
ΠΗΓΗ: Reuters
Οι δοκιμές του αμερικανικού Ναυτικού για αυτόνομα σκάφη–drones αποκαλύπτουν σοβαρά προβλήματα λογισμικού και ατυχήματα, θέτοντας σε αμφισβήτηση το φιλόδοξο σχέδιο για τη δημιουργία στόλου που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει την Κίνα στον Ειρηνικό.
Τον Ιούλιο, σε δοκιμή ανοιχτά της Καλιφόρνια, ένα από τα νέα αυτόνομα σκάφη ακινητοποιήθηκε λόγω βλάβης. Ενα δεύτερο drone, αδυνατώντας να ελεγχθεί, προσέκρουσε με δύναμη πάνω του, πέρασε από το κατάστρωμα και κατέληξε ξανά στη θάλασσα. Το περιστατικό καταγράφηκε σε βίντεο που εξασφάλισε το Reuters.
Σε άλλη δοκιμή, ένα αυτόνομο σκάφος της BlackSea Technologies, ενώ ρυμουλκούνταν, επιτάχυνε ξαφνικά, ανατρέποντας το υποστηρικτικό σκάφος και ρίχνοντας τον καπετάνιο στη θάλασσα.
Οι αποτυχίες αυτές αποδίδονται σε συνδυασμό σφαλμάτων λογισμικού και ανθρώπινων λαθών.
Το Πεντάγωνο ανέστειλε σύμβαση σχεδόν 20 εκατ. δολαρίων με την L3Harris, η οποία ανέπτυσσε μέρος του αυτόνομου λογισμικού. Η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει, υποστηρίζοντας πάντως την ασφάλεια και αξιοπιστία των προϊόντων της.
Η ανάπτυξη στόλου θαλάσσιων drones αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για τον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος με τον πρόσφατο «μεγάλο, όμορφο νομοσχέδιο» (σ.σ.:Big Beautiful Bill) ενέκρινε περίπου 5 δισ. δολάρια για συστήματα ναυτικής αυτονομίας.
Το πρόγραμμα «Replicator» του Πενταγώνου, ύψους 1 δισ., στοχεύει στην απόκτηση χιλιάδων εναέριων και θαλάσσιων drones.
Η BlackSea, που παράγει το Global Autonomous Reconnaissance Craft (GARC), λαμβάνει ήδη τουλάχιστον 160 εκατ. δολάρια από το Ναυτικό, ενώ η ανταγωνίστρια Saronic αναπτύσσει το sea drone Corsair, με επενδυτές όπως οι Andreessen Horowitz και 8VC.
Ωστόσο, το κεντρικό πρόγραμμα προμηθειών του Ναυτικού (PEO USC) έχει εισέλθει σε κρίση.
Ο επικεφαλής του, υποναύαρχος Κέβιν Σμιθ, απομακρύνθηκε μετά από έρευνα του επιθεωρητή του Ναυτικού, ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας Στίβεν Φάινμπεργκ εξέφρασε ευθέως αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα και το κόστος των συστημάτων σε πρόσφατη συνάντηση με ναυάρχους.
Το PEO USC έχει τεθεί υπό αναθεώρηση και ενδέχεται να αναδιαρθρωθεί ή να καταργηθεί.
Οι φιλοδοξίες πάντως παραμένουν. Το Ναυτικό ζήτησε προτάσεις για το νέο πρόγραμμα Modular Attack Surface Craft, που θα αφορά μεσαία και μεγάλα αυτόνομα σκάφη ικανά να μεταφέρουν φορτία, να εκτελούν αποστολές επιτήρησης ή ακόμη και επιθέσεις.
Όπως σημειώνει ο αναλυτής Τ.Χ. Χάμες του Atlantic Council, «το Ναυτικό προσπαθεί να αλλάξει δεκαετίες παράδοσης με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Ενα σύστημα που έχει μάθει να φτιάχνει μεγάλα πλοία με διαδικασίες ετών, καλείται ξαφνικά να κινηθεί σαν startup».