ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Οι τρεις δρόμοι της Ρωσίας για να αποφύγει τις ευρωπαϊκές κυρώσεις

Μέσω νέων αγοραστών, μείωσης παραγωγής ή αλλαγής σημαίας στα πλοία θα μπορούσε να βρει απαντήσεις στις ευρωπαϊκές κυρώσεις

Kathimerini.gr

Η Μόσχα θα μπορούσε να απαντήσει στις ευρωπαϊκές κυρώσεις για το ρωσικό πετρέλαιο αναζητώντας άλλους αγοραστές για το αργό της ή μειώνοντας την παραγωγή προκειμένου να διατηρήσει τις τιμές σε υψηλά επίπεδα. Οι ενέργειές της θα είχαν παγκόσμιο οικονομικό αντίκτυπο, εκτός αν παρέμβει ο ΟΠΕΚ.

Τη Δευτέρα, οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν για εμπάργκο στο 90% του ρωσικού αργού μέχρι το τέλος του έτους, στο πλαίσιο του έκτου πακέτου κυρώσεων κατά της Μόσχας.

Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, η Ρωσία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ και τη Σαουδική Αραβία και ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αργού μετά τη Σαουδική Αραβία.

«Αυτό που συμβαίνει τώρα θα αλλάξει το εμπόριο πετρελαίου και φυσικού αερίου στο μέλλον. Οι τιμές του πετρελαίου δεν θα μειωθούν σύντομα και οι επιπτώσεις των ρωσικών κυρώσεων θα είναι αισθητές για μερικά χρόνια», δήλωσε ο Χοσείν Ασκάρι, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο George Washington. Τόνισε επίσης πως «οι ΗΠΑ θα έπρεπε να είναι πιο σκληρές με τους πετρελαιοπαραγωγούς του ΟΠΕΚ προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγή πετρελαίου».

Σε αναζήτηση άλλων αγοραστών

Το αν η Ρωσία καταφέρει να εκφορτώσει το αργό της, στο οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις, και πόσο από αυτό μπορεί να πουλήσει, θα επηρεάσει τις τιμές του πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο. Περίπου το 36% των εισαγωγών πετρελαίου της ΕΕ προέρχεται από τη Ρωσία.

Ο Μιχαήλ Ουλιάνοφ, μόνιμος αντιπρόσωπος της Ρωσίας σε διεθνείς οργανισμούς στη Βιέννη, δήλωσε ότι η χώρα θα αναζητήσει άλλους αγοραστές για το πετρέλαιό της. «Όπως σωστά είπε χθες, η Ρωσία θα βρει άλλους εισαγωγείς», δήλωσε ο Ουλιάνοφ μέσω Twitter, στην πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

«Το αν αυτά τα βαρέλια θα κατευθυνθούν στην Ινδία, την Κίνα και την Τουρκία μπορεί να εξαρτηθεί από το αν η ΕΕ επιλέξει τελικά να στοχεύσει τις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές υπηρεσίες και αν οι ΗΠΑ επιλέξουν να επιβάλουν δευτερεύουσες κυρώσεις τύπου Ιράν», ανέφερε η Χελίμα Κροφτ, επικεφαλής της παγκόσμιας στρατηγικής εμπορευμάτων της RBC Capital Markets.

Η Μόσχα έχει ήδη δύο πιθανούς αγοραστές για το αργό της: την Κίνα και την Ινδία. Οι χώρες αυτές έχουν αγοράσει ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση και σύμφωνα με έμπειρους αναλυτές αυτό φαίνεται ότι θα συνεχιστεί.

Ενώ η Ινδία παραδοσιακά εισάγει πολύ λίγο αργό από τη Ρωσία – από 2% έως 5% ετησίως – οι αγορές της έχουν εκτοξευθεί τους τελευταίους μήνες. Η Ινδία αγόρασε 11 εκατ. βαρέλια τον Μάρτιο και ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στα 27 εκατ. τον Απρίλιο και στα 21 εκατ. τον Μάιο, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας δεδομένων εμπορευμάτων Kpler. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα 12 εκατ. βαρέλια που αγόρασε από τη Ρωσία ολόκληρο το 2021.

Η Κίνα ήταν ήδη ο μεγαλύτερος μεμονωμένος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου, αλλά οι αγορές πετρελαίου της έχουν επίσης εκτοξευθεί. Από τον Μάρτιο έως τον Μάιο, αγόρασε 14,5 εκατ. βαρέλια, τριπλάσια αύξηση σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler.

Μείωση της παραγωγής

Η Ρωσία θα μπορούσε επίσης να μειώσει την παραγωγή και τις εξαγωγές αργού για να αμβλύνει το πλήγμα στα οικονομικά της. Ο αντιπρόεδρος της ρωσικής πετρελαϊκής Lukoil, Λεονίντ Φεντούν, δήλωσε ότι η Ρωσία θα μπορούσε να επιλέξει στρατηγικά να περιορίσει την παραγωγή της, ευνοώντας τις υψηλές τιμές του πετρελαίου έναντι του μεριδίου στην παγκόσμια αγορά.

«Αξιωματούχοι στην Ουάσιγκτον έχουν εκφράσει την ανησυχία ότι η Μόσχα μπορεί να μειώσει τις εξαγωγές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού για να προκαλέσει οικονομικά προβλήματα στην Ευρώπη και να δοκιμάσει τη συλλογική αποφασιστικότητα των κρατών – μελών να υπερασπιστούν την Ουκρανία», δήλωσε η Χ. Κροφτ.

Αλλά αν η ρωσική παραγωγή μειωθεί, άλλοι παίκτες μπορεί να παρέμβουν για να βοηθήσουν στον έλεγχο των τιμών. Οι Financial Times ανέφεραν την Πέμπτη ότι η Σαουδική Αραβία είναι έτοιμη να αυξήσει την παραγωγή αργού αν η παραγωγή της Ρωσίας μειωθεί σημαντικά μετά τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η συμμαχία του ΟΠΕΚ θα πραγματοποιήσει τη μηνιαία συνεδρίασή της αργότερα την Πέμπτη.

Παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές

Από την έναρξη του πολέμου έχουν καταγραφεί 180 αλλαγές ιδιοκτησίας πλοίων από ρωσικές οντότητες σε μη ρωσικές, σύμφωνα με τα στοιχεία της Windward. Πολλά από τα πλοία πωλήθηκαν σε εταιρείες που εδρεύουν κυρίως στη Σιγκαπούρη, την Τουρκία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Νορβηγία.

Πηγή: CNBC

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση