ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Σε τροχιά υλοποίησης έντεκα δημόσια έργα 216 εκατ. ευρώ

Στην κορυφή της λίστας ο περιμετρικός Λευκωσίας και ο δρόμος Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Η σταδιακή έξοδος της Κύπρου από το καθεστώς των περιοριστικών μέτρων, ένεκα της πανδημίας του κορωνοϊού, αναμένεται ότι θα αναθερμάνει και τον τομέα των κρατικών έργων που έχουν εξαγγελθεί και κάποια από αυτά «πάγωσαν» προσωρινά. Παρά τις ευρύτερες επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης, η κυβερνητική απόφαση είναι όπως προχωρήσουν τάχιστα τα έργα τα οποία έχουν προγραμματισθεί, σε μια προσπάθεια τόνωσης του οικονομικού κλίματος. Για τα επόμενα χρόνια ο κρατικός τομέας θα ρίξει στην αγορά 1 δισ. ευρώ, για το σύνολο των έργων που έχουν προγραμματισθεί και εξαγγελθεί και κάποια από αυτά βρίσκονται στο στάδιο της εκτέλεσης. Πρόθεση της κυβέρνησης, όπως αυτή εκφράσθηκε από τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών Γιάννη Καρούσο, είναι να μην αναβληθεί κανένα έργο. Στο πνεύμα αυτό, την περασμένη Παρασκευή έπεσαν οι υπογραφές για ένα σημαντικό έργο πνοής, του οδικού άξονα που θα ενώνει τη Λεμεσό με τον Σαϊττά. Πέρα από μεγάλα δημόσια έργα, όπως ο περιμετρικός της Λευκωσίας αλλά και ο δρόμος Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς η κυβέρνηση, όπως είπε σε συνέντευξή του στην «Κ» της περασμένης Κυριακής ο Γιάννης Καρούσος, δίνει τεράστια σημασία και σε άλλες επενδύσεις όπως το λιμάνι Λάρνακας όπου ολοκληρώθηκε η διαπραγμάτευση με τον επενδυτή και αναμένεται η ολοκλήρωση της μελέτης του συμβολαίου από τη Νομική Υπηρεσία προκειμένου να πέσουν οι υπογραφές. Με στόχο τη βοήθεια επανεκκίνησης της οικονομίας, στο τραπέζι βρίσκονται και άλλες επενδύσεις, όπως στο λιμάνι Βασιλικού και στο αεροδρόμιο Λάρνακας.

Τα 11 έργα

Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκονται την παρούσα περίοδο, έντεκα δημόσια έργα συνολικού κόστους 216,2 εκατ. ευρώ τα οποία, υπό κανονικές συνθήκες, είναι προγραμματισμένα να ολοκληρωθούν μέχρι το 2023. Πρόκειται κυρίως για οδικά έργα στις επαρχίες Λευκωσίας, Λεμεσού και Πάφου, βιομηχανικές υποδομές καθώς και κτηριακές υποδομές της δημόσιας υπηρεσίας.

Περιμετρικός Λευκωσίας

Με δεδομένα τα κυκλοφοριακά προβλήματα της πρωτεύουσας, ο περιμετρικός δρόμος Λευκωσίας που σχεδιάζεται από το 2006, χαρακτηρίζεται από τους συγκοινωνιολόγους ως το κορυφαίο έργο οδικής υποδομής για τη Λευκωσία. Ο περιμετρικός θα ξεκινά από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Λευκωσίας, στο ύψος των Χαλεπιανών, θα διασχίζει περιμετρικά τη Λευκωσία και όπως φαίνεται και στον χάρτη των Δημοσίων Έργων θα περνά από το δρόμο προς το Παλαιχώρι, θα ενώνεται με τον αυτοκινητόδρομο Τροόδους, στο ύψος του Αστρομερίτη. Ο περιμετρικός μελλοντικά θα επεκταθεί και ανατολικά και θα φθάνει μέχρι το Γέρι. Το συνολικό κόστος του έργου είναι στα 60,7 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. σε ποσοστό 85%. Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται η Α’ φάση του έργου που περιλαμβάνει το τμήμα από τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού –Λεωφόρο Στροβόλου-Τσερίου μήκους 7,5 χλμ. Η εκτέλεση του έργου έχει ξεκινήσει και η ολοκλήρωσή του είναι προγραμματισμένη για τον Μάρτιο του 2023. Με βάση στοιχεία που έχει παρουσιάσει η «Κ», ο περιμετρικός θα επιλύσει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης: Στη Σπύρου Κυπριανού (πρώην Τροόδους), από το ύψος της βιομηχανικής Στροβόλου που με βάση μετρήσεις είναι ένας από τους προβληματικούς δρόμους της Λευκωσίας μειώνοντας τον ημερήσιο όγκο οχημάτων κατά 12,4%, ενώ η μείωση κυκλοφορίας του αυτοκινητόδρομου στην είσοδο της Λευκωσίας θα είναι της τάξης του 5%.

Λεμεσού – Σαϊττά

Από τις σημαντικές οδικές υποδομές, ο οδικός άξονας Λεμεσού – Σαϊττά μήκους 22,5 χλμ. εισήλθε σε τροχιά υλοποίησης την περασμένη Παρασκευή, με την υπογραφή των συμβολαίων για την κατασκευή της Φάσης Α1 του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού – Σαϊττά. Η Φάση Α1 αφορά το τμήμα Πολεμίδια – Παλώδια, μήκους 3,6 χλμ περίπου, από το Αθλητικό Κέντρο Σπύρος Κυπριανού (Palais de Sport) μέχρι την πρόσβαση προς την Κοινότητα Παλώδιας και αποτελεί συνέχεια της Λεωφόρου Γιάννου Κρανιδιώτη. Ο αυτοκινητόδρομος θα είναι τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας με κεντρική διαχωριστική νησίδα. Επίσης το έργο διαλαμβάνει, μεταξύ άλλων, δευτερεύον οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 7 χλμ. περίπου, ένα ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή Παλώδιας, τέσσερις κυκλικούς κόμβους, μία υπέργεια διάβαση, μία υπόγεια διάβαση και τοίχους αντιστήριξης. Η υλοποίηση της Φάσης Α1 προγραμματίζεται να αρχίσει τον Σεπτέμβριο 2020, με διάρκεια εκτέλεσης 30 μήνες και κόστος 26,1 εκατ. ευρώ. Το σύνολο του έργου περιλαμβάνει άλλες δυο φάσεις που βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού:

-Φάση Α2, Παλώδια – Άλασσα, μήκος 8χλμ. 66 εκατ. ευρώ.
-Φάση Β, Άλασσα – Σαϊττάς μήκος 10,8χλμ. 75 εκατ. ευρώ
Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου αναμένεται να ενισχύσει την ασφάλεια στη διακίνηση, τον περιορισμό της αστυφιλίας και την αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου της ορεινής Λεμεσού.

Πάφου-Πόλης

Ο οδικός άξονας που θα ενώνει την πόλη της Πάφου με την Πόλη Χρυσοχούς αποτελεί, ίσως, το σημαντικότερο έργο υποδομής το οποίο θα αναβαθμίσει το μέγιστα τον υφιστάμενο δρόμο, σε μια ραγδαία αναπτυσσόμενη περιοχή. Τα χαμηλά επίπεδα ασφάλειας που προσφέρουν οι υφιστάμενες οδικές υποδομές δεν εξυπηρετούν, σε καμία περίπτωση, το στόχο ανάπτυξης των ορεινών περιοχών της επαρχίας Πάφου, του αγροτουρισμού αλλά και της δυτικής Κύπρου. Παρά τον χαρακτηρισμό του επείγοντος, το συγκεκριμένο έργο με τον ένα ή άλλο τρόπο έχει καθυστερήσει σημαντικά. Η πρώτη φάση του έργου θα αφορά το τμήμα Αγίας Μαρινούδας –Στρουμπί, δρόμο 2 λωρίδων και μήκους 15,5 χλμ. Το ποσό του συμβολαίου ανέρχεται στα 72,9 εκατ. ευρώ. Από τα 11 δημόσια έργα το συγκεκριμένο είναι το μοναδικό που η έναρξή του υπολογίζεται κατά προσέγγιση (τέλη 2020 αρχές 2021). Παρά το γεγονός ότι το έργο κατακυρώθηκε από τις 23/5/2019 η έναρξή του καθυστερεί επειδή υποβλήθηκε ιεραρχική προσφυγή, η εκδίκαση της οποίας συνέπεσε με την κρίση του κορωνοϊού. Η διάρκεια του έργου υπολογίζεται στα 3,5 χρόνια.

Τα άλλα έργα

Στα επίσης σημαντικά έργα ενεργειακών υποδομών περιλαμβάνεται αυτό του Βασιλικού, που έχει σχέση με το οδικό δίκτυο. Το έργο βρίσκεται στην Επαρχία Λάρνακας και αφορά την κατασκευή οδικού δικτύου που θα εξυπηρετεί το Ενεργειακό και Βιομηχανικό Κέντρο Βασιλικού καθώς και το Λιμάνι Βασιλικού. Βρίσκεται νότια του χωριού Μαρί και δυτικά του χωριού Ζύγι. Βασικός στόχος της βελτίωσης, αναβάθμισης και συμπλήρωσης του υφιστάμενου οδικού δικτύου στην περιοχή, είναι η εξυπηρέτηση του υπό ανάπτυξη ενεργειακού και βιομηχανικού κέντρου, καθώς και η επέκταση του λιμανιού του Βασιλικού. Το κόστος του έργου ανέρχεται στα 14,7 εκατ. ευρώ. Τα κατασκευαστικά έργα έχουν ξεκινήσει τον περασμένο Ιανουάριο και η πρώτη φάση αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2021.

Για την επαρχία Πάφου, εκτός από τον δρόμο της Πόλης Χρυσοχούς στη λίστα των έργων βρίσκονται άλλα τρία. Τα δυο αφορούν το οδικό δίκτυο και ένα άλλο κτηριακές υποδομές. Συγκεκριμένα:

-Βόρειος παρακαμπτήριος Γεροσκήπου –Τμήμα εκτός δημοτικών ορίων Πάφου- Κονιών. Το έργο είναι συνολικού κόστους 5,2 εκατ. ευρώ, η έναρξή του είναι προγραμματισμένη για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και η ολοκλήρωσή του τον Μάρτιο του 2021.
-Συνδετικός δρόμος Γεροσκήπου με παραλιακή περιοχή. Η υπογραφή του συμβολαίου του έργου ύψους 4,1 εκατ. ευρώ έχει πραγματοποιηθεί και το έργο αναμένεται να υλοποιηθεί τον Ιανουάριο του 2021.

Σε διαδικασία εκτέλεσης βρίσκεται η ενεργειακή αναβάθμιση κυβερνητικών κτηρίων της Πάφου, συνολικού ύψους 6,7 εκατ. ευρώ. Το έργο είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί τέλος του τρέχοντος έτους.

Στην επαρχία Λεμεσού σε στάδιο έναρξης βρίσκεται η πρώτη φάση του παρακαμπτήριου Γερμασόγειας, έργο ύψους 5,6 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή θα είχε ξεκινήσει από το 2019 εάν δεν είχε υποβληθεί ιεραρχική προσφυγή κατά την διαδικασία των προσφορών. Η προσφυγή αποσύρθηκε πρόσφατα και αναμένεται η υπογραφή του συμβολαίου. Το έργο προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2022.

Στη φάση έγκρισης και υπογραφής του συμβολαίου βρίσκεται το έργο ενεργειακής αναβάθμισης κτηρίων του Τμήματος Δημοσίων Έργων, συνολικού ύψους 7,4 εκατ. ευρώ. Η έναρξη του έργου αναμένεται τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και η ολοκλήρωση τον Μάϊο του 2022. Στη λίστα των 11 μεγάλων δημοσίων έργων περιλαμβάνονται επίσης: ο Πυροσβεστικός Σταθμός Λεμεσού 4,4 εκατ. ευρώ καθώς και το Επαρχιακό Δικαστήριο Αμμοχώστου.

Έντυπη Έκδοση 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Σχόλια αναγνωστών

#PoliticsBlog Γιατί τα άλλαξε ο Άντρος για τον γενικό ελεγκτή;

«Όπως ήδη ελέχθη, αυτή η ιστορία είναι και το Βαρερλώ του Άντρου Κυπριανού και του κόμματος του βεβαίως! ...»
ΑΚΑ  |  21:01

#PoliticsBlog Γιατί τα άλλαξε ο Άντρος για τον γενικό ελεγκτή;

«Προφανώς ο Τσσκ Νόρις τον απείλησε ότι θα βγάλει στην φόρα τα δάνεια του Ακελ στα συνεργατικά....»
Αρμαγεδών  |  11:34

Αγία Σοφία: Ένα αιώνιο πολιτικό σχέδιο

«Εν τω μεταξύ η δύση και η Ρωσσία σφυρούν αφιάφορα....»
Αρμαγεδών  |  08:48

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση