
Μια αινιγματική και συνάμα δυσοίωνη πολιτική εξέλιξη εκτυλίχθηκε μέσα σε λίγες ώρες στη Ρωσία: Ο Ρομάν Σταροβόιτ, υπουργός Μεταφορών της χώρας μέχρι το πρωί της Δευτέρας, εντοπίστηκε νεκρός μέσα σε σταθμευμένο αυτοκίνητο στα περίχωρα της Μόσχας. Η άμεση εκτίμηση των ρωσικών αρχών ήταν ότι πρόκειται για αυτοκτονία.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Επιτροπής Ερευνών της Ρωσικής Ομοσπονδίας, το επικρατέστερο σενάριο είναι ότι ο Σταραβόιτ τερμάτισε τη ζωή του με πιστόλι, το οποίο βρέθηκε δίπλα του.
Το όπλο, σύμφωνα με ρωσικά μέσα ενημέρωσης, του είχε απονεμηθεί ως τιμητική διάκριση από το υπουργείο Εσωτερικών το 2023.
Σύμφωνα με το ρωσικό TASS, που επικαλείται την εκπρόσωπο της Ανακριτικής Επιτροπής της Ρωσικής Ομοσπονδίας, Σβετλάνα Πετρένκο, ο Σταροβόιτ έθεσε τέλος στη ζωή του στην πόλη Οντίντσοβο, μέσα στο Ι.Χ. του.
«Οι ανακριτικές αρχές εργάζονται στο σημείο, προκειμένου να διαπιστωθούν οι συνθήκες του περιστατικού», δήλωσε η ίδια.
Το παρασκήνιο της αποπομπής
Ο θάνατός του σημειώθηκε μόλις λίγες ώρες μετά την αιφνιδιαστική αποπομπή του από τον Βλαντιμίρ Πούτιν, με προεδρικό διάταγμα που δεν περιείχε καμία αιτιολόγηση.
Ομως το παρασκήνιο που αποκαλύπτεται από ρωσικά και ουκρανικά ΜΜΕ φωτίζει ένα τοπίο πίεσης, δυσμένειας και πιθανής εμπλοκής σε σκάνδαλο διαφθοράς που ερευνάται επισήμως στην περιφέρεια Κουρσκ – εκεί όπου ο Σταροβόιτ διετέλεσε κυβερνήτης από το 2019 ώς το 2024, προτού μετακινηθεί στην κυβέρνηση.
Η χρονική ακολουθία είναι πυκνή και αποκαλυπτική.
Στις 5–6 Ιουλίου, η ρωσική αεροπορική υποδομή γνώρισε ένα μεγάλο σοκ: σχεδόν 500 πτήσεις ακυρώθηκαν σε μεγάλους αερολιμένες, καθώς ο εναέριος χώρος έκλεισε λόγω απειλής ουκρανικών drones.
Ακολούθησε, στις 6 Ιουλίου, έκρηξη σε δεξαμενόπλοιο στο λιμάνι Ουστ-Λούγκα, προκαλώντας διαρροή αμμωνίας και νέα αναστάτωση στο σύστημα μεταφορών.
Το πρωί της 7ης Ιουλίου, ο Πούτιν υπέγραψε το διάταγμα αποπομπής του υπουργού.
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, η σορός του βρέθηκε στο όχημά του.
Το βάρος του υπουργείου Μεταφορών
Ομως τα προβλήματα είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα. Τον Μάιο του 2024, όταν ανέλαβε το υπουργείο Μεταφορών, ο Σταροβόιτ παρέλαβε έναν κρίσιμο και εύθραυστο τομέα, με τη ρωσική αεροπλοΐα να υποφέρει από έλλειψη ανταλλακτικών λόγω κυρώσεων, τις σιδηροδρομικές μεταφορές να πιέζονται από αυξημένο κόστος δανεισμού, και το σύστημα logistics να παραμένει σε πολεμική ένταση.
Τον Ιούλιο του ίδιου έτους, το Κουρσκ, η περιφέρεια που είχε διοικήσει, έγινε στόχος της μεγαλύτερης εισβολής ουκρανικών δυνάμεων σε ρωσικό έδαφος από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι μάχες κράτησαν μήνες.
Τον Απρίλιο του 2025, ο διάδοχός του στο Κουρσκ, Αλεξέι Σμιρνόφ, συνελήφθη με την κατηγορία της υπεξαίρεσης άνω του ενός δισεκατομμυρίου ρουβλιών, χρημάτων που είχαν διατεθεί για την οχύρωση των συνόρων. Σύμφωνα με ρωσικά και ουκρανικά μέσα, ο Σμιρνόφ κατέθεσε εις βάρος του προκατόχου του.
Σύμφωνα με άλλη πηγή του RIA Novosti, η υπόθεση υπεξαίρεσης κρατικών κονδυλίων για την κατασκευή οχυρωματικών έργων στην περιφέρεια Κουρσκ ενδέχεται να επεκταθεί με νέους εμπλεκόμενους.
Πηγές της ρωσικής μεταφορικής βιομηχανίας που επικαλείται το Reuters σημειώνουν ότι η απομάκρυνση του Σταροβόιτ είχε δρομολογηθεί πριν από το Διεθνές Οικονομικό Φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης, ενώ το όνομά του βρισκόταν στο μικροσκόπιο των ελεγκτικών αρχών για μήνες.
Στο ερώτημα αν η αποπομπή του σηματοδοτούσε απώλεια εμπιστοσύνης του Πούτιν, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ απάντησε: «Αν υπήρχε απώλεια εμπιστοσύνης, θα αναφερόταν ρητά στο διάταγμα. Δεν υπάρχει τέτοια διατύπωση».
Το υπουργείο Μεταφορών αρνήθηκε να σχολιάσει επισήμως, ενώ στη θέση του Σταροβόιτ τοποθετήθηκε προσωρινά ο πρώην κυβερνήτης του Νοβγκορόντ και νυν υφυπουργός, Αντρέι Νικίτιν.
Ο Πούτιν δημοσίευσε φωτογραφίες της συνάντησης μαζί του στο Κρεμλίνο, και σύμφωνα με τον Πεσκόφ, «ο πρόεδρος θεωρεί ότι η εμπειρία και τα επαγγελματικά προσόντα του Νικίτιν είναι τα κατάλληλα για να διασφαλιστεί η συνέχεια του έργου ενός εξαιρετικά σημαντικού υπουργείου».
Με πληροφορίες από Reuters, Meduza, Hromadske, Kyiv Independent, Tass, Ria Novosti,