

Του Χρίστου Μπουρή
Σε καθημερινό εφιάλτη έχει μετατραπεί η ζωή των πολιτών στους δρόμους της Κύπρου, ειδικά μετά την έναρξη - τον περασμένο Σεπτέμβριο - της νέας σχολικής χρονιάς. Αν και η Λευκωσία εξακολουθεί να έχει τον μεγαλύτερο πληθυσμό, το κυριότερο πρόβλημα τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στην επαρχία Λεμεσού, όπου το κυκλοφοριακό χάος ταλαιπωρεί τους Λεμεσιανούς, όχι μόνο τις ώρες αιχμής, αλλά πλέον και καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Μικροατυχήματα δημιουργούν τεράστια προβλήματα, ενώ φαίνεται πως το οδικό δίκτυο της Λεμεσού αδυνατεί να εξυπηρετήσει τον συνεχώς αυξανόμενο πληθυσμό της περιοχής, ως επακόλουθο της ανάπτυξης. Πέραν όμως των έργων που αφορούν το οδικό δίκτυο, η καλλιέργεια κουλτούρας για χρησιμοποίηση εναλλακτικών μέσων μοιάζει πιο αναγκαία από ποτέ.
Η «Κ» προσπαθώντας να εντοπίσει τους λόγους που προκαλούν το μεγάλο αυτό πρόβλημα, αλλά και τις λύσεις που θα μπορούσαν να μετριάσουν την κατάσταση, επικοινώνησε με τον κ. Μιχάλη Λαμπρινό, Πρόεδρο του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Κύπρου. Ο κ. Λαμπρινός υπογράμμισε το ό,τι πρέπει αρχικά να εφαρμοστεί και να γίνει η απαραίτητη αναθεώρηση του σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας. Σημείωσε πως η Κύπρος είναι με διαφορά η χώρα που χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο το αυτοκίνητο ως μέσο μεταφοράς, με ένα ποσοστό 90 με 95 τις εκατό. Ο κ. Λαμπρινός τόνισε πως μια μείωση της τάξης του 10 με 15 τις εκατό θα κάνει αρκετή διαφορά. Σημείωσε πως μέχρι στιγμής η περισσότερη βάση δίνεται στο κτίσιμο και στη διάπλαση των δρόμων, κάτι που είναι θετικό, αλλά ταυτόχρονα δεν ενθαρρύνει τη χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς.
Στροφή στις συγκοινωνίες
Ο συγκοινωνιολόγος δήλωσε πως ο πιο καλός τρόπος αυτή τη στιγμή είναι να γίνει μετατόπιση στις δημόσιες συγκοινωνίες, με τον ίδιο να αναφέρει πως «πλέον οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι αρκετά καλές». Για να γίνει αυτό χρειάζονται βελτίωση οι υποδομές, οι λεωφορειολωρίδες, που για να γίνουν θα πρέπει να πάρουν χώρο από το αυτοκίνητο στο οδικό δίκτυο. Υπογράμμισε πως μια άλλη υποδομή που χρειάζεται μεγάλη βελτίωση είναι οι υποδομές του να πάει κάποιος στη στάση. Τα πεζοδρόμια στην Κύπρο «είναι χάλια», δήλωσε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε ό,τι «τα αυτοκίνητα πάνω στα πεζοδρόμια είναι μια μάστιγα στην Κύπρο».
«Θα πρέπει να γίνει ένα πρόγραμμα για τα πεζοδρόμια, πρόγραμμα βελτίωσης των πεζοδρομίων με κάθε πόλη να κάνει το δικό της σχέδιο για βελτίωση όλων των πεζοδρομίων», πρόσθεσε, έτσι ώστε ο πολίτης να μπορεί να πάει από την κατοικία του εύκολα με τα πόδια στις στάσεις των λεωφορείων. Ο κ. Λαμπρινός μίλησε για την ανάγκη περαιτέρω ενημέρωσης των πολιτών με διαφημίσεις και κυρίως για την εφαρμογή που μπορεί ο κόσμος να βλέπει τα δρομολόγια των λεωφορείων.
Ερωτηθείς για το που οφείλεται κυρίως το πρόβλημα της Λεμεσού και πόσο επηρεάζει η αύξηση του πληθυσμού, ο κ. Λαμπρινός είπε πως «ήταν λίγο πιο απότομη η αύξηση του πληθυσμού στη Λεμεσό, αν κρίνω από τις μελέτες που κάναμε, ο πληθυσμός της Λευκωσίας συνεχίζει να είναι μεγαλύτερος, όμως η Λεμεσός έχει τον αυτοκινητόδρομο που λες και χωρίζει τη Λεμεσό, λες και είναι ένα εμπόδιο πάνω στους κόμβους του αυτοκινητόδρομο», όπου εκεί παρατηρείται και το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Αξίζει να αναφερθεί πως ο αυτοκινητόδρομος από το σημείο της Γερμασόγειας μέχρι το ΓΝ Λεμεσού χρησιμοποιείται από 90.000 οχήματα το 24ωρο, ενώ στη Λευκωσία ο πιο πολυσύχναστος δρόμος είναι ο αστικός αυτοκινητόδρομος από τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού προς το Τρόοδος και σε αυτόν διακινούνται καθημερινά κι από τις δύο κατευθύνσεις 48.000 οχήματα.
Αλλαγή πολιτικής στους χώρους στάθμευσης
Την ίδια ώρα, ένα άλλο μέτρο που θα μπορούσε να βοηθήσει στην αποσυμφόρηση της κίνησης είναι η αλλαγή πολιτικής στα πάρκινγκ. Συγκεκριμένα, στο κέντρο θα πρέπει να μειωθούν οι χώροι και να γίνει μια διαφορετική πολιτική που θα ρύθμιζε καλύτερα τη ροή. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Λαμπρινός οι τιμολογήσεις στους τόπους στάθμευσης ευνοούν τη στάθμευση μακράς διαρκείας, κάτι που ενισχύει το πρόβλημα. Όπως προσθέτει, η πολιτική θα μπορούσε να συνδεθεί με ένα ταμείο για να μην υπάρχει και η αντίληψη πως οι χώροι στάθμευσης είναι ένα «φοροεισπρακτικό μέτρο».