ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

To Facebook κάνει πράξη το Μετασύμπαν του Stephenson

Tι σηματοδοτεί το rebranding του Facebook σε Meta

Του Γιάννη Ιωάννου

Του Γιάννη Ιωάννου

Όταν ο Neal Stephenson έγραφε την νουβέλα «Snow Crash» το 1992, το Internet ασφαλώς και υπήρχε στις ΗΠΑ αλλά ένας όρος όπως το «Metaverse» (σ.σ. Μετασύμπαν) φάνταζε όντως προχωρημένη επιστημονική φαντασία. Η τελευταία μας δάνεισε και τον όρο του κυβερνοχώρου («Cyberspace») λίγα χρόνια νωρίτερα, το 1982, στο κλασικό μπεστ-σέλερ «Νeuromancer» του πατέρα του λογοτεχνικού είδους που ονομάστηκε «κυβερνοπάνκ», William Gibson. Λίγες δεκαετίες μετά η ιδέα της αλληλεπίδρασης ανθρώπων, άβαταρς και ψηφιακών δρώντων σε ένα τρισδιάστατο ψηφιακό χώρο με επαυξημένη πραγματικότητα δείχνει όχι μόνο να γίνεται πράξη αλλά και να αποτελεί τον πυρήνα της απόφασης του ιδρυτή του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, να μετονομάσει την εταιρεία του σε «Μeta» και να μιλήσει, ανοικτά, για το Μετασύμπαν και το επόμενο επενδυτικό βήμα σε μια κατάσταση πραγμάτων που για πολλούς θα διαδεχτεί το Internet –ως δίκτυο- όπως ιστορικά το γνωρίσαμε. Βέβαια, η μετονομασία του Facebook σε Meta δεν θα επηρεάσει το μεγαλύτερο και πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμη θα ποστάρουμε.. τσόφτες, θα τσακωνόμαστε για πολιτικά και μάππες και θα μετράμε τα likes μας στην δημοφιλή πλατφόρμα. Η κίνηση αποτελεί περισσότερο ένα επιχειρηματικό rebranding της εταιρείας –ιδίως υπό το βάρος των σκανδάλων των τελευταίων χρόνων. Και μια απόπειρα εισόδου, σε επενδυτικό κι ερευνητικό επίπεδο, στο πεδίο αυτό που πιθανόν να αναδιαμορφώσει το Internet τα επόμενα χρόνια σε μια πιο διαδραστική –του πραγματικού κόσμου- εικονική πραγματικότητα.

Τι σηματοδοτεί η αλλαγή

To Facebook (σ.σ. πρέπει να σκεφτόμαστε μαζί του και το WhatsApp, το Messenger και το Instagram καθώς και τις άλλες υπηρεσίες του ομίλου) μπορεί να βρέθηκε στο επίκεντρο αρνητικής κριτικής μετά το 2016 λόγω του σκανδάλου της Cambridge Analytica και της ρωσικής εμπλοκής σε καμπάνιες παραπληροφόρησης στις αμερικανικές εκλογές του 2016, ωστόσο το μεγαλύτερο πλήγμα που υπέστη ακούει στο όνομα Frances Haugen. Ο εν λόγω whistleblower έπληξε την πλατφόρμα εκ των έσσω αποκαλύπτοντας πολιτικές που έπληξαν την εικόνα της εταιρείας αλλά και «κενά» στον σχεδιασμό της πλατφόρμας αυτής καθ’ εαυτήν συμπεριλαμβανομένων προβληματικών πτυχών στην αρχιτεκτονική των αλγόριθμων του Μέσου. Η υπόθεση έφτασε μέχρι το αμερικανικό Κογκρέσο εγγράφοντας στην παγκόσμια κοινή γνώμη θέματα που εκτείνονταν από την διαχείριση της ιδιωτικότητας και της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του Facebook μέχρι ζητήματα που αφορούσαν στην διασφάλιση της ψυχικής υγείας των χρηστών –ιδίως στις περιόδους του εγκλεισμού λόγω της πανδημίας του Covid-19. Όλα αυτά τα ζητήματα μαζί με την πάγια πολιτική του Zoύκερμπεργκ να επανακαθορίζει, εδώ και 17 χρόνια, το Μέσο που έφτιαξε στο φοιτητικό του δωμάτιο και τον έφτασε στην κορυφή του κόσμου οδήγησαν στην μετονομασία. Αλλά και σε ένα υποσχόμενο, τεχνολογικά και επιχειρηματικά, πεδίο στο οποίο εφεξής η εταιρεία θα δώσει την προσοχή της.

Τι να αναμένουμε

Η στρατηγική μεταστροφή (brand και κατεύθυνση επενδυτικής έμφασης) του Facebook και η έλευση του Meta αποκτούν ξεχωριστό ενδιαφέρον. Στις ΗΠΑ ήδη αρκετοί έμπειροι παρατηρητές έκαναν παραλληλισμούς με τις μεγάλες καπνοβιομηχανίες –στην βάση της ιστορικής καταδίκης της Philip Morris για τον θάνατο καπνιστή (σ.σ. μετονομάστηκε σε Altria). Το ζήτημα, μιας και μιλάμε για τις ΗΠΑ, που δείχνει να απασχολεί έντονα είναι αυτό της εποπτείας του Meta και το πως το όραμα του Metaverse –όπως το περιέγραψε ο Ζούκερμπεργκ- θα μετουσιωθεί σε μια λειτουργική ψηφιακή κοινωνία, με κάποιο κοινωνικό συμβόλαιο που θα ορίζει το πως ζει κάποιος σε ένα περιβάλλον επαυξημένης πραγματικότητας. Η μεγάλη πρόκληση σε κάθε περίπτωση ορίζεται η μη επανάληψη των λαθών των τελευταίων χρόνων που έπληξαν το κύρος του Facebook αλλά και που δημιούργησαν σοβαρά τεχνοηθικά διλήμματα. Μέχρι οι όροι της επιστημονικής φαντασίας των 80’s και 90’s γίνουν καθημερινότητα το Facebook –στην Κύπρο τουλάχιστον- θα παραμείνει όπως το γνωρίζουμε:

Με τις αγγελίες τύπου «Modelo tou 2005, me problhma sto gearbox. Dektes prakseis me trakto, Κοκος», τα likes και τις καρδούλες, τις ποσταρισμένες φώτο με λουλούδια «καλημέρα στο πιο όμορφο γκρουπ του κόσμου» από το προφίλ της δασκάλας σου στο δημοτικό και με όση πολιτική καφρίλα, συνομωσιολογία και διάθεση για φλερτ μας έχει απομείνει.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Γιάννη Ιωάννου

Social: Τελευταία Ενημέρωση

Δημοσιογράφοι του Γαλλικού Πρακτορείου που βρίσκονται στη Ρωσία διαπίστωσαν ότι δεν είναι δυνατή πλέον η πρόσβαση στην πλατφόρμα ...
Kathimerini.gr
 |  SOCIAL