ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Έχουν τελικά συμβάλει οι κάμερες στη μείωση των θανατηφόρων;

Οι στόχοι και τα επόμενα βήματα μετά την τοποθέτηση καμερών - Στοιχεία τριετίας ανά επαρχία για τα θανατηφόρα

Της Ιωάννας Κυριάκου

Μια ακόμη τραγωδία στην άσφαλτο σημάδεψε τις πρώτες ημέρες του Φλεβάρη στην Κύπρο, αφού η Αστυνομία ανακοίνωσε το πρωί της Δευτέρας (05/01) ότι σε θανατηφόρα οδική σύγκρουση που συνέβη το βράδυ της Κυριακής στη Λάρνακα, έχασε τη ζωή του 25χρονος Μάριος Ροδίτης. Η είδηση του θανάτου του νεαρού μοτοσικλετιστή ήρθε την ίδια ημέρα που τέθηκαν σε λειτουργία ακόμη οκτώ κάμερες φωτοεπισήμανσης σε τέσσερα σημεία στις Επαρχίες Λάρνακας και Λεμεσού, εγείροντας ερωτήματα για το κατά πόσο οι κάμερες τροχαίας συμβάλλουν όντως στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Οι αρμόδιες αρχές εκτιμούν ότι μια ενδεχόμενη αύξηση των θανατηφόρων συγκρούσεων δεν σημαίνει ότι δεν έχουν επιτευχθεί οι στόχοι, τονίζουν ότι τα πλείστα σοβαρά ατυχήματα οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος και διαβεβαιώνουν ότι προχωρούν σε επιπρόσθετα βελτιωτικά μέτρα για απάβλυνση του προβλήματος. 

Το θανατηφόρο της 4ης Φεβρουαρίου

Το νέο θανατηφόρο δυστύχημα σημειώθηκε γύρω στις οκτώ το βράδυ της Κυριακής στη λεωφόρο Λύσου Σανταμά. Σύμφωνα με την Τροχαία, άνδρας ηλικίας 62 ετών, ενώ οδηγούσε το σαλούν αυτοκίνητο του όταν σε κάποιο σημείο του δρόμου, με βάση και τις εξετάσεις που έγιναν, φαίνεται να είχε επιχειρήσει επαναστροφή, με αποτέλεσμα το όχημά του να ανακόψει την πορεία μοτοσικλέτας μεγάλου κυβισμού που οδηγούσε εξ αντιθέτου ο 25χρονος. Στον οδηγό του αυτοκινήτου έγινε έλεγχος αλκοόλης και ναρκοτέστ με αρνητικό αποτέλεσμα. Εναντίον του εκδόθηκε δικαστικό ένταλμα και συνελήφθη γύρω στα μεσάνυκτα, ενώ σήμερα οδηγήθηκε ενώπιον του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λάρνακας, το οποίο εξέδωσε εναντίον του διάταγμα κράτησης για επτά μέρες. Εναντίον του 62χρονου διερευνώνται τα αδικήματα της πρόκλησης θανάτου εξ αμελείας και αμελούς οδήγησης.

Ανά πάσα στιγμή αναδιάταξη των καμερών

Μιλώντας για τους στόχους μετά την τοποθέτηση καμερών αλλά και τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, ο Υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Τάσος Ασιήκκης, εκτίμησε μιλώντας στον «ΣΠΟΡ FM 95.0» και την «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ», πως η τοποθέτηση περισσότερων καμερών βοηθά στην οδική συνείδηση, επισημαίνοντας ότι είναι αποδεδειγμένο ανά το παγκόσμιο πως συμβάλλουν στην μείωση των οδικών θανάτων και σοβαρών τραυματισμών. «Ακόμη και αν έχουμε κι άλλα θανατηφόρα στη λίστα μας μπορούμε να πούμε ότι διαχρονικά έχει επιτευχθεί μια μείωση. Τα τελευταία χρόνια τα δεδομένα παρουσιάζουν πτωτική τάση και στις σοβαρές και στις θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις». Απαντώντας στις αντιδράσεις ότι οι κάμερες δεν φέρνουν αποτελέσματα και ότι τοποθετούνται σε σημεία στα οποία δεν φαίνεται να έχουν προκληθεί οδικές συγκρούσεις, ο κ.  Ασιήκκης είπε πως η επιλογή των σημείων έγινε μετά από έρευνα σε βάθος δεκαετίας για το πού υπήρξαν σοβαρά ατυχήματα. Ανά πάσα στιγμή, εξήγησε, «μπορούμε να προβούμε σε μια αναδιάταξη αυτών των σημείων και να μετακινήσουμε κάποιες συσκευές σε άλλα σημεία».

Νέα φλας σε Λάρνακα και Λεμεσό

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αστυνομίας από τη Δευτέρα (5/2) τέθηκαν σε λειτουργία ακόμη οκτώ κάμερες φωτοεπισήμανσης σε τέσσερα σημεία στις Επαρχίες Λάρνακας και Λεμεσού.

Συγκεκριμένα, στην επαρχία Λεμεσού θα ενεργοποιηθούν δύο κάμερες στη Συμβολή των Λεωφόρων 28ης Οκτωβρίου και της Ιάκωβου Τομπάζη και δύο στη συμβολή Λεωφόρων Αμαθούντος έναντι Ξενοδοχείου Αρσινόη. Δυο τοποθετούνται στη συμβολή Λεωφόρων Αμαθούντος και οδού Αριάδνης.

Στη Λάρνακα θα ενεργοποιηθούν δύο συσκευές σε τμήμα του δρόμου Κιτίου-Μαζωτού για έλεγχο της ταχύτητας.

Μετά την εξέλιξη αυτή, ο αριθμός των σημείων όπου λειτουργούν σταθερές κάμερες φωτοεπισήμανσης ανά επαρχία διαμορφώνεται ως εξής:

  • Λευκωσία: 5 σημεία, 16 κάμερες
  • Λεμεσός: 5 σημεία, 14 κάμερες
  • Λάρνακα: 7 σημεία, 20 κάμερες
  • Πάφος: 5 σημεία, 18 κάμερες

Επιπλέον, αναμένεται η σταδιακή λειτουργία σταθερών καμερών φωτοεπισήμανσης σε άλλα 12 σημεία, στη Λευκωσία, τη Λεμεσό και τη Λάρνακα. Με τον τρόπο αυτό, αναμένεται ότι μέχρι το τέλος Μαρτίου 2024, θα λειτουργούν συνολικά 90 σταθερές κάμερες, σε 30 σημεία του οδικού δικτύου.

Στοιχεία τριετίας ανά επαρχία

Ερωτηθείς γιατί δεν είναι στο πρόγραμμα των αρμόδιων φορέων η εγκατάσταση καμερών στην επαρχία Αμμοχώστου, ο κ. Ασιήκκης διευκρίνισε ότι σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, από το 2020 μέχρι το 2022 οι πλείστες θανατηφόρες και σοβαρές οδικές συγκρούσεις σημειώθηκαν σε Λευκωσία και Λεμεσό. Ειδικότερα:

  • Λευκωσία: 34 νεκροί, 146 σοβαρά τραυματίες και 155 ελαφρά τραυματίες
  • Λεμεσός: 40 νεκροί, 255 σοβαρά τραυματίες και 194 ελαφρά τραυματίες
  • Λάρνακα: 21 νεκροί, 165 σοβαρά τραυματίες και 146 ελαφρά τραυματίες
  • Πάφος: 18 νεκροί, 51 σοβαρά τραυματίες και 78 ελαφρά τραυματίες
  • Αμμόχωστος: 14 νεκροί, 72 σοβαρά τραυματίες, 38 ελαφρά τραυματίες
  • Μόρφου: 3 νεκροί, 27 σοβαρά τραυματίες και 16 ελαφρά τραυματίες

Φέτος η Κύπρος μετρά ήδη έξι νεκρούς στην άσφαλτο, ενώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο ο αριθμός ανερχόταν επίσης στους έξι.

Επιπρόσθετα μέτρα για απάβλυνση του προβλήματος

Μπορεί τα συστήματα φωτοεπισήμανσης και κινητών καμερών να βελτίωσαν τους αριθμούς των ατυχημάτων σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο δεν κατάφεραν λύσουν το όλο ζήτημα, με τις αρμόδιες αρχές να προχωρούν σε επιπρόσθετα μέτρα. Ο κ. Ασιήκκης δήλωσε ότι υπάρχουν ακόμη πολλές βελτιωτικές κινήσεις που μπορούν να γίνουν και ήδη έχουν δρομολογηθεί  ενέργειες, σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες υπηρεσίες, όπως η υιοθέτηση του μέτρου της σχολής παραβατών και η υιοθέτηση κανονιστικού πλαισίου για τις συσκευές προσωπικής κινητικότητας. Για το δεύτερο ξεκαθάρισε ότι θα εξεταστούν επιπρόσθετα μέτρα καθότι πολλοί χρήστες χρησιμοποιούν τα σκούτερ σε δρόμους όπου δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία.

Σύμφωνα μάλιστα με προηγούμενα ρεπορτάζ της «Κ», με κύριο στόχο την απάβλυνση του προβλήματος τοποθετήθηκαν φωτεινές πινακίδες, δύο στο δρόμο Λευκωσίας - Λεμεσού και άλλες δύο στο δρόμο Λευκωσίας - Λάρνακας (σημείο που ενώνεται ο αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας-Λάρνακας με Λεμεσού-Λευκωσίας), οι οποίες θα ενημερώνουν το κοινό για το τι συμβαίνει στον αυτοκινητόδρομο και αναμένεται να λειτουργήσουν από μέρα σε μέρα. Το Υπουργείο Μεταφορών και Τμήμα Δημοσίων Έργων μελετά και την εγκατάσταση και λειτουργία περισσότερων πινακίδων με emoji στο αστικό οδικό δίκτυο, ενώ πήραν το πράσινο φως για επέκταση και άλλων θυρών έκτακτης ανάγκης σε τρεις αυτοκινητόδρομους.

Φωτογραφία από τις θύρες έκτακτης ανάγκης στον Α1 αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού. 

Έξυπνα φώτα και χρονοδιακόπτες

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η προμήθεια καμερών που θα εγκατασταθούν σε όλη την Κύπρο για παρακολούθηση της τροχαίας κίνησης στους αυτοκινητοδρόμους και των ατυχημάτων. Όπως είχε δηλώσει στις αρχές του έτους ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης, «θα προχωρήσουμε με τη δημιουργία ενός επιχειρησιακού κέντρου για το θέμα της Τροχαίας, θα υπάρχει προσωπικό το οποίο θα παρακολουθεί αυτές τις συνθήκες στους δρόμους και για να μπορούν να λαμβάνονται και μέτρα».

Ο κ. Βαφεάδης είπε επίσης ότι πρόθεση είναι εγκατασταθούν έξυπνα φώτα σε όσους περισσότερους κόμβους είναι δυνατόν για να μειωθεί ο χρόνος κατά τον οποίο θα περιμένουν οι οδηγοί, αν στην άλλη κατεύθυνση δεν υπάρχει αυτοκίνητο. Μιλώντας στην «Κ», διευκρίνισε πώς έγινε η προσφοριοδότηση και αναμένεται να ξεκινήσει η υλοποίηση τους.

Ερωτηθείς αν το υφιστάμενο σύστημα καμερών μπορεί να δεχθεί χρονοδιακόπτες, ο Υπουργός απάντησε ότι αν υπάρχει συνδυασμός αντίστροφης χρονομέτρησης με έξυπνα φώτα, αυτό θα δημιουργήσει τεράστια σύγχυση. Την ίδια ώρα ο κ. Ασιήκκης σημείωσε ότι για το θέμα του χρονοδιακόπτη η Αστυνομία τάσσεται με τη θέση του Τμήματος Δημοσίων Έργων ότι δεν συστήνεται η εγκατάσταση στην Κύπρο στο παρόν στάδιο, λόγω τεχνικών παραμέτρων.

Για τις διασταυρώσεις, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι εξετάζεται το εάν μπορεί να αναβοσβήνει το βέλος αντί να υπάρχει χρονοδιακόπτης. Επανέλαβε ότι όποιος εισέλθει στη διασταύρωση όταν είναι πράσινο, τότε έστω και αν σβήσει το πράσινο βέλος δεν τιμωρείται επειδή θεωρείται ότι εισήλθε στη διάβαση νόμιμα. Κάποιος ο οποίος θα περάσει την ώρα που σβήνει το πράσινο βέλος, προχωρήσει πάνω στη διάβαση πεζών και παραβιάσει τη γραμμή του αλτ, τότε θεωρείται ότι έχει εισέλθει στον κόμβο με κόκκινο σηματοδότη και τιμωρείται.

Πρόστιμα με SMS και email

Στην Νομική Υπηρεσία βρίσκεται η πρόταση για αποστολή SMS και email στον ιδιοκτήτη του οχήματος που προέβη σε κάποια παράβαση. Στη συνέχεια θα οδηγηθεί στο Υπουργικό και ακολούθως στη Βουλή. Πρόθεση, όπως είπε στην «Κ» ο Υπουργός, είναι να επικοινωνεί η εταιρεία με τους πολίτες μέσω sms ή email και να τους ενημερώνει ότι έχουν πρόστιμο. Θα τους δίνεται παράλληλα η δυνατότητα να το πληρώνουν ηλεκτρονικά.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Ιωάννας Κυριάκου

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση