ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

O CEO των Αλφαμέγα στην «Κ»: Αυξήσεις στις τιμές επηρεάζουν την οικονομία

Οι πιέσεις στην αγορά, οι νέες τάσεις και οι επενδύσεις

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Για αυξήσεις στις τιμές βασικών αγαθών που θα επηρεάσουν την εφοδιαστική αλυσίδα και την οικονομία, κάνει λόγο ο CEO των Υπεραγορών Αλφαμέγα Γιώργος Θεοδότου. Περιγράφοντας το τοπίο στον τομέα του λιανικού εμπορίου ένα χρόνο μετά την πανδημία, ο κ. Θεοδότου αναφέρεται σε προκλήσεις και ευκαιρίες που διανοίγουν τον δρόμο για την ανάκαμψη. Μία από αυτές τις ευκαιρίες και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο κ. Θεοδότου αναφέρει ότι οι Υπεραγορές Αλφαμέγα επένδυσαν, στη διάρκεια αυτής της περιόδου, στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, διαβλέποντας ενίσχυση της στροφής των πολιτών προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν αναμένεται ωστόσο ότι θα αντικαταστήσει τον παραδοσιακό τρόπο ψωνίσματος.

-Το λιανικό τροφίμων ήταν ίσως ο μοναδικός τομέας που εν μέσω πανδημίας σημείωσε αύξηση κύκλου εργασιών. Με το ίδιο σκεπτικό, πώς έχει αποτυπωθεί στις πωλήσεις το τέλος της καραντίνας και το άνοιγμα των υπόλοιπων κλάδων του λιανικού τον τελευταίο μήνα;

- Αναμφίβολα, μετά τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων οι πωλήσεις παρουσιάζουν σταθεροποίηση, ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι παραμένουν αυξημένες σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Είναι γεγονός ότι ο κλάδος των τροφίμων εξακολουθεί να παρουσιάζει σταθερή αύξηση τα τελευταία χρόνια και είναι ίσως ο μοναδικός τομέας του λιανικού εμπορίου που κατέγραψε αύξηση εν μέσω πανδημίας. Επιπλέον, μετά το τέλος του lockdown, έχουμε παρατηρήσει αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες. Κατά τη διάρκεια του lockdown, ο καταναλωτής πραγματοποιούσε λιγότερες επισκέψεις στα καταστήματα, αλλά το καλάθι του ήταν αυξημένο, ενώ μετά την καραντίνα, ο καταναλωτής επέστρεψε στην κανονικότητα, πραγματοποιώντας περισσότερες επισκέψεις και έχοντας μικρότερο καλάθι. Με την επιστροφή στην κανονικότητα, ο καταναλωτής δεν νιώθει πλέον την ανάγκη αποθήκευσης προϊόντων.

-Ποια η επόμενη μέρα για το λιανικό εμπόριο γενικότερα μετά την πανδημία. Πώς και πότε αναμένετε την ανάκαμψη;

-Αναμφίβολα, η πανδημική κρίση επέφερε καίριο πλήγμα σε όλους τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας και το λιανικό εμπόριο δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Τα περιοριστικά μέτρα, το κλείσιμο καταστημάτων στις περιόδους καραντίνας και η απώλεια εισοδημάτων μεγάλης μερίδας των καταναλωτών εξαιτίας της πανδημίας, επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό και το λιανικό εμπόριο. Πολλές επιχειρήσεις του τομέα -πλην της κατηγορίας των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης- είδαν τις πωλήσεις τους να πέφτουν κατακόρυφα. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με τα οποία μέχρι και τους πρώτους μήνες του 2021 καταγραφόταν μείωση στον Δείκτη Όγκου Κύκλου Εργασιών Λιανικού Εμπορίου.

Πάντως, τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας αναφορικά με το λιανικό εμπόριο, δίνουν μια πιο ενθαρρυντική εικόνα. Ο Δείκτης Αξίας Κύκλου Εργασιών Λιανικού Εμπορίου αυξήθηκε τον Μάρτιο του 2021 κατά 8,6% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, ενώ κατά τον ίδιο μήνα ο Δείκτης Όγκου Κύκλου Εργασιών Λιανικού Εμπορίου αυξήθηκε κατά 10,6%. Εκείνο, όμως, που πρέπει να γίνει κατανοητό από όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα, είναι ότι η πανδημία έχει διαφοροποιήσει άρδην τα όσα μέχρι πρότινος γνωρίζαμε, αλλάζοντας τις συνήθειες και τα οικονομικά δεδομένα των καταναλωτών. Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι διαδικτυακές αγορές και κατ’οίκον παράδοση κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος. Το στοίχημα για τις επιχειρήσεις του κλάδου μας είναι να καταφέρουν να ανταποκριθούν εγκαίρως στις νέες απαιτήσεις της αγοράς, επανεξετάζοντας τη στρατηγική τους και επισπεύδοντας τα σχέδιά τους για ψηφιακό μετασχηματισμό. Η επιστροφή του τομέα στην ανάκαμψη θα εξαρτηθεί, αναμφίβολα, από την ευελιξία που θα επιδείξει η κάθε επιχείρηση, την κρατική στήριξη και την ανταπόκριση των τραπεζών στην ανάγκη των λιανεμπόρων για παροχή ρευστότητας. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι η οικονομία θα βρεθεί αντιμέτωπη με πληθωριστικές πιέσεις. Ήδη παρατηρούνται αυξήσεις στις τιμές των βασικών αγαθών και κυρίως εισαγόμενων προϊόντων, οι οποίες ίσως επηρεάσουν την εφοδιαστική αλυσίδα και κατ’ επέκταση την οικονομία. Η εκτόξευση των τιμών οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι το κόστος μεταφοράς σε πολλά αγαθά έχει δεκαπλασιαστεί, ενώ αύξηση παρουσιάζει και ο χρόνος παράδοσής τους.

Μεγαλύτερο ψηφιακό καλάθι

-Ποια η εικόνα για τις δικές σας online πωλήσεις; Τι μερίδιο συγκεντρώνουν από το σύνολο των πωλήσεων; Έχει κερδίσει τον καταναλωτή στην Κύπρο το online shopping;

-Η εκδήλωση της πανδημίας επίσπευσε τα σχέδιά μας για τη δημιουργία του ηλεκτρονικού μας καταστήματος. Είναι γεγονός ότι πριν από την εμφάνιση του Covid-19, η Κύπρος κατατασσόταν ανάμεσα στις χώρες με τη χαμηλότερη διείσδυση στο ηλεκτρονικό εμπόριο πανευρωπαϊκά, εικόνα η οποία άλλαξε άρδην το 2020, οπότε και έγιναν αλματώδη βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Το ηλεκτρονικό κατάστημα των Υπεραγορών Αλφαμέγα τέθηκε σε λειτουργία τον Φεβρουάριο του 2021, προσφέροντας παγκύπρια κάλυψη και μία ευρεία γκάμα προϊόντων πέραν των δέκα χιλιάδων κωδικών. Και όπως φάνηκε, κάλυψε ένα πολύ μεγάλο κενό της αγοράς, καθώς από τις πρώτες μέρες λειτουργίας του, το ενδιαφέρον του κοινού ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τα τέλη Μαρτίου καταγράφηκε σημαντική αύξηση στις εγγραφές νέων πελατών, ενώ η επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας τετραπλασιάστηκε. Επιπλέον, ο μέσος όρος προϊόντων στο ψηφιακό καλάθι του καταναλωτή ήταν τέσσερις φορές μεγαλύτερος σε σχέση με το καλάθι των επισκεπτών στα καταστήματά μας.

Άνοιγμα σε Λάρνακα και Αγία Νάπα

-Ποια τα επόμενα βήματα μετά την πανδημία; Θα συνεχίσετε να επενδύετε στη φυσική παρουσία της υπεραγοράς;

-Την περίοδο αυτή επικεντρωνόμαστε στο άνοιγμα των νέων μας καταστημάτων εντός του Metropolis Mall στη Λάρνακα, αλλά και στη Μαρίνα Αγίας Νάπας. Θεωρούμε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν θα υποκαταστήσει τον παραδοσιακό τρόπο ψωνίσματος. Οπωσδήποτε έχει ανοίξει τους ορίζοντες των καταναλωτών και τους έχει προσφέρει νέες δυνατότητες και μια νέα εμπειρία ψωνίσματος, αλλά θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τον παραδοσιακό τρόπο ψωνίσματος. Σε αυτό το πλαίσιο, από τη δική μας πλευρά, θα συνεχίσουμε να διερευνούμε την εφαρμογή νέων και καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων στα καταστήματά μας, με στόχο την απλοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών και λειτουργιών μας και τη βελτίωση της εμπειρίας ψωνίσματος που προσφέρουμε. Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό μας κατάστημα, βρίσκεται ήδη στα σκαριά η υλοποίηση της β΄ φάσης, η οποία, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει τη δημιουργία δεύτερου κέντρου διανομής και την προσθήκη επιπλέον φορτηγών στον στόλο μας. Επιπρόσθετα, στους στόχους μας βρίσκεται η προσφορά προσωποποιημένων υπηρεσιών στο πλαίσιο της digital επικοινωνίας με τους πελάτες μας, βάσει της διαδικτυακής συμπεριφοράς τους. Κινητήρια δύναμη της συνεχούς αναβάθμισης και εξέλιξής μας, αποτελεί ο αμετάκλητος στόχος μας για παροχή καλύτερης και πιο ποιοτικής εξυπηρέτησης στους πελάτες μας.

-Τα προηγούμενα χρόνια είδαμε τον ανταγωνισμό στον τομέα των υπεραγορών να αυξάνεται στο κομμάτι της φυσικής παρουσίας καταστημάτων. Η αυξημένη παρουσία καταστημάτων επηρέασε θετικά τον κύκλο εργασιών του κλάδου;

-Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου τροφίμων είναι απόλυτα υγιής, καταγράφοντας σταθερά βήματα ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, ενώ εν μέσω περιοριστικών μέτρων συνέχισε να αναπτύσσεται, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους κλάδους του λιανικού εμπορίου που παρουσίασαν μείωση στον κύκλο εργασιών τους, ειδικά τους πρώτους μήνες του 2020. Ο ανταγωνισμός στον τομέα, οπωσδήποτε είναι ωφέλιμος και αποτελεί κίνητρο για ολοένα και περισσότερη εξέλιξη και βελτίωση της προσφερόμενης εμπειρίας στον καταναλωτή, οδηγώντας μακροπρόθεσμα σε θετικά οικονομικά αποτελέσματα. Μοχλός ανάπτυξης των Υπεραγορών Αλφαμέγα είναι η συνεχής εξέλιξη και αναβάθμιση.

Επενδύσεις στο online

-Έχετε ήδη προχωρήσει σε αρκετά ανοίγματα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κυρίως με τις online αγορές. Τι επενδύσεις έχουν γίνει σε αυτό τον τομέα;

-Ο στρατηγικός σχεδιασμός για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των Υπεραγορών Αλφαμέγα καταρτίστηκε πολύ πριν από την έλευση της πανδημίας, με στόχο την ικανοποίηση των συνεχώς μεταβαλλόμενων αναγκών της κοινωνίας. Το πλάνο μας για τεχνολογική εξέλιξη αφορούσε όλα σχεδόν τα κομμάτια της επιχειρησιακής μας λειτουργίας, μεταξύ άλλων, και την εμπειρία ψωνίσματος που προσφέρουμε. Επενδύοντας παράλληλα στον παραδοσιακό τρόπο ψωνίσματος και υιοθετώντας έξυπνες τεχνολογικές λύσεις στα καταστήματά μας, όπως τα ταμεία self-checkouts που προσφέρουν μεγάλη διευκόλυνση στους πελάτες μας, ξεκινήσαμε, προ κορωνοϊού, την υλοποίηση του πρότζεκτ που αφορούσε τη μετάβασή μας στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σε αυτό το πλαίσιο, επενδύσαμε στην αναβάθμιση της υφιστάμενης ιστοσελίδας μας, ώστε να μετατραπεί σε ηλεκτρονικό κατάστημα, δημιουργήσαμε ένα υπερσύγχρονο κέντρο εκπλήρωσης παραγγελιών και έναν στόλο από φορτηγά προηγμένης τεχνολογίας για την παράδοση των προϊόντων, ενώ ήδη έχουμε προχωρήσει στη δεύτερη φάση υλοποίησης του πρότζεκτ για ηλεκτρονικό εμπόριο, με τη δημιουργία δεύτερου κέντρου διανομής και την προσθήκη επιπλέον φορτηγών στον στόλο μας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση