
Partner Content
Τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας της, η Μαρίνα Αγίας Νάπας έχει αντιμετωπίσει σημαντικές διεθνείς και τοπικές προκλήσεις, από την πανδημία του COVID-19 έως τις γεωπολιτικές κρίσεις που επηρεάζουν την Ανατολική Μεσόγειο. Παρά τις δυσκολίες, το έργο αυτό έχει αναδειχθεί σε βασικό αναπτυξιακό πυλώνα για την Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου -και όχι μόνο-, συμβάλλοντας δυναμικά στην οικονομία, τον τουρισμό και την προσέλκυση επενδύσεων. Ο Κώστας Φυτιρής, Chief Marina Officer, στη συνέντευξη που ακολουθεί, αναλύει τις προκλήσεις, τις ευκαιρίες και τις στρατηγικές που μπορούν να διαμορφώσουν το μέλλον της Μαρίνας και της ναυτικής βιομηχανίας στην Κύπρο.
- Μετά από 4 χρόνια λειτουργίας της Μαρίνας Αγίας Νάπας, συμπεριλαμβανομένου και συνθηκών όπως COVID-19, του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας αλλά και του πολέμου στον Λίβανο, πόσο επηρεάστηκε η Μαρίνα Αγίας Νάπας και πως βλέπετε ως Διευθυντής το μέλλον της ως κόμβος ανάπτυξης στην Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου;
- Η Μαρίνα Αγίας Νάπας αποτελεί ένα εμβληματικό έργο, όχι μόνο για την ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου αλλά και για ολόκληρη την Κύπρο. Με επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ο επενδυτής και μεγαλομέτοχος της εταιρείας Nagib Sawiris και ο όμιλος εταιρειών Caramondani Bros έχουν δημιουργήσει έναν πολυτελή προορισμό που συνδυάζει το yachting, την φιλοξενία υψηλής ποιότητας για μοναδικές εμπειρίες μόνιμης ή ολιγοήμερης παραμονής.
Το έργο αυτό δεν είναι απλώς μια μαρίνα – είναι ένας αναπτυξιακός κόμβος που ενισχύει την οικονομία, δημιουργεί θέσεις εργασίας και προσελκύει διεθνείς επενδύσεις, ειδικά στην ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου.
Παρά τις αρνητικές επιπτώσεις που αναπόφευκτα προέκυψαν από τον COVID-19, τον πόλεμο Ρωσίας - Ουκρανίας, τον πόλεμο στη Γάζα και στη Συρία, η Κυπριακή Δημοκρατία συνεχίζει να αποτελεί σταθερό πυλώνα ανάπτυξης και επενδύσεων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, και υπάρχουν σταθερές αναπτύξεις που εμπιστεύονται ξένοι επιχειρηματίες και επισκέπτες.
Η Μαρίνα Αγίας Νάπας αποτελεί κόμβο για συνεχή πρόοδο και ανάπτυξη, και αναμφισβήτητα συμβάλλει σημαντικά και στην ανάπτυξη της Ελεύθερης Επαρχίας Αμμοχώστου. Όμως πρέπει να σημειωθεί ότι οι προοπτικές θα είναι πολύ καλύτερες, όχι μόνο για τις μεγάλες αναπτύξεις όπως η Μαρίνα αλλά και για τις επενδύσεις σε άλλους τομείς εάν υπάρξει στενή συνεργασία της Δημόσιας Υπηρεσίας και του ιδιωτικού τομέα. Επιβάλλεται η γραφειοκρατία της Δημόσιας Υπηρεσίας να ακολουθήσει τις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας και των επιχειρήσεων, ώστε τα κυβερνητικά τμήματα να ανταποκρίνονται θετικά και με ευελιξία και σε ελάχιστο χρόνο στις ανάγκες και στα αιτήματα ανάπτυξης.
- Η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και το νέο τοπικό σχέδιο που εφαρμόζεται από την 1η Ιουλίου στην Αγία Νάπα συμβάλλει θετικά ή αρνητικά στην ανάπτυξη της περιοχής της Μαρίνας και του Ναυτικού Τουρισμού;
- Η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν προϋπόθεση για να εκταμιευθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση κονδύλια αξίας εκατομμυρίων ευρώ. Εάν γινόταν με τα κριτήρια που καθορίστηκαν στις μελέτες εκτιμώ, ότι θα ήταν πολύ πετυχημένη και θα εξασφάλιζε τους στόχους της εξοικονόμησης πόρων και της βελτίωσης της λειτουργίας των Δήμων και Επαρχιακών Οργανισμών, και κατ' επέκταση θα ωφελούσε την κοινωνία και τις επιχειρήσεις.
Είναι λυπηρό όμως, ότι για άλλη μια φορά το κομματικό συμφέρον υπερίσχυσε του κοινού οφέλους, και το αρνητικό αποτέλεσμα άρχισε να φαίνεται έντονα όσον αφορά στην εξοικονόμηση πόρων, στην βελτίωση της λειτουργικότητας και στην μείωση του χρόνου έκδοσης αδειών για σημαντικά έργα.
To νέο τοπικό σχέδιο Αμμοχώστου πρέπει, οπωσδήποτε να τροποποιηθεί, ειδικά όσον αφορά στους συντελεστές δόμησης και στο ύψος των κτιρίων. Φυσικά κάθε ανάπτυξη πρέπει να λαμβάνει υπόψη και την περιβαλλοντική προστασία, αλλά πάντοτε σε λογικά πλαίσια και με γνώμονα τις χαλαρώσεις που εφαρμόστηκαν και στις υπόλοιπες επαρχίες. Σε διαφορετική περίπτωση το μέλλον θα είναι δυσοίωνο όσον αφορά στην ανάπτυξη της Ελεύθερης Επαρχίας Αμμοχώστου.
Ο κορεσμός της Δημόσιας Υπηρεσίας και οι περιοριστικοί νόμοι που πολλές φορές δεν έχουν λογική εξήγηση, επιφέρουν τρομερά αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη. Ιδιαίτερα στην Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου, όπου η εποχικότητα ταλανίζει εδώ και δεκαετίες όλη την τοπική κοινωνία, είναι πολύ άδικο να θεσπίζονται αυστηροί και ανούσιοι κανονισμοί που περιορίζουν την ανάπτυξη σε σύγκριση με άλλες Επαρχίες. Ούτε είναι αποδεκτό να λέγονται από πολιτικούς και κρατικούς αξιωματούχους ότι τα λάθη που έγιναν στις άλλες Επαρχίες θα πρέπει να τα προλάβουμε να μην γίνουν και στην Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου. Όταν φαίνεται ότι αυτά τα «λάθη», έφεραν την ευημερία σε κάποιες Επαρχίες, ενώ η Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου παραμένει στάσιμη. Η έννοια της δικαιοσύνης κατά τον Αριστοτέλη είναι ότι «Ακόμα και τα λάθη και οι αδικίες πρέπει να κατανέμονται Δίκαια». Το δυσμενέστερο δε αποτέλεσμα για την Ελεύθερη Επαρχία Αμμοχώστου είναι η φυγή της νεολαίας από την Επαρχία, με αποτέλεσμα τον Χειμώνα να υπάρχει πλήρης μαρασμός, που αναπόφευκτα επηρεάζει αρνητικά και τη Μαρίνα Αγίας Νάπας.
Χρειάζονται ευέλικτες κι «out of the box» λύσεις, χωρίς ευθυνοφοβία και αρνητική ερμηνεία των κανονισμών.
- Υπάρχει σήμερα το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για την βελτίωση και περαιτέρω ανάπτυξη των Μαρίνων στην Κύπρο;
- Το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στις Μαρίνες ψηφίστηκε με νόμο σχετικά πρόσφατα. Όμως με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να εκφράσω την έντονη αντίθεση μου με το τελικό κείμενο του νόμου. Η Μαρίνα Αγίας Νάπας και ο Σύνδεσμος Μαρίνων Κύπρου κατέβαλαν από το 2022 μια τεράστια προσπάθεια ενημέρωσης των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών και της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής για την ανάγκη τροποποίησης του νόμου που θεσπίστηκε το 1977 και αφορούσε στη Μαρίνα Λάρνακας αποκλειστικά. Ήταν προφανής η αναγκαιότητα θεσμοθέτησης της λειτουργίας των Μαρίνων, ώστε να εξασφαλίζεται η ανάπτυξη του Ναυτικού Τουρισμού που αποτελεί ένα νέο τομέα με προϋπολογισμό υποδομών των Μαρίνων πέραν του ενός Δις ευρώ. Η Ανατολική Μεσόγειος αντιμετωπίζει σημαντικές γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις. Ο ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες είναι έντονος, ενώ οι παγκόσμιες αβεβαιότητες επηρεάζουν τις επιχειρήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι κρίσιμο το κράτος να αναγνωρίσει τη σημασία έργων όπως η Μαρίνα Αγίας Νάπας και να δημιουργήσει ένα ευέλικτο, φιλικό προς τις επενδύσεις περιβάλλον.
- Ποιες ενέργειες απαιτείται να γίνουν για την προσέλκυση σκαφών αναψυχής και κυρίως Superyacht με μακρά παραμονή τους στην Κύπρο;
- Για να προσελκύσουμε σκάφη αναψυχής και κυρίως superyachts είναι αναγκαίο να είμαστε ανταγωνιστικοί σε σχέση με τις γειτονικές χώρες. Για παράδειγμα, διαπιστώσαμε ότι σε γειτονικούς ναυτικούς προορισμούς, εάν τα superyachts θα ελλιμενιστούν προσωρινά, προκειμένου να γίνει ανεφοδιασμός με καύσιμα ή με ανταλλακτικά επισκευής, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες έχουν ειδικό καθεστώς, δηλαδή μειωμένους φόρους και δεν επιβάλλεται ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).
Αντί ο νέος νόμος να δίδει κίνητρα και να δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για προσέλκυση μεγάλων σκαφών αναψυχής για ελλιμενισμό, επισκευή και ανεφοδιασμό, όλα αυτά δεν συμπεριλήφθηκαν μετά από αρνητικές εισηγήσεις των Κυβερνητικών υπηρεσιών. Ο νόμος πλέον περιλαμβάνει αποκλειστικά τις υποχρεώσεις των Μαρίνων, και τους τρόπους ελέγχου από τις κυβερνητικές υπηρεσίες χωρίς να ανταποκρίνεται στον κύριο στόχο που είναι η προσέλκυση επενδύσεων και superyachts.
Χωρίς κίνητρα, δεν θα υπάρξει ανάπτυξη και αύξηση του αριθμού των σκαφών στην Κύπρο από το εξωτερικό και κατά συνέπεια θα μειωθούν και τα έσοδα του κράτους. Όλα αυτά τα μέτρα, σε ένα οργανωμένο κράτος που λειτουργεί προληπτικά θα έπρεπε να σχεδιάζονται και να ρυθμίζονται από τις αρμόδιες Κυβερνητικές υπηρεσίες. Λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς και τις απόψεις των εμπλεκόμενων ιδιωτικών επιχειρήσεων.
- Ποιά τα προβλήματα που προκαλούνται από την λειτουργία των Μαρίνων που παράνομα κατασκευάστηκαν στα κατεχόμενα μας εδάφη και ποιές ενέργειες απαιτείται να γίνουν από την κυβέρνηση για την εξάλειψη αυτών των προβλημάτων;
- Οραματιζόμαστε τη Μαρίνα Αγίας Νάπας καθώς και όλες τις νόμιμες μαρίνες της Κύπρου, ως κορυφαίους προορισμούς στη Μεσόγειο. Για να το πετύχουμε αυτό, χρειαζόμαστε ένα σταθερό και υποστηρικτικό πλαίσιο από το κράτος και την εξωτερική πολιτική του, καθώς και συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα. Οι μαρίνες είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του τουρισμού και ως εκ τούτου συμβάλλουν σημαντικά στην οικονομία της πατρίδας μας. Είναι καιρός να επενδύσουμε σε τολμηρές πρωτοβουλίες που θα καταστήσουν την Κύπρο ηγέτη στον χώρο της ναυτικής τουριστικής ανάπτυξης.
Οι παράνομες Μαρίνες στα κατεχόμενα που κατασκευάστηκαν σε γη προσφύγων, προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό ιδιαίτερα για τις Μαρίνες Αγίας Νάπας και Παραλιμνίου, και ως εκ τούτου απαιτούνται άμεσες και δραστικές ενέργειες από την Κυβέρνηση, για εφαρμογή του Νόμου «περί κλειστών Λιμένων» στα κατεχόμενα για τις παράνομες Μαρίνες, οι οποίες αποτελούν λιμένες, έστω και με περιορισμένη χρήση για σκάφη αναψυχής και όχι εμπορικά.
Κλείνοντας, θα ήθελα να απευθύνω ένα κάλεσμα προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Ας συνεργαστούμε όλοι με πνεύμα ομοψυχίας και με ιδέες για νέες πρακτικές, για να διασφαλίσουμε την ανάπτυξη και την ευημερία. Η Κύπρος έχει τη δυναμική και μπορεί να πρωταγωνιστήσει και στον Ναυτικό Τουρισμό, αρκεί να τολμήσουμε και να δράσουμε συλλογικά και αποφασιστικά με χρονικό προγραμματισμό και ρεαλιστική σχεδίαση των ενεργειών μας.