ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Με «ακρίβεια» ο έλεγχος τιμών στα καύσιμα

Εντός Ιουλίου εφαρμόζεται η νέα φόρμουλα για την αξιολόγηση του κόστους καυσίμων - Τι αλλάζει για τον καταναλωτή

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Ενώ οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να ανεβαίνουν και να προκαλούν πονοκέφαλο σε οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές, οι επισκέψεις για ανεφοδιασμό στα πρατήρια γίνονται με φειδώ ενώ στην Βουλή συνεχίζεται η συζήτηση για νέα εργαλεία σε σχέση με την επιβολή πλαφόν. Και την ίδια ώρα η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή έχει ενημερώσει την Βουλή για αλλαγή στην μεθοδολογία αξιολόγησης των τιμών καυσίμων, αρχής γενομένης από τον Ιούλη. Στην επιστολή, η οποία έχει ήδη δει το φως της δημοσιότητας, αναφέρεται ότι το νέο πλαίσιο έχει ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο, ενώ στο παρόν στάδιο γίνονται δοκιμαστικές καταχωρίσεις δεδομένων. Η Υπηρεσία εκτιμά ότι τις επόμενες τρεις εβδομάδες η δοκιμαστική φάση θα ολοκληρωθεί και η νέα φόρμουλα θα μπορεί να αξιοποιηθεί εντός Ιουλίου. Παράλληλα, εξηγεί ο Διευθυντής της Υπηρεσίας κ. Κωνσταντίνος Καραγιώργης, μέχρι τότε θα εφαρμόζεται το παλιό πλαίσιο.

Τι αλλάζει για τον καταναλωτή

Αυτό που θα κάνει η νέα φόρμουλα είναι μια πιο ακριβή αξιολόγηση των τιμών ώστε να διασφαλιστεί κατά πόσο αυτές κινούνται στα λογικά επίπεδα με βάση τα δεδομένα, ή κατά πόσο υπάρχουν αδικαιολόγητες χρεώσεις με βάση την μεθοδολογία. Προστέθηκαν λοιπόν νέα στοιχεία, όπως συγκεντρωτικοί πίνακες για αναλύσεις και κοστολόγηση προϊόντων κάθε εταιρείας βάσει της πολιτικής που ακολουθεί. Για τον καταναλωτή δεν αλλάζει κάτι, τουλάχιστον άμεσα, όπως εξηγεί ο κ. Καραγιώργης. Δηλαδή, δεν θα δούμε αλλαγές στις τιμές των καυσίμων, αλλά πιο αποδοτική μέθοδο ελέγχου. «Ο έλεγχος θα συνεχίσει να γίνεται σε καθημερινή βάση, από την ώρα παραλαβής του φορτίου, οι διαδικασίες εξελίσσονται, προστέθηκαν νέες παράμετροι ώστε η Υπηρεσία να είναι σε καλύτερη θέση να παρακολουθεί τις τιμές και να ενημερώνει σχετικά την Υπουργό». Η αλλαγή της μεθοδολογίας κρίθηκε αναγκαία όπως αναφέρει η Υπηρεσία, λόγω σειράς αλλαγών στον τομέα της εμπορίας καυσίμων όπως η μετακίνηση των εγκαταστάσεων πετρελαίου από τη Λάρνακα στο Βασιλικό, καθώς και η χρήση βιοκαυσίμου. Θα υπάρχει έτσι μεγαλύτερη ακρίβεια σε σχέση με τις χρεώσεις των εταιρειών, όσον αφορά την αναμενόμενη και την πραγματική τιμή.

Στο μεταξύ, συνεχίζεται την προσεχή Τρίτη η συζήτηση στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής σχετικά με την πρόταση νόμου για τροποποίηση στη νομοθεσία σχετικά με την επιβολή πλαφόν στα καύσιμα, η οποία κατατέθηκε από το ΑΚΕΛ. Σχολιάζοντας σχετικά ο κ. Καραγιώργης επανέλαβε τον προβληματισμό που είχε εκφράσει κατά την αρχική συζήτηση του θέματος στην Βουλή, για το κατά πόσο η επιβολή πλαφόν θα λειτουργήσει προς το συμφέρον της αγοράς, ενώ επισήμανε ότι με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα και μεθοδολογίες, δεν δικαιολογείται παρέμβαση από το κράτος.

Πάνω από 2 ευρώ/λίτρο

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι μέσες λιανικές τιμές στις 20 Ιουνίου ήταν 1,8 ευρώ/λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων, 1,88 για το πετρέλαιο κίνησης και 1,41 για το πετρέλαιο θέρμανσης. Μέχρι το τέλος της εβδομάδας οι τιμές σκαρφάλωσαν ακόμα πιο ψηλά, σπάζοντας το φράγμα των δύο ευρώ, σε Λευκωσία, και Πάφο ενώ η χρέωση των 2 ευρώ εντοπίστηκε σε περισσότερα πρατήρια στην Λεμεσό. Αυτά τα δεδομένα κατέγραψε το Παρατηρητήριο τιμών καυσίμων του Υπουργείου Εμπορίου μέχρι την Παρασκευή, 24 Ιουνίου.

Έχασαν μέχρι 70%

Συγκρίνοντας την κατανάλωση πέρσι σε σχέση με φέτος παρατηρείται μείωση που κυμαίνεται από 16-30%, αναφέρει ο Κυριάκος Λουκά, εκπρόσωπος πρατηριούχων της Esso. Υπάρχουν φυσικά περιπτώσεις που η ζημιά είναι πιο αισθητή και μετρούν τους πελάτες στα δάκτυλά τους. Μια τέτοια περίπτωση και η κυρία Ειρήνη Ασπρή η οποία δραστηριοποιείται στον Κάτω Πύργο και κάνει λόγο για μείωση γύρω στο 70%. Η μείωση σε κατανάλωση και πωλήσεις καταγράφεται σε όλα τα πρατήρια καυσίμων παγκύπρια, ενώ είναι πιο αισθητή στις επαρχίες Λευκωσίας και Αμμοχώστου, κυρίως σε Βρυσούλες και Δερύνεια. Και αυτό λόγω των κατεχομένων. Έτσι, όσο πιο κοντά στην πράσινη γραμμή, τόσο λιγότερη η πελατεία, αφού λίγα μέτρα πιο κάτω οι οδηγοί επιλέγουν να ανεφοδιάσουν τα οχήματά τους με την φθηνότερη δυνατή επιλογή. Από πλευράς πρατηριούχων τίθενται ερωτήματα σε σχέση με την αυστηρότητα των ελέγχων που γίνονται κατά την μετάβαση στις κατεχόμενες περιοχές, το ύψος των προστίμων και τις εισηγήσεις που έγιναν για χρωματισμό καυσίμων και όριο πληρότητας κατά την μετάβαση των οδηγών στα κατεχόμενα, οι οποίες δεν έχουν εισακουστεί.

Λόγω της κατάστασης όπως διαμορφώνεται και της έλλειψης ρευστότητας, εκτιμάται ότι μέχρι τον Σεπτέμβρη, ποσοστό πρατηρίων δεν θα μπορούν να αγοράσουν προϊόντα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις τους. Σε αυτό συμβάλλει και η μείωση του τζίρου από τους εμπορικούς στόλους. Με το κόστος να ανεβαίνει καθημερινά, έχοντας ξεπεράσει τα 2 ευρώ/ λίτρο, ακόμα και οι εμπορικοί στόλοιεταιρικά αυτοκίνητα, κάρτες στόλους- έχουν περιορίσει τις κινήσεις τους στο ελάχιστο δυνατό. Μέχρι στιγμής η μείωση είναι στο 12%.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X