ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Π. Προδρόμου: Οι φετινές Παγκύπριες είναι μια μεγάλη πρόκληση για το ΥΠΠΑΝ

«Θα συνεχίσουμε βέβαια εφαρμόζοντας τα προβλεπόμενα μέτρα υγειονομικής προστασίας»

ΚΥΠΕ

Οι φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις είναι πραγματικά μια μεγάλη πρόκληση για το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, είπε ο πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου, Πρόδρομος Προδρόμου, σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ.

Εξάλλου, όπως είπε ο Υπουργός Παιδείας, ο πρώτος στόχος στην επόμενη περίοδο είναι η συλλογική υπευθυνότητα για να νικήσουμε οριστικά την πανδημία.

«Μπορώ να πω ότι τα σχολεία είναι ένας από τους χώρους όπου τηρούνται σχετικά περισσότερο τα αναγκαία μέτρα», πρόσθεσε.

Σε ερώτηση πώς εξελίσσεται η κατάσταση στα σχολεία στη βάση των αποφάσεων που λήφθηκαν την Τετάρτη στο Υπουργικό Συμβούλιο και πώς τα σχολεία αναμένεται να λειτουργήσουν κανονικά μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, ο κ. Προδρόμου είπε ότι πριν το Πάσχα, στη βάση των επιδημιολογικών δεδομένων και μιας κάποιας επιδείνωσης που ακολούθησε στη συνέχεια, είχαν ληφθεί κάποια ενισχυμένα μέτρα υγειονομικής προστασίας και επιβλήθηκαν κάποιοι περιορισμοί.

«Δεν αφορούσαν όμως τα σχολεία. Επομένως, με δεδομένο μάλιστα ότι με τις χθεσινές αποφάσεις αποσύρονται σταδιακά κάποιοι άλλοι περιορισμοί και σχεδιάζεται και μελλοντική φιλελευθεροποίηση, επιστρέφουμε από τη Δευτέρα και στη λειτουργία των σχολείων με φυσική παρουσία, όπως ίσχυε δηλαδή και πριν τα πρόσφατα μέτρα. Θέλω να επισημάνω ότι παρακολουθούμε αδιαλείπτως την κατάσταση μέσα στον σχολικό πληθυσμό, με ένα πυκνό πρόγραμμα διαγνωστικών ελέγχων», πρόσθεσε.

Όπως ανέφερε, σε όλο αυτό το διάστημα τα τεστ που γίνονται σε μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικούς δείχνουν μονίμως σχετικά καλύτερα αποτελέσματα από τον γενικό πληθυσμό.

«Θα συνεχίσουμε βέβαια εφαρμόζοντας τα προβλεπόμενα μέτρα υγειονομικής προστασίας. Ειδικά τώρα που θα κυκλοφορεί περισσότερο ο κόσμος, είναι κρίσιμο να συνεχίσουμε να είμαστε σε εγρήγορση. Εξάλλου, ο πρώτος στόχος στην επόμενη περίοδο είναι η συλλογική υπευθυνότητα για να νικήσουμε οριστικά την πανδημία. Μπορώ να πω ότι τα σχολεία είναι ένας από τους χώρους όπου τηρούνται σχετικά περισσότερο τα αναγκαία μέτρα. Όχι ότι δεν έχουμε κάποια προβλήματα, όμως και πάλι η συμμετοχή των παιδιών σε ένα οργανωμένο χώρο όπως είναι το σχολείο και με την προσοχή που δείχνουν και οι εκπαιδευτικοί μας, διασφαλίζουν σχετικά καλύτερη εφαρμογή των μέτρων. Έτσι πρέπει να συνεχίσουμε», συμπλήρωσε.

Μπαίνουμε, συνέχισε, τώρα στην τελική φάση του σχολικού έτους.

«Έχει ανακοινωθεί κιόλας ότι στα μεν λύκεια και τις τεχνικές σχολές θα συνεχιστούν τα μαθήματα μέχρι τις 19 Μαΐου και μετά θα έχουμε εξετάσεις, στα δε γυμνάσια η διδασκαλία θα συνεχιστεί μέχρι τις 16 Ιουνίου», σημείωσε.

Σε παρατήρηση γιατί αυτή η διαφοροποίηση και τι θα γίνει με τα δημοτικά, ο κ. Προδρόμου είπε ότι ήταν μια ιδιαίτερη σχολική χρονιά και τα παιδιά δοκιμάστηκαν και αυτά και ταλαιπωρήθηκαν αρκετά.

«Επιδιώκουμε να προσαρμόσουμε τις απαιτήσεις και τα όσα είναι αναγκαία στο σχολικό σύστημα με τη διαπίστωση ότι και τα παιδιά ταλαιπωρήθηκαν. Στον λυκειακό κύκλο πρέπει και μπορεί να γίνουν εξετάσεις. Για τις Παγκύπριες, που δίνουν και την πρόσβαση στα δημόσια πανεπιστήμια, δεν σηκώνει νομίζω συζήτηση, θα πρέπει να γίνουν κανονικά. Η μεγάλη πρόκληση είναι όμως να εξασφαλίσουμε και τη συμμετοχή όσων τυχόν επηρεάζονται από την πανδημία, δηλαδή ενεργών κρουσμάτων και στενών επαφών. Θέλουμε να διασφαλίσουμε το δικαίωμα των μαθητών μας να διεκδικήσουν την πρόσβαση στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση», σημείωσε.

Αλλά και στις άλλες τάξεις λυκείων και τελικών σχολών, «που είχαμε αναβάλει λόγω πανδημίας την εξέταση πρώτου τετραμήνου», συνέχισε ο κ. Προδρόμου, μπορεί να γίνει τώρα η εξέταση για το β’ τετράμηνο που ειδικά φέτος θα μετρήσει και για τους δυο βαθμούς της γραπτής αξιολόγησης, όπως ήταν και η συνεννόηση τότε.

Για το σκοπό αυτό, είπε, έχει ήδη προσαρμοστεί η ύλη που θα είναι προς εξέταση και έχουν κοινοποιηθεί τα προγράμματα.

«Ο γυμνασιακός κύκλος όμως, όπως ήρθε η αλληλουχία των αποφάσεων για μέτρα, επηρεάστηκε περισσότερο. Περίπου τρεις μήνες τα γυμνάσια λειτούργησαν εξ αποστάσεως. Επειδή και για μαθησιακούς, αλλά και από συναισθηματικής και ψυχολογικής πλευράς είναι σημαντική η φοίτηση και η παρουσία στο σχολείο, στα γυμνάσια όπως και στα δημοτικά, γίνεται προσπάθεια να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο το σχολικό χρόνο», πρόσθεσε.

Στα γυμνάσια, ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας, προτιμήθηκε να επεκταθεί η διδασκαλία «και να μην αφιερώσουμε χρόνο για εξετάσεις».

«Θα κερδίσουμε έτσι 2-3 εβδομάδες στις τάξεις και η αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών μπορεί να γίνει με εναλλακτικούς τρόπους. Έχουν δοθεί οδηγίες στα σχολεία. Έτσι σε γυμνάσια και δημοτικά θα φτάσουμε στο μέγιστο του χρόνου φοίτησης, λαμβάνοντας πάντα υπόψη και άλλες σχολικές εργασίες που πρέπει να γίνουν μετά, όπως τις εγγραφές στις επόμενες βαθμίδες που θέλουν κάποιο χρόνο. Για τα γυμνάσια, αφού δεν θα γίνουν και εξετάσεις, δεν θα υπάρξει στασιμότητα λόγω επίδοσης ούτε ανεξετάσεις», σημείωσε.

Όπως τόνισε, στόχος θα είναι να αναπληρωθεί χαμένος χρόνος διδασκαλίας, να γίνουν διδακτικές εργασίες εμπέδωσης και τα σχετικά.

«Ενώ στα δημοτικά θέλουμε από τη μια να υπάρξει χρόνος για κάποιες διαγνωστικές διαδικασίες που πρώτη φορά θέλουμε να εφαρμόσουμε στις πρώτες τάξεις, όπως ίσως και στην προδημοτική και από την άλλη να εφαρμόσουμε ένα πρόγραμμα ενίσχυσης για ομαλή μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο, κάτι για το οποίο επίσης εργάζονται οι υπηρεσίες του Υπουργείου», συμπλήρωσε.

Σε ερώτηση αν εξετάζεται όμως το ενδεχόμενο κάποιων αυξημένων μέτρων στη βάση της υγειονομικής επιβάρυνσης που παρουσιάζεται γενικά, ο κ. Προδρόμου είπε ότι το κυριότερο είναι να τηρούνται τα μέτρα που προβλέπονται.

«Τα βασικά μέτρα της προστασίας με μάσκα, η αποφυγή επαφής, η τήρηση αποστάσεων, η τακτική απολύμανση κλπ, πρέπει να πω ότι αυτά τα μέτρα τηρούνται συστηματικά στα σχολεία. Περισσότερο ίσως από άλλους χώρους. Πρέπει να συνεχίσουμε έτσι. Ας αποφύγουμε και τον πειρασμό μιας χαλάρωσης που δυστυχώς παρατηρείται γενικότερα», πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι θα συνεχίσει να απαιτείται η τακτική διενέργεια διαγνώσεων και το αρνητικό τεστ αντιγόνου για να πάει κάποιος στο σχολείο, είτε εκπαιδευτικός είτε μαθητής και μαθήτρια είτε και άλλο προσωπικό.

«Αυτές τις μέρες εντείνουμε μάλιστα τις προσπάθειες και θα ενθαρρύνουμε περισσότερους γονείς για να συγκατατίθενται για το φιλικό ρινικό τεστ σε παιδιά των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού. Ήδη υπάρχει ένα πρόγραμμα περισσότερων από 40 μεγάλων σχολείων όπου γίνονται συστηματικά ρινικά τεστ σε παιδιά των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού και σημειώνω με ικανοποίηση ότι εκεί έχουμε συγκατάθεση των γονέων σχεδόν κατά τα τρία τέταρτα. Επιζητούμε τρόπους να το επεκτείνουμε. Γιατί, όπως και να το κάνουμε, άμα γνωρίζουμε ότι όσοι μπαίνουν μέσα στο σχολείο έχουν αρνητικό τεστ, υπάρχει μια σχετική ασφάλεια», συμπλήρωσε.

Εδώ, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, «πρέπει να πω ότι το σύστημα που προτείνεται τώρα να ισχύσει παγκυπρίως, μιας πιστοποίησης με το «corona pass», έχει εφαρμοστεί ήδη κατά κάποιο τρόπο στα σχολεία».

«Με επιτυχία μπορώ να πω. Υπήρξαν βέβαια κάποια κατά τόπους προβλήματα, όμως στη Μέση Εκπαίδευση ένας πληθυσμός περίπου 60 χιλιάδων μαθητών, συν 6-7 χιλιάδες εκπαιδευτικοί και άλλοι εργαζόμενοι, σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, πήγαιναν το προηγούμενο διάστημα με αρνητικό τεστ στο σχολείο. Αυτό βοηθά για να ξέρουμε ότι ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες μετάδοσης. Εξασφαλίζει καλύτερο τρόπο λειτουργίας, αλλά και δίνει σιγουριά σε όσους πάνε στο σχολείο ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης του ιού. Εφόσον τώρα θα επεκταθεί και σε άλλους τομείς της κοινωνίας και στο βαθμό που προχωρούν βέβαια οι εμβολιασμοί, θα βοηθήσει πολύ», σημείωσε.

Σε ερώτηση για τη διεξαγωγή των Παγκύπριων Εξετάσεων, αλλά και των άλλων εξετάσεων του λυκείου, του β’ τετραμήνου και πως προχωρεί το Υπουργείο Παιδείας. Ο Υπουργός Παιδείας απάντησε ότι αυτές τις μέρες αυτό είναι το κύριο ζήτημα.

«Παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο και εγκρίθηκε μια περιεκτική πρόταση που καλύπτει όλες τις πτυχές. Οι φετινές Παγκύπριες Εξετάσεις είναι πραγματικά μια μεγάλη πρόκληση για το Υπουργείο. Θέλουμε βέβαια να διασφαλίσουμε το δικαίωμα όλων των υποψηφίων να παρακαθίσουν και να διεκδικήσουν ισότιμα την πρόσβαση στα δημόσια πανεπιστήμια. Αλλά ταυτόχρονα και να προστατεύσουμε τη δημόσια υγεία και σίγουρα να είναι ασφαλείς και οι εκπαιδευτικοί μας που θα παρέχουν υπηρεσίες επιτήρησης. Δεν θα είναι εύκολο. Είναι όμως καθήκον μας. Δεν θέλουμε να θυματοποιηθεί κανένας μαθητής ή μαθήτρια εξαιτίας του κορωνοϊού, αλλά ούτε και να κινδυνεύσουν εκπαιδευτικοί», πρόσθεσε.

Όπως είπε, οι υπηρεσίες του Υπουργείου εργάζονται εδώ και καιρό και σε συνεργασία πάντα και με το Υπουργείο Υγείας «έχουμε προβλέψει και προγραμματίσει τα σχετικά».

« Ήταν μάλιστα χρήσιμο που ανταλλάξαμε απόψεις και με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους οργανωμένους γονείς. Υποβάλαμε μια πλήρη πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο και έχει εγκριθεί», σημείωσε.

Για τις εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου και Τεχνικών Σχολών, είπε ο κ. Προδρόμου, τα πράγματα είναι απλούστερα γιατί όσοι λόγω πανδημίας δεν μπορεί να μετέχουν, θα εξεταστούν μετά, σε δεύτερη σειρά.

«Για τις Παγκύπριες όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά αφού δεν μπορεί να υπάρξει δεύτερη σειρά. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, θα θέσουμε σε λειτουργία ειδικά Εξεταστικά Κέντρα Αναφοράς, όπου θα μπορέσουν να εξεταστούν και όσοι τυχόν θα είναι ενεργά κρούσματα και άλλα ξεχωριστά κέντρα για όσους είναι στενή επαφή. Κατόπιν ειδικής άδειας από το Υπουργείο Υγείας θα μπορούν να μετακινηθούν, τηρώντας βέβαια αυστηρές οδηγίες, για να συμμετάσχουν στις εξετάσεις. Σε αυτά τα εξεταστικά κέντρα θα υπάρχει και νοσηλευτικό προσωπικό, αφού οι εκπαιδευτικοί που θα επιτηρούν δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να προσεγγίσουν τους εξεταζόμενους», πρόσθεσε.

Όπως είπε, θα είναι ένα αρκετά δύσκολο εγχείρημα ως προς τον έγκαιρο εντοπισμό και την ενημέρωση όσων θα πρέπει να εξεταστούν σε αυτά τα ειδικά κέντρα και γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να αναπτυχθεί και ένα ιδιαίτερο δίκτυο με συνεργεία για διαγνώσεις, rapid test κ.λπ.

Σημείωσε ότι περισσότερες λεπτομέρειες θα δοθούν σε σχετικές ανακοινώσεις.

Απαντώντας σε ερώτηση για τα αιτήματα τελειόφοιτων και γονέων για τη λειτουργία των φροντιστηρίων, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «αντιλαμβάνομαι ότι ανακοινώθηκαν μέσα στις γενικές αποφάσεις και τα όσα αφορούν τη λειτουργία των ιδιωτικών φροντιστηρίων, όπως και άλλων δραστηριοτήτων».

«Ως Υπουργός Παιδείας, όμως, δεν νομίζω ότι πρέπει να συζητήσω για ιδιωτικά μαθήματα σε σχέση με τις Παγκύπριες Εξετάσεις. Βέβαια τα ιδιωτικά φροντιστήρια κάνουν και ένα σωρό άλλα μαθήματα, αλλά εάν μιλάμε για φροντιστήρια προετοιμασίας για τις Παγκύπριες Εξετάσεις, το πράγμα είναι διαφορετικό. Θεωρώ ότι τα παιδιά μπορούν να προετοιμαστούν κατάλληλα και επαρκώς μέσα στο σχολείο τους και με τις απαραίτητες δικές τους προσπάθειες και την επιμέλεια που επιβάλλεται», ανέφερε.

Είπε, επίσης, ότι αν όλος εκείνος ο χρόνος που αφιερώνουν σε εξωσχολικά μαθήματα και το διάβασμα επενδύονταν στην προετοιμασία τους, «νομίζω το ίδιο θα κατάφερναν».

«Ίσως όμως ένα σημείο που μπορεί να συζητήσουμε και χρειαζόμαστε αρκετή βελτίωση, είναι κατά πόσον τα παιδιά στο σχολείο μαθαίνουν αρκετά πώς να μαθαίνουν. Αν συνηθίζουν αρκετά και μαθαίνουν και πώς να μελετούν… Ίσως είναι αυτή η άλλη όψη της ανάγκης για να επιζητούν πρόσθετα ιδιωτικά μαθήματα. Αυτή όμως είναι μια μεγάλη συζήτηση που πρέπει να την κάνουμε άλλη ώρα… Τα ιδιωτικά φροντιστήρια, που θα επαναλάβω, κάνουν και τόσα άλλα μαθήματα, μπορούν να λειτουργήσουν όπως προσδιορίστηκε στο σχετικό Διάταγμα», συμπλήρωσε.

Ερωτηθείς πού βρίσκεται το θέμα με τους στοχευμένους εμβολιασμούς εκπαιδευτικών, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «αν δεν κάνω λάθος, το δημόσιο πρόγραμμα εμβολιασμών έχει ήδη φτάσει και καλύπτει και τις ηλικίες των 30άρηδων».

«Ελπίζω να ξεπεραστούν και τα όποια τεχνικά προβλήματα στο ηλεκτρονικό σύστημα. Έτσι φαίνεται ότι έχουν καλυφθεί ή καλύπτονται αυτές και τις επόμενες μέρες και όλοι οι εκπαιδευτικοί μας. Άρα δεν υπάρχει ιδιαίτερο θέμα. Αρκεί μόνο όλοι να αντιληφθούμε τη σημασία του εμβολιασμού και να σταματήσουν ορισμένοι να δίνουν βάση σε διαδόσεις που οδηγούν σε λογική άρνησης ή και «επιλογής εμβολίου», υπερβολές και αδικαιολόγητες επιφυλάξεις και φοβίες. Μιλώ και από προσωπική πείρα», πρόσθεσε.

Εξάλλου, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, είναι πολύ σημαντικό, γιατί το επόμενο διάστημα θα λειτουργήσουμε ευρύτερα στην κοινωνία στη βάση της λογικής του «corona pass», δηλαδή ενός ηλεκτρονικού πιστοποιητικού που θα δείχνει είτε ότι είσαι εμβολιασμένος είτε ότι έχεις πρόσφατο αρνητικό τεστ.

«Επομένως το εμβόλιο, εκτός της προστασίας που δίνει, είναι κατά κάποιο τρόπο και κλειδί για ελευθερία κινήσεων. Εκεί όμως που θα πρέπει να γίνει και θα γίνει κάποια παρέμβαση αν χρειάζεται, είναι για τους εκπαιδευτικούς που θα αναλάβουν καθήκοντα επιτήρησης στα ειδικά Εξεταστικά Κέντρα των Παγκυπρίων. Για εκείνους έχει προβλεφθεί και εάν δεν έχουν πλήρες εμβόλιο, θα φροντίσουμε να εξασφαλιστεί ότι θα εμβολιαστούν αυτές τις μέρες κατά προτεραιότητα ούτως ώστε μέχρι τις εξετάσεις να είναι καλυμμένοι», κατέληξε.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Ημερίδα με θέμα: «Μετανάστευση και Εκπαίδευση: Πολιτικές και πρακτικές σε μια περίοδο αστάθειας» ...
Δελτίο Τύπου
 |  ΠΑΙΔΕΙΑ
X