–Πρώτα απ’ όλα, ευχαριστώ! Είναι κάπως τρελό όταν το σκέφτομαι. Το ταξίδι ξεκίνησε από την αγάπη που είχα για το gaming και τη δημιουργία βίντεο. Άρχισα να ανεβάζω gameplays, αστεία σχόλια, προκλήσεις και απλώς επένδυα πολλές ώρες, δοκιμάζοντας, αποτυγχάνοντας και επαναλαμβάνοντας. Με τον καιρό προσέλκυσα ένα κοινό που του άρεσε το στιλ μου, η συνέπειά μου στις δημοσιεύσεις και μάλλον η φωνή μου.
Σίγουρα όλο αυτό δεν έγινε από τη μια μέρα στην άλλη. Προέκυψε μέσα από επιμονή, προσήλωση στο τι άρεσε, προσαρμογή στις αλλαγές της πλατφόρμας, συνεργασίες και σταδιακή ενίσχυση της υποδομής μου. Μέχρι που έφτασε η στιγμή όπου το brand «Kwebbelkop» ξεπέρασε εμένα που απλώς έφτιαχνα βίντεο.
Συνοψίζοντας, θα έλεγα πως όλο αυτό με τους εκατομμύρια ακολούθους συνέβη με πάθος, συνέπεια και ευελιξία στα συστήματα πίσω από τις κάμερες.
–Είναι προτιμότερο να απευθύνεσαι σε συγκεκριμένους χρήστες ή να ανεβάζεις περιεχόμενο για το ευρύ κοινό;
–Μπορείς να κινηθείς ευρύτερα αλλά το να έχεις μια εξειδίκευση (niche) σε βοηθάει να ξεχωρίσεις νωρίτερα. Όταν ξεκινάς, είναι ευκολότερο να προσελκύσεις ένα πιστό κοινό όταν το περιεχόμενό σου αγγίζει σταθερά μια κοινότητα, π.χ. gamers ή λάτρεις της τεχνολογίας. Αφού κερδίσεις αξιοπιστία, μπορείς σταδιακά να επεκταθείς. Σίγουρα πιστεύω πως αν προσπαθήσεις να απευθυνθείς στους πάντες από την πρώτη μέρα, υπάρχει κίνδυνος να μην αφοράς κανένα τελικά.
–Ακολουθείς αυστηρή στρατηγική αναφορικά με τις ώρες που δημοσιεύεις το περιεχόμενό σου;
–Ναι και όχι. Σίγουρα υπάρχει στρατηγική. Θα δεις πότε είναι πιο ενεργό το κοινό σου και τι επιβραβεύει ο αλγόριθμος, μέσω παραδείγματος χάριν της διάδρασης τα πρώτα λεπτά. Ποιες ώρες, ποιες μέρες και ποια μοτίβα προσελκύουν τις περισσότερες θεάσεις είναι επίσης κάτι που θα δεις. Λογικό δεν είναι να θέλεις να δημοσιεύεις υλικό όταν έχεις μεγαλύτερες πιθανότητες για καλή απόδοση; Από την άλλη, αυτό δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι τόσο αυστηρό και να σε αγχώνει. Χρειάζεται ευελιξία. Μερικές φορές κάτι επίκαιρο ή αυθόρμητο αξίζει να δημοσιευτεί εκτός του «ιδανικού» ωραρίου. Με τον καιρό αποκτάς δεδομένα και υιοθετείς μοτίβα που σε βοηθούν να ξέρεις πώς περίπου θα κινηθείς.
–Ποια είναι η αγαπημένη σου πλατφόρμα και γιατί;
–Αυτό αλλάζει με τον καιρό και τις τάσεις αλλά αυτή τη στιγμή προτιμώ πλατφόρμες που επιτρέπουν και προωθούν σύντομη αφήγηση, χορταστική αλληλεπίδραση και καινοτομία. Βίντεο και διαδραστικότητα δηλαδή. Το YouTube είναι η αγαπημένη μου πλατφόρμα. Όμως τώρα με ενθουσιάζουν και οι νέες πλατφόρμες όπου η τεχνητή νοημοσύνη, τα avatars, οι εικονικοί influencers και το καθηλωτικό περιεχόμενο μπορούν να καινοτομήσουν.
Μια πλατφόρμα όπου οι δημιουργοί έχουν το πάνω χέρι είναι πιο ελκυστική, αφού προϋποθέτει λιγότερη εξάρτηση και μεγαλύτερη δυνατότητα να ξεπεράσεις τα όριά σου και να καινοτομήσεις.
–Ποια τα πλεονεκτήματα από την τεχνητή νοημοσύνη και τους εικονικούς influencers στις πλατφόρμες;
–Αυτό είναι ένα θέμα που με παθιάζει πολύ. Από τα μεγαλύτερα οφέλη είναι η εκδημοκρατικοποίηση της δημιουργικότητας και το γεγονός ότι άτομα που δεν έχουν από πίσω τους μεγάλα μπάτζετ ή ομάδες παραγωγής μπορούν πια με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης να φτιάξουν ποιοτικό περιεχόμενο με avatars. Η αποδοτικότητα του περιεχόμενου σου είναι ένα άλλο ισχυρό πλεονέκτημα, καθώς μπορείς μόνος ή μόνη σου να φτιάξεις ιστορίες που να εκτείνονται πολύ πέρα των δυνατοτήτων ενός ατόμου. Γενικώς, μέσω μιας μικτής πραγματικότητας όπου οι εικονικοί influencers συνυπάρχουν με διαδραστικές αφηγήσεις δημιουργούνται νέες μορφές έκφρασης, δημιουργικότητας και τέχνης.
–Και οι κίνδυνοι;
–Οτιδήποτε έχει να κάνει με την κατάχρηση της τεχνητής νοημοσύνης όπως είναι τα deepfakes, η αντιγραφή φωνών ή προσώπων χωρίς τη συγκατάθεσή τους, η πλαστοπροσωπία και η παραπληροφόρηση. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή γιατί τα μοντέλα της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να ενισχύσουν τη μεροληψία και την αδικία και να αναπαράγουν ή να ενισχύσουν επιβλαβείς προκαταλήψεις. Έπειτα είναι σοβαρά ερωτήματα που δεν έχουν απαντηθεί ικανοποιητικά, όπως το ποιος ελέγχει ή «κόβει τα φτερά» μιας εικονικής περσόνας και ποιος φέρει την ευθύνη όταν ένας εικονικός influencer πει κάτι επιβλαβές.
Κίνδυνος υπάρχει και από την πιθανότητα οι άνθρωποι να αρχίσουν να εμπιστεύονται την τεχνητή νοημοσύνη περισσότερο από την ανθρώπινη αλληλεπίδραση, με τις προφανείς κοινωνικές και δημοκρατικές συνέπειες. Τέλος, να σημειωθεί και η ενδεχόμενη μονοπωλιακή φύση και εξάρτηση των πλατφορμών. Αν μόνο λίγες εταιρείες παγκοσμίως καταντήσουν να ελέγχουν ολόκληρη την αλυσίδα των μέσων της τεχνητής νοημοσύνης, καθίσταται προφανές ότι μπορεί να συγκεντρωθεί υπερβολικά μεγάλη δύναμη στα χέρια ελάχιστων.